Trillen bij optrekken

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2013 19:25 #1380459 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De as vandaag opgehaald.
De as vandaag opgehaald. Balanceren, kruiskoppelingen wat strakker afgesteld en een nieuw lager+rubber erop laten persen 202 euro. As zag er overigens ook weer als nieuw uit.
Vanmiddag de as ingebouwd en een proefrit gemaakt. De trilling is een stuk minder maar het is nog niet helemaal weg. Als je rond de 20 km/hr rijdt en je accelereert, dan trilt de auto het meest.
Morgen nog even proberen met ringen het tussenaslager wat hoger / lager af te stellen... Kan zijn dat de motorsteunen wat versleten zijn en het geheel een fraktie lager hangt...
Ik heb overigens eerst de as aan de beide uiteinden op de flens gemonteerd, toen de plaat vastgezet met de 4 bouten, pas als laatste de 2 bouten waarmee het lager/rubber vastzit. Is dit de goede werkwijze?
 
grt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-02-2013 19:37 #1380460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik het het voorste en
Ik het het voorste en achterste gedeelte van de as willekeurig op de flens gemonteerd. Is dit ok?
Ik las wat forum berichten over de as en flens te merken zodat deze op de zelfde manier terug wordt gezet.
Maar ik dacht: de as is nu zo goed als nieuw dus maakt het niet uit hoe hij terug wordt geplaats, op een nieuwe as heb je ook geen referentie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 10:42 #1380508 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic welke veren?
Welke veren zitten er achter, en wat is de ruimte tussen bovenkant band en onderzijde spatbord? Een auto die te laag staat en ook nog een keer op slappe veren zal het trilgedrag eerder vertonen bij het op trekken dan een auto die hoog staat en/of goed geveerd is.
Dat merken wordt gedaan om een as die goed draait weer in dezelfde stand terug te plaatsen. Of het nodig is, is vers twee. Bij twijfel moet je nu opnieuw gaan zoeken tussen de 16 mogelijkheden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 13:10 #1380510 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De veren en schokbrekers
De veren en schokbrekers zijn door de volvo gecontrolleerd en waren ok.
Vanochtend heb ik de asuiteinden correct op de flens gemonteerd (waren gelukkig duidelijk gemerkt... Helaas geen verbetering.
Ik heb een touw gespannen van voor naar achter langs de as en het middenstuk (bij het lager) ligt hoger dan de voor en achterkant. Dus opvulringen tot max 1 cm gebruikt om de plaat waarop het lager zit te laten zakken. Helaas ook geen verbetering. Dan lijken bij alle opties gedaan...
 
Zijn er verschillende soorten types lager / rubber voor de 740-940. Ik heb namelijk een set gekocht bij nordicar
 
deze: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3
 
Rubber: artikel 1340501-B
Lager: artikel 183265-B
 
De maat van het lager (binnenmaat) was wel goed volgens Terberg (de balanceer specialist), die zat er mooi strak op, terwijl hij het twee weken geleden gemonteerde lager die bij de volvo gemonteerd was er in 1 keer aftikte...
 
Grt Rutger
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 18:06 #1380529 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Timen

ruttels schreef :  
Zijn er verschillende soorten types lager / rubber voor de 740-940. Ik heb namelijk een set gekocht bij nordicar
deze: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3
Rubber: artikel 1340501-B
Lager: artikel 183265-B 
Grt Rutger

Wat zegt Timen hierboven daar nu over, potdikke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 18:49 #1380530 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat experimenteren met
Dat experimenteren met verschillende merken verschillende resultaten bieden.
Maar ik heb hem dus bij nordicar besteld en hetzelfde resultaat als die van volvo zelf...
Het ging mij er om of er verschillende typen rubbers waren met andere maten, of dat er 1 type maat is (en uiteraard verschillende merken)..

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2013 19:04 #1380533 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic hoop

ruttels schreef : Dat experimenteren met verschillende merken verschillende resultaten bieden.
Maar ik heb hem dus bij nordicar besteld en hetzelfde resultaat als die van volvo zelf...
Het ging mij er om of er verschillende typen rubbers waren met andere maten, of dat er 1 type maat is (en uiteraard verschillende merken)..

Je mag nog gaan hopen als flink op toeren rijdt dat de ketens in het rubber door de warmte  wat soepeler worden.
Het rubber met een vloeistof soepeler maken zou ook nog kunnen!
Heb je ook nog een JPG gemaakt van de opstelling met een ondesteuning in het midden?
 Bij Kardanas in Apeldoorn balanceren ze elke as afzonderlijk. Een opstelling voor de complete opstelling is ondoenlijk vindt men daar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 11:49 #1380583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb geen fotos kunnen
Ik heb geen fotos kunnen maken want was niet bij de balanceer actie. Wat de man daar vertelde was dat hij eerst 1 as los had (voor)gebalanceerd en toen de 2 assen tesamen.
Nog maar 1 keer het lager vervangen met een professional part en anders houd het op denk.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2013 17:34 #1380608 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb de voorste as er vandaag
Heb de voorste as er vandaag weer onderuit gehaald voor inspectie. Zit nu al weer een zwaar punt in het lager (wat voorheen niet was), dus die moet zowieso vervangen worden...
Welke opties blijven nog open? As nog niet in balans? Iemand nog andere ideeen?
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-02-2013 12:06 #1380839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch de oplossing gevonden?
Gister even tijd moed vrijgespeeld om weer onder de auto te kruipen. Ditmaal een poging om het lager te verhogen met opvulringen (ik had eerst alleen het lager lager gezet zonder resultaat). In stapjes van 2mm M8-ringen (volgens volvo service bulletin elders op het forum te vinden). Zit nu op 12 mm en het is nu voor 90% verholpen. Heel vreemd dat de volvo garage hier niet van op de hoogte was. Als het aan hun lag had ik nu hetzelfde probleem met een nieuwe aandrijfas, en 1200 euro lichter...
 
Het volvo bulletin schrijft het volgende:
_________________________________________________________________
onderwerp: vibraties/trillingen bij lage snelheid, speciaal bij volgas accelereren of zware belading kan optreden bij sommige auto's
 
oplossing: het niveau van vibratie/trillingen kan teruggebracht worden door de verticale positie van het middenaslager van de aandrijfas te wijzigen. Het resultaat zal van auto tot auto verschillen. Begin met een wijziging van 6mm naar boven. Wanneer het resultaat niet acceptabel is probeer dan andere positites met een interval van -5 tot +12mm vanuit de oorspronkelijke positie.
 
Wijziging naar boven: Monteer M8 ringen tussen de lagerhouder en de steun, gebruik langere bouten!
Wijziging naar beneden: monteel M8 ringen tussen de steun en de body, gebruik langere bouten!
 
Let op dat na wijziging van de middenlgerpositie, de lagerhouder niet in aanraking komt met de bodemplaat. Let ook op dat de afstand tussen aandrijfas en brandstofleidingen tenmiste 20mm bedraagt wanneer de auto met vier wielen op de grond staat.
___________________________________________________________________
 
Eerdaags nog even finetunen, kijken of ik hem helemaal perfect krijg maar het resultaat nu is al acceptabel en een wereld van verschil.
 
Iedereen bedankt voor de input!
 
Grtjes Rutger

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD