Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-11-2014 22:33 #1412430
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic immobiliser
Arie,
Er is een kleine spraakverwarring.
De immobiliser die jij hebt heeft wel een Volvo sticker maar is in feite een VDO produkt en werkt op zo'n zwart priksleuteltje. Deze immobiliser communiceert niet met de Motronic ECU maar onderbreekt simpelweg de bedrading van de stroomvoorziening van de startmotor, het brandstofrelais en misschien nog iets.
Vanaf modeljaar 1996 en de Motronic 4.4 is Volvo in de 960 en V/S90 standaard een immobiliser gaan inbouwen die werkt op basis van een chipje die in de handgreep van de "echte" sleutel is opgeborgen en die draadloos verbinding maakt met een antenne rondom het contactslot. Deze handgreep van deze sleutels is dan ook wat dikker dan die van de oudere sleutels. Deze immobiliser communiceert rechtstreeks met de ECU. Als de immobiliser niet de goede code van het chipje doorkrijgt, meldt hij dit aan de ECU die dan na drie seconden de brandstoftoevoer afsluit, bijvoorbeeld door pin 3 niet aan aarde te leggen.
De netste oplossing om jouw immobiliser te verwijderen is om de draden van de immobiliser te volgen naar de originele bedrading en daar de onderbreking te herstellen. Maar Adrian heeft gelijk dat de snelste oplossing is om de bedrading te laten zitten, bij de immobiliser los te knippen en daar door te verbinden.
Ik hoop dat dit het probleem oplost. Ik ben benieuwd.
Piet
Er is een kleine spraakverwarring.
De immobiliser die jij hebt heeft wel een Volvo sticker maar is in feite een VDO produkt en werkt op zo'n zwart priksleuteltje. Deze immobiliser communiceert niet met de Motronic ECU maar onderbreekt simpelweg de bedrading van de stroomvoorziening van de startmotor, het brandstofrelais en misschien nog iets.
Vanaf modeljaar 1996 en de Motronic 4.4 is Volvo in de 960 en V/S90 standaard een immobiliser gaan inbouwen die werkt op basis van een chipje die in de handgreep van de "echte" sleutel is opgeborgen en die draadloos verbinding maakt met een antenne rondom het contactslot. Deze handgreep van deze sleutels is dan ook wat dikker dan die van de oudere sleutels. Deze immobiliser communiceert rechtstreeks met de ECU. Als de immobiliser niet de goede code van het chipje doorkrijgt, meldt hij dit aan de ECU die dan na drie seconden de brandstoftoevoer afsluit, bijvoorbeeld door pin 3 niet aan aarde te leggen.
De netste oplossing om jouw immobiliser te verwijderen is om de draden van de immobiliser te volgen naar de originele bedrading en daar de onderbreking te herstellen. Maar Adrian heeft gelijk dat de snelste oplossing is om de bedrading te laten zitten, bij de immobiliser los te knippen en daar door te verbinden.
Ik hoop dat dit het probleem oplost. Ik ben benieuwd.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 19:21 #1412683
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Piet,
Ik wil graag
Beste Piet,
Ik wil graag mijn laatste werkzaamheden melden en de resultaten. Ik gebruik 'antwoorden' aan jouw omdat jij de laatste was die heeft gepost. Ik kan me voorstellen dat andere mensen (bijvoorbeeld Adrian) ook benieuwd zijn, een 'to whom it may concern' zou dus meer op zijn plaats zijn.
Ik heb de immobilizer op schema gezet, het is wel een beetje kladderig geworden maar voor mij op dit moment goed te gebruiken. Zal zo spoedig mogelijk een nette versie produceren en er een foto van maken en deze (via bemiddeling van Adrian) posten. Mogelijk dat andere mensen er iets aan hebben, of voor de toekomst, er aan zullen hebben.
Het blijkt zo te zijn dat contact 13-14 gebruikt wordt voor het onderbreken van het startcircuit. Het anti-diefstal alarm relais (2/28) ontbreekt bij mij en is vervangen door de 50E-50F plug.
De contacten 11-12 en 15-16 zorgen voor de aansturing van het relais van de brandstofpomp (2/23). Zo sleutelende en demonterende weg had ik inmiddels wel besloten om de raad van Adrian op te volgen en de relaiscontacten van de immobilizer kort te sluiten.
Alvorens dit te doen eerst alles weer in elkaar gezet, aangesloten, gefatsoeneerd en een poging tot starten gedaan. Heel vervelend maar de motor liep direct. Vervolgens toch alle contacten van de immo kort gesloten (13-14 had in ieder geval niet gehoeven aangezien de startmotor wel altijd loopt). De hele dag naar volle tevredenheid gereden (=starten en lopen).
De volgende dag weer niet te starten.
Ik heb eerder gemeld dat ik alle (relevante) massacontacten had gecontroleerd. Dit was op massacontact 31/32 na; deze is door mij indirect gemeten via contact 4 van de connectoren van de vonkversterkers (4/38, 4/39). Toch voor de zekerheid maar weer gezocht en uiteindelijk gevonden. Als je het over een slechte bereikbaarheid hebt, deze valt er zeker onder. Teruggezet en zonder resultaat.
Op dit moment ben ik wel zover dat het relais van de brandstofpomp wordt aangestuurd en kan ik op basis daarvan weer verder zoeken. Mijn voorlopige conclusie is dat ik 2 problemen heb gehad en er nu nog 1 over is.
Mogelijk dat de vonkversterkers wel worden aangestuurd door de ECU maar op de een of andere manier (net) niet schakelen (bij een koude motor). Met schakelen bedoel ik in dit geval de aansturing van de bobines. Ik heb het een aantal keren gehad dat ik bijvoorbeeld na 2 startpogingen de sleutel weer terug liet veren naar stand II (run) en op het laatste moment de motor toch ging lopen. Kennelijk nog voldoende vliegwielwerking aanwezig, een hogere accuspanning door het niet langer bedienen van de startmotor en de vonkversterkers doen mogelijk op het laatste moment toch nog het werk waarvoor ze bedoeld zijn.
Een vraag in het algemeen: hoe meet ik de vonkversterker door of is er schema van?
Een vriendelijke groet van Arie de Lange.
Ik wil graag mijn laatste werkzaamheden melden en de resultaten. Ik gebruik 'antwoorden' aan jouw omdat jij de laatste was die heeft gepost. Ik kan me voorstellen dat andere mensen (bijvoorbeeld Adrian) ook benieuwd zijn, een 'to whom it may concern' zou dus meer op zijn plaats zijn.
Ik heb de immobilizer op schema gezet, het is wel een beetje kladderig geworden maar voor mij op dit moment goed te gebruiken. Zal zo spoedig mogelijk een nette versie produceren en er een foto van maken en deze (via bemiddeling van Adrian) posten. Mogelijk dat andere mensen er iets aan hebben, of voor de toekomst, er aan zullen hebben.
Het blijkt zo te zijn dat contact 13-14 gebruikt wordt voor het onderbreken van het startcircuit. Het anti-diefstal alarm relais (2/28) ontbreekt bij mij en is vervangen door de 50E-50F plug.
De contacten 11-12 en 15-16 zorgen voor de aansturing van het relais van de brandstofpomp (2/23). Zo sleutelende en demonterende weg had ik inmiddels wel besloten om de raad van Adrian op te volgen en de relaiscontacten van de immobilizer kort te sluiten.
Alvorens dit te doen eerst alles weer in elkaar gezet, aangesloten, gefatsoeneerd en een poging tot starten gedaan. Heel vervelend maar de motor liep direct. Vervolgens toch alle contacten van de immo kort gesloten (13-14 had in ieder geval niet gehoeven aangezien de startmotor wel altijd loopt). De hele dag naar volle tevredenheid gereden (=starten en lopen).
De volgende dag weer niet te starten.
Ik heb eerder gemeld dat ik alle (relevante) massacontacten had gecontroleerd. Dit was op massacontact 31/32 na; deze is door mij indirect gemeten via contact 4 van de connectoren van de vonkversterkers (4/38, 4/39). Toch voor de zekerheid maar weer gezocht en uiteindelijk gevonden. Als je het over een slechte bereikbaarheid hebt, deze valt er zeker onder. Teruggezet en zonder resultaat.
Op dit moment ben ik wel zover dat het relais van de brandstofpomp wordt aangestuurd en kan ik op basis daarvan weer verder zoeken. Mijn voorlopige conclusie is dat ik 2 problemen heb gehad en er nu nog 1 over is.
Mogelijk dat de vonkversterkers wel worden aangestuurd door de ECU maar op de een of andere manier (net) niet schakelen (bij een koude motor). Met schakelen bedoel ik in dit geval de aansturing van de bobines. Ik heb het een aantal keren gehad dat ik bijvoorbeeld na 2 startpogingen de sleutel weer terug liet veren naar stand II (run) en op het laatste moment de motor toch ging lopen. Kennelijk nog voldoende vliegwielwerking aanwezig, een hogere accuspanning door het niet langer bedienen van de startmotor en de vonkversterkers doen mogelijk op het laatste moment toch nog het werk waarvoor ze bedoeld zijn.
Een vraag in het algemeen: hoe meet ik de vonkversterker door of is er schema van?
Een vriendelijke groet van Arie de Lange.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-11-2014 21:52 #1412694
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Vonkversterkers zijn niet zo
Vonkversterkers zijn niet zo eenvoudig door te meten. Het handigst is om ze even uit te wisselen met een paar waarvan het zeker is dat ze goed zijn.
Heb je de bobines nauwkeurig geinspecteerd op scheurtjes?
Heb je de bougies nauwkeurig geinspecteerd op scheurtjes?
Heb je bij draaiende motor een beetje met de connectoren van de bobines gerommeld om te controleren dat alles goed contact blijft maken?
Waar woon je?
Piet
Heb je de bobines nauwkeurig geinspecteerd op scheurtjes?
Heb je de bougies nauwkeurig geinspecteerd op scheurtjes?
Heb je bij draaiende motor een beetje met de connectoren van de bobines gerommeld om te controleren dat alles goed contact blijft maken?
Waar woon je?
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
18-11-2014 08:03 #1412707
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic spanningsdip
Een spanningsdip tijdens het starten kan ook een mogelijkheid zijn.
Je hebt het zelf al een paar keer gemerkt, toen de auto met de laatste draai toch aansloeg.
Meet de boordspanning tijdens het starten, Die mag niet veel onder de 10V zakken.
Dan werkt de ecu nl niet meer en krijg je ook geen brandstof.
Monteer eens een andere zware accu. Beter dan geklungel met startkabels.
Krijg je toch nog een spanningsdip, dan trekt waarschijnlijk de startmotor te veel stroom weg.
Je hebt het zelf al een paar keer gemerkt, toen de auto met de laatste draai toch aansloeg.
Meet de boordspanning tijdens het starten, Die mag niet veel onder de 10V zakken.
Dan werkt de ecu nl niet meer en krijg je ook geen brandstof.
Monteer eens een andere zware accu. Beter dan geklungel met startkabels.
Krijg je toch nog een spanningsdip, dan trekt waarschijnlijk de startmotor te veel stroom weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 21:41 #1412762
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Piet,
Afgelopen winter
Beste Piet,
Afgelopen winter heb ik (onder andere) de delen die je noemt (op de vonkversterkers na) eraf gehad, schoongemaakt en doorgemeten. Toen geen problemen ondervonden.
Van de zomer liep de motor op enig moment wel op 5 poten. Natuurlijk op vakantie en geen gereedschap voorhanden. Bij de garage een contactprobleem gecontateerd van de bobineconnector (welke weet ik niet meer uit mijn hoofd).
Ik woon in Oudega, een klein dorp in de buurt van Drachten.
Ik ga nu de post van Adrian beantwoorden. Zou je daar verder willen lezen? Zijn opmerking over de startmotor (alhoewel niet voor de hand liggend en zeker niet als eerste om te zoeken) gaat me steeds beter aanstaan.
Een groet van Arie.
Afgelopen winter heb ik (onder andere) de delen die je noemt (op de vonkversterkers na) eraf gehad, schoongemaakt en doorgemeten. Toen geen problemen ondervonden.
Van de zomer liep de motor op enig moment wel op 5 poten. Natuurlijk op vakantie en geen gereedschap voorhanden. Bij de garage een contactprobleem gecontateerd van de bobineconnector (welke weet ik niet meer uit mijn hoofd).
Ik woon in Oudega, een klein dorp in de buurt van Drachten.
Ik ga nu de post van Adrian beantwoorden. Zou je daar verder willen lezen? Zijn opmerking over de startmotor (alhoewel niet voor de hand liggend en zeker niet als eerste om te zoeken) gaat me steeds beter aanstaan.
Een groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-11-2014 21:58 #1412763
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Adrian,
Het idee dat
Beste Adrian,
Het idee dat de startmotor het probleem zou kunnen zijn, gaat me steeds meer aanstaan. Ik heb in de zoektocht de accu al eens gewisseld voor een nieuwe. Ging in eerste instantie zo mooi als wat, na ik dacht 2 dagen weer dezelfde startproblemen. Ik meet telkens de voedingsspanning op de ECU en zakt naar 10,2V tot 10,4V (zowel de oude als de nieuwe accu) bij het bedienen van de startmotor. De ECU blijft wel 'levend', mogelijk dat de vonkversterkers het eerder opgeven.
Ik heb eerder melding gemaakt van massapunt 31/32 (nu even uit mijn hoofd). Omdat deze op een schier onbereikbare plaats zat, heb ik deze verlegd (en daarbij verlengd) naar een beter bereikbare plaats. Achteraf misschien niet zo'n goed idee. Dit massapunt is exclusief voor beide vonkversterkers en zit daar heel dicht op en vermoedelijk met een reden.
Het herstellen van deze laatste actie is een crime. Ik wil het goed doen en heb besloten het inlaatgedeelte te verwijderen zodat ik er wel goed bij kan. Zover gekomen kan ik dan ook de startmotor makkelijk demonteren, doormeten en in vooorkomend geval wisselen met een andere.
Een groet van Arie.
Het idee dat de startmotor het probleem zou kunnen zijn, gaat me steeds meer aanstaan. Ik heb in de zoektocht de accu al eens gewisseld voor een nieuwe. Ging in eerste instantie zo mooi als wat, na ik dacht 2 dagen weer dezelfde startproblemen. Ik meet telkens de voedingsspanning op de ECU en zakt naar 10,2V tot 10,4V (zowel de oude als de nieuwe accu) bij het bedienen van de startmotor. De ECU blijft wel 'levend', mogelijk dat de vonkversterkers het eerder opgeven.
Ik heb eerder melding gemaakt van massapunt 31/32 (nu even uit mijn hoofd). Omdat deze op een schier onbereikbare plaats zat, heb ik deze verlegd (en daarbij verlengd) naar een beter bereikbare plaats. Achteraf misschien niet zo'n goed idee. Dit massapunt is exclusief voor beide vonkversterkers en zit daar heel dicht op en vermoedelijk met een reden.
Het herstellen van deze laatste actie is een crime. Ik wil het goed doen en heb besloten het inlaatgedeelte te verwijderen zodat ik er wel goed bij kan. Zover gekomen kan ik dan ook de startmotor makkelijk demonteren, doormeten en in vooorkomend geval wisselen met een andere.
Een groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-12-2014 22:28 #1413587
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Aan allen die hebben
Aan allen die hebben meegedacht,
Sinds 1 week rij ik weer probleemloos en neem nu aan dat het vreemde startprobleem is verholpen.
Ik heb een gereviseerde startmotor gekocht. Na betaling zou deze de volgende dag worden opgestuurd. Helaas niet met de melding waar vandaan. Het heeft al met al meer dan een week geduurd voordat ik hem in huis had. Volgens mij uit Hongarije via België naar Nederland.
Hele inlaatgedeelte gedemonteerd en schoongemaakt. Nieuwe startmotor geplaatst, aardpunt 31/32 was nu heel goed bereikbaar en nieuw filter voor de carterontluchting + flametrap geplaatst. Daarna alles weer teruggebouwd. Starten en lopen als vanouds.
Al zoekende ben ik er later achter gekomen dat er normen bekend zijn voor de (maximale) spanningsval in de plus en de massa van de startmotor. Deze zijn respectievelijk 0,7V en 0,3V.
Voorts heb ik de startmotor uit elkaar gepeuterd. De lagerbussen heb ik vervangen en metingen verricht (onder andere eindigheid tussen massa en lamellen van de commutator). Op een wat licht ingesleten borstelbaan en koolborstels die wel vervangen zouden mogen worden geen verdere problemen geconstateerd. In elkaar gezet en startmotor werkt goed (op de werkbank).
Wat het nou geweest is weet ik niet helemaal zeker. De immobiliser was zeker half defect (nu wel en volgende weer niet werkend) en ben rdelijk gelukkig dat die er nu uit is. Of het nu het aardpunt 31/32 van de vonkversterkers is geweest danwel de startmotor weet ik niet.
In ieder geval dank aan allen die hebben meegedacht.
Groet van Arie.
Sinds 1 week rij ik weer probleemloos en neem nu aan dat het vreemde startprobleem is verholpen.
Ik heb een gereviseerde startmotor gekocht. Na betaling zou deze de volgende dag worden opgestuurd. Helaas niet met de melding waar vandaan. Het heeft al met al meer dan een week geduurd voordat ik hem in huis had. Volgens mij uit Hongarije via België naar Nederland.
Hele inlaatgedeelte gedemonteerd en schoongemaakt. Nieuwe startmotor geplaatst, aardpunt 31/32 was nu heel goed bereikbaar en nieuw filter voor de carterontluchting + flametrap geplaatst. Daarna alles weer teruggebouwd. Starten en lopen als vanouds.
Al zoekende ben ik er later achter gekomen dat er normen bekend zijn voor de (maximale) spanningsval in de plus en de massa van de startmotor. Deze zijn respectievelijk 0,7V en 0,3V.
Voorts heb ik de startmotor uit elkaar gepeuterd. De lagerbussen heb ik vervangen en metingen verricht (onder andere eindigheid tussen massa en lamellen van de commutator). Op een wat licht ingesleten borstelbaan en koolborstels die wel vervangen zouden mogen worden geen verdere problemen geconstateerd. In elkaar gezet en startmotor werkt goed (op de werkbank).
Wat het nou geweest is weet ik niet helemaal zeker. De immobiliser was zeker half defect (nu wel en volgende weer niet werkend) en ben rdelijk gelukkig dat die er nu uit is. Of het nu het aardpunt 31/32 van de vonkversterkers is geweest danwel de startmotor weet ik niet.
In ieder geval dank aan allen die hebben meegedacht.
Groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam