Olie lekkage tussen cylinderkop en motorblok ( PROBLEEM OPGELOST )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 14:35 #1328667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic frustrerend
Frusterend....... dat is het!!!!

Ik was vergeten dat ik de nokkenas niet in lijn had staan met de krukas. Dat betekent dus dat de markering van de nokkenas 180 graden tov markering op de achterklepje stond. Ik heb zo dus ook de nokkenas gezet en de krukas op 0 graden. Toen geprobeerd te starten en wat gebeurd..... de motor loopt, heerlijk. Totdat ik zag dat de poelie er scheef opzat. Dus weer alles losgehaald en weer vastgemaakt. Dacht dat het probleem daarmee dus verholpen was..... Dus niet, motor draait rond, maar slaat niet meer aan.

Zijn er nog mensen die tips hebben? Dat zou zeer wenselijk zijn.

Dank jullie,

Wim

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 15:07 #1328669 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Krukaspoelie e.d.

pleasuredomelovesyou schreef : Frusterend....... dat is het!!!!

Ik was vergeten dat ik de nokkenas niet in lijn had staan met de krukas. Dat betekent dus dat de markering van de nokkenas 180 graden tov markering op de achterklepje stond. Ik heb zo dus ook de nokkenas gezet en de krukas op 0 graden. Toen geprobeerd te starten en wat gebeurd..... de motor loopt, heerlijk. Totdat ik zag dat de poelie er scheef opzat. Dus weer alles losgehaald en weer vastgemaakt. Dacht dat het probleem daarmee dus verholpen was..... Dus niet, motor draait rond, maar slaat niet meer aan.

Zijn er nog mensen die tips hebben? Dat zou zeer wenselijk zijn.

Dank jullie,

Wim

De eenvoudigste manier is om de nokkenas poelie op het merkteken zetten. Daarna de krukaspoelie op "0". De stand van het tussenwiel is niet van belang dus daar kan de riem willekeurig op.
Let op dat de krukaspoelie in de nok valt-
 Soms  is het rubber in de poelie verschoven! Het streepje op de poelie staat dan fout!!
Dan de uitgebreide procedure volgens de "handleiding" volgen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 19:53 #1328687 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic foutje
Hallo, ben er weer. Sorry als het begint te vervelen....

Ik heb nog een keer een frisse blik op het geheel genomen en de vraagbaak en jullie documentatie bekeken. Ik heb het volgende ontdekt.....
Het merkteken op de krukaspoelie moet op 0 graden staan, het merkteken op de krukasriemwiel op 20 graden en de nokkenasriemwiel gelijk aan het puntje op de achterplaat. Nu is het zo dat de krukasriemwiel niet op 20 graden staat zodra de poelie op 0 graden staat.
Mag ik hiermee concluderen dat ik een probleem heb?

Groetjes Wim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2011 20:03 #1328692 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wat bedoel
Zoals Timen aangaf: Kan het zijn dat de krukaspoelie niet juist op de krukas is gekomen ? Er zit een radiaal (loodrecht op de hartlijn van de krukas) richeltje op dat in een gleuf in de poelie moet vallen. Bij verkeerde montage kan dat platgedrukt worden. Vaak slingert de poelie dan ook.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2011 15:54 #1328749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Joepie
De auto rijdt weer. Het probleem lag bij de nokkenas. Deze stond, ondanks dat 'ie op het merkteken stond, niet op 0 graden. Heb toen de nokken een stuk naar rechts gedraaid en zie daar......starten en lopen .

Ik dank jullie allen voor de vriendelijke hulp en het meedenken.

Groetjes Wim

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-09-2011 22:39 #1328775 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Verende spanbus

pleasuredomelovesyou schreef : De auto rijdt weer. Het probleem lag bij de nokkenas. Deze stond, ondanks dat 'ie op het merkteken stond, niet op 0 graden. Heb toen de nokken een stuk naar rechts gedraaid en zie daar......starten en lopen

.

Ik dank jullie allen voor de vriendelijke hulp en het meedenken.  
Groetjes Wim

Heb je er dan geen nieuwe spanbus ingezet?
Zat er trouwens wel een spanbus in?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2011 13:17 #1328809 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic spanbus
Ik ga ervan uit dat je de spanrol bedoeld, bij de distributieriem? Die heb ik vervangen..... maar op de een of andere manier stond de nokkenas niet op o graden als de markeringen gelijk stonden. Dus heb ik handmatig en met hulp van de afbeeldingen van de bijlagen de nokken op 0 graden BDP gezet en alles aangesloten. En hij startte direct....

Wim

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2011 13:57 #1328811 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk
Ik denk dat Timen de verbinding tusesn het nokkenas riemwiel en de nokkenas zelf bedoelt.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2011 15:55 #1328819 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Begrijpen

pleasuredomelovesyou schreef : Ik ga ervan uit dat je de spanrol bedoeld, bij de distributieriem? Die heb ik vervangen..... maar op de een of andere manier stond de nokkenas niet op o graden als de markeringen gelijk stonden. Dus heb ik handmatig en met hulp van de afbeeldingen van de bijlagen de nokken op 0 graden BDP gezet en alles aangesloten. En hij startte direct....

Wim

Heb je het nokkenastandwiel ook los van de as gehad?
Als er wielen iets verschoven zitten is er toch iets niet goed. Met een beetje geluk staat het dan wel aardig maar goed moet je zo kunnen controleren.,<a href="/node/32705"></a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-09-2011 16:12 #1328821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehh
Dat is een goeie..... Zover ik me nog kan herinneren heb ik de nokkenasriemwiel niet los van de nokkenas gehaald. Wat ik me wel kan herinneren is dat de moer die daar opzat niet 100% vastzat. Die heb ik vastgedraaid. Ik heb nokkenasriemwiel niet verdraaid....

Maar ik kan me vergissen , de laatste dagen dat ik aan de auto heb geklust, waren niet echt helder voor mij. Ik heb me veel aan me zelf geergerd...
Wim

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC