Stationair toerental
- V700 register
- Nieuw lid
-

Ik heb het volgende probleem: Bij koude motor slaat hij steeds af: hij loopt niet stationair. Rijdens is dat geen probleem, maar als je moet stoppen wel. Ik kan dat oplossen door met 1 voet zowel te remmen als gas te geven, terwijl de koppeling is ingetrapt. Eindelijk eens voordeel van een brede maat 47.....
Als de motor warm is, is er geen probleem en loopt de stationair goed.
Ik het de CIS klep een keer eruit gehaald en schoongemaakt: had ik nog nooit gedaan, maar ik las het op het forum: Dank hiervoor.
Het is echter niet verbeterd; maar nu las ik dat je het klepje moet kunnen bewegen als hij is uitgebouwd en dat kon ik niet. Ik heb ook geen echt geweld gebruikt (schroevendraaier in de gleuf bijvoorbeeld) maar is dat wel noodzakelijk? Hoeveel geweld mag je gebruiken omd e klep gangbaar te maken? En waarom werkt het dan wel als de motor warm is?
Het is overigens een 940 uit januari 98 (de laatste dus) met low pressure turbo en een LPG G3 installatie. Hij heeft een aardig blokje om gereden (392.000) en heeft ongeveer 60.000 km geleden een koprevisie gehad.
Ik hoop op wat informatie/tips
Groeten
Jan Vreeburg
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
de gasklep schoongemaakt.
daar vormt er na verloop van tijd een soort koek laag even met remmenreiniger schoonmaken en met kruipolie even inspuiten en nawrijven.
idd ook meteen even de cis klep schoongemaakt en gesmeerd.
wat is de staplaats van de 940?
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ga niet meteen aan het schroefje van de gasklep draaien, dat is niet vanzelf van de juiste positie geraakt om deze storing te veroorzaken. De oorzaak ligt ergens anders denk ik. Hoogstwaarschijnlijk bij een verkeerd afgestelde positieschakelaar waardoor de ECU (computer) niet weet dat hij de CIS klep aan moet sturen als de gasklep dicht is. Basistoerental (met het schroefje af te stellen) lijkt me wel OK, als hij net wil blijven lopen of soms afslaat. CISklep draaien is een beetje lastig, ik ga altijd met een pink in die aansluiting voor een van de slangen en kan m dan net verdraaien.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik denk dat de gasklep wel goed staat, ik hoor een klik als hij net van de aanslag afkomt en dat was ongeveer zoals het moet denk ik.
Nu sit ik nog even vast op een ver vliegveld en kunnen we even nog niet landen op Schiphol. Met dit soort weer hoor je ook een Volvo te rijden: die zijn erop gebouwd.
Ik laat weten zodra ik tijd en gelegenheid heb gehad om de klep verder te inspecteren.
Groeten
- V700 register
- Nieuw lid
-

Het verhaal van het stationaire toerental gaat weer verder, (na een dagje ingesneeuwd te zijn geweest, maar dat is weer een ander verhaal)
Ik heb de CIS klep uitgebouwd en eens goed bekeken. In rust is een kleine spleet in het klepje te zien en die heb ik tachten groter te maken met een schroevendraaire (wel voorzichtig) dat werkt niet. Daarna iets gefabriekd waardoor ik spanning erop kon zetten en het klepje springt moeiteloos open, maar de andere kant op. Dus niet een grotere spleet zoals ik had verwacht, maar de andere kant op. het lijtk er dus op dat de CIS klep gewoon werkt (tenzij wat ik constateer niet goed, dat hoorik dan graag. het was tenslotte de eerste keer dat ik een CIS klep in handen had.)
Ik ga nu eens kijken of de gasklep e.d. goed staat, maar dat denk ik wel: Ik hoor als ik de gasrol metd e hand verdraai vrij snel een klikje van een schakelaar)
Misschien nog een goede beschrijving van het probleem: Als de koude motor start, dan rij ik weg en dat gaat gewoon. Echter totdat de motor warm is, doet de stationair het niet. Met een beetje gas hoe je hem wel aan de praat. Als de motor warm is, doet de stationair het goed al kun je wel zien dat het een beetje 'zweeft'. Het inschakelen van alle accescoires doet er niet heel veel toe.
Het lijtk dus een probleem te zijn van een koude motor. Zijn er wellicht sensors die je schoon moet maken of zo. Ik kan me zo voorstellen dat de CIS klep alleen gestuurd wordt door het toerental en dat gasklep schakelaartje, dus je moet het ergens anders zoeken.
Ik ben benieuwd of iemand een suggestie heeft
Bij voorbaatd anken groeten
Jan Vreeburg
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het probleem is wel als je het beschrijft: Na koud starten is het mogelijk om te rijden, maar stationair loopt hij niet, ook niet een klein beetje. Ik kan hem aan de praat houden door een klein beetje gas te geven en zo rond de 1000-1500 toeren te blijven (het is tenslotte een koude motor). Als de zaak warm is, is er geen probleem meer.
Ik had ook al gedacht aan de koude bij de schakelaar, maar als hij koud is en je draait aan de gasklep dan hoor je een bescheiden klikje en ook als hij weer terug gaat is er een klikje. Ik ben een beetje huiverig om de schakelaar los te maken, omdat het nogal vol is daar. Net als op het plaatje dat bij de beschrijving staat heb ik ook een cruise control en die zit nogal in de weg. Lijkt me handig om die weg te halen, maar in de gauwigheid lijtk me dat ook nog niet eenvoudig.
De CIS klep is schoon en beweegt soepel. Ik heb in de gasklep gekeken en die is ook droog en schoon en beweegt soepel.
Maar ik ga eerst de codes uitlezen en zien wat daaruit komt.
Het betreft overigen een 945 uit 98 met 392 Mm op gas. De kop is ongeveer 65 Mm geleden gereviseerd. Er is de laatste tijd wel wat meer olieverbruik, maar nog niet teveel (liter op 2500-3000 km) volgens mij

- V700 register
- Nieuw lid
-

- V700 register
- Nieuw lid
-
Valt mee hoor. Aan de achterkant zitten 2 inbus boutjes waar je redelijk goed bij kunt komen. Als je die een slagje los draait kun je de schakelaar verdraaien. Ik spreek uit ervaring want ik heb de plaatjes gemaakt (en het verhaal geschreven), inderdaad ook met CC en Vialle LPi. Zou de CC niet te snel verwijderen om ruimte te maken. In mijn ervaring zit het niet echt in de weg en de boel zit in het aluminium spruitstuk gebout. Vaak die boutjes erin en eruit draaien is niet bevorderlijk voor de schroefdraad. Bovendien is het weer extra werk. Met 2 keer klikken lijkt het wel goed te zitten, je kunt de afstelling ook alleen controleren zonder de boel opnieuw af te stellen. Je kunt die boutjes dan vast laten zitten maar door de controle kun je wel vaststellen of het wel of niet juist afgesteld staat. Kun je wellicht weer een mogelijke oorzaak uitsluiten. Klepspeling is niet al te lang terug ook gecontroleerd en evt. afgesteld ? Met niet al te lang bedoel ik de laatste 15dkm, dat is vaak de termijn die aangehouden wordt op LPG.vreeburg schreef : Ik had ook al gedacht aan de koude bij de schakelaar, maar als hij koud is en je draait aan de gasklep dan hoor je een bescheiden klikje en ook als hij weer terug gaat is er een klikje. Ik ben een beetje huiverig om de schakelaar los te maken, omdat het nogal vol is daar. Net als op het plaatje dat bij de beschrijving staat heb ik ook een cruise control en die zit nogal in de weg. Lijkt me handig om die weg te halen, maar in de gauwigheid lijtk me dat ook nog niet eenvoudig.