Koppakking vervangen

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2014 13:45 #1401245 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Vaassen
Ik heb afgelopen zomer een (klein) dagje doorgebracht in Vaassen met Timen. Die heeft andere koppen klaar liggen, maar kan desgevraagd ter plekke ook je oude kop vlakken.
Bij mijn oude kop was een klepzitting echt gaar, dus wel een andere kop erop, maar het tikken was wel verklaard.
Je kunt er aan meeklussen en zo leer je ook wat. We hebben gelijk een grotere turbo erop geschroefd en een dicht uitlaatspruitstuk erop gezet.En natuurlijk "the usual" bekeken en indien nodig vervangen: o.a. distributieriem etc
Aan het einde van de dag als nieuw weer naar huis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2014 15:21 #1401246 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Kop vervangen

Leidsekade schreef : Ik heb afgelopen zomer een (klein) dagje doorgebracht in Vaassen met Timen. Die heeft andere koppen klaar liggen, maar kan desgevraagd ter plekke ook je oude kop vlakken.
Bij mijn oude kop was een klepzitting echt gaar, dus wel een andere kop erop, maar het tikken was wel verklaard.
Je kunt er aan meeklussen en zo leer je ook wat. We hebben gelijk een grotere turbo erop geschroefd en een dicht uitlaatspruitstuk erop gezet.En natuurlijk "the usual" bekeken en indien nodig vervangen: o.a. distributieriem etc
Aan het einde van de dag als nieuw weer naar huis.

Als je naar Timen gaat kom je met een warme motor aan, geen probleem?
Groeten,

• G. Los
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-02-2014 21:45 #1401260 door G. Los
Beantwoord door G. Los in topic spruitstuk

Leidsekade schreef :  We hebben gelijk een grotere turbo erop geschroefd en een dicht uitlaatspruitstuk erop gezet.

Wat bedoel je met een dicht uitlaatspruitstuk?  15G turbo gemonteerd?

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2014 21:49 #1401261 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Grotere turbo

Gydomatra schreef : Wat bedoel je met een dicht uitlaatspruitstuk?  15G turbo gemonteerd?

Mijn oude uitlaatspruitstuk was flink gescheurd en inderdaad een 15G met conische verbinding gemonteerd. Lekker hoor! Het was de oude turbo van ChrisB die er de bracket van turbomeck.se met actuator bij had geleverd. Hij doet het nog prima

• Cor Jan van Rhijn
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 01:26 #1401296 door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic LG
Ga morgen even bellen met LG Motorenrevisie wat het vlakken bij hen kost - iemand die ze kent? Misschien dat ik ze meteen ook even vraag wat het kost om de kop even langs te lopen. Ik verwacht niet dat er revisie nodig is. Heb iemand die wel wil helpen. Zit er toch over te denken het op die manier maar te doen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 07:13 #1401297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Ik was in joure € 350 ex BTW kwijt voor nalopen van de kop. Dat was incl. uit elkaar halen en controleren van de klepgeleiders, inslijpen van de kleppen, vervangen van de klepseals, vervangen van de rubber hoedjes onder de plaatjes, een nieuwe nokkenaskeerring en opnieuw stellen. Duurde wel 2 dagen. Ik had bij wegbrengen het nokkenastandwiel er los-vast opgezet zodat ze de as makkelijker konden draaien. Dat was wel handig geloof ik.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 09:30 #1401305 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de andere koplichters
De andere koplichters hadden een duidelijke kwaal. Je hebt eerst een patient nodig voor je gaat ingrijpen. Vervolgens moet het resultaat flink opwegen tegenover het risico dat je aangaat. Risico zijn dan de problemen en de kosten die je extra veroorzaakt. Een eerste keer gaat niet altijd goed, alhoewel ik overtuigd ben dat je wel direkt zult slagen.
Mijn diesel is in 1999 gereviseerd bij Grossouw in Bovenkerk. Lekker dichtbij en ze zijn er nog steeds, tenminste op internet.
Ben ik in de buurt in Amsterdam dan kom ik je graag een dagje helpen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 09:57 #1401306 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het
Het is natuurlijk afhankelijk van je onderhoudsfilosofie. Alle onderdelen op halve levensduur preventief vervangen is natuurlijk heel veilig maar erg duur. Wachten tot iets stuk gaat, af breekt etc. kan ook, maar dan moet je soms wel onverwacht aan de bak. Mijn afweging bij een koppakking is dat het een vrij grote klus is waar je eigenlijk geen work around of tijdelijke oplossing voor hebt (behalve een andere auto regelen) en die je niet overal kunt doen. Daarom is dat toch iets wat ik preventief zou doen. Toch wat anders dan een gebroken v-snaartje vervangen in de berm.  Ik had het dus liever preventief gedaan ("zonder patient") alleen verrastte de snelle ontwikkeling van de lekkage mij. Bij de vorige auto verliep dat minder snel.Het risico is natuurlijk even groot, als je het preventief doet of wanneer het urgent is geworden. Beter preventief lijkt me, dan kun je de omstandigheden goed plannen en zorgen dat je alles in huis hebt. Gereedschap en documentatie bij de hand en evt. wat tijd om een vraag te stellen oid. Of de spullen in huis halen en voorbereid zijn wanneer het urgent wordt, alleen kan het dan nog zijn dat het niet in je agenda van dat moment past.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 15:03 #1401308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 350 ex
Kijk, Henk, dat is dus niet alleen vlakken.
Wel beter lijkt mij dan om het helemaal te laten doen.
Maar, bij een preventieve wissel op een blok waarbij de plaatjes nog niet aan het einde zijn misschien wat veel van het goede.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2014 15:37 #1401311 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De
De bedoeling was om er weer een koppakking lang (een 3 ton) tegen te kunnen. Het vervangen van die rubbers had misschien niet gehoeven maar is wel beter voor het olieverbruik en niet-zwart worden van de olie. Kleppen slijpen is misschien nog gunstig voor het verbruik en verder slijten van de plaatjes. Maar ik rijd de auto zakelijk (en sleutel zelf), dus dan is het een andere zaak dan privé gebruik. Een maad een A4 leasen kost volgens mij al bijna 3x zoveel als wat ik aan het nalopen van de kop heb uitgegeven. En dan komt de brandstof van de A4 er nog bij.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC