Uitlezen foutcodes via de OBD stekker in 940

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 11:29 #1078609 door V700 register
Uitlezen foutcodes via de OBD stekker in 940 is gemaakt door V700 register
Allen, het uitlezen van foutcodes via de OBD stekker (dus NIET via het OBD2 protocol, hier graag geen discussies over) in de latere 940 zonder het pigtail kastje wil soms wel en soms niet. Vermoeden van sommige mensen is dat dat komt door de standaard ingebouwde immobilizer. Hier een discussies over wanneer het wel/niet wil en waar het misschien aan kan liggen. In <a href="/node/30011" target="_blank">deze</a> discussies zijn 2 940's uit 1998 gemeld die hier geen problemen mee hadden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 11:40 #1261266 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ikzelf
Ikzelf heb hier wel problemen mee, 940 uit 08-'97, modeljaar '98 dus.
Heb geprobeerd uit te lezen mbv een zelfgebouwd uitleeskastje. ABS en CC geen probleem. Duidelijke codes, ABS 1-1-1 en bij de CC de gebruikelijke foutcode over het snelheidssignaal als je de codes stilstaand uitleest. EZK en LH Jectronic kon ik beide niet uitlezen met mijn kastje. Geen knipperen, alleen een continu flauw brandend LEDje, iets verandering in felheid als ik op de knop druk. Ook bij een Volvo specialist geprobeerd uit te lezen met een niet-Volvo uitleesapparaat. Zelfde verhaal, ABS en CC OK, immobilizer geloof ik ook. EZK en LH Jectronic geen sjoege. Volgens specialist zou de immobilizer het uitlezen van de ECU hinderen. De EZK zou volgens hem ook via de LH Jetronic uitgelezen moeten worden, wat door de immobilizer gehinderd zou worden. Kan dit weekend mijn ECU nummer (bosch nummer) wel eens posten. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:16 #1261274 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic flauw branden
Heb je gestest met contact aan en motor uit of met draaiende motor? 
Het uitleeskastje werkt prima in onze 1998 940
Zodra ik het kastje aansluit gaat bij mij de led permanent flauw branden met het contact uit of in stand I
In stand II of met draaiende motor is de LED uit.
Bij het indrukken van de drukknop en bij de signalen brandt de LED duidelijk feller.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:18 #1261277 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwsgierig
Ik heb het kastje nog niet. Houd me van harte aanbevolen mocht er weer een groupbuy komen...
Wil t.b.v. dit draadje best wel eens testen met kastje van iemand anders op een sleuteldag o.i.d. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:21 #1261279 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan
Kan zondag pas op zn vroegst proberen. Weet nog wel dat ik het geprobeerd heb zoals je nu beschrijft. Alleen kwamen er bij mij geen codes uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:43 #1261284 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb in mijn 240 een 0 280
Ik heb in mijn 240 een 0 280 000 984 ECU geplaatst (van een 1997-1998 940 met OBD2 en immobiliser in sleutel). Deze ECU werkt goed met het bestaande uitleeskastje. Wel heb ik de immobiliser gedeactiveerd (andere chip geplaatst). Het zou dus gewoon moeten werken via een uitleeskastje, vreemd. In ieder geval werkt het bij mij. Ik kan me niet voorstellen dat de immobiliser functie dat stopt, maar je weet nooit. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 12:55 #1261286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klopt niet

Piet22 schreef : Zodra ik het kastje aansluit gaat bij mij de led permanent flauw branden met het contact uit of in stand I

Dat klopt volgens mij niet (alhoewel hij het doet natuurlijk).Uitlezen mag pas weerken in KPII, niet in KPI.
Ik kan overigens met het kastje wat ik eergister maakte, wel gewoon de EZ1216K uitlezen, maar krijg inderdaad een flauw lampje bij LH2.4
Wat ik nog ga testen, is het oude 50C relais terugsteken, om te zien of dat werkt, starten zonder immo-dingie in de sleutel, om te zien wat ie doet, en uitlezen binnen 10sec na instappen en binnen 10 seconden na sleutel op KPII zetten, of nadat ik gereden heb, de sleutel terugdraaien en dan uitlezen.Resultaten volgen, irriteert me namelijk mateloos. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 15:16 #1261295 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic uitlezen

Baseman schreef :

Piet22 schreef : Zodra ik het kastje aansluit gaat bij mij de led permanent flauw branden met het contact uit of in stand I

Dat klopt volgens mij niet (alhoewel hij het doet natuurlijk).Uitlezen mag pas weerken in KPII, niet in KPI.

Ik lees ook niet uit in KPI.
Ik kan alleen uitlezen met contact aan (KPII) of draaiende motor. In deze standen brandt de LED niet permanent.
Maar in stand KPI of zonder sleutel brandt het ledje permanent flauw.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 15:20 #1261297 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Precies.

Piet22 schreef : Maar in stand KPI of zonder sleutel brandt het ledje permanent flauw.

Ook in KPI hoort er geen prik op de LH2.4 te staan, in KPII natuurlijk wel, klopt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-01-2010 16:26 #1261299 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic aarde

Baseman schreef : Ook in KPI hoort er geen prik op de LH2.4 te staan, in KPII natuurlijk wel, klopt.

Ik denk dat het zo zit:
De LED hangt aan de plus-kant permanent aan de 12V via pin 16.
Aan de andere kant is de LED verbonden met één van de signaalpinnen 1, 3, 12 of 13.
De signaalpinnen hebben bij afgeschakeld contact een weerstand naar aarde.
En dus een stroompje door de LED bij afgeschakeld contact.
Zal deze theorie vanavond even in de V90 testen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD