Motorrevisie V90
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het olieverbruik (1 ltr./1000 km.) van mijn V90 is al eens op dit forum eerder hier gepasseerd. Daar er geen lekkages zijn vast te stellen moet het een interne kwestie zijn, zo dacht ik.
Na een paar jaar met dit verbruik rond te hebben gereden, wilde ik er toch het fijne van weten. Dus toog ik een paar weken geleden naar Doetinchem, naar Motorenrevisiebedrijf Keizer. Eerst bougies eruit: prima van kleur, niks op aan te merken.
Met de camera het inwendige van de motor, zover dat dan mogelijk was, bekeken. Zuigerwanden: geen beschadigingen, dus de zuigerveren zijn goed. Uitlaatkleppen: niks aan de hand. Inlaatkleppen dan: daar kon men uit het beeld concluderen dat deze olie 'morsten'. Mindere afdichting door de klepseals bij 200.000 km. Men vond dat niet een schrikbarende kwestie, als je maar op tijd olie bijvulde. Tja, zo werkt het niet geheel, je wil de zaak in orde hebben, kan het olieverbuik meer worden?
Om de klepseals te vervangen (ik ben geen techneut), moet de bovenkant van de motor open, betekent dat dat je ook de kleppen gaat vervangen? Als je toch bezig bent, zou men kunnen stellen, vervang dan ook alle kleppen maar. Oeps, 24 stuks. Moeten dan ook de bovenkanten van de zuigers worden afgevlakt, omdat je de motor hebt open laten maken?
Tja, en omdat men er dan makkelijk bij kan (motor ligt half open), moet je dan ook maar de waterpomp uit voorzorg vervangen? Dan heb je het toch wel bij elkaar over 2000 tot 3000 euro.
Ofwel, je bent er niet met alleen de klepseals vervangen, of zie ik dat verkeerd?
Toch maar voorlopig doorrijden met het euvel en op tijd olie bijvullen. Goedkoopste optie. De motor draait verder als een tierelier, niks op aan te merken.
Frans (Lid 555, V90 '97)
Groet
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Komt wel vaker voor bij de whiteblocks (4/5/6cil multikleps motoren met alu onderblok).
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij hoeven de kleppen niet vervangen te worden als je de seals wilt vervangen.FWelsch schreef : Om de klepseals te vervangen (ik ben geen techneut), moet de bovenkant van de motor open, betekent dat dat je ook de kleppen gaat vervangen? Als je toch bezig bent, zou men kunnen stellen, vervang dan ook alle kleppen maar. Oeps, 24 stuks. Moeten dan ook de bovenkanten van de zuigers worden afgevlakt, omdat je de motor hebt open laten maken?
Als de kop eraf gaat (wat blijkens de andere reacties niet nodig hoeft te zijn) dan is het verstandig de onderkant van de kop te vlakken (het vlak waarmee op het onderblok ligt). De zuigers zitten in het onderblok en hoeven nooit gevlakt te worden.
Ik ben niet zo bekend met de whiteblocks, maar volgens mij kun je ook later prima de waterpomp vervangen. Nu meenemen omdat de boel al open ligt is hier niet echt een argument.FWelsch schreef : Tja, en omdat men er dan makkelijk bij kan (motor ligt half open), moet je dan ook maar de waterpomp uit voorzorg vervangen?
Als je een adres kunt vinden dat de seals kan vervangen zonder de kop eraf te halen wel, volgens mij. Als je goede olie gebruikt (wel aan te bevelen voor een gevoeliger whiteblock met hydraulische klepstoters) dan is het verbruik van 1 liter op 1000 km ook niet gratis.FWelsch schreef : Ofwel, je bent er niet met alleen de klepseals vervangen, of zie ik dat verkeerd?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Jelmar86 schreef : ... Maar er zij mensen/ bedrijven die de klepseals kunnen vervangen terwijl de motor zelfs nog in de auto zit... Komt wel vaker voor bij de whiteblocks (4/5/6cil multikleps motoren met alu onderblok).
inderdaad, dat doet men wel vaker. gaat goed, zelf ook bij onze 850 gedaan. wel best een klus.
doorrijden met lekke klepseals is niet aan te raden. de boel verroet dan mooi van binnen. uitlaatkleppen vinden dat zeker niet leuk, dat roet kan veel roet in het eten gooien.
seals zijn zo rond de 70 euro voor 30 stuks bij Volvo (alleen verkocht per 10), d-riem set met spanners kost ook niet de wereld en ori Volvo waterpompje kost zo rond de 75-80 met beetje korting. Dan nog voor 100 euro aan seals en vloeibare pakking en de materiaalkosten heb je gecoverd voor onder de 400.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Toen we bij onze 850 de klepseals vervangen hebben heb ik een dergelijk ding voor iets van €9,- op ebay gekocht. Werkte uitstekend.
De seals lostrekken is alleen wel lastig, of een tang kopen of zelf een tang aanpassen. In ons geval een goedkopen bektang voorzien van een doormiddengezaagde ring die de juiste diameter had om de seals vast te kunnen pakken.
Klepveren induwen ook met een apparaat van ebay (€50,-)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Bovenste stuk eraf en onderste helft laten zitten en je kan er volgens mij gewoon bij...
Voorderest hoeft er niets te gebeuren met vlakken of andere kleppen e.d.
Groeten,Gerben
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Anders eerst maar eens compressie meten lijkt mij.
1e test eenvoudig met een eenvoudige compressiemeter met rubber aansluiting
Alle bougies eruit, brandstofrelais of zekering brandstofpomp eruit.
Achtereenvolgens alle cylinders meten door een paar keer de startmotor te laten draaien tot de meter een stabiele waarde aangeeft.
Zie je geen verschil, dan wordt het lastiger
2e test, moeilijker met inschroef-compressiemeter aangesloten op perslucht
Compressiemeter in een bougiegat draaien, perslucht aanzetten, krukas draaien tot geen drukverlies zodat kleppen in de cylinder gesloten zijn en vervolgens afwachten of druk constant blijft. Als er bij een cylinder (langzaam) drukverlies optreedt heb je daar een probleem met je afdichting.
Piet