nieuwe waterpomp, toch enige zorgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-01-2014 21:58 #1400129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt
voor de tips, ik zal hier binnenkort als ik tijd heb eens mee aan de slag gaan.
grt Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2014 18:25 #1400170 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb
Heb ook een keer zoiets gehad met mijn '90-er 760 V6. Ik durfde hem bijna niet meer te starten wat een akelig geluid maar toch draaide de motor strak.. Ik was op cursus in Amersfoort voor paar dagen dus giga eind weg van huis. Daar sta je dan. Heb hem af laten slepen vanaf het hotel naar een Volvo garage. Sleutels achter gelaten bij receptie van het hotel. Bleek lager dynamo..  Nwe dynamo en weer in orde na 2 dagen. Cursus duurde een week..
Robert

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2014 12:40 #1401636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Maar je kunt dan wel
Maar je kunt dan wel vastellen waar je het probleem moet zoeken.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-03-2014 21:32 #1403662 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterpomp
De V-snaar van de dynamo was vorige week aan flarden. De  oorzaak: de hoofdbout waarmee de stuurbekrachtigingspomp vast zit was verdwenen . . . . .
Deze was scheef gaan staan tegen de de snaar van de dynamo.
Dus een nieuwe bout erin en snaar emn toen zag ik meteen dat de waterpomp lekte.Deze besteld, en bijna vervangen.
Bijna want ik krijg hem er niet goed op, na zoeken op dit forum blijkt dat je hem stevig aan moet duwen, de rubber ring moet ingedrukt worden. Deze was bij de ouyde pomp volledig kapot.
Nu moet ik zeggen dat de oude waterpomp er niet slecht uit ziet, denk dat ik hem toch maar bewaar, je weet het nooit.
Houd jullie op de hoogte . . . .

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 01:28 #1403668 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waterpomp
Als je de as van de waterpomp met de hand een flinke draai geeft
en hij klinkt rauw kun je hem met een gerust geweten weggooien.......
Vr.Gr. Harry.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 08:05 #1403669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mmmmm
ok, dan ga ik dat doen, de ene halve slag gaat ook soepeler dan de andere.
Ik gooi alleen niet zo graag iets weg. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 09:18 #1403671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd
Idd hard duwen. Mijn ervaring is dat het het beste wil met een hamersteel (tip van de Maintenance FAQ). Het ene eind zet je op het stelmechanisme voor de stuurbekrachtiging en je steekt dan de steel onder pomp door naar voren, een beetje schuin richting het midden van de auto. Het is even proberen, maar als je de steel op de juiste plek hebt druk je de pomp vooral omhoog ipv dat je hem achterover probeert te kantelen. Eerste keer kostte mij 2 uur, daarna een half uur oid en nu kan ik het in een kwartiertje :)Bestel ook het ringetje voor het kvs leidinkje achterop de waterpomp apart. In het kitje van de waterpomp zit ook een ring die daar lijkt te horen maar die is veel te dun, er hoort een andere. Waarom die niet in de kit zit??? Ik weet het niet. Met het ringetje dat in de kit zit krijg je lekkage, kan ik je uit ervaring vertellen.Verder het blok goed vrijmaken van resten pakking en weer monteren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 22:21 #1403679 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zit het tussen mijn oren of . . . .
Allereerst bedankt voor de tips en tricks.
Vanmorgen is het me gelukt de pomp te plaatsen.
Nu zijn er wel een paar dingetjes die "anders" zijn en waarvan er 1 mij zorgen baart:
Vanmiddag boodschappen doen, na ongeveer 1 km zie ik de kvs meter in het dashboard al omhoog komen. en na nog een km wijst hij al recht omhoog, waar hij behoort te staan. Dit is echter wel erg snel naar mijn idee, vorige week duurde dat een stuk langer.
Hij blijft wel in het midden staan, echter heb ik het idee dat het te heet wordt in het vooronder. (de metertjes in het dashboard zijn m.i. niet de meest nauwkeurige)
Nu net terug van mijn ouders, 7 km, wijzer blijft nog steeds in het midden, echter ik kan mijn hand niet op het kleppendeksel houden, is het normaal dat deze zo heet wordt? Of is mij dit gewoon niet eerder opgevallen.
ook de radiatorslangen worden heet, hij pompt dus wel denk ik dan.
Daarnaast klein detail, ik heb meer stroom, voltage, nu 13+, voorheen net eronder, kan te maken hebben met een nieuwe v snaar, en of het sleutelen aan de dynamo waardoor deze opeens beter contact maakt.
En de moter lijkt wel iets meer pit te hebben nadat ik alle contactpunten van het onstekingssysteem heb schoongemaakt . . . . placebo?

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 23:32 #1403682 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Goed
Ik lees alleen maar "goede" dingen.
Pomp circuleerd beter
Bij 60 graden brand je je handen, dus dat lijkt me normaal
Waarschijnlijk zit de dynamo nu goed/beter gemonteerd, de juiste laadspanning is 14,2 volt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-03-2014 23:56 #1403684 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Andre
Bedankt voor je reactie,
Ik begrijp het alleen niet helemaal, als de pomp beter circuleert waarom is hij dan sneller op temperatuur, (na ong 1 km loopt de meter al op en na ongeveer 3 a 4 km is hij al op bedrijfstemp.
Stel dat hij niet zou pompen, dan verwacht je (ik) dat de temp in no time erg op zou lopen.  Hij koelt immers niet. logisch;
Nu pompt hij harder, maar nog steeds dezelfde hoeveelheid koelwater, maw, daar moet dezelfde hoeveelheid energie in om de bedrijfstemp te bereiken.
waarschijnlijk zie ik in bovenstaande redenatie iets over het hoofd. Maak mij iets wijzer . . . 
Oja, niet geheel onbelangrijk, met de kachel vol aan, komt er veel hetere lucht binnen, dat begrijp ik, er wordt immers meer water door (het kleine buisje) de kachel gepompt.
edit: voltmeter 13+ met gebruikers, grootlicht aan. zonder grootlicht idd bijna 14.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC