B200ET onregelmatig stationair

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
21-03-2014 22:08 #1403422 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic YES! Vanmorgen besloten eens
YES!
Vanmorgen besloten eens te kijken wat er zou gebeuren als ik er mee naar het werk ging. Als eerder bleef hij alleen maar op 2000 toeren hangen. Dit was de nieuwste ontwikkeling na het reinigen van de CIS klep voor de 2e keer.
Na een paar kilometer en af en toe flink gasgeven is het toerental nu standaar 1000. Nog altijd iets te hoog, maar dit heeft met de afstelling te maken. Gelukkig staat er een goede link naar een post hoe dit te doen. Dus als dat achter de rug is, loopt hij denk ik weer zoals het hoort.
Bedankt voor al jullie meedenken en advies!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2014 11:41 #1403513 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Afstellen?
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het afstellen van het stationaire toerental. Voor zover ik weet, wordt dat door de ECU bepaald en kun je daar zelf niets aan afstellen.
Je kunt wel het basistoerental instellen, dat is zeg maar de kier van de gasklep bij stationair draaien. Die moet lucht voor ongeveer 500 tpm doorlaten. De extra lucht die je nodig hebt voor de andere 300-400 tpm loopt via de CIS klep en wordt door de ECU geregeld. Dus CIS-klep + gasklep spleet geeft samen 800 - 900 rpm stationair toerental.
Ik heb gemerkt dat de ECU alleen toeren terug begint te regelen als je (bijna) stilstaat (--> snelheidssignaal) en als je zelf geen gas geeft (--> gasklepschakelaar). Ik zou daarom toch eens naar de afstelling en werking van de schakelaar op de gasklepas kijken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2014 11:55 #1403514 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Normaal
Normaal gesproken hoef je het basistoerental niet af te stellen. De stelschroef is verzegeld en die afstelling verloopt niet uit zichzelf.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2014 13:40 #1403520 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic lastig

henk 940LPT schreef : Normaal gesproken hoef je het basistoerental niet af te stellen. De stelschroef is verzegeld en die afstelling verloopt niet uit zichzelf.

Henk,
Dat schroefje blijf je wel af, dat is lastig te verdraaien. Er zijn genoeg andere methoden om de afstelling te veranderen (ontregelen!).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2014 17:22 #1403528 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gewoon wat verbuigen :-)
Gewoon wat verbuigen :-)

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2014 11:02 #1403557 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Het is er weer :(
Nou daar zijn we weer. Na een tripje naar Rotterdam (150 km) is het probleem weer terug. Ik ben dus weer terug bij af. Hij liep op een gegeven moment 2100 toeren stationair. Kwam er achter dat ik de glasklep sensor te ver had doorgedraaid en vastgezet waardoor hij aan 'klikte'. Nu ik dit weer heb terug gezet loopt hij weer op naar 1800 en terug naar 1400 om vervoglens weer 1800 te worden. etc. Wanneer ik deze sensor loskoppel loopt hij weer op naar 2100 toeren. Zodra ik hem weer er op klik gaat hij weer naar 1800->1400->1800->1400 toeren.
(zie filmpje die ik eerder al gepost had)

Ik heb verder nog niks met de afstelling gedaan behalve dan de gasklep sensor los en vast zetten (verdraaien). Gezieb de reacties misschien maar goed.
Alle lucht slangen zijn goed en dicht, kwam er alleen achter dat het huis waar de LMM op zit een scheurtje heeft waar de slang knelt. dat is aan de kant waar de slang naar de turbo gaat. De vorige eigenaar had dit ook al gezien aangezien hij er wat kit in had gedaan. Hij is voor zover ik dat kan checken wel lucht dicht.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2014 11:49 #1403560 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic TPS

solexpaul schreef : Gewoon wat verbuigen :-)

Bedenk wel dat je de TPS dan ook moet verstellen ± 3mm open dan moet deze schakelen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2014 12:33 #1403562 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar
Werkt de gasklepschakelaar zelf wel goed? Bij stationair hoog toerental connector losnemen en doorverbinden om zo de schakelaar te simuleren. Uit het schema zou het de oranje en zwarte draad moeten zijn. Oftewel, oranje aan massa leggen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2014 14:20 #1403571 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toerental
Wat is het basistoerental, dus met de slang tussen CIS klep en gasklephuis dichtgeknepen? Hoort 500 rpm te zijn, net wel/net niet afslaan.

• Tom Haver
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 13:02 #1403672 door Tom Haver
Beantwoord door Tom Haver in topic Basistoetental
Vandaag weer even kort het een en ander geprobeerd.

Wanneer ik de slang naar de CIS klep dicht knijp dan loopt de motor tegen afslaan aan. Zodra ik deze weer open doe schiet het toerental weer omhoog. Opmerkelijk is dat wanneer hij dicht is het 'gas geven' (telkens op en neer van het toerental) weg is. Wanneer ik de slang weer loslaat is dat ook weer terug.

Zonder CiS klep is dat probleem dus weg. Kunnen we hieruit concluderen dat de cis klep het probleem is? Of dat de cis klep compenseert voor iets anders wat niet goed is?

Ik heb tevens de gasklep sensor weer een beetje verdraaid. Tot het punt dat zodra er gas gegeven word je de klik hoort van de sensor. Hierdoor is het op en neer gas geven van 1000 toeren naar 1400 toeren en gegaan. Dit was eerder hoger (1200 -> 1600 oid)

Hopelijk komen we hier wat verder mee.

Groeten Tom

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC