Stationair toerental
- Alexander Satter
-
- Nieuw lid
-
- LIFE FREE OR DIE
Minder
Meer
05-01-2010 10:29 #1259923
door Alexander Satter
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Beantwoord door Alexander Satter in topic ok
ik wist dat niet zeker, weer wat geleerd. dus blijven de pompen doordraaien?
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2010 12:03 #1259940
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zal
Zal mijn technische leergang autogas systemen er eens op naslaan binnenkort.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-01-2010 15:39 #1259954
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine pomp blijft draaien
Ik weet relatief zeker dat de benzinepomp blijft draaien, ook als hij op gas rijdt. Dat zei een vriendelijke ANWB-er eens toen ik geen benzine meer had. Hij raadde aan om altijd een zekere hoeveelheid benzine in de tank te hebben (litertje of 20) omdat de benzine de pomp ook koelt. Doe je dat niet dan draait de benzine pomp uiteindelijk ook een keer kapot. Dat laatste is dus idd bij mij gebeurd een paar maanden later.
Kortom: altijd een redelijke hoeveelheid benzine in de tank voor gasrijders voor koeling van de benzinepomp. vervangen van een benzine pomp is redelijk duur en het voelt zo zinloos aan als je altijd op gas rijdt (behalve het starten dan)
Morgen krijg ik waarschijnlijk de drukregelaar in huis en dan hoop ik dat de probelmen zijn opgelost.
Groeten
jan
Kortom: altijd een redelijke hoeveelheid benzine in de tank voor gasrijders voor koeling van de benzinepomp. vervangen van een benzine pomp is redelijk duur en het voelt zo zinloos aan als je altijd op gas rijdt (behalve het starten dan)
Morgen krijg ik waarschijnlijk de drukregelaar in huis en dan hoop ik dat de probelmen zijn opgelost.
Groeten
jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-01-2010 21:03 #1260225
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lek lijkt boven, maar ik weet het nog niet zeker
Net de benzinedrukregelar vervangen (dank Timen voor het prompte toezenden). Inbouwen is een fluitje van een cent en dus zeer gespannen over hoe het rijden zou gaan. De motor was nog een beetje warm, maar toch een eindje gereden. De benzinedrukregelaar was geen overbodige luxe: de motor loopt veel mooier en je krijgt niet meer het verzuip-idee dat ik de laatste tijd toch wel had.
Maar de stationair liep weer even vrolijk op naar 1500 toeren !#$%^. Daarna heb ik bij lopende warme motor systematisch ieder slangetje na de gasklep dichtgeknepen. Er zitten er vier op: turbo, carterventilatie, benzinedrukregelaar en een slangetje dat naar binnen gaat, ik denk voor de bediening van de verwarming. Dichtknijpen had geen merkbaar effect, alleen bij de carterventilatie leek het toerental iets te vallen. Daarna bij lopende motor de stekker van de luchtmassameter eruit getrokken en de motor ging veel lager stationair lopen; lambda lampje ging aan, etc. Stekker schoongemaakt en weer aangekoppeld. Leek even te helpen, maar na proefritje toch weer niet. Nog een keer stekker eruit, schoonmaken, maar nu ook even zekering 1 eruit gehaald (resetten computer) Proefritje en eigenlijk weer hetzelfde.
Vervolgens de stekker uit de CIS klep getrokken en toen bleef stationair mooi op 800 staan. Krtom: het is iets in de regeling naar de CIS-klep.....toch? CIS-klep weer aangesloten, proefritje en weer hoge toerentallen. Tijdens lopende motor CIS klep-stekker eruit getrokken, even laten lopen en weer erin gedaan. Toen bleef hij mooi lopen en ook na het proefritje bleef hij mooi lopen, ook met accescoires aan (achterruitverwarming, airco, raam bewegen). Hij leek het mooi te compenseren. Het kan misschien zo zijn dat het stekkertje van de CIS-klep niet helemaal fijn meer was en door het geknoeid ermee nu toevallig goed zit?
Morgen weer proberen met koude motor en dan hopen dat het goed gaat. Weet iemand misschien op welke sensors de CIS-klep wordt geregeld? Misschien is daar ook wel iets vies of heeft het een gammel contactje?
Als iemand nog andere suggesties heeft, dan graag. Als morgen alles goed blijft, dan laat ik het weten.
Groeten en nogmaals dank voor het meedenken
Jan
Maar de stationair liep weer even vrolijk op naar 1500 toeren !#$%^. Daarna heb ik bij lopende warme motor systematisch ieder slangetje na de gasklep dichtgeknepen. Er zitten er vier op: turbo, carterventilatie, benzinedrukregelaar en een slangetje dat naar binnen gaat, ik denk voor de bediening van de verwarming. Dichtknijpen had geen merkbaar effect, alleen bij de carterventilatie leek het toerental iets te vallen. Daarna bij lopende motor de stekker van de luchtmassameter eruit getrokken en de motor ging veel lager stationair lopen; lambda lampje ging aan, etc. Stekker schoongemaakt en weer aangekoppeld. Leek even te helpen, maar na proefritje toch weer niet. Nog een keer stekker eruit, schoonmaken, maar nu ook even zekering 1 eruit gehaald (resetten computer) Proefritje en eigenlijk weer hetzelfde.
Vervolgens de stekker uit de CIS klep getrokken en toen bleef stationair mooi op 800 staan. Krtom: het is iets in de regeling naar de CIS-klep.....toch? CIS-klep weer aangesloten, proefritje en weer hoge toerentallen. Tijdens lopende motor CIS klep-stekker eruit getrokken, even laten lopen en weer erin gedaan. Toen bleef hij mooi lopen en ook na het proefritje bleef hij mooi lopen, ook met accescoires aan (achterruitverwarming, airco, raam bewegen). Hij leek het mooi te compenseren. Het kan misschien zo zijn dat het stekkertje van de CIS-klep niet helemaal fijn meer was en door het geknoeid ermee nu toevallig goed zit?
Morgen weer proberen met koude motor en dan hopen dat het goed gaat. Weet iemand misschien op welke sensors de CIS-klep wordt geregeld? Misschien is daar ook wel iets vies of heeft het een gammel contactje?
Als iemand nog andere suggesties heeft, dan graag. Als morgen alles goed blijft, dan laat ik het weten.
Groeten en nogmaals dank voor het meedenken
Jan
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2010 17:00 #1262493
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar
je hoort de gasklepschakelaar wel klikken, maar doet hij het ook? Ik heb eenzelfde 940 uit '98 met LPi.
Na koudstarten draait de motor netjes ca. 800 / 900 rpm. Als ik dan ga rijden en de motor warmt wat op, is het stationaire toerental wat hoger; 1200 à 1300 rpm. Dit wordt pas naar 800 tpm teruggeregeld als ik vrijwel stilsta en het gaspedaal niet aanraak. Na een seconde of 5 à 10 is het toerental dan teruggeregeld naar 800 rpm. Als ik tijdens dat terugregelen weer ga rijden, blijft het stationaire toerental te hoog. Maw, pas als de enigszins opgewarmde motor de kans heeft gehad om zichzelf helemaal op 800 tpm in te stellen, dan blijft het stationaire toerental tijdens de rest van de rit ingeregeld op 800 tpm.
Soms lastig, je rijdt weg met koude motor en zonder te hoeven stoppen ga je even later de snelweg op. Als je dan in een langzaam rijdende file terechtkomt, is het stationaire toerental relatief hoog. Lastig langzaamrijden en bokkig rijgedrag. De oplossing is dan even helemaal stilstaan.
Heel verhaal, maar waar het op neer komt is dat de CIS-klep alleen regelt bij gesloten gasklep en dat dat gesignaleerd wordt door... de gasklepschakelaar. Ik zou hem eens doormeten en kijken of hij niet hapert.
Rob
Na koudstarten draait de motor netjes ca. 800 / 900 rpm. Als ik dan ga rijden en de motor warmt wat op, is het stationaire toerental wat hoger; 1200 à 1300 rpm. Dit wordt pas naar 800 tpm teruggeregeld als ik vrijwel stilsta en het gaspedaal niet aanraak. Na een seconde of 5 à 10 is het toerental dan teruggeregeld naar 800 rpm. Als ik tijdens dat terugregelen weer ga rijden, blijft het stationaire toerental te hoog. Maw, pas als de enigszins opgewarmde motor de kans heeft gehad om zichzelf helemaal op 800 tpm in te stellen, dan blijft het stationaire toerental tijdens de rest van de rit ingeregeld op 800 tpm.
Soms lastig, je rijdt weg met koude motor en zonder te hoeven stoppen ga je even later de snelweg op. Als je dan in een langzaam rijdende file terechtkomt, is het stationaire toerental relatief hoog. Lastig langzaamrijden en bokkig rijgedrag. De oplossing is dan even helemaal stilstaan.
Heel verhaal, maar waar het op neer komt is dat de CIS-klep alleen regelt bij gesloten gasklep en dat dat gesignaleerd wordt door... de gasklepschakelaar. Ik zou hem eens doormeten en kijken of hij niet hapert.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-01-2010 17:28 #1262503
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ingebouwd
Is een ingebouwde feature van LH Jectronic, dat het toerental niet meteen teruggaat naar 800 maar vanaf 1100 langzaam zakt. Staat ergens op een Saab website, kan het zo snel niet even terugvinden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2010 08:14 #1262607
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gasklepschakelaar
Dank voor de info. ondertussen ben ik al een heel stuk wijzer en ben een andere discussie gestart. Ondanks dat ik dacht dat het lek boven was, is er toch heel wat anders aan de hand. Ik ben bij Timen Smit geweest en daar hebben we de diagnose "loszittende LPI-injectoren" gesteld. Dat gaan we binnenkort repareren en dan hoop ik dat het beter wordt. Ondertussen loopt de auto aller belabbertst en is de reeks in het slecht lopen niet meer goed samen te vatten. Ik hoop dat de reparatie van de injectoren goed gaat helpen. De volgende verdachten na die injectoren zijn de lambad sonde en eventueel de BDP-sensor. Er worden echter geen foutcodes gegeven, dus ik hoop/denk dat die verder goed functioneren. Volgende week wordt de patient geopereerd en daarna weten we meer.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-01-2010 08:18 #1262608
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als
Als je de lambdasonde gaat vervangen, neem dan de originele sonde die Volvo levert. Een afwijkend type KAN icm LPi grote problemen geven. Hier was iemand die dit heeft gehad. Hoop tijd en geld geinvesteerd om het te vinden, bleek het uiteindelijk toch die sonde te zijn.
Moderators: Jerry Stam