Koppakking vervangen
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 20:21 #1100274
door Cor Jan van Rhijn
Koppakking vervangen is gemaakt door Cor Jan van Rhijn
Af en toe zie ik op het forum voorbijkomen, dat de koppakking van de turbomotoren bij de 3ton wel aan de beurt is. Onze B230FK heeft nu 316.000 ongeveer gelopen en dus let ik dan altijd even op. Op zich heb ik geen klachten. Het blok loopt ultra-rustig, kleppen stellen wilde de Bangarage hier in Amstelveen niet doen, vonden ze zonde van het geld. Hier en daar zweet het blok een klein beetje olie. De "Oiltrap" (hoe heet zo'n ding in het Nederlands?) van de carterventilatie is waarschijnlijk oorzaak daarvan.
Al met al is eigenlijk mijn vraag - zal ik de koppakking preventief vervangen of zal ik afwachten. Het is onze enige auto en een vervanging inplannen kan het allemaal wat soepeler laten gaan. Daarnaast wil ik het zelf doen, want het laten doen loopt nogal in de papieren. Ook dat maakt, dat preventief vervangen een bepaalde voorkeur heeft. Tweede vraag is: is dat iets voor een sleuteldag of is het toch te ingrijpend. Nou ja... commentaar is welkom.
Cor-Jan, Amstelveen.
Al met al is eigenlijk mijn vraag - zal ik de koppakking preventief vervangen of zal ik afwachten. Het is onze enige auto en een vervanging inplannen kan het allemaal wat soepeler laten gaan. Daarnaast wil ik het zelf doen, want het laten doen loopt nogal in de papieren. Ook dat maakt, dat preventief vervangen een bepaalde voorkeur heeft. Tweede vraag is: is dat iets voor een sleuteldag of is het toch te ingrijpend. Nou ja... commentaar is welkom.
Cor-Jan, Amstelveen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 20:44 #1401207
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er
Ik heb het onlangs zelf gedaan. Het heeft mij ongeveer 2 weken elke avond gekost (tussen 19:00 en 22:00), plus een zaterdag. Hierbij moet ik wel aantekenen dat ik waarschijnlijk niet snel sleutel, eea voor mezelf moest uitzoeken wat ook tijd heeft gekost en wat extra heb gedaan (meer dan alleen het hoogst noodzakelijke om de pakking te vervangen). Ik had echter geen tegenslagen, alle moeren van het spruitstuk kwamen keurig los etc.
Of het tijdens een sleuteldag lukt durf ik niet te zeggen. Het lijkt me krap, je moet in ieder geval een goede kop achter de hand hebben. Nadeel is dat je de kop van een warm blok loshaalt waardoor de kans groter is dat hij krom(mer) van het blok komt dan wanneer het blok echt koud is. Of je moet je auto al eerder naar het sleuteladres brengen. Veel tijd voor extra zaken heb je dan niet (bijv. O-ringetjes onder olieafscheider en buis voor peilstok vervangen, blok schoonmaken).Ik zou je absoluut aanraden het preventief te doen. Bij de sedan, inmiddels verkocht, was ik bij 289dkm aan de beurt, olie- en koelvloeistoflekkage naar buiten. Bij de estate was ik bij 273dkm aan de beurt. Mijn rijstijl is rustig en ik trap m koud niet meteen door naar 130 dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Bij de estate ging het snel van kwaad tot erger. Ik heb een plaat board onder de auto liggen om lekkages gemakkelijk te zien. Ik zag opeens een plasje kvs liggen. Opgeveegd, na de volgende rit was er opnieuw een plasje, alweer groter. Dat opgedweild en na de volgende rit weer lekkage. Toen lekte de pakking al terwijl de motor koud was en niet eens gelopen had. Ik heb toen besloten meteen door te pakken en de pakking te vervangen, ik durfde er niet meer mee te rijden. Het risico op een heetloper leek me veel te groot omdat het blok dan warm wordt en er wat druk op het systeem komt te staan. Ik heb de kop niet alleen laten vlakken maar ook de klepseals en rubber afdichtingen onder de plaatjes laten vervangen (minder olieverbruik en olie blijft langer schoon) en de kleppen opnieuw in laten slijpen. Hiermee was ik de kop 2 dagen kwijt. Vlakken kan, als je het goed afspreekt, natuurlijk sneller. Houd hier wel rekening mee, je kunt evt. een andere kop zoeken, die klaar laten maken en dan meteen weer gaan monteren nadat de oude kop eraf is. Qua gereedschap heb je een momentsleutel nodig, moment tot minimaal 60 Nm, een tegenhouder voor de krukas- en nokkenastandwiel (ik had die van Timen Smit, werkte erg goed) en evt. een hoekverdraaingsmeter (bijv. die van Midlock bij Autogereedschap.com). Verder is een goede doppenset met ook de "gekke" maten, 14 en 15 uit mijn hoofd, handig, evenals een stuk buis om het wringijzer van de doppenset te vervangen. Een Haynes werkplaatshandboek is ook wel handig.
Of het tijdens een sleuteldag lukt durf ik niet te zeggen. Het lijkt me krap, je moet in ieder geval een goede kop achter de hand hebben. Nadeel is dat je de kop van een warm blok loshaalt waardoor de kans groter is dat hij krom(mer) van het blok komt dan wanneer het blok echt koud is. Of je moet je auto al eerder naar het sleuteladres brengen. Veel tijd voor extra zaken heb je dan niet (bijv. O-ringetjes onder olieafscheider en buis voor peilstok vervangen, blok schoonmaken).Ik zou je absoluut aanraden het preventief te doen. Bij de sedan, inmiddels verkocht, was ik bij 289dkm aan de beurt, olie- en koelvloeistoflekkage naar buiten. Bij de estate was ik bij 273dkm aan de beurt. Mijn rijstijl is rustig en ik trap m koud niet meteen door naar 130 dus daar zal het niet aan liggen denk ik.
Bij de estate ging het snel van kwaad tot erger. Ik heb een plaat board onder de auto liggen om lekkages gemakkelijk te zien. Ik zag opeens een plasje kvs liggen. Opgeveegd, na de volgende rit was er opnieuw een plasje, alweer groter. Dat opgedweild en na de volgende rit weer lekkage. Toen lekte de pakking al terwijl de motor koud was en niet eens gelopen had. Ik heb toen besloten meteen door te pakken en de pakking te vervangen, ik durfde er niet meer mee te rijden. Het risico op een heetloper leek me veel te groot omdat het blok dan warm wordt en er wat druk op het systeem komt te staan. Ik heb de kop niet alleen laten vlakken maar ook de klepseals en rubber afdichtingen onder de plaatjes laten vervangen (minder olieverbruik en olie blijft langer schoon) en de kleppen opnieuw in laten slijpen. Hiermee was ik de kop 2 dagen kwijt. Vlakken kan, als je het goed afspreekt, natuurlijk sneller. Houd hier wel rekening mee, je kunt evt. een andere kop zoeken, die klaar laten maken en dan meteen weer gaan monteren nadat de oude kop eraf is. Qua gereedschap heb je een momentsleutel nodig, moment tot minimaal 60 Nm, een tegenhouder voor de krukas- en nokkenastandwiel (ik had die van Timen Smit, werkte erg goed) en evt. een hoekverdraaingsmeter (bijv. die van Midlock bij Autogereedschap.com). Verder is een goede doppenset met ook de "gekke" maten, 14 en 15 uit mijn hoofd, handig, evenals een stuk buis om het wringijzer van de doppenset te vervangen. Een Haynes werkplaatshandboek is ook wel handig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 21:25 #1401211
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Informatie
Beste Henk,
Hartelijk dank voor al je informatie. Qua gereedschap zit ik best goed. Ik mis alleen de hoekverdraaiingsmeter en de tegenhouder.
Ik heb een adres waar ik de klus zou kunnen doen. Ik denk erover om de kop weg te brengen naar een adres hier in Amsterdam Zuid-Oost. Alle zaken die je roept kan ik met hen bespreken. Werkplaatsliteratuur heb ik te over Haynes en de OTP DVD. Misschien dat ik met een huurauto en wat vrije dagen het in 2 dagen (voltijd) kan doen?
Cor-Jan, Amstelveen
Hartelijk dank voor al je informatie. Qua gereedschap zit ik best goed. Ik mis alleen de hoekverdraaiingsmeter en de tegenhouder.
Ik heb een adres waar ik de klus zou kunnen doen. Ik denk erover om de kop weg te brengen naar een adres hier in Amsterdam Zuid-Oost. Alle zaken die je roept kan ik met hen bespreken. Werkplaatsliteratuur heb ik te over Haynes en de OTP DVD. Misschien dat ik met een huurauto en wat vrije dagen het in 2 dagen (voltijd) kan doen?
Cor-Jan, Amstelveen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 21:41 #1401213
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik
Als het lange dagen mogen zijn dan zou het wel lukken denk ik. Hangt er ook een beetje vanaf hoeveel sleutelervaring je hebt. Mijn ervaring met auto's is beperkt en dit was mijn eerste keer voor koppakking en distributieriem.
Nu je nog de tijd hebt aangezien vervanging nog niet acuut is zou ik proberen alle onderdelen op voorhand te bestellen. Je D-riem is denk ik net gedaan, of niet? Ik heb ook een nieuwe waterpomp teruggezet en nieuwe v-snaren gemonteerd. Garagekrik en assteunen zijn ook erg prettig, zodat je gemakkelijker bij de onderkant van het blok kunt. Aftappen van koelvloeistof kan dan met de aftapplug bij de oliekoeler (onderste slang op radiateur kan vast ook), je kunt gemakkelijker bij de bouten/moeren om de airco compressor en stuurbekrachtigingspomp te lossen/vast te zetten en bij de olieretourleiding van de turbo.
Nu je nog de tijd hebt aangezien vervanging nog niet acuut is zou ik proberen alle onderdelen op voorhand te bestellen. Je D-riem is denk ik net gedaan, of niet? Ik heb ook een nieuwe waterpomp teruggezet en nieuwe v-snaren gemonteerd. Garagekrik en assteunen zijn ook erg prettig, zodat je gemakkelijker bij de onderkant van het blok kunt. Aftappen van koelvloeistof kan dan met de aftapplug bij de oliekoeler (onderste slang op radiateur kan vast ook), je kunt gemakkelijker bij de bouten/moeren om de airco compressor en stuurbekrachtigingspomp te lossen/vast te zetten en bij de olieretourleiding van de turbo.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-02-2014 21:56 #1401216
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic conditie testen
Beste Cor Jan,
Wanneer de motor goed loopt en de conditie van de motor is ook goed, dan zou ik rustig afwachten. Je kunt kijken wat de dikte van de stelplaatjes van de kleppen zijn.Je kunt testen wat de koelvloeistof doet qua druk. Ziet er bij jou prima uit lijkt me.Bovendien heeft een testritje Spanje zonder mankementen ook wat bewezen.Twijfel je aan de oiltrap dan kun je die schoon maken, of vervangen.
Het maakt een groot verschil hoe de auto gebruikt is. Ik geloof graag dat een gaskop bij 3 ton aan de beurt is. Dan nog alleen als de verschijnselen er op wijzen, plaatjes, koelvoeistof, compressie. Dan doe je het preventief om gevolgschade te voorkomen. Daar tegenover een benzine versie die rustig bereden is met zgan plaatjes erin kan nog jaren mee.
Een lekke koppakking kondigt zich meestal wel aan. Met wat oplettendheid en een extra controle op de koelvoeistof en de temperatuur moet het wel erg gek gaan om voor een verrassing te staan.
Wanneer de motor goed loopt en de conditie van de motor is ook goed, dan zou ik rustig afwachten. Je kunt kijken wat de dikte van de stelplaatjes van de kleppen zijn.Je kunt testen wat de koelvloeistof doet qua druk. Ziet er bij jou prima uit lijkt me.Bovendien heeft een testritje Spanje zonder mankementen ook wat bewezen.Twijfel je aan de oiltrap dan kun je die schoon maken, of vervangen.
Het maakt een groot verschil hoe de auto gebruikt is. Ik geloof graag dat een gaskop bij 3 ton aan de beurt is. Dan nog alleen als de verschijnselen er op wijzen, plaatjes, koelvoeistof, compressie. Dan doe je het preventief om gevolgschade te voorkomen. Daar tegenover een benzine versie die rustig bereden is met zgan plaatjes erin kan nog jaren mee.
Een lekke koppakking kondigt zich meestal wel aan. Met wat oplettendheid en een extra controle op de koelvoeistof en de temperatuur moet het wel erg gek gaan om voor een verrassing te staan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 22:24 #1401218
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tijd en gereedschap
Mbt gereedschap, hoek meter heb ik niet gebruikt. Kan wel, maar ik heb een gradenboogje van een van de zoons geleend.
Tegenhouden, maakt het wel makkelijker, maar kan ook zonder. Ik heb er geen gebruikt.
Later nog wel een keer een geleend, is wel erg handig
Mbt tijd, kop loshalen, dat heb ik op de woensdag avond gedaan.
Ik had een klep stuk, dus heb op de donderdag een andere kop opgehaald.
Kop monteren, vrijdag avond en groot deel van de zaterdag.
Bij de vervangende kop waren 3 draad einden afgebroken aan de uitlaat kant. Die heb ik vrijdag avond verwijderd.
Zaterdag moest ik tussendoor een andere koppakking halen, de per post opgestuurde was geknakt tijdens het transport.
Ik zou hem denk ik wel laten vlakken.
Pakking setje als je beetje rond kijkt ergens tussen de 60 en de 80 euro.
Op een sleutel dag , tja, kop vlakken zit je dan mee.
Preventief, tja. Daar zijn de meningen altijd over verdeeld. Ik ben er ook wel voor zeker als het je enige vervoersmiddel is. Plannen is dan makkelijker. Vervang meteen wel je distributie riem en spanner.
Tegenhouden, maakt het wel makkelijker, maar kan ook zonder. Ik heb er geen gebruikt.
Later nog wel een keer een geleend, is wel erg handig

Mbt tijd, kop loshalen, dat heb ik op de woensdag avond gedaan.
Ik had een klep stuk, dus heb op de donderdag een andere kop opgehaald.
Kop monteren, vrijdag avond en groot deel van de zaterdag.
Bij de vervangende kop waren 3 draad einden afgebroken aan de uitlaat kant. Die heb ik vrijdag avond verwijderd.
Zaterdag moest ik tussendoor een andere koppakking halen, de per post opgestuurde was geknakt tijdens het transport.
Ik zou hem denk ik wel laten vlakken.
Pakking setje als je beetje rond kijkt ergens tussen de 60 en de 80 euro.
Op een sleutel dag , tja, kop vlakken zit je dan mee.
Preventief, tja. Daar zijn de meningen altijd over verdeeld. Ik ben er ook wel voor zeker als het je enige vervoersmiddel is. Plannen is dan makkelijker. Vervang meteen wel je distributie riem en spanner.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 22:44 #1401220
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn
Mijn estate heeft altijd op benzine gelopen. Ik ben de derde eigenaar geloof ik, de tweede eigenaar heeft vooral snelweg kms gemaakt in NL en was denk ik een rustige rijder. Volgens mij maakt wel of geen LPG niet zoveel uit, het materiaal van de koppakking is na 3 ton en 16 jaar gewoon op en versleten, de veerkracht is eruit. Of vlakken noodzakelijk is, is te meten. Ik zou denk ik sowieso vlakken, hier zijn de meningen echter over verdeeld. De een zegt altijd doen, de ander zegt alleen indien nodig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-02-2014 23:12 #1401229
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meten is weten
Maar, het meten of je kop krom is moet je wel kunnen. Een kop vlakken betekend niet dat er millimeters van af gaan. Is echt maar een heel klein beetje.
Maar misschien dat mensen die er echt kijk op hebben wat over kunnen zeggen?
Maar misschien dat mensen die er echt kijk op hebben wat over kunnen zeggen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Jan van Rhijn
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2014 08:37 #1401242
door Cor Jan van Rhijn
Beantwoord door Cor Jan van Rhijn in topic Meningen
Beste iedereen - top al die input! Ik denk dat ik het houd op preventief. Denk wel dat ik de boel niet naar heel binnenkort verzet, maar ergens in de zomer. Het testritje Spanje op en neer heeft mij inderdaad wel moed gegeven. Koelvloeistof raak ik niet of nauwelijks kwijt. Er zit Evans Waterloze in. Die wil ik dus recyclen. 1. Ze zit er nog maar pas in. 2. Ze hoeft in principe nooit vervangen te worden vanwege het waterloze element. 3. Ze is best duur - en iets anders wil ik niet.
Waterpomp en distributie gaan inderdaad meteen mee net als de olieafscheider (heet ie zo in het Nederlands). Ook de peilstok buis doe ik. Pakkingen van de in- en uitlaatspruitstukken doen sowieso mee. Kop laat ik zeker vlakken misschien zelfs wel een beetje mee nalopen, ook al krijg ik het idee, dat de mijne best heel goed is voor 316000km. V-Snaren... ach ja. Ik denk dat ik die twee nieuwe die ik heb liggen erom leg, voor de rest, ze zijn net gedaan eigenlijk. Onderkant van het distirbutiehuis (ik noem het maar even zo) gaat ook vervangen worden is kapotgeslagen toen de dynamo V-snaar tijdens het rijden brak.
Al met al - ik houd koelvloeistof in de gaten. Kleppen hoefden niet gesteld. Overig onderhoud is goed. In een vakantie probeer ik veel te doen. Tot die tijd verzamel ik onderdelen. Iemand die mee wil helpen? Ook ik doe het voor het eerst net als Henk940, maar inlezen ben ik al een tijdje mee bezig.
Cor-Jan
Waterpomp en distributie gaan inderdaad meteen mee net als de olieafscheider (heet ie zo in het Nederlands). Ook de peilstok buis doe ik. Pakkingen van de in- en uitlaatspruitstukken doen sowieso mee. Kop laat ik zeker vlakken misschien zelfs wel een beetje mee nalopen, ook al krijg ik het idee, dat de mijne best heel goed is voor 316000km. V-Snaren... ach ja. Ik denk dat ik die twee nieuwe die ik heb liggen erom leg, voor de rest, ze zijn net gedaan eigenlijk. Onderkant van het distirbutiehuis (ik noem het maar even zo) gaat ook vervangen worden is kapotgeslagen toen de dynamo V-snaar tijdens het rijden brak.
Al met al - ik houd koelvloeistof in de gaten. Kleppen hoefden niet gesteld. Overig onderhoud is goed. In een vakantie probeer ik veel te doen. Tot die tijd verzamel ik onderdelen. Iemand die mee wil helpen? Ook ik doe het voor het eerst net als Henk940, maar inlezen ben ik al een tijdje mee bezig.
Cor-Jan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-02-2014 12:06 #1401244
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic kop vlakken
Ik breng voor een bedrijf wel eens een kop weg om te vlakken, soms in de buurt bij een onderdelenboer maar soms ook bij een zeer goed bekend staand revisiebedrijf.
En er zit wel degelijk verschil in hoor, zichtbaar. Als het om een gemiddelde gebruiksauto gaat die nog zeg een ton en een paar jaar mee moet ach, die ondedelenboer zit dichtbij, je kunt er bijna op wachten.
Maar is het een klassieker, in ieder geval een motor waarbij het allemaal 100% moet zijn rijden we even naar Amsterdam-Noord. Soms zeggen ze daar als je komt deze kop is al eens veel te ruig gevlakt.
Groeten,
En er zit wel degelijk verschil in hoor, zichtbaar. Als het om een gemiddelde gebruiksauto gaat die nog zeg een ton en een paar jaar mee moet ach, die ondedelenboer zit dichtbij, je kunt er bijna op wachten.
Maar is het een klassieker, in ieder geval een motor waarbij het allemaal 100% moet zijn rijden we even naar Amsterdam-Noord. Soms zeggen ze daar als je komt deze kop is al eens veel te ruig gevlakt.
Groeten,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam