740 GLE automaat 1984

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 19:05 #1094894 door Fred Schukkink (GAST)
740 GLE automaat 1984 is gemaakt door Fred Schukkink (GAST)
We konden de verleiding niet weerstaan en ...... een 740 GLE estate automaat van 1984 gekocht.
De auto is zwitserse import, strak en netjes.
Alleen snelheid maken moet je de tijd voor nemen.
IK heb inmiddels begrepen dat er een B230E motor en een AW bak onder zit ( P R N D 2 1 )met overdrive.
Is dit aan de bak te wijten dat de auto zo traag is?
Boven de 120 is er alleen de optie overdrive er af en doortrekken om rond de 130 ( na enige tijd) weer de overdrive er op te zetten .
Dit gaat gepaard met flink rumoer van de motor.
OPschieten doet dat dus niet, zijn er opties?
Is een andere automaatbak een optie?
Groet Fred

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Fred Schukkink (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 19:11 #1370253 door Fred Schukkink (GAST)
Beantwoord door Fred Schukkink (GAST) in topic vergeten
In de auto is een injectie met LPG instalatie ingebouwd, en snelheden boven de 140 lijken niet haalbaar.
Had dit in mijn beschrijving vergeten te vermelden.
Groet Fred

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 19:21 #1370256 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic B230E in een 1984 Volvo 740??
Dag Fred,
Ik vermoed dat je auto geen B230E maar een B23E motor heeft.
Dat is een motor met een Bosch K-jetronic injectiesyeteem.
Ik heb in andere tpoics gelezen dat de B23E motor het in het algemeen niet zo "lekker" zou doen op LPG.
Probeer eens te rijden op benzine en dan beoordelen hoe de trekkracht is.
Verder: heeft de auto lang stilgestaan? Is het onderhoud aantoonbaar uitgevoerd?
Het kan zijn dat door het uitvoeren van achterstallig onderhoud de auto het ineens veel beter gaat doen. Denk aan nieuwe bougies en -kabels, nieuwe motorolie met filter, nieuw koelwater en vegeet de automaatbak olie niet. Het kan goed zijn dat die nodig aan verversing nodig is.
Kortom: check de standaard dingen en ververs alles gewoon. Ik denk dat je dan een prima auto aan een B23E kunt hebben. Maar ja: LPG op een K-jetronic lijkt geen ideale combi...

Groeten,
Lieme Huib

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 19:26 #1370258 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic traag
B23E is mechanische benzine injectie, op benzine volgens mij een van de pittigste motoren in die tijden geleverd.
Maar de complexiteit van het mechanische injectie systeem doet ie het op LPG nogal "traag".
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 19:30 #1370262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps...
Oeps...
Ik zie -teruglezende- nogal wat typfoutjes in mijn eerste tekst; ik werk nu op een andere laptop met een onbekender toetsenbord.....;-)

Groet, Lieme Huib

• P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 22:15 #1370276 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic verschil B23E en B230E
is volgens mij de frictie tussen de lagers en verdelerkap anders zit. met als gevolg lager verbruik (4% of zoiets)
Maar naast de B200ET (163 pk) is dit de sterkste motor die destijds geleverd is (131 pk?). Maar mijn ervaring is dat de handgeschakelde versie snel opschakeld wat dus snelheidsvertragend werkt en een vijfbak heb je dat zelf in de hand. En bij LPG heb je een volgens mij ook nog een verhoogd verbruik tussen de 10 en 20%. Misschien ook geldt dit ook voor het vermogenverlies?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 22:17 #1370277 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic wennen
Deze E blokken zijn zowiezo niet zo dol op gas en ook niet echt geschikt ervoor.
Vandaar dat ie gewoon traag is op LPG.
Je ken er niks aan veranderen, gewoon aan wennen.
Als je het anders wilt, zul je toch een andere motor moeten gaan plaatsen.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 23:17 #1370282 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic beurtje
Beurtje zal wonderen doen!
Ik weet dat er veel gepraat wordt over de E blokken en slecht lopen op gas, Maar dat doen ze ook over de V6, de D24(t, tic) de 6 in lijn(960).Ik ken mensen die met een V6 op gas rijden, en vele kilometers per jaar en de motor lijkt het niet op te geven.
Verder rijd ik zelf de D24T heerlijke betrouwbare goede motor, eenmaal warm rij ik rustig de 130 kmh waar het is toegestaan en kunnen ze best hebben.
De 6 in-line zijn ook goede motoren maar je moet er net zoals de V6 en de D24 rustig warm rijden en regelmatig onderhoud uit voeren, en goed onderhoud en Beun de haas praktijken.
Vorig jaar heb ik iemand geholpen met een B23E die op Dampgas rijd, de beste man had een Backfire gehad waardoor de luchtwegen krom was, Deze heb ik weer kaars recht gekregen door hem steeds een beetje warm te maken en weer de goede richting op de buigen, ben hier een uurtje of 3 mee bezig geweest en hij liep weer als een naaimachine,Heb zelf oook met de auto gereden en vond hem absoluut niet traag(veel B230Fjes zijn stukken trager), Ik heb bij deze auto ook een klepje geplaatst zodat de druk makkelijker weg kan,
Dus het kan prima maar je moet het beestje wel de nodige onderhoud geven, en dat vergeet men over het algemeen want de meeste denken een Volvo kan niet stuk gaan en rijden door tot ze een jaar inkomen van de gemiddelde Nederlander moeten investeren om het hok weer op de weg te hebben.
Tom.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
12-10-2012 23:31 #1370284 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic B23E
Mijn 244GLE had ook een B23E met dampgas installatie. Starten was dankzij het emmegas systeem op benzine. Ik miste inderdaad ook een hoop vermogen op LPG. Als ik een keer vlot moest invoegen, zette ik hem even op benzine en dan merkte je wel dat de B23E een sterke motor is.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2012 23:57 #1370285 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ook gehad
Een 740 GLE met K-jetronic, 1983, automaat, 133 Pk op benzine.
Trok zeer vlot op, door de automaat denk ik, niet het gevoel dat ik vermogen te kort kwam.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC