Motorrevisie V90

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 20:23 #1372680 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Flame-trap, compressie

Piet22 schreef : heb je gekeken of je flame-trap schoon is? De olie zou via de carterventilatie in het inlaatspruitstuk geblazen kunnen worden. Alhoewel 1 liter per 500 km wel veel is zonder dit aan de motorloop te merken.
Anders eerst maar eens compressie meten lijkt mij.
1e test eenvoudig met een eenvoudige compressiemeter met rubber aansluiting
Alle bougies eruit, brandstofrelais of zekering brandstofpomp eruit.
Achtereenvolgens alle cylinders meten door een paar keer de startmotor te laten draaien tot de meter een stabiele waarde aangeeft.
Zie je geen verschil, dan wordt het lastiger
2e test, moeilijker met inschroef-compressiemeter aangesloten op perslucht
Compressiemeter in een bougiegat draaien, perslucht aanzetten, krukas draaien tot geen drukverlies zodat kleppen in de cylinder gesloten zijn en vervolgens afwachten of druk constant blijft. Als er bij een cylinder (langzaam) drukverlies optreedt heb je daar een probleem met je afdichting.
Piet

Naar de flame-trap heb ik nog niet gekeken, dit is wel een goed idee!
Bij mijn vorige 960 zat deze in ieder geval potdicht. Morgen gelijk even controleren.
Compressiemeting kan ik volgende week wel gelijk bij de keuring laten doen, dan is er in ieder geval zekerheid, want de motor draait namelijk heel netjes rond zonder bijgeluiden.

Bedankt voor de bijdrage Piet!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 23:33 #1372702 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic mijn 960
Ik was het olieverbruik van de 960 ook zat. Slick50 hielp niet en later bleek, bij lang stilstaan en even flink gas = wolkje blauw. Dus klepseals. Compressie eerder laten meten en die was perfect.
Klepseals vervangen in Soesterberg bij motorrevisiebedrijf. Zonder hele boel open te halen trouwens. Wel waterpomp laten vervangen want het type dat ik er onder had, had te smalle poelie ofzo. Was elders net vernieuwd maar goed, beter de juiste. D-riem en spanner meegenomen, moest ook gebeuren. Inclusief looprol multiriem, koelvloeistof, nokkenaskeerringen, liter olie en arbeidsloon 1150 euro.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 01:13 #1372712 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eeehh..
als de klepseals stuk of versleten zijn, zie je juist alleen een donkere wolk(je) achter je verschijnen op het moment dat je het gaspedaal na flink optrekken los laat met de koppeling niet ingetrapt....er ontstaat door de hoge onderdruk bij versleten seals (alleen op de inlaatkleppen) een bypass van olie uit de ruimte onder het kleppendeksel. Dus even iemand op de achterbank....

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 12:01 #1372752 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Daar
Daar dacht ik ook aan. Maar had ik geen last van. Heb dat gerapporteerd bij diagnose en alsnog zijn klepseals vervangen. Nu geen olieverbruik meer, en geen korte grijze walm bij stevig accelereren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 12:06 #1372754 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Slechte
Slechte klepseals vind je denk ik ook niet terug bij compressiemeting?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 12:49 #1372756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehhhhh 2

Boy Bakhuys schreef : als de klepseals stuk of versleten zijn, zie je juist alleen een donkere wolk(je) achter je verschijnen op het moment dat je het gaspedaal na flink optrekken los laat met de koppeling niet ingetrapt....er ontstaat door de hoge onderdruk bij versleten seals (alleen op de inlaatkleppen) een bypass van olie uit de ruimte onder het kleppendeksel. Dus even iemand op de achterbank....

Boven genoemd verhaal van 'mvloo' is een zeer bekend verschijnsel bij de de whiteblocks.

Kan er een heel verhaal aan vastknopen, maar ga ik niet doen aangezien er een hoop mensen zijn 'die het toch beter weten'.
'Mvloo' heeft iig de spijker op zn kop.

Hoe is het trouwens met m'n oude 940? ;)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 19:25 #1372780 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Motorrevisie V90
Henk, de compressie was (is) okay. Dat heb ik vrij snel laten nakijken. Naast andere punten, om zaken te kunnen uitsluiten. Tenslotte kom ik dus uit bij de klepseals. Die gaan vervangen worden. Mede door de input van de anderen, waarvoor dank, weet ik wat e.e.a. in gaat houden. Het kan zijn dat de klepstelen dunner zijn geworden in de loop der tijd, dat kan ook olie kosten, lijkt me, maar ik hou het op de seals. Als het is uitgevoerd meld ik me weer voor het bekenmaken van het resultaat, daar kunnen anderen eventueel hun voordeel mee doen.
Groet,
Frans (lid 555, V90 '97).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 21:06 #1372787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Blauwe pluim
Ook daar heb ik last van! Nog gekker, het gebeurde de laatste zomer een aantal keer na een kort stukje rijden, dan even stil gestaan, weer rijden en bij het eerste stoplicht zat ik met het schaamrood op de kaken!! Ik zag de auto achter me niet eens meer staan zoveel rook. Aangezien ik me niet voor kan stellen dat ineens 1 van de zuigerveren vast zou plakken, lijkt het in mijn geval dat ook de seals defect zijn. Vooral ook omdat de motor zo ontzettend mooi draait.
Volgende week hoop ik meer te weten na een compressie test...

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2012 23:55 #1372810 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Klepstoter
Hou in je achterhoofd ook nog een slecht werkende hydraulische klepstoter als oorzaak. Daardoor zou de klep ook niet goed kunnen sluiten.
Piet

• Mark van Loo (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-11-2012 00:10 #1372816 door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic 960
Jelmar, geen centje pijn! Zal je ff PB-en.
Over de 960: ook bij Carrec in Soesterberg (daar ben ik geweest) hadden ze niet verwacht dat klepseals vervangen zoveel uit zou maken. Echt het geld waard geweest. Van olieboot naar cruiseboot :-).

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC