Mijn 965 heeft een vreemd startprobleem

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2014 13:48 #1412244 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Piet, Het
Beste Piet,
Het injectorrelais wordt door de ECU aangestuurd. Hierdoor komt spanning op het kontakt van het relais te staan dat de de brandstofpomp aanstuurt en ook de centrale spanningsvoorziening voor de 6 bobines aanstuurt. Zover komt het echter niet want de ECU moet de minzijde van de spoel van genoemd relais aansturen en dat doet hij dus niet. Het systeem schakelt eigenlijk alles in de minzijde en bedoelde uitgang van de ECU zou dus naar 0Volt gebracht moeten worden maar blijft ongeveer 1Volt beneden de accuspanning hangen (zeg ongeveer 10,5Volt). De 0Volt is overigens met een korrel zout te nemen. Bij draaiende motor is dat ongeveer 1Volt en heeft te maken met de interne electronica van de ECU. Schakelende transistor naar massa met in serie een PTC weerstand met normwaarde van 5,6Ohm met parallel een weerstand van ik dacht ongeveer 1kOhm.
Een lang betoog maar het is logisch dat ik geen vonk krijg (krijg ik ook niet!). Bougies hebben de juiste kleur, zijn niet nat en ik ruik ook geen benzine.
De ontstekingsversterkers zijn volgens mij niet het probleem: zie voorgaande betoog, er wordt domweg nog niet ontstoken, laat staan dat de injectoren worden aangestuurd.
Storingscodes zijn allemaal uitgelezen, niet alleen van de ECU maar ook van de automaatbak, de ECC, etc. (de stoelen heb ik maar even laten zitten). Er zaten en zitten geen foutcodes op.
Het systeem werkt echter wel. Ik heb de nokkenassensor eens losgekoppeld en dat werd keurig netjes vermeld. Bij deze oefening kwam ik erachter dat in dat geval het injectorrelais niet wordt aangestuurd door de ECU (blijft dus eerder in de opstartcyclus hangen).
Met het grasmaaier syndroom ben ik niet bekend. De compressie is op alle cilinders getest en gaven bij warme motor waarden tussen de 12 en 13Bar met uitzondering van 1 cilinder. Deze gaf 11,5Bar. Overigens ook goed voor het inzicht: bij een koude motor liggen deze waarden hooguit rond de 4 á 5Bar, aanzienlijk lager dus.
Bedankt voor het meedenken en een groet van Arie de Lange.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2014 14:26 #1412246 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic OK,De Motronic 1.8 stuurt
OK,
De Motronic 1.8 stuurt dus niet goed aan. Het probleem zit waarschijnlijk niet in de Motronic zelf want die is al uitgewisseld. Dus er moet iets mis zijn met de inkomende signalen
Via deze <a href=" www.wetransfer.com/downloads/ce7e4b715a5...0141108132035/3c8bbe ">link kun je vanaf wetransfer het groene boekje TP2305071 de foutzoekprocedure van de Motronic 1.8 downloaden.
Piet

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2014 16:26 #1412248 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic immobilizer

adelange98 schreef : Het injectorrelais wordt door de ECU aangestuurd. Hierdoor komt spanning op het kontakt van het relais te staan dat de de brandstofpomp aanstuurt en ook de centrale spanningsvoorziening voor de 6 bobines aanstuurt. Zover komt het echter niet want de ECU moet de minzijde van de spoel van genoemd relais aansturen en dat doet hij dus niet. Het systeem schakelt eigenlijk alles in de minzijde en bedoelde uitgang van de ECU zou dus naar 0Volt gebracht moeten worden maar blijft ongeveer 1Volt beneden de accuspanning hangen (zeg ongeveer 10,5Volt). De 0Volt is overigens met een korrel zout te nemen. Bij draaiende motor is dat ongeveer 1Volt en heeft te maken met de interne electronica van de ECU. Schakelende transistor naar massa met in serie een PTC weerstand met normwaarde van 5,6Ohm met parallel een weerstand van ik dacht ongeveer 1kOhm.
Een lang betoog maar het is logisch dat ik geen vonk krijg (krijg ik ook niet!). Bougies hebben de juiste kleur, zijn niet nat en ik ruik ook geen benzine.

Geeft me het vermoeden dat er iets mis is met de immobilizer.
De immobilizer is een zwart kastje dat hoort bij de gecodeerde sleutel. Er hangt een antennering onder het stuur die de rfid aftast. De antenne ring zit met een stekkertje aangesloten. Die vind je achter de knieplaat onder het stuur,vlakbij het contactslot.
Welk kastje heb je zelf gezien met immobilizer er op?
www.volvo700vereniging.nl/node/51334
Het zwarte kastje geeft het signaal aan de ecu.
Het blauwe kastje, Immo control module, doet niet veel en zit in een 940 vanaf 97 om het ledje te laten knipperen.
In een 960-95 verwacht ik het zwarte Guard I relais.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2014 23:58 #1412264 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vacuum
Hoi Piet,

Je heb toevallig niet een schema van de vacuum aansluitingen aan het inlaat spruitstuk?

Speciaal de aanslutingen op de inlaat klep zij nergens gedocumenteerd.

Ik kom met Vida helemaal nergens.

Groet

Bert

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2014 08:32 #1412271 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Sleutel
Gebeurt ook: er is een 2e gecodeerde sleutel in de buurt van het contactslot.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2014 14:49 #1412286 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic nee

bstolker schreef : Hoi Piet,

Je heb toevallig niet een schema van de vacuum aansluitingen aan het inlaat spruitstuk?

Speciaal de aanslutingen op de inlaat klep zij nergens gedocumenteerd.

Nee Bert. Vorige week al uitgebreid naar gezocht maar niets kunnen vinden. Ik denk dat we het zelf even uit moeten zoeken bij een voorbeeld-auto

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2014 22:31 #1412370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Adrian, Daar ben ik
Beste Adrian,
Daar ben ik weer. Misschien wat onbekend met de materie maar ik wordt wat overweldigd door de vele reacties en heb toch de neiging om overal antwoord op te geven.
Klopt van dat guard I systeem zoals ik me dat herinneren van de documentatie en het type sleutel wat ik heb. Dat van dat onderbreken van het startcircuit was mij bekend (ook het P-contact van de automaatbak zit hierin versleuteld). Maar mijn volvo komt verder: de startmotor draait wel.
Zoals eerder gezegd heb ik behoudens het anti-diefstal relais (computer, in ieder geval het beestje met het makkelijke 50E-50F contact) en de computer voor de startblokkering (deze heeft onder andere de hoogfrequent ontvanger van de sleutel) nog een derde computertje waar VOLVO IMMOBILISER opstaat. Hiermee verbonden is een bedieningmogelijkheid in het dashboard. Als ik instap dan knippert het bijbehorende ledje en kan ik de volvo niet starten (bedoeld wordt de startmotor wordt niet bediend met de startschakelaar in stand III, de startpositie). Dan moet ik een klein pikje in het gatje stoppen onder het knipperende ledje. Na ongeveer 1 seconde gaat het ledje continu branden en kan ik de volvo starten.
Ik heb dit systeem nog nooit eerder op een volvo gezien. Voorts overweeg ik wel om bedoeld systeem te demonteren. Het reserve pikje werkt al niet meer en het is toch steeds een extra handeling die ik moet verrichten alvorens ik kan starten. Als het eruit is en de 960 wil nog steeds niet starten dan heb ik bedoeld systeem in ieder geval wel geëlimineerd als storingsoorzaak.
Bedankt voor de link en het meedenken en een groet van Arie de Lange.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2014 22:35 #1412371 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Piet, Ik loop wat
Beste Piet,
Ik loop wat achter met de reacties van mijn kant. Heel bedankt voor de link met het groene boekje en een groet van Arie de Lange.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2014 22:39 #1412373 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Henk, Heb ik intussen
Beste Henk,
Heb ik intussen mijn tanden al ingezet. Kan ik toch weer een potentiële storingsoorzaak uitsluiten.
Een groet van Arie de Lange.
Onbekendheid met de materie maar hoe krijg ik de 'autoinfo' in de staart van een stukje text?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2014 22:47 #1412375 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Beste Adrian, Hoe kan ik
Beste Adrian,
Hoe kan ik eigenlijk een foto toevoegen aan een geschreven stuk (onbekendheid met de materie)? Ik zal dan foto's maken van mijn systeem.
Een groet van Arie de Lange.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC