injectoren b230e blijven openstaan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Volgens mij zijn alle B230 voorzien van electronische injectie. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een B230 met K-jetronic.
De kans dat het aan de ECU ligt is groot. Als de ECU geen brandstofmap bevat of als de injector drivers kapot zijn, blijven de injectors continu open staan. Symptomen: een auto die niet wil starten en een carter vol benzine.
Heb je recentelijk andere injectors in je auto gezet? Als je per ongeluk Low-impedance injectors hebt geinstalleerd dan kan dat de oorzaak zijn van de kapotte injector drivers. In dat geval kun je beter geen andere ECU gebruiken, anders blaas je die ook op.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153&page=54
www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?pa...r+Driver+Replacement
De injectors tussen B230F en B230E zijn uitwisselbaar. De F staat voor "met katalysator" en de E voor "zonder katalysator".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Morgen avond zal ik eens even uitgebreid gaan zoeken op het K-jetronic systeem.Alvast goed om te weten dat ik geen delen hoef uit te wisselen met het andere systeem.henk 940LPT schreef : Ad 2.: De B230E heeft mechanische injectie van het K-Jetronic systeem als ik me niet vergis. Weinig geleverd op andere blokken dan de B230E helaas. Ad 3: Misschien kun je meer informatie vinden als je zoekt "K-Jectronic", hier op de site en/of bij Google. Soms geeft zoeken op de juiste naam al veel meer hits. K-Jet is volgens mij ook bij Mercedes gebruikt. Ad 4: B230F is elektronische injectie met het LH Jetronic systeem. Injectoren zijn niet uitwisselbaar met K-Jet.Ad 1: Als ik het wist, zou ik je het vertellen.....
Dat is inderdaad al gebeurt. We hebben een groot deel van de mix weer afgetapt. Zal ook een nieuwe krukaskeering worden. Gelukkig ging de bak er toch nog vanaf..gvanminnen schreef : Oppassen dat de cilinders niet vol komen te staan met benzine. Als je blijft starten, heb je kans dat de benzine langs de zuigers in het carter komen.
Hier zitten we ook aan te denken, ergens ontstaat er teveel druk. Dit was ook al het geval voordat we de tank en de pomp gewisseld hebben. In eerste instantie liet ik om te proberen alleen de 2e pomp onder de auto het werk doen. Aangezien de auto op dat moment verzoop hebben we eerst het systeem weer compleet gemaakt met 2 pompen en de tank. Helaas alsnog overdruk.rolfroderick schreef : de drukregelaar zijn werk niet doet (als hij erop zit ) Of dat de 2 opvoerpompen niet bijelkaar passen ( een te grote in de tank ) Had je de tank pomp/vlotter niet vervangen door een ander ? Zomaar een idee, Rolf
De injector leidingen zitten op een zwart blokje naast het inlaat spruitstuk, was zit daar in? Kan daar iets blijven hangen door de verouderde benzine (drap).Of is dat juist de druk regelaar? Of zit die nog ergens anders? Het lijkt mij dat die aangestuurd moet worden? Mechanisch op vacuum?
Ze blijven volle bak openstaan. Er zit geen cyclus in. Open zolang er geprobeerd wordt te starten. Als de motor start (op de benzine reeds aanwezig in de cylinders) met de injectoren ernaast blijven ze ook vol doorgaan en ook geen cyclus. Wel vreemd gezicht dat de motor loopt met de brandstof toevoer uit de motor.henk 940LPT schreef : Das wel een interessante vraag. Staan de injectoren daadwerkelijk continu open of sluiten ze wel, maar injecteren ze teveel benzine omdat de druk te hoog is.
Mijn injectoren zaten verstopt door oude benzine, ik heb ze open geblazen met perslucht. Barretje of 5/6. Kan ik ze hiermee alle 4 gesloopt hebben?JMB schreef : Ik heb eenB23E met volgens mij ook K-jetronic.
Ik heb laatst de injectoren gereinigd, bij mij zijn het mechanisch injectoren, gaan op druk open. Op perslucht moesten ze bij mij aardig druk hebben om open te gaan.
Ik geen ECU
Ik heb geen andere injectoren gebruikt, alleen doorgeblazen. Ik kan dus mijn andere injectoren proberen. Mooi voor a.s. zaterdag.mark244turbo schreef : K-jetronic (mechanische injectie) is voor zover ik weet alleen toegepast op de B21 en B23 motoren. Een aantal B21 en B23 motoren zijn voorzien van LH-jetronic (de B23ET, de GLT's en de GT's).
Volgens mij zijn alle B230 voorzien van electronische injectie. Ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van een B230 met K-jetronic.
De kans dat het aan de ECU ligt is groot. Als de ECU geen brandstofmap bevat of als de injector drivers kapot zijn, blijven de injectors continu open staan. Symptomen: een auto die niet wil starten en een carter vol benzine.
Heb je recentelijk andere injectors in je auto gezet? Als je per ongeluk Low-impedance injectors hebt geinstalleerd dan kan dat de oorzaak zijn van de kapotte injector drivers. In dat geval kun je beter geen andere ECU gebruiken, anders blaas je die ook op.
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=227153&page=54
www.jetronic.info/wiki/tiki-index.php?pa...r+Driver+Replacement
De injectors tussen B230F en B230E zijn uitwisselbaar. De F staat voor "met katalysator" en de E voor "zonder katalysator".
Ik weet dus nog precies hoe het zit met wel of geen ecu. Iemand een tip waar die moet zitten in de 740 zodat ik het kan controleren.
Ik heb wel een sensor op de nokkenas achter de verdeelkap zitten. Zo'n blokje met 3 draden, ben even de naam kwijt...
Toch verdenk ik na bovenstaand ook een druk regelaar. De injector leidingen zitten op een zwart blokje naast de luchtinlaat, wat doet deze? Alleen verdelen of ook regelen? Of gaat het via een vacuum regeling? Ik ga even op zoek naar een duidelijke foto van het motorblok, misschien geeft die meer duidelijkheid!
Alvast bedankt voor de tips, ik ga in ieder geval vast weer verder zoeken
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Kijk eens hier voor meer info:Bosch K[/i]-Jetronic[/i] Fuel Injection ManualGroeten Henk
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Misschien verwarring over het type?gerryberrie schreef : Volgens mij heeft K-Jet (Mechanische Injectie) GEEN ECU?
Groeten,Gerben
Hoe wordt de lambda dan geregeld?
Zit er ook niet een koude startregelaar op?
- Henk Huisman (GAST)
- Nieuw lid
-
Op een B230E zat toen geen lambda onder.
Voor een paar landen zat er wel een EGR systeem op zoals in Zweden zelf.
En een ECU kwam pas in beeld op de F serie motoren.
Voor de koude start zit er een thermo-tijdgever op.
Groeten Henk
- Timen Smit
- Nieuw lid
-
Dan zullen we het wel over een ander systeem hebben.Onderstaande schema is van de K-jetronic tronic zegt m.i. al genoeg! de luchtweger o.a. is nog wel mechanisch.H Huisman schreef : Hoi, Timen
Op een B230E zat toen geen lambda onder.
Voor een paar landen zat er wel een EGR systeem op zoals in Zweden zelf.
En een ECU kwam pas in beeld op de F serie motoren.
Voor de koude start zit er een thermo-tijdgever op.
Groeten Henk
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zou best kunnen, er zijn meerdere K-Jectronic systemen. "Gewoon" K-jet is compleet mechanisch, KU is closed loop geregeld (met lambda en elektronisch, denk ik dan) maar voornamelijk geleverd in USA, dit systeem debuteerde in de Volvo 265 in '76. KE-Jet is ook elektronisch geregeld, al dan niet closed loop. Later is KE3 nog gekomen, met een anti-pingel regeling. Bron: <a href=" en.wikipedia.org/wiki/K-jetronic#K-Jetronic_.28Lambda.29 " target="_blank">Wikipedia.Hier nog een stukje (helaas met veel taalfouten) van het Porsch 924-944 forum over werking en onderhoud van K-Jectronic (de mechanische versie): www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf " target="_blank"> www.porsche924-944.nl/924/KJetronic.pdf Het schijnt overigens te kloppen dat die injectoren continu open moeten staan....Timen schreef : Dan zullen we het wel over een ander systeem hebben.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ook omdat de injectoren draadloos zijn en niet zoals bij de 850 voorzien van een electronische aansluiting.
Ik heb nog een foto'tje van het motorblok (1 zijde)<a href=" imageshack.us/photo/my-images/834/img0009ff.jpg/ "> imageshack.us/photo/my-images/834/img0009ff.jpg/
Misschien dat die iets van duidelijkheid geeft. Zaterdag maak ik er in ieder geval een paar meer.
In ieder geval kan ik vaststellen dat de ontsteking goed is. De ontsteking werkt en de motor loopt goed zolang de brandstof toevoer wordt geknepen/afgesloten.De "electronische" aansturing voor de ontsteking lijkt mij dan dan ook in orde.
De brandstofpompen werken beide. Benzine wordt onbeperkt aangevoerd, en tevens via de retour weer afgevoerd. Blijft dan toch een druk regelaar, al dan niet electrisch / mechanisch. Zolang het contact ingeschakeld staat pompen de brandstof pompen benzine naar de motor.
Dit lijkt mij wat overdreven en ook niet te horen. Dat het systeem op druk komt prima maar zolang er niet gestart wordt zou het systeem volgens mij op rust moeten staan.
Wordt dit geregeld met een relais?
Aan de onderstaande foto heb ik ondertussen het brandstofpomp relais toegevoegd. Mis ik hier nog een belangrijk relais?
<a href=" imageshack.us/photo/my-images/638/img0012kfa.jpg/ "> imageshack.us/photo/my-images/638/img0012kfa.jpg/
- V700 register
- Nieuw lid
-
Sorry, dat is slordig taalgebruik van mijn kant, K-Jetronic en K-Jet door elkaar gebruiken.Waarschijnlijk heb je K-Jetronic, en geen KU-, KE- of KE3-Jetronic.In dat verhaaltje van die Porsche site staat toch wat over een mechanische drukregelaar ?SB schreef : De auto heeft geen lambda sonde, dus verwacht dan ook geen ecu. Kunnen we daarmee vaststellen dat het dan geen K-jetronic is maar een K-jet?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zit ergens in het systeem een mechanische klep. Ik kan me goed voorstellen dat die zit vastgeplakt door het lange stilstaan. Ik zal de rubber bol die onder de luchtinlaat loshalen. Misschien dat er meer zichtbaar wordt. Anders ga ik alles loshalen en reinigen. Het zal geen kwaad kunnen en misschien kom ik iets tegen.henk 940LPT schreef :
Sorry, dat is slordig taalgebruik van mijn kant, K-Jetronic en K-Jet door elkaar gebruiken.Waarschijnlijk heb je K-Jetronic, en geen KU-, KE- of KE3-Jetronic.In dat verhaaltje van die Porsche site staat toch wat over een mechanische drukregelaar ?SB schreef : De auto heeft geen lambda sonde, dus verwacht dan ook geen ecu. Kunnen we daarmee vaststellen dat het dan geen K-jetronic is maar een K-jet?
Dat het de drukregelaar is staat voor mij ondertussen wel vast, nu alleen nog de locatie daarvan vinden..
In ieder geval bedankt voor de pdf, het geeft wel duidelijkheid over het systeem!