740 start niet als-t-ie warm is
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2017 21:00 #1439639
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bay-Pass= de oplossing
Zorg er voor dat de startmotor de volle mep krijgt van de accu via een relais .
Probleem opgelost !! zeker weten !!
Kost niet veel ,(ong. 10 euro)
Ik heb het bij Slurpje gedaan ( automaat)
En nu bij The Green Machine (m46) ook .
Nooit geen probleem meer gehad
Probleem opgelost !! zeker weten !!
Kost niet veel ,(ong. 10 euro)
Ik heb het bij Slurpje gedaan ( automaat)
En nu bij The Green Machine (m46) ook .
Nooit geen probleem meer gehad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-08-2017 21:06 #1439640
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vout gesreven ( sorry) Bypass uitleg.
De bypass .
Het klinkt heel duur maar het is heel simpel.
Het is een relais die de stroom rechtstreeks van de accu op de startmotor zet.
==========================================================
Deze beschrijving geldt voor de B28E V6 misschien is de kleurcodering van andere type,s iets anders.
=========================================================
Je hebt op de startmotor een stekkeraansluiting (50) zitten en daarop zit een blauwe 1.5mm draad.Deze komt van het contactslot af en geeft de startmotor stroom als je gaat starten.(stuurstroom)
Nu haal je deze draad los en sluit je hem aan op jou relais nummer 85.
Massa sluit je aan op nummer 86 van het relais.
Zou je nu gaan starten hoor je dus alleen het relais klikken.
De plus van de accu sluit je aan op nummer 30 van het relais.
Op nummer 87 van het relais sluit je de draad aan die naar (of van ) de startmotor gaat (komt) nummer 50.
Op deze manier krijgt de startmotor zijn stroom rechtstreeks van de accu zonder verdere "hindernissen"
Het relais,gewoon een maak relais (4 aansluitingen ) (geen wisselrelais met 5 aansluitingen) dat je gaat gebruiken mag wel een zware zijn (bv.30 of 40 ampère)
Het klinkt heel duur maar het is heel simpel.
Het is een relais die de stroom rechtstreeks van de accu op de startmotor zet.
==========================================================
Deze beschrijving geldt voor de B28E V6 misschien is de kleurcodering van andere type,s iets anders.
=========================================================
Je hebt op de startmotor een stekkeraansluiting (50) zitten en daarop zit een blauwe 1.5mm draad.Deze komt van het contactslot af en geeft de startmotor stroom als je gaat starten.(stuurstroom)
Nu haal je deze draad los en sluit je hem aan op jou relais nummer 85.
Massa sluit je aan op nummer 86 van het relais.
Zou je nu gaan starten hoor je dus alleen het relais klikken.
De plus van de accu sluit je aan op nummer 30 van het relais.
Op nummer 87 van het relais sluit je de draad aan die naar (of van ) de startmotor gaat (komt) nummer 50.
Op deze manier krijgt de startmotor zijn stroom rechtstreeks van de accu zonder verdere "hindernissen"
Het relais,gewoon een maak relais (4 aansluitingen ) (geen wisselrelais met 5 aansluitingen) dat je gaat gebruiken mag wel een zware zijn (bv.30 of 40 ampère)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2017 13:31 #1439659
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank voor de detail uitleg.
Dank voor de detail uitleg.
Ik ga nu effe op vakantie per motor.
Daarna hiermee aan de slag. Ik laat het weten.
gr Marten
Ik ga nu effe op vakantie per motor.
Daarna hiermee aan de slag. Ik laat het weten.
gr Marten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-08-2017 21:43 #1439686
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Warme startmotor en vuil
Mijn ervaring met 2 startmotoren in 2 verschillende volvo's 700, die bij koude motor wel ronddraaien, starten en aanslaan, en bij warme motor niet meer ronddraaiden:
Door ouderdom en slijtage en wellicht relatief veel stilstaan, zit er vuil in de bendix, die daardoor (mechanische wrijvingsweerstand)niet meer naar buiten komt om de startkrans rond te draaien. Bij warme motor zet een en ander namelijk uit en dat was bij mij bij de beide auto's de reden waarom je wel een klik hoort maar er niets gebeurt. De enige remedie bleek een gereviseerde startmotor van de bosch service. (Bosch levert namelijk de startmotoren van deze volvo's).
Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Bij een 740 met b230 blok is er voldoende ruimte om dat gemakkelijk zelf te (de)monteren. Bij mijn b280 blok is een brug nodig en heb ik het maar laten monteren...
Groet,
Lieme Huib
Door ouderdom en slijtage en wellicht relatief veel stilstaan, zit er vuil in de bendix, die daardoor (mechanische wrijvingsweerstand)niet meer naar buiten komt om de startkrans rond te draaien. Bij warme motor zet een en ander namelijk uit en dat was bij mij bij de beide auto's de reden waarom je wel een klik hoort maar er niets gebeurt. De enige remedie bleek een gereviseerde startmotor van de bosch service. (Bosch levert namelijk de startmotoren van deze volvo's).
Sindsdien nooit meer problemen gehad.
Bij een 740 met b230 blok is er voldoende ruimte om dat gemakkelijk zelf te (de)monteren. Bij mijn b280 blok is een brug nodig en heb ik het maar laten monteren...
Groet,
Lieme Huib
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2017 14:09 #1440227
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Extra zekering op relais?
Even over dat relais. Ik zie twee types: Eentje met een losse zekering erbij gemonteerd en eentje zonder losse zekering, maar er staat wel 30A op:
1. www.winparts.nl/sensoren-elektronica/rel...aan-uit/p350968.html
2. www.winparts.nl/sensoren-elektronica/rel...5.html#specificaties
Welke is aan te bevelen?
gr Marten
1. www.winparts.nl/sensoren-elektronica/rel...aan-uit/p350968.html
2. www.winparts.nl/sensoren-elektronica/rel...5.html#specificaties
Welke is aan te bevelen?
gr Marten
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2017 15:46 #1440230
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OEM startrelais weghalen?
Trouwens, moet je niet het originele start-relais dan verwijderen? Weet niet waar dat zit bij een 940.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2017 23:04 #1440304
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic 30A
Is wat die aan stroomsterkte kan hebben.
Wel handig een exemplaar met ingebouwde zekering, Scheelt weer een losse zekering die je anders moet monteren.
Originele startrelais kan blijven zitten. Toch buiten werking gesteld.
Wel handig een exemplaar met ingebouwde zekering, Scheelt weer een losse zekering die je anders moet monteren.
Originele startrelais kan blijven zitten. Toch buiten werking gesteld.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2017 10:15 #1440313
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Startmotor is altijd rechtstreeks met de accu verbonden!
De startmotor zelf was altijd al met een dikke draad rechtstreeks met de accu verbonden, net als de dynamo. Dat is af fabriek al zo en moet je ook zo laten.
Op de startmotor zit het startrelais opgebouwd. Als je daar een stuurstroom op zet, dan schuift dat startrelais mechanisch het tandwiel van de startmotor in de vertanding op het vliegwiel en verbindt het de accu electrisch rechtstreeks met de startmotor. Het is dit startrelais dat je rechtstreeks met de accu verbindt!
Die stuurstroom voor het startrelais komt vanaf het contactslot. Blijkbaar wordt die stuurstroom na vele jaren gebruik zwakker door slijtage van het contactslot en andere overgangsweerstanden. Het signaal is dan soms te zwak om het startrelais op de startmotor goed te laten werken.
Het extra relais dat sommigen hebben ingebouwd heeft maar een kleine stuurstroom nodig om te werken en werkt daarom ook met het wat zwakker geworden signaal uit het contactslot. Dat extra hulprelais schakelt op zijn beurt de accuspanning rechtstreeks op het startrelais van de startmotor zet. Dat startrelais krijgt dan weer " de volle mep" en doet dan weer gewoon z'n werk.
Het originele startrelais blijft dus gewoon werken, alleen komt nu de voeding (stuurstroom) voor dat relais (via het hulprelais) rechtstreeks van de accu.
Het echte probleem zit dus waarschijnlijk in het contactslot en dan is een hulprelais een definitieve oplossing die waarschijnlijk de rest van het autoleven meegaat. Of het startrelais zelf begint een steeds hogere voeding te vragen dat met net dat beetje extra door "de volle mep" via het hulprelais nog juist geleverd wordt. Met een hulprelais is dat dan voorlopig even opgelost, maar waarschijnlijk niet definitef.
Op de startmotor zit het startrelais opgebouwd. Als je daar een stuurstroom op zet, dan schuift dat startrelais mechanisch het tandwiel van de startmotor in de vertanding op het vliegwiel en verbindt het de accu electrisch rechtstreeks met de startmotor. Het is dit startrelais dat je rechtstreeks met de accu verbindt!
Die stuurstroom voor het startrelais komt vanaf het contactslot. Blijkbaar wordt die stuurstroom na vele jaren gebruik zwakker door slijtage van het contactslot en andere overgangsweerstanden. Het signaal is dan soms te zwak om het startrelais op de startmotor goed te laten werken.
Het extra relais dat sommigen hebben ingebouwd heeft maar een kleine stuurstroom nodig om te werken en werkt daarom ook met het wat zwakker geworden signaal uit het contactslot. Dat extra hulprelais schakelt op zijn beurt de accuspanning rechtstreeks op het startrelais van de startmotor zet. Dat startrelais krijgt dan weer " de volle mep" en doet dan weer gewoon z'n werk.
Het originele startrelais blijft dus gewoon werken, alleen komt nu de voeding (stuurstroom) voor dat relais (via het hulprelais) rechtstreeks van de accu.
Het echte probleem zit dus waarschijnlijk in het contactslot en dan is een hulprelais een definitieve oplossing die waarschijnlijk de rest van het autoleven meegaat. Of het startrelais zelf begint een steeds hogere voeding te vragen dat met net dat beetje extra door "de volle mep" via het hulprelais nog juist geleverd wordt. Met een hulprelais is dat dan voorlopig even opgelost, maar waarschijnlijk niet definitef.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2017 17:58 #1440330
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vorige spreker
heeft helemaal gelijk.
En t suffe is ik heb zelf ook deze aanpassing gedaan . Was nog voor mijn 50e , daarna vergeet ik dingen. Ik heb t contactslot ook nog omzeild met een "engine start knop"
zie foto.
En t suffe is ik heb zelf ook deze aanpassing gedaan . Was nog voor mijn 50e , daarna vergeet ik dingen. Ik heb t contactslot ook nog omzeild met een "engine start knop"
zie foto.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2017 18:01 #1440331
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Geen idee
waardoor die 90 graden geroteerd is maar het moge duidelijk zijn.
Bij zat er teveel weerstand in de draadboom ergens en dat icm een gaar contactslot zorgde voor of niet starten of als ie wel startte meteen een doorgefikte startmotor omdat de startstand bleef hangen. Hiermee nu al jaren geen problemen meer mee gehad nu door de hulprelais-constructie.
Bij zat er teveel weerstand in de draadboom ergens en dat icm een gaar contactslot zorgde voor of niet starten of als ie wel startte meteen een doorgefikte startmotor omdat de startstand bleef hangen. Hiermee nu al jaren geen problemen meer mee gehad nu door de hulprelais-constructie.
Moderators: Jerry Stam