Motorrevisie V90

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 17:03 #1095277 door V700 register
Motorrevisie V90 is gemaakt door V700 register
Beste Volvo-liefhebbers,
Het olieverbruik (1 ltr./1000 km.) van mijn V90 is al eens op dit forum eerder hier gepasseerd. Daar er geen lekkages zijn vast te stellen moet het een interne kwestie zijn, zo dacht ik.
Na een paar jaar met dit verbruik rond te hebben gereden, wilde ik er toch het fijne van weten. Dus toog ik een paar weken geleden naar Doetinchem, naar Motorenrevisiebedrijf Keizer. Eerst bougies eruit: prima van kleur, niks op aan te merken.
Met de camera het inwendige van de motor, zover dat dan mogelijk was, bekeken. Zuigerwanden: geen beschadigingen, dus de zuigerveren zijn goed. Uitlaatkleppen: niks aan de hand. Inlaatkleppen dan: daar kon men uit het beeld concluderen dat deze olie 'morsten'. Mindere afdichting door de klepseals bij 200.000 km. Men vond dat niet een schrikbarende kwestie, als je maar op tijd olie bijvulde. Tja, zo werkt het niet geheel, je wil de zaak in orde hebben, kan het olieverbuik meer worden?
Om de klepseals te vervangen (ik ben geen techneut), moet de bovenkant van de motor open, betekent dat dat je ook de kleppen gaat vervangen? Als je toch bezig bent, zou men kunnen stellen, vervang dan ook alle kleppen maar. Oeps, 24 stuks. Moeten dan ook de bovenkanten van de zuigers worden afgevlakt, omdat je de motor hebt open laten maken?
Tja, en omdat men er dan makkelijk bij kan (motor ligt half open), moet je dan ook maar de waterpomp uit voorzorg vervangen? Dan heb je het toch wel bij elkaar over 2000 tot 3000 euro.
Ofwel, je bent er niet met alleen de klepseals vervangen, of zie ik dat verkeerd?
Toch maar voorlopig doorrijden met het euvel en op tijd olie bijvullen. Goedkoopste optie. De motor draait verder als een tierelier, niks op aan te merken.
 
Frans (Lid 555, V90 '97)
Groet
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 17:13 #1372550 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw
Doe tijdens het olie verversen  Slick50 (3/4 liter) erbij in.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 18:35 #1372558 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mag niet teveel reclame maken..
... Maar er zij mensen/ bedrijven die de klepseals kunnen vervangen terwijl de motor zelfs nog in de auto zit...

Komt wel vaker voor bij de whiteblocks (4/5/6cil multikleps motoren met alu onderblok).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 19:14 #1372564 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Valt mee?

FWelsch schreef : Om de klepseals te vervangen (ik ben geen techneut), moet de bovenkant van de motor open, betekent dat dat je ook de kleppen gaat vervangen? Als je toch bezig bent, zou men kunnen stellen, vervang dan ook alle kleppen maar. Oeps, 24 stuks. Moeten dan ook de bovenkanten van de zuigers worden afgevlakt, omdat je de motor hebt open laten maken?

Volgens mij hoeven de kleppen niet vervangen te worden als je de seals wilt vervangen.
Als de kop eraf gaat (wat blijkens de andere reacties niet nodig hoeft te zijn) dan is het verstandig de onderkant van de kop te vlakken (het vlak waarmee op het onderblok ligt). De zuigers zitten in het onderblok en hoeven nooit gevlakt te worden.

FWelsch schreef : Tja, en omdat men er dan makkelijk bij kan (motor ligt half open), moet je dan ook maar de waterpomp uit voorzorg vervangen?

Ik ben niet zo bekend met de whiteblocks, maar volgens mij kun je ook later prima de waterpomp vervangen. Nu meenemen omdat de boel al open ligt is hier niet echt een argument.

FWelsch schreef : Ofwel, je bent er niet met alleen de klepseals vervangen, of zie ik dat verkeerd?

Als je een adres kunt vinden dat de seals kan vervangen zonder de kop eraf te halen wel, volgens mij. Als je goede olie gebruikt (wel aan te bevelen voor een gevoeliger whiteblock met hydraulische klepstoters) dan is het verbruik van 1 liter op 1000 km ook niet gratis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 19:47 #1372572 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic idd

Jelmar86 schreef : ... Maar er zij mensen/ bedrijven die de klepseals kunnen vervangen terwijl de motor zelfs nog in de auto zit... Komt wel vaker voor bij de whiteblocks (4/5/6cil multikleps motoren met alu onderblok).

 
inderdaad, dat doet men wel vaker. gaat goed, zelf ook bij onze 850 gedaan. wel best een klus.
 
doorrijden met lekke klepseals is niet aan te raden. de boel verroet dan mooi van binnen. uitlaatkleppen vinden dat zeker niet leuk, dat roet kan veel roet in het eten gooien.
 
seals zijn zo rond de 70 euro voor 30 stuks bij Volvo (alleen verkocht per 10), d-riem set met spanners kost ook niet de wereld en ori Volvo waterpompje kost zo rond de 75-80 met beetje korting. Dan nog voor 100 euro aan seals en vloeibare pakking en de materiaalkosten heb je gecoverd voor onder de 400.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 19:55 #1372573 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan
Dan wel noodzakelijk om de kleppen met perslucht via bougiegat bovenin te houden, of hoeft dat niet ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 20:45 #1372578 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt, dat is wel de
Klopt, dat is wel de handigste methode.
Toen we bij onze 850 de klepseals vervangen hebben heb ik een dergelijk ding voor iets van €9,- op ebay gekocht. Werkte uitstekend.
De seals lostrekken is alleen wel lastig, of een tang kopen of zelf een tang aanpassen. In ons geval een goedkopen bektang voorzien van een doormiddengezaagde ring die de juiste diameter had om de seals vast te kunnen pakken.
Klepveren induwen ook met een apparaat van ebay (€50,-)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 23:30 #1372612 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch de seals?
Het olieverbruik bij mij ligt al hoger dan 1 op 500, nadert bij de laatste meting al 1 op 300
 
Ik heb al die tijd gedacht dat het de schraapveren zijn, maar wellicht toch minder erg?
Hoe herken of vind ik welke van de 2 de oorzaak is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2012 23:44 #1372613 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic De kop
De kop van een whiteblock bestaat uit 2 delen, net als het B234F RedBlock.
Bovenste stuk eraf en onderste helft laten zitten en je kan er volgens mij gewoon bij...
Voorderest hoeft er niets te gebeuren met vlakken of andere kleppen e.d.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2012 09:04 #1372621 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Compressie meten
heb je gekeken of je flame-trap schoon is? De olie zou via de carterventilatie in het inlaatspruitstuk geblazen kunnen worden. Alhoewel 1 liter per 500 km wel veel is zonder dit aan de motorloop te merken.
Anders eerst maar eens compressie meten lijkt mij.
1e test eenvoudig met een eenvoudige compressiemeter met rubber aansluiting
Alle bougies eruit, brandstofrelais of zekering brandstofpomp eruit.
Achtereenvolgens alle cylinders meten door een paar keer de startmotor te laten draaien tot de meter een stabiele waarde aangeeft.
Zie je geen verschil, dan wordt het lastiger
2e test, moeilijker met inschroef-compressiemeter aangesloten op perslucht
Compressiemeter in een bougiegat draaien, perslucht aanzetten, krukas draaien tot geen drukverlies zodat kleppen in de cylinder gesloten zijn en vervolgens afwachten of druk constant blijft. Als er bij een cylinder (langzaam) drukverlies optreedt heb je daar een probleem met je afdichting.
Piet
 
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD