Moeizaam starten - the saga continues

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 13:20 #1315940 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Starten
Is de basisafstelling van de gasklep wel in orde? Bij dichtgeknepen slang naar de CIS klep moet de motor ongeveer 500 tpm draaien.
Mijn LPT slaat in 99% van de gevallen altijd direct aan, zonder gas te geven. Soms pakt de motor net niet op en moet ik opnieuw starten. Als ik dan niet een klein beetje gas bijgeef, duurt het vrij lang voor de motor goed oppakt en mooi rondloopt. Alsof hij teveel brandstof heeft gekregen. Start je met het gaspedaal iets ingedrukt dan pakt hij wel op, maar laat je daarna het gas los, dan zakt het toerental naar 500 tpm om daarna weer op te lopen naar 800 tpm. Logisch, want met ingedrukt gaspedaal is de CIS-klep niet actief en de ECU heeft nog niet de kans gehad het stationaire toerental in te regelen.
Of het klopt weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat er bij starten even iets extra brandstof wordt ingespoten en daarna de CIS-klep het moet overnemen. Zou het kunnen zijn dat het basistoerental net te laag staat, waardoor de motor afslaat /niet aanslaat voordat de CIS-klep is open gegaan?
Rob

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 13:52 #1315943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Haynes

Rversteeg schreef : Is de basisafstelling van de gasklep wel in orde? Bij dichtgeknepen slang naar de CIS klep moet de motor ongeveer 500 tpm draaien.

Het toerental stort volledig in als ik die slang dichtknijp, tot bijna afslaan. Hoeveel toeren weet ik niet, want ik heb geen losse toerenteller en kan niet tegelijkertijd in de slang knijpen en in de auto op de toerenteller kijken. Zal ik anders nog eens samen met iemand proberen.
Haynes en de <a href=" www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFuelinjec...tionSwitchAdjustment " target="_blank">Volvo Maintenance FAQ zeggen dat het toerental 500 tpm of minder moet zijn of dat de motor afslaat, als je die slang dicht knijpt. Dat komt overeen met mijn eigen testen, dus ik heb nog niets aan het basistoerental gedaan.
Eerst maar eens die TPS.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
12-05-2011 14:31 #1315946 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic ik wel

Pietjeprecies schreef :

Rversteeg schreef : Is de basisafstelling van de gasklep wel in orde? Bij dichtgeknepen slang naar de CIS klep moet de motor ongeveer 500 tpm draaien.

Het toerental stort volledig in als ik die slang dichtknijp, tot bijna afslaan. Hoeveel toeren weet ik niet, want ik heb geen losse toerenteller en kan niet tegelijkertijd in de slang knijpen en in de auto op de toerenteller kijken. Zal ik anders nog eens samen met iemand proberen.

strobo met toerental voltmeter vervroeger in een we gaan het straks zien.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 22:39 #1316007 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Toch niet de gasklepschakelaar
Nou toch prettig om er even iemand naar te laten kijken die er meer van weet.
Alexander heeft het basistoerental iets omhoog gesteld, want de motor sloeg af bij dichtgeknepen CIS-klep slang, en dat schijnt toch echt niet de bedoeling te zijn. Hij blijft nu tussen 500-520 tpm lopen met de slang dicht. Ook het geregelde toerental is een ietsje hoger (van krap 750 naar 770 tpm) en hij lijkt iets vlotter te corrigeren bij inschakelen van de airco.
We hebben ook nog even opnieuw de TPS doorgemeten en wat blijkt: de waarde tusen punt 18 en 3 verspringt bij 'vol gas'. Dat had ik uit het tabelletje niet zo afgeleid. De schakelaar is dus toch nog goed kennelijk...
Ik zag wel gisteren nog bij het terugzetten van de TPS dat er wat contactjes van de stekker verbogen waren. Die heb ik weer op hun plaats gepriegeld met een micro-schroevendraaiertje.
Al met al heeft 'ie vandaag steeds moeiteloos gestart, zonder gas bij, toch zeker een keer of tien, dus ik zie de toekomst hoopvol tegemoet - en anders zoeken we gewoon vrolijk verder.
Bedankt voor alle input.

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 22:42 #1316010 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Verbetering
Tog is 770 toeren best aan de krappe kant, dit hoort toch echt rond de 900 te zijn bij een FK.
Vreemd.
Iniedergeval is het probleem wat beter geworden.
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 23:02 #1316012 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja?

gerryberrie schreef : Tog is 770 toeren best aan de krappe kant, dit hoort toch echt rond de 900 te zijn bij een FK.

In het Volvo Pocket Data Booklet staat 750 rpm voor een B230FK (blz. 30), dus ik ben benieuwd waar jouw informatie vandaan komt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 23:22 #1316014 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens

gerryberrie schreef : Tog is 770 toeren best aan de krappe kant, dit hoort toch echt rond de 900 te zijn bij een FK.
Vreemd.
Iniedergeval is het probleem wat beter geworden.
Groeten,Gerben

Ik ben het wel met Gerben eens, mijn FK loopt ook echt niet lekker hoor bij 770 toeren. Standaard loopt ie bij mij 1000 toeren stationair en dat klinkt gewoon het lekkerst, nu heb ik wel een automaat dat zal iets uitmaken.Inzake het slechte starten (wat nu weer ok is begrijp ik, laten we hopen dat het zo blijft), jij hebt niet het idee dat het door de bekende lekkende gasinjectoren komt Pieter?@Gerben tog toch...

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 23:36 #1316017 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Laag

Pietjeprecies schreef :

In het Volvo Pocket Data Booklet staat 750 rpm voor een B230FK (blz. 30), dus ik ben benieuwd waar jouw informatie vandaan komt?

Apart, dat is nieuw voor mij...
750 lijkt me echt veels te onstabiel, alle redblocks die ik voorbij heb zien komen draaien allemaal rond de 900-950 en doen dat netjes en stabiel.
750 lijkt me niet fijn. staat dat ding niet te dansen onder de kap?
Alle toerentallen in die lijst vind ik eigenlijks veels te laag.
Goed, het zal wel kloppen, maar een B230F hoort echt geen 775 toeren te draaien, en een B234F hoort ook echt geen 850 toeren te draaien.
Ben blij dat mijn B234F netjes 950 toeren draait en dat doet ie stabiel en meteen.
Ook de F'jes die ik heb gehad netjes op 900-950 toeren en stabiel.
Als die van mij 750 loopt heb ik het gevoel dat ie af gaat slaan...en staat ie ook behoorlijk te bokken.
@Rob,
Lekkende gasinjectoren? even hierboven staat dit:

Pietjeprecies schreef : En ik heb nog altijd geen LPG.

Baseman schreef : Ohja, shame on me, ik blijf het vergeten.

En ja, ik wil nogal wel eens Tog inplaats van Toch schrijven  :) sorry, fout opgevoed :P
Groeten,Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 23:43 #1316018 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nee

Chilm schreef :  jij hebt niet het idee dat het door de bekende lekkende gasinjectoren komt Pieter?

Nee, want er zit geen LPG in. Zie ook x posts hoger.
Verder loopt hij heel keurig hoor. Blok draait netjes vlak en ik kan stationair de koppeling op laten komen en wegrijden zonder het gaspedaal aan te raken.
1000 tpm lijkt me nogal hoog. Hoe krijg je dat zo, trouwens? Er valt toch niets aan te regelen, of komt het omdat je andere chips hebt?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-05-2011 23:56 #1316020 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar heb je het over?

gerryberrie schreef : Alle toerentallen in die lijst vind ik eigenlijks veels te laag.

Nou ja, ik ben slechts een beginnende sleutelaar, maar ik neem gemakshalve toch maar aan dat dat Pocket Data Booklet niet door de sprookjesfee geschreven is.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC