B200ET onregelmatig stationair
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Vanmorgen besloten eens te kijken wat er zou gebeuren als ik er mee naar het werk ging. Als eerder bleef hij alleen maar op 2000 toeren hangen. Dit was de nieuwste ontwikkeling na het reinigen van de CIS klep voor de 2e keer.
Na een paar kilometer en af en toe flink gasgeven is het toerental nu standaar 1000. Nog altijd iets te hoog, maar dit heeft met de afstelling te maken. Gelukkig staat er een goede link naar een post hoe dit te doen. Dus als dat achter de rug is, loopt hij denk ik weer zoals het hoort.
Bedankt voor al jullie meedenken en advies!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kunt wel het basistoerental instellen, dat is zeg maar de kier van de gasklep bij stationair draaien. Die moet lucht voor ongeveer 500 tpm doorlaten. De extra lucht die je nodig hebt voor de andere 300-400 tpm loopt via de CIS klep en wordt door de ECU geregeld. Dus CIS-klep + gasklep spleet geeft samen 800 - 900 rpm stationair toerental.
Ik heb gemerkt dat de ECU alleen toeren terug begint te regelen als je (bijna) stilstaat (--> snelheidssignaal) en als je zelf geen gas geeft (--> gasklepschakelaar). Ik zou daarom toch eens naar de afstelling en werking van de schakelaar op de gasklepas kijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Henk,henk 940LPT schreef : Normaal gesproken hoef je het basistoerental niet af te stellen. De stelschroef is verzegeld en die afstelling verloopt niet uit zichzelf.
Dat schroefje blijf je wel af, dat is lastig te verdraaien. Er zijn genoeg andere methoden om de afstelling te veranderen (ontregelen!).
- V700 register
- Nieuw lid
-

- Tom Haver
- Nieuw lid
-
(zie filmpje die ik eerder al gepost had)
Ik heb verder nog niks met de afstelling gedaan behalve dan de gasklep sensor los en vast zetten (verdraaien). Gezieb de reacties misschien maar goed.
Alle lucht slangen zijn goed en dicht, kwam er alleen achter dat het huis waar de LMM op zit een scheurtje heeft waar de slang knelt. dat is aan de kant waar de slang naar de turbo gaat. De vorige eigenaar had dit ook al gezien aangezien hij er wat kit in had gedaan. Hij is voor zover ik dat kan checken wel lucht dicht.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Bedenk wel dat je de TPS dan ook moet verstellen ± 3mm open dan moet deze schakelen.solexpaul schreef : Gewoon wat verbuigen
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Tom Haver
- Nieuw lid
-
Wanneer ik de slang naar de CIS klep dicht knijp dan loopt de motor tegen afslaan aan. Zodra ik deze weer open doe schiet het toerental weer omhoog. Opmerkelijk is dat wanneer hij dicht is het 'gas geven' (telkens op en neer van het toerental) weg is. Wanneer ik de slang weer loslaat is dat ook weer terug.
Zonder CiS klep is dat probleem dus weg. Kunnen we hieruit concluderen dat de cis klep het probleem is? Of dat de cis klep compenseert voor iets anders wat niet goed is?
Ik heb tevens de gasklep sensor weer een beetje verdraaid. Tot het punt dat zodra er gas gegeven word je de klik hoort van de sensor. Hierdoor is het op en neer gas geven van 1000 toeren naar 1400 toeren en gegaan. Dit was eerder hoger (1200 -> 1600 oid)
Hopelijk komen we hier wat verder mee.
Groeten Tom