740 start niet als-t-ie warm is
- V700 register
- Nieuw lid
-
De 740 van mijn vrouw begint kuren te vertonen. Telkens als de auto goed warm gereden is en daarna zo'n 10 tot 20 minuten stil heeft gestaan, wil-ie niet meer starten. Het omdraaien van de contactsleutel zorgt wel voor een hoorbare tik in de buurt van de startmotor, maar verder gebeurt er niets. Als de auto vervolgens weer is afgekoeld (met de temperaturen van de afgelopen periode is dat wel binnen een uurtje te realiseren) dan start-ie weer wel.
Nu hebben we de 740 pas sinds half december in bezit, maar de vorige eigenaar heeft dit probleem nooit gehad (zegt hij). Auto heeft weliswaar ruim 440.000 kilometer weg en is dus niet geheel nieuw meer, maar krijgt netjes zijn onderhoud en heeft voor de rest geen vreemde gedragingen.
Heeft één van jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Ik begrijp dat het misschien een ietwat oppervlakkige omschrijving is van het probleem,maar met jullie kennis van zaken over de meest uiteenlopende storingen aan onze bakstenen, hoop ik dat misschien wel de juiste oplossing ter tafel komt.
Groeten,
Steef
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

aangezien je zegt wel en duidelijke tik te horen (startrelais) bij het draaien van de contactsleutel denk ik dat je startmotor aan het overlijden is.
Helpt het als je eerst de startmotor een flinke tik met een hamer of stuk pijp geeft? Beetje paardemiddel maar dan weet je als dat idd helpt wel direct wat er aan de hand is.

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Inderdaad hoor je het relais tikken bij het omdraaien van de contactsleutel, maar daar blijft het dan ook bij. Ik heb al voorzichtig een paar tikjes op de startmotor gegeven, echter zonder resultaat. Nu lees ik in jouw posting dat het helpt als je "een flinke tik met een hamer of een stuk pijp geeft". Ik ga dat dus vanavond even proberen, met een geschikte hamer of zo. Mocht dat de truc zijn ,dan kom ik inderdaad in aanmerking voor een andere startmotor.
In heb net even gekeken in VADIS naar de afbeelding van de startmotor van een 740. Maakt het voor het beste resultaat nog uit waar ik de startmotor een tik op z'n kop geef?
Groeten,
Steef
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

wel een beetje met beleid tikken hè! Niet de startmotor eronderuit slaan!
En pas op dat je geen sluiting maakt bij het relais. Daarom is een stuk pijp wel een goeie, daar kan je rechtstandig een tik mee uitdelen op de startmotor. Oh ja, en niet op het relais slaan....

GG,

- V700 register
- Nieuw lid
-
Zeg, als je wel een startrelais tik hoort, maar de startmotor niet rond gaat, dan is toch gewoon je accu leeg?Miquelangelo1969 schreef : aangezien je zegt wel en duidelijke tik te horen (startrelais) bij het draaien van de contactsleutel denk ik dat je startmotor aan het overlijden is.
Zet er even een multimeter op, op je accu, terwijl iemand anders strat.Zakt de spanning in elkaar, weet je wat er aan de hand is.
Die flinke tik, zou ik niet te flink maken, dan ben je zeker aan een nieuwe stratmotor toe.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
<div class="content">Als dat zo is, dan heb je ook best kans dat de dynamo niet goed genoeg bijlaadt.Baseman schreef : Zeg, als je wel een startrelais tik hoort, maar de startmotor niet rond gaat, dan is toch gewoon je accu leeg?
Zet er even een multimeter op, op je accu, terwijl iemand anders strat.Zakt de spanning in elkaar, weet je wat er aan de hand is.
Die flinke tik, zou ik niet te flink maken, dan ben je zeker aan een nieuwe stratmotor toe.
Wel genoeg om te blijven lopen, maar niet genoeg om vervolgens weer te starten.
Bij starten en een dooie accu, kan je dat denk ik ook wel zien aan de kerstboomverlichting in je dashboard, die dan helemaal wegvallen.
Groeten,Gerben</div>
- V700 register
- Nieuw lid
-
- Miquel Engelen (GAST)
- Nieuw lid
-

als de auto na tien of twintig minuten wel ineens start lijkt mij een overleden accu niet direct de oorzaak.
Soms, als beginnende symptomen van een stervende startmotor, wil de as niet meer uit de startmotor komen. Dan hoor je wel het relais maar werkt de start motor niet.
Als paardenmiddel, ik heb zo wel eens een half jaar nog rond gereden, helpt het om een 'tik' tegen de startmotor te geven, uiteraard zoals ik al schreef, wel met enig beleid.

GG,

- Leon Doensen
- Nieuw lid
-
Koolborstels die blijven plakken oid kan natuurlijk ook nog.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zeg het me maar: neemt de auto mij en/of mijn vrouw in de maling, of is er iets van technische aard aan de hand. Gezien de liefdevolle behandeling die de auto iedere dag krijgt is de eerste mogelijkheid volgens mij uitgesloten. Blijft dus het technische verhaal over. De postings van zowel Miquel als Leon wijzen in de richting van de startmotor. Accu en dynamo functioneren goed, dus die sluit ik voorlopig even als boosdoeners uit.
Wie heeft er nog meer ideeën over of ervaringen met het fenomeen waarmee ik te maken heb gekregen?
Groeten,
Steef