B230FK schokt/bokt stationair/lage toeren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 08:48 #1096093
door V700 register
B230FK schokt/bokt stationair/lage toeren is gemaakt door V700 register
Volvoliefhebbers,
sinds een paar dagen schokt en bokt m'n 940 af en toe bij stationair. Het is eigenlijk vooral als de motor goed warm is. Ook bokt hij als ik vanuit stationair optrek (rond de 1100/1200 rpm voel je dan een schok). Het is eigenlijk vrij vanuit het niets gekomen.De bougie's zijn recent vervangen, ook de CIS-klep heb ik 1,5 maand geleden schoongemaakt. Gisteravond heb ik de ECU gereset, maar dat heeft niet echt geholpen. Soms schokt/bokt hij ook ff als de turbo begint te boosten (hier had ik voorheen nooit last van)
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Feiten:
<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als de motor nog niet echt op bedrijfstemperatuur is, is er niks aan de hand. Alles loopt mooi, en netjes stationair<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als alles (naar mijn idee) op temperatuur is, verlaagd het stationair toerental iets (logisch), tot zover geen problemen<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-De 1e paar keer op redelijke turbodruk rijden (b.v. 1e keer invoegen op de snelweg) is er nog niks aan de hand<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Na 2 of 3 keer stevig doortrekken, begint de Volvo beroerder te lopen. Stationair wordt lager, begint langzaam af en toe te bokken bij het stoplicht/stationair draaien.<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als ik hierna stevig doortrek begint de motor te bokken zodra de turbo fatsoenlijk op druk komt, hij accelereert niet vloeiend en hapert wat<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Stationair is nog beroerder, veel hikken (blijft wel lopen) en tijdens optrekken vanuit stationair hikt de boel ook soms. Eenmaal op toeren (maar niet op veel boost) rijdt de boel prima<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">Zaterdag heb ik een stukje gereden met de volgende bevindingen:Heb overigens wel een stukje gereden, zo'n 20 minuten gaat het goed (waarvan 15 minuten gewoon stadsverkeer, en de laatste 5 minuten lekker lopen scheuren in het buitengebied), daarna begint het. Bokkend stationair, en inhouden met optrekken om er daarna als een gek vandoor te gaan.
sinds een paar dagen schokt en bokt m'n 940 af en toe bij stationair. Het is eigenlijk vooral als de motor goed warm is. Ook bokt hij als ik vanuit stationair optrek (rond de 1100/1200 rpm voel je dan een schok). Het is eigenlijk vrij vanuit het niets gekomen.De bougie's zijn recent vervangen, ook de CIS-klep heb ik 1,5 maand geleden schoongemaakt. Gisteravond heb ik de ECU gereset, maar dat heeft niet echt geholpen. Soms schokt/bokt hij ook ff als de turbo begint te boosten (hier had ik voorheen nooit last van)
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Feiten:
<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als de motor nog niet echt op bedrijfstemperatuur is, is er niks aan de hand. Alles loopt mooi, en netjes stationair<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als alles (naar mijn idee) op temperatuur is, verlaagd het stationair toerental iets (logisch), tot zover geen problemen<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-De 1e paar keer op redelijke turbodruk rijden (b.v. 1e keer invoegen op de snelweg) is er nog niks aan de hand<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Na 2 of 3 keer stevig doortrekken, begint de Volvo beroerder te lopen. Stationair wordt lager, begint langzaam af en toe te bokken bij het stoplicht/stationair draaien.<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Als ik hierna stevig doortrek begint de motor te bokken zodra de turbo fatsoenlijk op druk komt, hij accelereert niet vloeiend en hapert wat<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">-Stationair is nog beroerder, veel hikken (blijft wel lopen) en tijdens optrekken vanuit stationair hikt de boel ook soms. Eenmaal op toeren (maar niet op veel boost) rijdt de boel prima<p style="color: #000033; font-size: 12px; line-height: 16px;">Zaterdag heb ik een stukje gereden met de volgende bevindingen:Heb overigens wel een stukje gereden, zo'n 20 minuten gaat het goed (waarvan 15 minuten gewoon stadsverkeer, en de laatste 5 minuten lekker lopen scheuren in het buitengebied), daarna begint het. Bokkend stationair, en inhouden met optrekken om er daarna als een gek vandoor te gaan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 09:02 #1377968
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen LPG?
Geen LPG denk ik? Bouten van de downpipe achter de turbo zitten goed vast, bougiekabels en rotor/verdelerkap zijn goed en de kabel van de BDP ensor is ook niet beschadigd? De 2 gevlochten massakabeltjes naar schutbord zitten goed vast, contacten niet overdreven roestig?Je zou kunnen kijken of er foutcodes in staan.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 09:39 #1377971
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Benzine
Vergeten te vermelden ja. Het gaat gewoon om een motor op benzine ;)Het is eigenlijk van de ene op de andere dag gebeurd.
Bougiekabels zal ik van het weekend eens doormeten. BDP sensor kabel ook (mss ff inspuiten met contactspray).De rotor en verdelerkap, waar moet ik dan specifiek op letten?
Bougiekabels zal ik van het weekend eens doormeten. BDP sensor kabel ook (mss ff inspuiten met contactspray).De rotor en verdelerkap, waar moet ik dan specifiek op letten?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 09:47 #1377972
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doormeten
Doormeten heeft niet zoveel zin denk ik. Vooral of de isolatie goed is, niet verdroogd, geen (haar)scheurtjes of poreus. Zelfde voor de BDP kabel. Contactspray is op zich geen wondermiddel, maar je kunt het proberen. Bougiekabels eraf (let op de volgorde) en verdelerkap eraf halen. Kijk er of geen olie of vocht in zit, niet gescheurd is en of de contactpunten niet extreem weggebrand zijn.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 10:19 #1377974
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Weerstand
Ok, bedankt.Bij twijfel vervang ik de rotor + verdelerkap. Het onderhoudsboekje is nagenoeg volledig afgestempeld, maar ik kan b.v. nergens terug vinden of de rotor en/of verdelerkap vervangen is, dus mss is dat sowieso geen slecht idee.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 12:03 #1377981
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LMM
Ik ga ook de LMM doormeten. Kan nooit kwaad
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 12:15 #1377985
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Let
Let even op dat je m niet stukmaakt. Als de motor gelopen heeft (en weer afgezet wordt) wordt het gloeidraadje schoongebrand. Tenzij je op dat moment natuurlijk de stekker los hebt....
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 12:20 #1377986
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougiekabels
Laatste dagen vochtig weer, slechte bougiekabels of bobinekabel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 13:08 #1377989
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vocht
Zat ik ook aan te denken. We gaan gewoon alles controleren.
Henk, bedankt voor de tip
Henk, bedankt voor de tip
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-01-2013 17:51 #1378019
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tests
Ik heb net op de terugweg van m'n werk er extra op gelet, wat mij opvalt:
-Als de motor nog niet echt op bedrijfstemperatuur is, is er niks aan de hand. Alles loopt mooi, en netjes stationair
-Als alles (naar mijn idee) op temperatuur is, verlaagd het stationair toerental iets (logisch), tot zover geen problemen
-De 1e paar keer op redelijke turbodruk rijden (b.v. 1e keer invoegen op de snelweg) is er nog niks aan de hand
-Na 2 of 3 keer stevig doortrekken, begint de Volvo beroerder te lopen. Stationair wordt lager, begint langzaam af en toe te bokken bij het stoplicht/stationair draaien.
-Als ik hierna stevig doortrek begint de motor te bokken zodra de turbo fatsoenlijk op druk komt, hij accelereert niet vloeiend en hapert wat
-Stationair is nog beroerder, veel hikken (blijft wel lopen) en tijdens optrekken vanuit stationair hikt de boel ook soms. Eenmaal op toeren (maar niet op veel boost) rijdt de boel prima
-Als de motor nog niet echt op bedrijfstemperatuur is, is er niks aan de hand. Alles loopt mooi, en netjes stationair
-Als alles (naar mijn idee) op temperatuur is, verlaagd het stationair toerental iets (logisch), tot zover geen problemen
-De 1e paar keer op redelijke turbodruk rijden (b.v. 1e keer invoegen op de snelweg) is er nog niks aan de hand
-Na 2 of 3 keer stevig doortrekken, begint de Volvo beroerder te lopen. Stationair wordt lager, begint langzaam af en toe te bokken bij het stoplicht/stationair draaien.
-Als ik hierna stevig doortrek begint de motor te bokken zodra de turbo fatsoenlijk op druk komt, hij accelereert niet vloeiend en hapert wat
-Stationair is nog beroerder, veel hikken (blijft wel lopen) en tijdens optrekken vanuit stationair hikt de boel ook soms. Eenmaal op toeren (maar niet op veel boost) rijdt de boel prima
Moderators: Jerry Stam