B200ET onregelmatig stationair

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 16:25 #1403673 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klikt de
Klikt de sensor ook als de gasrol weer terugkomt op stationairstand? Dat is natuurlijk ook belangrijk. Het ist het beste om de boel af te stellen met voelerplaatjes zoals in de beschrijving staat (afgeleid van het afstelvoorschrift van Volvo en tevens zo vermeld in de Haynes boeken). Die afstelling is zo bedacht dat hij altijd juist is, dus voor koude maar ook voor warme motor etc. Het risico van "op het gevoel" afstellen is dat de afstelling onder andere omstandigheden nog net niet goed is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 13:47 #1403693 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Hoi Henk, Hij klikt
Hoi Henk,
Hij klikt inderdaad terug wanneer ik het gas loslaat. De afstelling moet ik inderdaad nog doen zoals in de beschrijving. Ik weet alleen zeker dat het probleem dat ik heb daar niet vandaan komt.
De stappenmotor (CIS klep) is veel meer voor de hand liggend. Heeft iemand toevallig nog een liggen die hij/zij wil verkopen? Het gaat om een Bosh met 3 draads aansluiting.

Groeten,
Tom

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-03-2014 15:39 #1403695 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lijkt wel een beetje op
Het lijkt wel een beetje op het probleem wat ik had, alleen was het toerenverloop wat anders bij mij. Bij mij schommelde het niet maar ging gewoon omhoog, heel vervelend met een automaat. Zonder gas geven ging je 40-50. Af en toe was het helemaal weg, dan weer constant aanwezig. Met gas geven liep alles gewoon normaal.
Bij mij was het de CIS klep. Die hebben we na flink zoeken met de nodige hulp toch maar omgeruild op een sleuteldag bij Nordicar. Alhoewel die dingen blijkbaar bijna nooit kapot gaan, was de CIS klep bij mij het probleem.
Zelfde typenummer hadden ze niet, maar ik mocht er een paar proberen en de eerste werkte prima. Wat een verademing was de terugweg zeg! Volgens mij was ik een tientje of 15 euro kwijt.

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 13:41 #1403879 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Het is weer terug!
Hoi Allemaal,
Bedankt voor het meedenken. afgelopen donderdag een tweedehands stappenmotor ontvangen van Nordicar. Omwisselen en hij loopt weer als een zonnentje! (NOT!)
Helaas toch niet.. Het is weer terug. Hij liep na het vervangen van de stappenmotor hoog stationair 1000 toeren. Later namate de motor warm werd kwam het gasgeven en los laten weer terug. Voorheen liep hij snel op naar 1400 toeren en nu bouwt hij het rustig op tot hij de 1400 aantikt, dan valt hij weer terug naar 1000 toeren.
Ik heb de stationair afstelling checked en afgesteld zoals beschreven stond in het document wat eerder genoemd was. Ik begin langzaam een beetje radeloos te worden over wat de reden kan zijn.. Misschien dat jullie nog een niet eerder genoemd idee hebben?
Groeten,
Tom

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 13:53 #1404303 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambdasonde?
Lambdasonde nog OK, als die in het systeem zit? Misschien kun je de gassen eens laten meten terwijl de auto een hoger toerental heeft?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-04-2014 14:25 #1404304 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hoi Tom,   Ik had laatst
Hoi Tom,

Ik had laatst EXACT hetzelfde: bleek een slangetje los onder het inlaatspruitstuk, het slangetje dat de druk doorgeeft aan de ECU.

Wie weet...

Groeten,

Arthur

P.S. Storingscodes al uitgelezen? Ook in "stand" 5?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2014 00:11 #1404389 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bij dichtknijpen van de
cis-klep-rubberslang was het stationair dus wel stabiel ? ( 500 toeren constand)
Dan lijkt de slang voor en/of na de cis-klep wel mogelijk poreus of minescuul gescheurt. Dan trekt hij valse lucht,wat schommelend stationair veroorzaakt.  Deze rubberslangen verteren door oliedampen.

Succes,  Rolf

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-04-2015 19:43 #1417932 door Tom Haver
Na veel lees en speur werk kom ik weer terug op mijn vraag van een jaar geleden. Waarom loopt mijn volvo zo hoog stationair? Hij loopt mooi stationair wanneer hij koud is 1000 toeren ongeveer. Zodra hij wat warmer word bouwt het stationair toerental ook op. Om uiteindelijk bij 1500 weer snel te zakken naar 1000 en weer op te lopen naar 1500 en dan weer terug te vallen naar 1000. Het lijkt er dus op dat een sensor meet dat hij 1500 toeren loopt en dat dit niet nodig is, dan gebeurt er iets wat er weer 1000 van maakt.

Ik heb de tps sensor doorverbonden zoals hierboven gevraagd. Dit zorgt er voor dat hij niet meer terugvalt bij 1500 maar blijft hangen op 1450. Het op en neer van de toeren is dan dus weg.

Zoals ook hierboven staat heb ik een barndoor MAF. Deze zijn bijna niet te vinden en worden alleen nog maar gereviseerd. Om te checken of dit verschil maakt heb ik dus maar even achterwegen gelaten ivm de hoge kosten. Kan ik een ander type maf er op zetten met een sport filter? (Sport filter omdat mijn maf in mijn luchtfilterhuis zit)

Wanneer de stappenmotor slang dicht geknepen word loopt hij 500 toeren, basis toerental klopt dus. Ik heb al een tweedehands stappenmotor geprobeerd geen resultaat.

Wat ik inmiddels meer heb gedaan is het volgende:
- gasklephuis schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen.
- inlaat spruitstuk pakking vernieuwd.
- stappenmotor vervangen (2e hands en schoongemaakt)
- nieuwe massa kabels en alle massa punten schoongemaakt etc. Dit omdat hij soms begon te bokken/3 poten liep. Dat was hiermee opgelost.
- nieuwe plus kabel
- andere intercooler + alle grote slangen naar het gasklep huis (turbo slangen)
- in-tank brandstof pomp vervangen.
- brandstof druk regelaar vervangen.
- brandstof relais vervangen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC