Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 16:57 #1102426
door V700 register
Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem is gemaakt door V700 register
Beste volvo gebruikers,
Mijn volvo 965, bouwjaar en modeljaar 1995, 2.5 liter cilinderinhoud en automatische versnellingsbak heeft een vreemd startprobleem (als hij al te starten is).
Eenmaal gestart dan rijdt hij in ieder geval voor diezelfde dag als een speer en na stilstand (omdat ik dat wil) nadien ook weer te starten.
Het probleem is afgelopen winter begonnen. Op een koude avond moest ik ineens 2 of 3 keer starten alvorens de motor liep. Dat beeld is min of meer hetzelfde gebleven. Met het toenemen van de buitentemperatuur verbeterde het beeld enigszins. Van de zomer nog mee op vakantie geweest naar het voormalige oost-Duitsland. Na de zomer besloten er wat aan te gaan doen. Dit met het zicht op de naderende winter.
Aangezien de gedachte was dat het probleem weleens met de (buiten)temperatuur van doen zou kunnen hebben eerst maar eens de temperatuursensor vervangen die op de ECU (Bosch Motronic 1.
is aangesloten en zich achter op het motorblok bevindt. Geen resultaat en achteraf verklaarbaar aangezien beide sensoren onder dezelfde (temperatuur) omstandigheden dezelfde ohmse waarde hadden.
Vervolgens vervangen:
- de krukassensor: geen enkel resultaat.
- de nokkenassensor: geen enkel resultaat.
- de startschakelaar (het beestje dat achter de startsleutel zit): geen enkel resultaat.
- nieuwe accu: moeizaam maar de volvo was weer te starten. Na 1 of 2 grote ritten zonder problemen een dag met wat kleinere ritten. De volgende dag weer niet te starten.
- tijdens de diverse werkzaamheden de brandstofdruk gecontroleerd op de 'commonrail' boven de injectoren middels het aanwezige ventiel. Deze gaf 3,2Bar (volgens specificatie zou deze 3,0Bar moeten zijn) en dus oke bevonden. Verder nog de druk in de cilinders gemeten bij warme motor. Alle cilinders tussen de 12 en 13Bar met uitzondering van 1 cilinder; deze gaf 11,5Bar. Daar zat dus het probleem ook niet.
Ik heb toen besloten dat het einde speeltijd was en de zaak wat serieuzer aan te pakken. Daartoe het volvo greenbook, section 3 (39), wiring diagrams opgesnord op internet en de nodige metingen gedaan. In navolgende zijn bij (relais)namen tussen haakjes voor de duidelijkheid/referentie de cijfercodes vermeld zoals deze in het greenbook staan. De bevindingen zijn als volgt:
Met de startschakelaar in de stand start (stand III) wordt spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van de spoel van het injectorrelais (2/32). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 36 van de ECU en meet in eerste instantie accuspanning (of iets wat in de buurt zit). De ECU reageert hierop door aansluiting 36 naar een lage spanning te sturen (ongeveer 1Volt). Wanneer bijvoorbeeld de connector van de nokkenassensor wordt losgenomen dan houdt de ECU pin 36 op de eerder genoemde hoge spanning en start de motor dus gelukkig nooit.
Door bekrachtiging van het injectorrelais (2/32) wordt (onder andere) spanning gezet op contact 30 van het brandstofrelais (2/23). Met de bovengenoemde startactie wordt ook spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van het brandstofrelais (2/23). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 3 van de ECU. De ECU houdt deze aansluiting op ongeveer accuspanning waardoor de volvo niet start. Wanneer de motor wel loopt heb ik vastgesteld dat pin 3 van de ECU naar ongeveer 1Volt wordt gestuurd.
Omdat ik geen voorwaarden kon bedenken waarom de ECU pin 3 op accuspanning houdt toch de ECU maar eens gewisseld. Eigenlijk geen resultaat (hij startte wel maar het was die dag ook lekker warm weer; de volgende dag was het weer 'muizen'). Omdat de computer van de automaatbak communiceert met de ECU deze ook gewisseld, dit allemaal zonder enig resultaat (O ja, de wissel ECU en de automaatbak computer kwamen uit een sloopauto die kort geleden rijdend het terrein was opgereden).
Ik heb ook naar het systeem van 'startonderbreking' gekeken. In mijn beleven heeft dit geen interactie met de ECU en grijpt alleen direct in op het startcircuit (de startmotor loopt wel).
Eigenlijk ben ik wat aan het einde van mijn (technische) latijn en begrijp niet waarom de volvo niet wil starten. Wie heeft soortelijke problemen gehad of heeft hier nog een idee over. Elke hulp wordt hogelijk gewaardeert.
Groeten van Arie de Lange.
Mijn volvo 965, bouwjaar en modeljaar 1995, 2.5 liter cilinderinhoud en automatische versnellingsbak heeft een vreemd startprobleem (als hij al te starten is).
Eenmaal gestart dan rijdt hij in ieder geval voor diezelfde dag als een speer en na stilstand (omdat ik dat wil) nadien ook weer te starten.
Het probleem is afgelopen winter begonnen. Op een koude avond moest ik ineens 2 of 3 keer starten alvorens de motor liep. Dat beeld is min of meer hetzelfde gebleven. Met het toenemen van de buitentemperatuur verbeterde het beeld enigszins. Van de zomer nog mee op vakantie geweest naar het voormalige oost-Duitsland. Na de zomer besloten er wat aan te gaan doen. Dit met het zicht op de naderende winter.
Aangezien de gedachte was dat het probleem weleens met de (buiten)temperatuur van doen zou kunnen hebben eerst maar eens de temperatuursensor vervangen die op de ECU (Bosch Motronic 1.

Vervolgens vervangen:
- de krukassensor: geen enkel resultaat.
- de nokkenassensor: geen enkel resultaat.
- de startschakelaar (het beestje dat achter de startsleutel zit): geen enkel resultaat.
- nieuwe accu: moeizaam maar de volvo was weer te starten. Na 1 of 2 grote ritten zonder problemen een dag met wat kleinere ritten. De volgende dag weer niet te starten.
- tijdens de diverse werkzaamheden de brandstofdruk gecontroleerd op de 'commonrail' boven de injectoren middels het aanwezige ventiel. Deze gaf 3,2Bar (volgens specificatie zou deze 3,0Bar moeten zijn) en dus oke bevonden. Verder nog de druk in de cilinders gemeten bij warme motor. Alle cilinders tussen de 12 en 13Bar met uitzondering van 1 cilinder; deze gaf 11,5Bar. Daar zat dus het probleem ook niet.
Ik heb toen besloten dat het einde speeltijd was en de zaak wat serieuzer aan te pakken. Daartoe het volvo greenbook, section 3 (39), wiring diagrams opgesnord op internet en de nodige metingen gedaan. In navolgende zijn bij (relais)namen tussen haakjes voor de duidelijkheid/referentie de cijfercodes vermeld zoals deze in het greenbook staan. De bevindingen zijn als volgt:
Met de startschakelaar in de stand start (stand III) wordt spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van de spoel van het injectorrelais (2/32). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 36 van de ECU en meet in eerste instantie accuspanning (of iets wat in de buurt zit). De ECU reageert hierop door aansluiting 36 naar een lage spanning te sturen (ongeveer 1Volt). Wanneer bijvoorbeeld de connector van de nokkenassensor wordt losgenomen dan houdt de ECU pin 36 op de eerder genoemde hoge spanning en start de motor dus gelukkig nooit.
Door bekrachtiging van het injectorrelais (2/32) wordt (onder andere) spanning gezet op contact 30 van het brandstofrelais (2/23). Met de bovengenoemde startactie wordt ook spanning gezet op de pluszijde (aansluiting 86) van het brandstofrelais (2/23). De minzijde (aansluiting 85) van de spoel is aangesloten op pin 3 van de ECU. De ECU houdt deze aansluiting op ongeveer accuspanning waardoor de volvo niet start. Wanneer de motor wel loopt heb ik vastgesteld dat pin 3 van de ECU naar ongeveer 1Volt wordt gestuurd.
Omdat ik geen voorwaarden kon bedenken waarom de ECU pin 3 op accuspanning houdt toch de ECU maar eens gewisseld. Eigenlijk geen resultaat (hij startte wel maar het was die dag ook lekker warm weer; de volgende dag was het weer 'muizen'). Omdat de computer van de automaatbak communiceert met de ECU deze ook gewisseld, dit allemaal zonder enig resultaat (O ja, de wissel ECU en de automaatbak computer kwamen uit een sloopauto die kort geleden rijdend het terrein was opgereden).
Ik heb ook naar het systeem van 'startonderbreking' gekeken. In mijn beleven heeft dit geen interactie met de ECU en grijpt alleen direct in op het startcircuit (de startmotor loopt wel).
Eigenlijk ben ik wat aan het einde van mijn (technische) latijn en begrijp niet waarom de volvo niet wil starten. Wie heeft soortelijke problemen gehad of heeft hier nog een idee over. Elke hulp wordt hogelijk gewaardeert.
Groeten van Arie de Lange.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 17:32 #1412194
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massablokjes
Beste Arie,
Zoek even op "massablokjes" op deze site, zijn ze niet de oorzaak dan voorkom je mogelijke andere problemen als je ze vervangt of schoonmaakt.
Groet
Zoek even op "massablokjes" op deze site, zijn ze niet de oorzaak dan voorkom je mogelijke andere problemen als je ze vervangt of schoonmaakt.
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 17:32 #1412195
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Om maar
Om nog maar wat uit te sluiten: Heen en weer halen van de automaathandle heeft geen invloed? Daar zit denk ik ook een schakelaar in die voorkomt dat je in een andere stand dan P of N kunt starten. Ik denk eigenlijk niet dat die het is, maar je weet maar nooit. Heb je alleen startonderbreking of ook een alarm? Ik ben niet zo bekend met de 960 maar ik dacht dat er verschillende alarmsystemen zjin geleverd die soms op iets andere wijze ingrijpen op de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 23:05 #1412226
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Bert,
Ik heb
Beste Bert,
Ik heb ondertussen al zoveel 'gesleuteld' aan de volvo dat ik in mijn verhaal vergeten ben te vertellen dat ik redelijk consequent alle massa aansluitingen die ik heb kunnen vinden los heb gehad en gereinigd. In het genoemde 'greenbook' staat heel redelijk gedocumenteerd waar deze zich bevinden. De twee (of 1 van de 2) boven op het motorblok heb ik eerder problemen mee gehad. Dat laatste uitte zich door spontaan stoppen van de motor, waarna meteen starten en verder rijden mogelijk was.
Het was ook 1 van de eerste dingen die in mij opkwam toen ik ben begonnen omdat slechte massaverbindingen vreemde storingen kunnen veroorzaken.
Bedankt voor de reactie en een groet van Arie.
Ik heb ondertussen al zoveel 'gesleuteld' aan de volvo dat ik in mijn verhaal vergeten ben te vertellen dat ik redelijk consequent alle massa aansluitingen die ik heb kunnen vinden los heb gehad en gereinigd. In het genoemde 'greenbook' staat heel redelijk gedocumenteerd waar deze zich bevinden. De twee (of 1 van de 2) boven op het motorblok heb ik eerder problemen mee gehad. Dat laatste uitte zich door spontaan stoppen van de motor, waarna meteen starten en verder rijden mogelijk was.
Het was ook 1 van de eerste dingen die in mij opkwam toen ik ben begonnen omdat slechte massaverbindingen vreemde storingen kunnen veroorzaken.
Bedankt voor de reactie en een groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 23:23 #1412227
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Start ie' niet
Start 'ie niet? Of slaat 'ie niet aan?
Onder niet starten versta ik: startmotor blijft stil of gaat te langzaam rondt.
Onder niet aanslaan versta ik: motor gaat krachtig rondt op de startmotor maar pakt niet.
Groeten,
Gerben
Onder niet starten versta ik: startmotor blijft stil of gaat te langzaam rondt.
Onder niet aanslaan versta ik: motor gaat krachtig rondt op de startmotor maar pakt niet.
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 23:45 #1412228
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Henk,
Dat van de
Beste Henk,
Dat van de automaathandle heb ik ook al geprobeerd. Het 'P'-contakt zit versleuteld in het circuit van de startmotor evenals het contact van de startonderbreker. In de 'N'-stand kan ik de auto (of beter gezegd kon) normaal starten.
Ik heb ook de computer voor de besturing van de automaatbak uitgewisseld. Dit had geen enkel effect. Laatst genoemde computer en de ECU 'babbelen' met elkaar. Het zijn een aantal signalen waarvan de betekenissen niet gedocumenteerd zijn. Van 1 signaal heb ik uitgevonden dat een plus wordt gestuurd van de computer van de automaatbak naar de ECU, kennelijk met de betekenis van 'de auto is uitgevoerd met een automaatbak'. Van een ander signaal weet ik dat alvorens tot schakelen (vermoedelijk naar een hogere versnelling) wordt overgegaan de computer van de automaatbak de ECU vraagt om gas terug te nemen (koppelreductie). Het zou me niet verbazen wanneer ook het toerental wordt doorgestuurd naar de ECU (maar dat weet ik niet zeker). Ik zal morgen wel controleren of het 'P'-contact vanaf de handel ook aankomt bij de computer van de automaatbak.
Voor wat betreft het diefstal alarm/ startonderbreking is het een apart verhaal. Behoudens de normale standaardzaken heb ik nog een extra kastje waar 'immobiliser' op staat vermeld. Op het dashboard heb ik rechts van de stuurkolom een klein gatje met een led daarboven. Alvorens ik start moet ik in het gatje een 'ronde sleutel' stoppen. Doe ik dat niet dan draait de startmotor niet rond. Omdat 1 van de 'sleutels' het niet deed heb hem opgehaald en er bleek een piepklein spoeltje in te zitten.
Overigens had ik dit systeem nog nooit bij een volvo gezien. Het is er zo te zien ook niet nadien ingezet (aftermarket). Is mogelijk een verzekeringskwestie (extra beveiliging - minder premie) in Duitsland waar de auto voor het eerst op kenteken is gezet.
Bedankt voor het meedenken en een groet van Arie.
Dat van de automaathandle heb ik ook al geprobeerd. Het 'P'-contakt zit versleuteld in het circuit van de startmotor evenals het contact van de startonderbreker. In de 'N'-stand kan ik de auto (of beter gezegd kon) normaal starten.
Ik heb ook de computer voor de besturing van de automaatbak uitgewisseld. Dit had geen enkel effect. Laatst genoemde computer en de ECU 'babbelen' met elkaar. Het zijn een aantal signalen waarvan de betekenissen niet gedocumenteerd zijn. Van 1 signaal heb ik uitgevonden dat een plus wordt gestuurd van de computer van de automaatbak naar de ECU, kennelijk met de betekenis van 'de auto is uitgevoerd met een automaatbak'. Van een ander signaal weet ik dat alvorens tot schakelen (vermoedelijk naar een hogere versnelling) wordt overgegaan de computer van de automaatbak de ECU vraagt om gas terug te nemen (koppelreductie). Het zou me niet verbazen wanneer ook het toerental wordt doorgestuurd naar de ECU (maar dat weet ik niet zeker). Ik zal morgen wel controleren of het 'P'-contact vanaf de handel ook aankomt bij de computer van de automaatbak.
Voor wat betreft het diefstal alarm/ startonderbreking is het een apart verhaal. Behoudens de normale standaardzaken heb ik nog een extra kastje waar 'immobiliser' op staat vermeld. Op het dashboard heb ik rechts van de stuurkolom een klein gatje met een led daarboven. Alvorens ik start moet ik in het gatje een 'ronde sleutel' stoppen. Doe ik dat niet dan draait de startmotor niet rond. Omdat 1 van de 'sleutels' het niet deed heb hem opgehaald en er bleek een piepklein spoeltje in te zitten.
Overigens had ik dit systeem nog nooit bij een volvo gezien. Het is er zo te zien ook niet nadien ingezet (aftermarket). Is mogelijk een verzekeringskwestie (extra beveiliging - minder premie) in Duitsland waar de auto voor het eerst op kenteken is gezet.
Bedankt voor het meedenken en een groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2014 23:51 #1412229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Gerben,
Gorredijk ligt
Beste Gerben,
Gorredijk ligt niet ver van Oudega (Smallingerland) waar ik woon. We zijn zowat 'buren'.
De startmotor gaat heel vrolijk rond maar de motor slaat niet aan. Omdat ik al een tijdje aan het tobben ben moet de accu zo af en toe wel aan de lader.
Bedankt voor het meedenken en een groet van Arie.
Gorredijk ligt niet ver van Oudega (Smallingerland) waar ik woon. We zijn zowat 'buren'.
De startmotor gaat heel vrolijk rond maar de motor slaat niet aan. Omdat ik al een tijdje aan het tobben ben moet de accu zo af en toe wel aan de lader.
Bedankt voor het meedenken en een groet van Arie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 08:16 #1412233
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic storing
Als de motor niet wil aanslaan, vonken de bougies dan wel?
Als de motor een paar keer tevergeefs is gestart, zijn de bougies dan nat en ruikt de cylinder naar benzine?
Ontstekingsversterkers uitgewisseld met die van de sloopauto?
Storingscodes uitgelezen?
Als de motor niet wil starten ook even compressie meten op 1 of 2 cylinders, misschien grasmaaiersyndroom.
Piet
Als de motor een paar keer tevergeefs is gestart, zijn de bougies dan nat en ruikt de cylinder naar benzine?
Ontstekingsversterkers uitgewisseld met die van de sloopauto?
Storingscodes uitgelezen?
Als de motor niet wil starten ook even compressie meten op 1 of 2 cylinders, misschien grasmaaiersyndroom.
Piet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
08-11-2014 09:21 #1412236
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic alarm, immobilizer
Zo leer je je auto goed kennen. Welkom bij de club.
In een 95er 960 zit volgens schema alleen een guard 1 systeem.
Het guard systeem onderbreekt de startstroom naar de startmotor.
De immobilizer geeft een signaal aan de ecu. Ontbreekt het signaal dan krijgt de motor geen brandstof.
Inderdaad controleer of je tijdens het starten voldoende vonk hebt.
Heb je die dan spuit je tijdens het starten met een spuitus in de inlaat. Heeft de motor dan wel startneigingen dan zal de immobilizer je dwars zitten.
Wanneer je lid bent heb je toegang tot meer documentatie, zoals deze:
www.volvo700vereniging.nl/node/12450
In een 95er 960 zit volgens schema alleen een guard 1 systeem.
Het guard systeem onderbreekt de startstroom naar de startmotor.
De immobilizer geeft een signaal aan de ecu. Ontbreekt het signaal dan krijgt de motor geen brandstof.
Inderdaad controleer of je tijdens het starten voldoende vonk hebt.
Heb je die dan spuit je tijdens het starten met een spuitus in de inlaat. Heeft de motor dan wel startneigingen dan zal de immobilizer je dwars zitten.
Wanneer je lid bent heb je toegang tot meer documentatie, zoals deze:
www.volvo700vereniging.nl/node/12450
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-11-2014 09:26 #1412237
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien
Misschien die aftermarket immobilizer er voor de zekerheid op een nette manier uit halen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam