hoog olie verbruik 0,5L per 600 Km

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-11-2009 23:36 #1252622 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Slick or not to slick
Hallo Volvisti
Lees dan ook maar <a href=" www.xs4all.nl/~chris/slick50.html " target="_blank">deze pagina. Met dank (voor de link) overigens aan, als ik het me goed herinner, dhr. Jeroen Haring.
groetjes
Mathy (die een paar jaar geleden overal "Slick50" stickers op auto's zag opduiken, maar die de laatste jaren eigenlijk niet meer ziet)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-11-2009 01:08 #1252627 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic een ieder
ik zelf ben een van de voorstanders ervan.
ook zijn er tegenstanders /kritisie.
echter ik heb op een keer na op een forum dat een ieder die het gebruikt er goed over te spreken is.
shell heeft ook kritiek op esso en viseversa.
zo heeft castrol er zelf ook handig op in gespeeld met
Castrol GTX High Mileage 15W40 A3/B3
Toepassingen:<div><table border="0" cellspacing="-1" cellpadding="0" bordercolor="#000000"><tbody><tr valign="top"><td width="661" valign="middle"><div>Castrol GTX High Mileage is een SAE 15W-40, minerale motorolie speciaal geformuleerd voor motoren met meer dan 100.000 km. Het speciale additievenpakket helpt de levensduur van uw motor verlengen.Castrol GTX High Mileage wordt hoofdzakelijk aanbevolen voor benzinemotoren.Castrol GTX High Mileage bevat speciaal ontwikkelde additieven om de elasticiteit van de motorafdichtingen te bewaren</div></td></tr></tbody></table></div>Belangrijkste voordelen:<div><table border="0" cellspacing="-1" cellpadding="0" bordercolor="#000000"><tbody><tr valign="top"><td width="661" valign="middle">
  • De unieke anti-slijtage formulatie beschermt de motor tegen slijtage waardoor de levensduur van de motor verlengd wordt.
  • De verbeterde elasticiteit van de afdichtingen vermindert de kans op olielekken, alsook het olieverbruik.
  • Het verminderd olieverbruik en de gereduceerde uitlaatemissies dragen bij tot een beter leefmilieu.
</td></tr></tbody></table></div>dus zeggen ze zelf geen toevoegingen gebruiken en een aantal jaar later gaan ze het zelfgebruiken en met de eer strijken.
 dat is hetzelfde als dat je een goed idee op je werk heb en de baas aangeeft dat het niets is en vervolgens 1jaar later aangeeft dat hij een briljant idee heeft.
"dus de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet"

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 07:37 #1252630 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Kritiek
Alexander, ik heb in ieder geval geen kritiek.Heb het zelf ook wel gebruikt maar dat is heel lang geleden.Had geen idee of het werkte trouwens en dat heb ik nu nog steeds niet.Ik beweer ook niet of het wel of niet werkt.Maar Alexander.Als jij aannemelijk probeert te maken dat je met slick 50 minder of zelfs helemaalgeen kleppen meer hoeft te stellen dan wil ik daar wel graag een beetje uitleg over.Ik vraag het tenslotte netjes toch?Als je het niet weet dan kan je dat ook gewoon melden hier.Ik durf in ieder geval te melden dat je met gebruik van slick 50niet meer of minder vaak je kleppen hoeft te stellen.Het is de klepzitting die (slijt) of inslaat en niet of bijna niet de klep.Op die plek hoeft niks gesmeerd te worden en daar komt ook geen olie en dus ook geen slick 50.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 09:32 #1252636 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic smeerolie
Motorensmeerolie is op zichzelf natuurlijk al een mengsel van additieven. De synthetische variant is natuurlijk al bijna 100 % een chemisch product, daar zit weinig "natuurlijk" product meer in.
Waar de fabrikanten allemaal gelijk in hebben, dat is in hun bewering, dat daar niets aan toegevoegd hoeft te worden, want dat zit er allemaal al in. In de een wat meer, dan in de ander, maar daarom zijn er ook kwaliteitseisen voor opgesteld. Gebruik dus smeerolie die aan de eisen van autofabrikant voldoet en dan hoeft er niets meer bij.
Het is een beetje hetzelfde verhaal, als die autoliefhebber die door Jomanda ingestraald water voor de ruitenwisser en koelvloeistof gebruikt. Als je er in gelooft, dan werkt het ook.

• Alexander Satter
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • LIFE FREE OR DIE
Meer
09-11-2009 11:00 #1252644 door Alexander Satter
Beantwoord door Alexander Satter in topic geen aanval

Jerry schreef : Maar Alexander.Als jij aannemelijk probeert te maken dat je met slick 50 minder of zelfs helemaalgeen kleppen meer hoeft te stellen dan wil ik daar wel graag een beetje uitleg over.Ik vraag het tenslotte netjes toch?Als je het niet weet dan kan je dat ook gewoon melden hier.Ik durf in ieder geval te melden dat je met gebruik van slick 50niet meer of minder vaak je kleppen hoeft te stellen.Het is de klepzitting die (slijt) of inslaat en niet of bijna niet de klep.Op die plek hoeft niks gesmeerd te worden en daar komt ook geen olie en dus ook geen slick 50.

is ook zeker geen aanval. <a href=" www.sweetim.com/s.asp?im=gen&lpver=3&ref=10 " target="_blank"> cdn.content.sweetim.com/sim/cpie/emoticons/0002041D.gif " title="Click to get more." />
het is gewoon een feit wat ik zelf heb ondervonden.
ik doe netjes mijn beurten aan de auto.
en voorheen deed ik dat altijd samen met de chefwerkplaats ik het werk hij de materialen.
en hij was altijd sceptisch over de toevoegingen.
maar heeft ook gezien dat het stellen (nog) niet nodig was.pas na 73dkm heeft de auto nieuwe plaatjes gekregen
tuurlijk moet het wel eens gebeuren, dat beweer ik ook zeker niet, maar minder.
en controleren moet je altijd.
ook gebruik ik regelmatig de benzine toevoeging.
ik ben het eens gaan gebruiken toen ik steeds een lamda lampje ging branden op advies van een garage.
ook hier heb ik na een tijdje geen probleem meer mee gehad en dezelfde sensor zit er nog steeds in.
wel heb ik regelmatig de lamdasensor even los (ivm testpijp(katvervanger))en is me opgevallen dat deze in het begin zwart/donkerbruin was en nu lichtbruin met weinig aanslag
 vroeger  had je loodhoudende benzine en het lood "smeerde" de kleppen en zittingen en omdat dit niet meer in de benzine zit (schadelijk voor mens en kat) is er het een en ander aangepast zoals kleppen en zittingen.
deze zijn beter en of sterker geworden.
en de techniek staat niet stil en hebben ze in het begin voor de niet omgebouwde auto's een soort lood toevoeging gebruikt, om verbranden van kleppen en zittingen te voorkomen
dit was vooral in duitsland veel te krijgen.
omdat het nog steeds op lood was gebaseerd moest er een alternatief komen en die kwam dus zonder lood basis en als er geen lood meer in zit kan je het ook weer gebruiken in de kat versie met betere kleppen
zodat je de extra bescherming heb op de verbeterde kleppen.
en in in dit geval is + en + = ++

Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm

• John Blummel
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 12:53 #1252651 door John Blummel
Beantwoord door John Blummel in topic slick
&#160;
&#160;
ff slicke.
&#160;
JB

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 13:20 #1252652 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic lekken keringen
ik moet ook nog even melden dat ik gelijk met de distributieriem de 3 kering aan de voorkant heb laten vernieuwen en dat het niet geholpen heeft.
Misschien iets maar bij na niet te constateren.
nu ik met foté aan de slag ben geweest is er duidelijk verbetering.
dus waren het niet de keringen maar de vervuiling van de zuigerveren ed.
Ik heb ook sinds kort een nieuwe RVS uitlaat die, ( en daarin had ik helemaal niet gekenen ) toen ik er op attent werd gemaakt was die al na4 weken rijden behoorlijk zwart aan de pijp.
 dus werd de olie verbruikt en niet eruit gegooit via de keringen wat ik veronderstelde.
ik had ook niet verwacht dat hij het zou verbruiken omdat hij een compressie had van rond de 10 en dat lijkt mij niet slecht voor een moter met 475.000 op de teller.
Gr John van G
&#160;

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 15:30 #1252663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressieverhouding
Een compressie van rond de tien is veel te laag. Afhankelijk van hoe er gemeten is, dient hij rond de 14/15 te zijn. Uiteraard mogen de verschillen per cylinder ook niet te groot zijn.Is er ook compressie gemeten met en zonder olie, dan weet je direct of het aan de kleppen ligt of aan de zuigerveren.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 15:42 #1252667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dacht van niet.

Pierre van Aert schreef : Een compressie van rond de tien is veel te laag. Afhankelijk van hoe er gemeten is, dient hij rond de 14/15 te zijn.

Ik denk wel, Pierre, dat je met deze melding rekening moet houden met het type blok wat er in zit.Een B230FK blok heeft een compressieverhouding van 8.7:1, johnvang zijn blok dus.Een TurboDiesel heeft inderdaad ietsje meer aan compressieverhouding:23:1
14:1 kon ik niet vinden.
Ik vond het trouwens hier: <a href="/node/16101">Volvo Pocket Data Booklet 1991-1997</a>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-11-2009 17:14 #1252682 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic compressieverhouding
Dat zijn de theoretische compressie-verhoudingen op basis van de daadwerkelijke inhoud van de verbrandingsruimte en de zuigerverplaatsing.
Wat je meet met een compressiemeter via het bougiegat heeft een heel andere waarde en is ook afhankelijk van de stand van het gaspedaal, de motor moet immers ronddraaien (alleen met de startmotor, uiteraard met uitgeschakelde ontsteking)  tijdens de compressiemeting.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC