Stationair toerental

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2010 23:57 #1259551 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het wordt steeds spannender
Beste mensen,
Dit was weer een dagje spannend sleutelen. Vanochtend wel sneeuw, maar met wat veeg werk de boel schoon gekregen en ik kon de auto half in de garage zetten en tocg redelijk droog sleutelen. Ik ben begonnen met het vervangen van de bougies, dat was de laatste van de hele 'slecht-start reeks' van bougiekabels, verdeler en rotor. De bougies leken in eerste instantie nog goed (waren wel bijzondere: met vier pooltjes om de centrale pool), maar toch maar vervangen. Dat blijkt al een heel stuk te schelen met het starten. Maar toen.....zag ik dat de waterpomp lekte en het koelvloeistogpeil redelijk laag was. Dus eerst een pomp gehaald en toen die vervangen. Had ik nog nooit gedaan en was op zich al een beste klus. Voor wie het ook eens doet: je moet de bovenste helft van de beschermkap van de distributieriem verwijderen en wees dan HEEL VOORZICHTIG met het verwijderen van het boutje precies boven de opening van de onderste helft van de distributieriem. Daar viel dus het moertje in. Eerst geprobeerd met een magneetje aan een touwtje, maar dat werkt niet want er zit een heleboel metaal voordat je onderin bent. Redelijk wanhopig geprobeerd de krukaspoelie te verwijderen. Nu weet ik ook hoe handig het tooltje is dat ergens staat beschreven om de poulie tegen te houden als je de bout wilt verwijderen! Ga ik nog eens maken of kopen als ik de distributieriem zelf wil vervangen (Ik heb laatst een riem vervangen bij mijn andere Volvo, een 440 en dat vond ik al heel stoer). Maar het lukte dus niet. Toen herinnerde ik me dat ik ooit eens een stuk gereedschap heb gezien dat bestond uit een stijve veer met een magneetje eraan. De plaatselijke autoshop had zo'n ding voor een kleine 12 euri en daarmee was het boutje en het ringetje binnen 2 minuten opgevist (en dat na zo'n 2 uur klooien......niet leuk).
Affijn pomp gemonteerd en alles weer gevuld, maar toen het gasklephuis nog eens schoongemaakt en de gaatjes doorgeprikt met een houten coktailprikkertje en wat blazen. Nu komt het vreemde: auto gestart en die liep keurig stationair. Hij moest toch warm worden om de koelvloeistof bij te vullen, dus heb ik hem wat laten draaien en hij bleef het keurig doen: je kon zelfs af en toe het niveau wat hoeren veranderen, hetgeen erop duidt dat de CIS-klep goed werkt. Ondertussen de rommel opruimen en eens een dot gas gegeven om op gas over te schakelen: even aarzelen en afslaan: Weer gestart en zonder gas prima stationair, nog even verder laten warmen, dot gas om over te schakelen en weer netjes stationair, hoewel iets te hoog (1000-1100 toeren). Daarna moest ik weg met de auto en tijdens die rit weer een wat hogere stationair, maar al iets midner hoog.
Analyse: de zaak loopt goed direct na het starten en alles lijkt goed te functioneren; toerental rond de 800. Gas geven lijkt de zaak te ontregelen zowel op gas als benzine en als de zaak warm is is de stationair te hoog. Lekkage van het bypasskanaal (CIS-klep aansluitingen) lijkt goed te zijn.  Iemand suggesties? Zou restten van de regeleenheid (ECU?) helpen door de zekering eruit te halen?
De zaak werkt nu wel en ik hoop dat het even volhoudt in de volgende koude week. Weinig zin om aan de auto vast te vriezen en bovendien breekt alle rubber en plastic bijd eze temperatuur spontaan af. Beetje lang verhaal geworden, maar vooral ook om het boutje van de waterpomp in de gaten te houden bij vervanging. Ik heb nu wel het idee dat ik een distributieriem kan vervangen, maar had het graag iets rustiger geleerd ;)
Groeten
Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 13:22 #1259609 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heb ik ook
Heb soms ook een wat te hoog stationair toerental. Ik vind het niet iets om me zorgen over te maken. Overigens houdt de ECU bij gas loslaten het toerental een paar seconden boven de 1000 en laat het daarna zakken. Je hebt gecontroleerd dat het toerental na een paar seconden nog te hoog was ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-01-2010 14:03 #1259618 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het blijft een zoektocht
Ik heb weer een stuk gereden en de situatie blijft min of meer hetzelfde. Zorgvuldig kijkend zie ik nu dat bij het intrappen van de koppeling en gas loslaten (bij warme motor) het toerental direct zakt tot rond de 1000 en dan iets opregelt naar 1500. Het lijkt wel of dat dan door de CIS klep wordt gedaan.
Het hoge toerental zit me niet zo heel dwars, hoewel 1500 wel erg hoog is. Lastiger is dat bij koude motor hij afslaat als je geen gas bij geeft. Nu heb ik een brede en grote voet (brede 47) en kan dus gasgeven en remmen tegelijkertijd, maar zeker bij deze gladheid maakt het een mens niet rustiger.
Ik moest vandaag een groot stuk rijden en heb na de rit de zekering 1 eruit getrokken, die ik er straks weer inzet. Misschien dat een dergelijke reset iets doet?
Groeten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 11:18 #1259749 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Klein ideetje
is het mogelijk dat de CIS klep 'verkeerd-om' is aangesloten. Dat zou het gedrag wel verklaren: bij koude motor een gesloten CIS-klep dus geen tot nauwelijks stationair, bij warme motor een open CIS-klep dus een veel te hoge stationair.
Nu meen ik ergens gelezen te hebben dat de wijze van aansluiten niet uitmaakt en ik kan me ook niet voorstellen dat als het belangrijk is dat de stekker dan verkeerd om kan worden aangesloten. Ik ga er vanavond wel even naar kijken, maar heeft iemand een idee of het mogelijk is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 12:03 #1259752 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kan niet
Volgens mij kun je m niet verkeerd aansluiten, stekker past dan niet.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
04-01-2010 17:20 #1259786 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic scheur
heb je geen scheur in de aanzuig slang of slang los /slecht of iets dergelijk?
de plastic aanluitslang wilt wel eens scheuren op de aansluiting van de karterventilatie.

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 19:54 #1259808 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gaat er dan licht aan de horizon komen
Alexander, Je hebt me weer een stuk verder geholpen. Door je opmerking over de carterventilatie ben ik eens goed gaan kijken wat voor slangetjes er allemaal in het inspruitstuk steken en waar die naar toe gaan. Ik ben maar een sleutel amateur en weet alleen van de problemen die ik ooit ben tegengekomen. Maar een van de slangetjes die ik tegenkwam was van de benzinedrukregulator. Die heb ik er eens uit getrokken en toen bleek de benzinedrukregulator een beetje benzine te spugen. Dat betekent, denk ik, dat het membraan lek is en dat er dus extra benzine het spruitstuk wordt ingezogen. Dat klopt toch?
Die extra benzine zorgt dus voor het hogere toerental ook als het ding op gas loopt. Zover ik het bergijp wordt het bezinegedeelte gewoon onder druk gehouden, ook als je op gas rijdt. Dat verklaart in ieder geval het naadloze overschakelen van gas op benzine (en niet zoals vroeger eerst de carburateur leegrijden voordat je naar gas over kunt gaan en de vertraging om de carburateur weer te vullen als je de andere kant op gaat).
De overige slangetjes die ik kon vinden (de carterventilatie en een slangetje naar de turbo) zien er verder goed uit voor zover ik kan zien.
Nu herinner ik me ook dat toen ik begon met de zoektocht naar de slechte stationair ik al kijkend een slangetje afgebroken zat. met wat logisch denken kwam die ergens vandaan en daar heb ik een nieuw slangetje op aangesloten. Achteraf is dat de benzinedrukregelaar geweest. (je gaat tenslotte steeds meer lezen)
Morgen dus op zoek naar een nieuwe benzinedrukreglaar en kijken of dat wil werken. Als dat zo is, laat ik het weten. Voor nu dank oor het meedenken, waardoor ik zelf ook weer een beetje ga denken!
Groeten

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2010 20:45 #1259835 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mijn diagnose: luchtlek
Mijn diagnose: luchtlek (waar je al naar op zoek bent) of een kapotte/slechte luchtmassameter (LMM). Denk bij een luchtlek ook aan een lek bij de koppakking van het inlaatspruitstuk.
Bij mij was het ooit een lek in het luchtklephuis (mogelijk rond de as); ander (2e-hands) luchtklephuis en het probleem was over. Daarnaast is de aansluiting van de CIS-klep-slang op de luchtinlaatbuis (na de LMM) een zwak punt.
succes

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
04-01-2010 22:58 #1259891 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic .

vreeburg schreef : Alexander, Je hebt me weer een stuk verder geholpen. Door je opmerking over de carterventilatie ben ik eens goed gaan kijken wat voor slangetjes er allemaal in het inspruitstuk steken en waar die naar toe gaan. Ik ben maar een sleutel amateur en weet alleen van de problemen die ik ooit ben tegengekomen. Maar een van de slangetjes die ik tegenkwam was van de benzinedrukregulator. Die heb ik er eens uit getrokken en toen bleek de benzinedrukregulator een beetje benzine te spugen. Dat betekent, denk ik, dat het membraan lek is en dat er dus extra benzine het spruitstuk wordt ingezogen. Dat klopt toch?Die extra benzine zorgt dus voor het hogere toerental ook als het ding op gas loopt.

klopt daardoor heb je idd extra benzine en verzuipt de motor als dit koud is en regeld de cis klep/ecu/lambda sensor meer lucht als deze warm is,waardoor het toerental kan verhogen.

vreeburg schreef : Zover ik het bergijp wordt het bezinegedeelte gewoon onder druk gehouden, ook als je op gas rijdt. Dat verklaart in ieder geval het naadloze overschakelen van gas op benzine (en niet zoals vroeger eerst de carburateur leegrijden voordat je naar gas over kunt gaan en de vertraging om de carburateur weer te vullen als je de andere kant op gaat).

als het goed is blijft je benzine systeem op gas rijdend niet op druk, maar dat weet ik niet zeker (ik heb geen vertand van LPG/LPI)maar het naadloos overschakelen komt door het direct injecteren dmv injectoren, als de benzine injectoren stoppen nemen de LPI injectoren het direct over

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-01-2010 06:39 #1259904 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op druk

asatter schreef : als het goed is blijft je benzine systeem op gas rijdend niet op druk, maar dat weet ik niet zeker (ik heb geen vertand van LPG/LPI)maar het naadloos overschakelen komt door het direct injecteren dmv injectoren, als de benzine injectoren stoppen nemen de LPI injectoren het direct over

Ben bijna zeker dat het op druk blijft, anders kunnen de benzine injectoren niet snel genoeg de juiste hoeveelheid benzine inspuiten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC