Diameter inlaatspruitstuk en gasklep 960
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-11-2014 19:11 #1411963
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lucht-emmer
Yep, de originele Volvo-lucht-emmer is binnen. Opening is ongeveer 67,5mm, dus dat is strak op elkaar met het gasklephuis. Buitenste maat van de bevestiging van het gasklephuis is ongeveer 80mm, dus daar ga ik even iets op verzinnen. Uitbreiding naar 90mm ziet er dan vrij zinloos uit, alhoewel ik de rest natuurlijk altijd nog kan beperken in diameter (gelijk gasklephuis van 90mm en de rest kleiner als die 90mm veel te veel blijkt te zijn).
I'll keep you posted; kan helaas nog wel even aanlopen denk ik...
I'll keep you posted; kan helaas nog wel even aanlopen denk ik...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 23:16 #1414465
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg en vraag over aluminium lassen
Zo, daar was ik weer,
Dat heeft inderdaad zo'n twee maanden aangelopen, maar kan er nu even verder over denken.
Ik denk dat het zo'n gasklephuis wordt van eBay, goeiekope China-productie maar dat zijn ze bijna allemaal. Als het top blijkt te werken, kan ik altijd nog voor kwaliteit gaan
<a href=" s1274.photobucket.com/user/DaDree/media/...zps231e1f22.jpg.html " target="_blank">
i1274.photobucket.com/albums/y435/DaDree...80mm_zps231e1f22.jpg
" border="0" alt=" photo Gasklephuis80mm_zps231e1f22.jpg"/>
Ik had mijn keuze gemaakt voor de 80mm-versie; kan in basis zo'n 45% meer lucht doorlaten en dat leek me wel genoeg. Maar voornamelijk gekozen voor 80mm omdat die dan, nam ik aan, een kleinere grondplaat zou hebben dan 90mm. Mis dus, alle versies van 80mm tot 100mm lijken dezelfde grondplaat te hebben, kijk maar naar de 'overruimte' in de breedte op de foto hierboven. En die moet dan dus afgefreesd/op maat gemaakt om tussen de bovenste pijpen van de emmer te kunnen. Affijn, dat vraagt nog even wat creativiteit.
Vraagje tussendoor: aluminium op aluminium, is dat een kwestie van bij de alu-lasser langsbrengen? Ik kan zelf denk ik wel de grondplaat en inlaatemmer passend maken (alhoewel de emmer natuurlijk van 67,5mm naar 80mm moet worden opgeruimd), maar het moet ook nog lekdicht aan elkaar natuurlijk... En 'alleen' met goeie lijm (Loctite of iets dergelijks) wordt wat link denk ik?
Dat heeft inderdaad zo'n twee maanden aangelopen, maar kan er nu even verder over denken.
Ik denk dat het zo'n gasklephuis wordt van eBay, goeiekope China-productie maar dat zijn ze bijna allemaal. Als het top blijkt te werken, kan ik altijd nog voor kwaliteit gaan

<a href=" s1274.photobucket.com/user/DaDree/media/...zps231e1f22.jpg.html " target="_blank">
Ik had mijn keuze gemaakt voor de 80mm-versie; kan in basis zo'n 45% meer lucht doorlaten en dat leek me wel genoeg. Maar voornamelijk gekozen voor 80mm omdat die dan, nam ik aan, een kleinere grondplaat zou hebben dan 90mm. Mis dus, alle versies van 80mm tot 100mm lijken dezelfde grondplaat te hebben, kijk maar naar de 'overruimte' in de breedte op de foto hierboven. En die moet dan dus afgefreesd/op maat gemaakt om tussen de bovenste pijpen van de emmer te kunnen. Affijn, dat vraagt nog even wat creativiteit.
Vraagje tussendoor: aluminium op aluminium, is dat een kwestie van bij de alu-lasser langsbrengen? Ik kan zelf denk ik wel de grondplaat en inlaatemmer passend maken (alhoewel de emmer natuurlijk van 67,5mm naar 80mm moet worden opgeruimd), maar het moet ook nog lekdicht aan elkaar natuurlijk... En 'alleen' met goeie lijm (Loctite of iets dergelijks) wordt wat link denk ik?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 23:36 #1414467
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Reken je niet rijk
"...kan in basis zo'n 45% meer lucht doorlaten..."
Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval? Mogelijk is er op TB wat over te vinden, in ieder geval voor redblocks.
Er wordt in de draad hierboven snel over tunen van de uitlaat heen gestapt maar thermisch isoleren levert zeker wel wat op. Je kunt thermo wrap doen (veel nadelen), beter is een ceramische coating. Gassnelheden blijven hoger en scavenging werkt beter. Reduceren van tegedruk helpt ook, dikkere uitlaat etc
Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval? Mogelijk is er op TB wat over te vinden, in ieder geval voor redblocks.
Er wordt in de draad hierboven snel over tunen van de uitlaat heen gestapt maar thermisch isoleren levert zeker wel wat op. Je kunt thermo wrap doen (veel nadelen), beter is een ceramische coating. Gassnelheden blijven hoger en scavenging werkt beter. Reduceren van tegedruk helpt ook, dikkere uitlaat etc
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 23:39 #1414468
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volvo MEP en PCP engines
Misschien staat hier nog wat interessants in:
www.healey.pmteknik.se/Volvo_960/Motor_teknisk_comp.pdf
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-01-2015 23:44 #1414470
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Keramisch coaten kan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-01-2015 12:16 #1414485
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Document en inlaat
Hoi Johan,
Die PDF over het onderzoek naar de mogelijkheden van de 6-in-lijn kwam ik pas op TB ook tegen; zeker interessant, al was het alleen maar om mijn twinturbo-idee een beetje te vormen. Wees gerust; dat gaat niet gebeuren denk ik, want ik heb wel de ideeën maar (nog) niet de kennis en tijd om ze uit te voeren...
Dank voor de link naar de ceramische coating, daar had ik nog niet aan gedacht/van gehoord. Zo te zien ben je hier 'vers' op het forum, maar anderen kennen mij misschien van de ideeën waarbij de uitvoering daarvan nog even op zich laat wachten. Bovendien heb ik geen enkele échte kennis van motoren, zie mezelf als een gebruiker met gezonde nieuwsgierigheid en af en toe wat wilde plannen
Dus alle nuttige (en niet-nuttige) input blijft welkom!
Overigens verwijs ik hierboven in een link al naar een eerdere discussie van mij (vier jaar geleden gestart, dat bedoel ik) over het verbeteren van het uitlaattraject. Ondertussen hangt er nog steeds de originele onder overigens...
Die PDF over het onderzoek naar de mogelijkheden van de 6-in-lijn kwam ik pas op TB ook tegen; zeker interessant, al was het alleen maar om mijn twinturbo-idee een beetje te vormen. Wees gerust; dat gaat niet gebeuren denk ik, want ik heb wel de ideeën maar (nog) niet de kennis en tijd om ze uit te voeren...
Dank voor de link naar de ceramische coating, daar had ik nog niet aan gedacht/van gehoord. Zo te zien ben je hier 'vers' op het forum, maar anderen kennen mij misschien van de ideeën waarbij de uitvoering daarvan nog even op zich laat wachten. Bovendien heb ik geen enkele échte kennis van motoren, zie mezelf als een gebruiker met gezonde nieuwsgierigheid en af en toe wat wilde plannen

Overigens verwijs ik hierboven in een link al naar een eerdere discussie van mij (vier jaar geleden gestart, dat bedoel ik) over het verbeteren van het uitlaattraject. Ondertussen hangt er nog steeds de originele onder overigens...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2015 00:33 #1414613
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is het lastigste deel
Hoi Johan,
Jij schrijft:
<blockquote> Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval? </blockquote>
'Alle' andere delen in het inlaattraject zijn eenvoudig(er) te veranderen; ik heb een reserve-luchtmassameter waarvan ik het echte meetdeel in een siliconenslang met dezelfde diameter als het nieuwe gasklephuis monteer (is het plan), en het luchtfilter is al een carbonbox a la BMC, die -als ik de inlaatkant en uitlaatkant weghaal- een doorsnede heeft van ruim boven de 90mm. Dan alleen nog een deel vóór het luchtfilter om de originele snorkel te vervangen. Wellicht wordt dat een RAM-air-inlaat met waterafvanghoek
alhoewel ik denk dat dat niet veel extra's zal opleveren. Sowieso is het één en al knutselproject natuurlijk.
Jij schrijft:
<blockquote> Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval? </blockquote>
'Alle' andere delen in het inlaattraject zijn eenvoudig(er) te veranderen; ik heb een reserve-luchtmassameter waarvan ik het echte meetdeel in een siliconenslang met dezelfde diameter als het nieuwe gasklephuis monteer (is het plan), en het luchtfilter is al een carbonbox a la BMC, die -als ik de inlaatkant en uitlaatkant weghaal- een doorsnede heeft van ruim boven de 90mm. Dan alleen nog een deel vóór het luchtfilter om de originele snorkel te vervangen. Wellicht wordt dat een RAM-air-inlaat met waterafvanghoek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-01-2015 00:44 #1414614
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is het meest lastige deel
Hoi Johan,
Jij schrijft:
<blockquote>Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval?</blockquote>
'Alle' andere delen in het inlaattraject zijn eenvoudig(er) te veranderen; ik heb een reserve-luchtmassameter waarvan ik het echte meetdeel in een siliconenslang met dezelfde diameter als het nieuwe gasklephuis monteer (is het plan), en het luchtfilter is al een carbonbox a la BMC, die -als ik de inlaatkant en uitlaatkant weghaal- een doorsnede heeft van ruim boven de 90mm. Dan alleen nog een deel vóór het luchtfilter om de originele snorkel te vervangen. Wellicht wordt dat een RAM-air-inlaat met waterafvanghoek
alhoewel ik denk dat dat niet veel extra's zal opleveren. Sowieso is het één en al knutselproject natuurlijk.
Jij schrijft:
<blockquote>Dit is alleen waar als het de dominate flow constraint is. Heb je alle inlaat componenten getest op individuele bijdrage aan de drukval?</blockquote>
'Alle' andere delen in het inlaattraject zijn eenvoudig(er) te veranderen; ik heb een reserve-luchtmassameter waarvan ik het echte meetdeel in een siliconenslang met dezelfde diameter als het nieuwe gasklephuis monteer (is het plan), en het luchtfilter is al een carbonbox a la BMC, die -als ik de inlaatkant en uitlaatkant weghaal- een doorsnede heeft van ruim boven de 90mm. Dan alleen nog een deel vóór het luchtfilter om de originele snorkel te vervangen. Wellicht wordt dat een RAM-air-inlaat met waterafvanghoek

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam