Trillen bij optrekken
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanmiddag de as ingebouwd en een proefrit gemaakt. De trilling is een stuk minder maar het is nog niet helemaal weg. Als je rond de 20 km/hr rijdt en je accelereert, dan trilt de auto het meest.
Morgen nog even proberen met ringen het tussenaslager wat hoger / lager af te stellen... Kan zijn dat de motorsteunen wat versleten zijn en het geheel een fraktie lager hangt...
Ik heb overigens eerst de as aan de beide uiteinden op de flens gemonteerd, toen de plaat vastgezet met de 4 bouten, pas als laatste de 2 bouten waarmee het lager/rubber vastzit. Is dit de goede werkwijze?
grt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik las wat forum berichten over de as en flens te merken zodat deze op de zelfde manier terug wordt gezet.
Maar ik dacht: de as is nu zo goed als nieuw dus maakt het niet uit hoe hij terug wordt geplaats, op een nieuwe as heb je ook geen referentie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Berichten: 1
Dat merken wordt gedaan om een as die goed draait weer in dezelfde stand terug te plaatsen. Of het nodig is, is vers twee. Bij twijfel moet je nu opnieuw gaan zoeken tussen de 16 mogelijkheden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Vanochtend heb ik de asuiteinden correct op de flens gemonteerd (waren gelukkig duidelijk gemerkt... Helaas geen verbetering.
Ik heb een touw gespannen van voor naar achter langs de as en het middenstuk (bij het lager) ligt hoger dan de voor en achterkant. Dus opvulringen tot max 1 cm gebruikt om de plaat waarop het lager zit te laten zakken. Helaas ook geen verbetering. Dan lijken bij alle opties gedaan...
Zijn er verschillende soorten types lager / rubber voor de 740-940. Ik heb namelijk een set gekocht bij nordicar
deze: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3
Rubber: artikel 1340501-B
Lager: artikel 183265-B
De maat van het lager (binnenmaat) was wel goed volgens Terberg (de balanceer specialist), die zat er mooi strak op, terwijl hij het twee weken geleden gemonteerde lager die bij de volvo gemonteerd was er in 1 keer aftikte...
Grt Rutger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Wat zegt Timen hierboven daar nu over, potdikkeruttels schreef :
Zijn er verschillende soorten types lager / rubber voor de 740-940. Ik heb namelijk een set gekocht bij nordicar
deze: <a href=" www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3 "> www.volvo-parts.nl/index.php?main_page=i...;sort=20a&page=3
Rubber: artikel 1340501-B
Lager: artikel 183265-B
Grt Rutger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maar ik heb hem dus bij nordicar besteld en hetzelfde resultaat als die van volvo zelf...
Het ging mij er om of er verschillende typen rubbers waren met andere maten, of dat er 1 type maat is (en uiteraard verschillende merken)..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Je mag nog gaan hopen als flink op toeren rijdt dat de ketens in het rubber door de warmte wat soepeler worden.ruttels schreef : Dat experimenteren met verschillende merken verschillende resultaten bieden.
Maar ik heb hem dus bij nordicar besteld en hetzelfde resultaat als die van volvo zelf...
Het ging mij er om of er verschillende typen rubbers waren met andere maten, of dat er 1 type maat is (en uiteraard verschillende merken)..
Het rubber met een vloeistof soepeler maken zou ook nog kunnen!
Heb je ook nog een JPG gemaakt van de opstelling met een ondesteuning in het midden?
Bij Kardanas in Apeldoorn balanceren ze elke as afzonderlijk. Een opstelling voor de complete opstelling is ondoenlijk vindt men daar.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nog maar 1 keer het lager vervangen met een professional part en anders houd het op denk.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Welke opties blijven nog open? As nog niet in balans? Iemand nog andere ideeen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het volvo bulletin schrijft het volgende:
_________________________________________________________________
onderwerp: vibraties/trillingen bij lage snelheid, speciaal bij volgas accelereren of zware belading kan optreden bij sommige auto's
oplossing: het niveau van vibratie/trillingen kan teruggebracht worden door de verticale positie van het middenaslager van de aandrijfas te wijzigen. Het resultaat zal van auto tot auto verschillen. Begin met een wijziging van 6mm naar boven. Wanneer het resultaat niet acceptabel is probeer dan andere positites met een interval van -5 tot +12mm vanuit de oorspronkelijke positie.
Wijziging naar boven: Monteer M8 ringen tussen de lagerhouder en de steun, gebruik langere bouten!
Wijziging naar beneden: monteel M8 ringen tussen de steun en de body, gebruik langere bouten!
Let op dat na wijziging van de middenlgerpositie, de lagerhouder niet in aanraking komt met de bodemplaat. Let ook op dat de afstand tussen aandrijfas en brandstofleidingen tenmiste 20mm bedraagt wanneer de auto met vier wielen op de grond staat.
___________________________________________________________________
Eerdaags nog even finetunen, kijken of ik hem helemaal perfect krijg maar het resultaat nu is al acceptabel en een wereld van verschil.
Iedereen bedankt voor de input!
Grtjes Rutger
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.