740 GLE automaat 1984

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 01:13 #1370558 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Als je luchtfilter..........
Als je luchtfilter al zo verwaarloost is, zou ik maar eens beginnen om de bak eens te verversen/spoelen.
Grote kans dat hier nog nooit naar gekeken is, sinds 1984!
Wat ik me ook nog kan herineren, van mijn 740 GLE, een originele uitlaat monteren, dan loopt tie ook aanzienlijk beter als met een after market pijp.
Blijkbaar is een K-jetronic erg gevoelig op de uitlaat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 02:38 #1370564 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Hij zal zeker ietsjes
Hij zal zeker ietsjes rustiger worden, de AW71L03 heeft nl een lockup. De ZF4HP22 heeft ook een lockup. Met mijn 740 B23E ZF-bak draaide de motor 3800-3900 rpm bij 180 km/h zonder al te veel lawaai (km-stand 850.000km +).
Het is een optie maar ik zou er eerst voor zorgen dat je auto groot onderhoud krijgt en zeker de bak helemaal spoelen, dan loopt ie waarschijnlijk stukke beter en rustiger.Daarna kan je nog altijd een andere bak monteren met lockup. Het grootste voordeel van de lockup is je brandstofverbruik. Daarbij blijft de bakolie lekker koel en loopt ie iets kalmer door vaste overbrenging (zakt een paar 100 rpm en jaagt niet direct omhoog met beetje gas bijgeven). Met een ZF-bak komt de lockup er met 90 km/h in, bij de AW-bak met 100 km/h.
Grtz, Daniel

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-10-2012 02:57 #1370565 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic verschillen B23E-B230E

JMB schreef : Zit er veel verschil tussen beide motoren. In ieder geval is de ontsteking al anders, en de kop ook ?

B23E heeft een 405 kop (voorganger van de 531)De B230E heeft een 530 kop (voorheen de 398)Misschien zijn er ook nog andere combinaties maar deze ben ik nog niet tegengekomen. Een AW achter een B23E in een 740 is ook voor het eerst, dus...
De B23E is in 1984 met A-nokkenas geleverd net als in de eerdere B230E (later had de B230E geloof ik ook een V). De B23E van 1980 t/m 1983 hadden een H- of een K-nokkenas met 136- en 140-pk. Erg leuk voor beetje tuning maar minder koppel in lage toeren dus stukke minder geschikt i.c.m. automaat voor dagelijks gebruik.
De B230E is zoals alle B230 een low friction blok, minder verliezen in de lagers, lagere toleranties etc maar het blok van een B23E en B23ET is veel robuster dan de eerste serie B230 (zoals drijfstangen).Voor info betreffende B23E kan je veel op Volvo240 sites vinden.In Nederland is de 740 nooit geleverd met een B23E. Deze zijn allen import. De B23E is iig wel in Duitsland geleverd, allen die ik gezien en onderhouden heb kwamen daar vandaan.
Grtz, Daniel 

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC