hoog olie verbruik 0,5L per 600 Km
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je zou het juist niet eens met hem moeten zijn, aangezien hij helemaal niet begrijpt waar het hier om gaat... het is GEEN goedje dat de viscositeit veranderd!john b schreef : Hoi Pierre,
Ben het helemaal met je eens, in elk geval in mijn geval met die oliezuipende 960. Alles meegemaakt en gedaan wat hier beschreven wordt.
Eind van het liedje dus toch: gehele motor uit elkaar en reviseren, om daarna als nieuw weer te voorschijn te komen. "Het kost iets (nog meer), maar dan heb je ook wat", zeggen ze dan.
Het maakt de motor schoon en kan vastzittende zuigerveren etc. losmaken, althans, dat staat op het flesje..
Maar reviseren mag van mij ook natuurlijk... wil alleen even vermelden dat je dan of heel slecht je blok onderhoudt of er al een enorme berg kilometers op hebt zitten..
Lezen mensen, LEZEN!
Gr,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
het lijkt mij een goed idee en interessant om het brandstofverbruik goed in de gaten te houden.
ik ga er onmiddelijk mee beginnen, alleen is het met LPG een beetje moeilijk om het noukeurig te doen.
Maar ik ben benieuwd.
Gr John
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je kan gelijk hebben, als het niet helpt heb ik wel de tijd om even te sparen voor de revisie.john b schreef : Hoi Pierre,
Ben het helemaal met je eens, in elk geval in mijn geval met die oliezuipende 960. Alles meegemaakt en gedaan wat hier beschreven wordt.
Eind van het liedje dus toch: gehele motor uit elkaar en reviseren, om daarna als nieuw weer te voorschijn te komen. "Het kost iets (nog meer), maar dan heb je ook wat", zeggen ze dan.
mvh
John B
Gr John

- John Blummel
- Nieuw lid
-
Heb wel alles goed gelezen. Maar bij een olieverbruik van 1 liter op 1200 km (mijn V90 gebruikt die niet eens op 12 duizend km) is er eerder sprake van olie misbruik, en moet er meer aan de hand zijn wat niet met "huismiddeltjes" wordt opgelost. Ik had al gemeld dat er (in mijn geval) alles behalve revisie aan die auto is gedaan, zonder enig resultaat, het enige wat soulaas biedt is dan revisie, ondanks goed en regelmatig onderhoud en km-stand van rond de 140dznd!
Overigens, het barst hier van de Johnnen.
Groet,
John
- John Blummel
- Nieuw lid
-
Hoi John,

Wacht eens even een 2000 km af...

mvh

John
- V700 register
- Nieuw lid
-
de top end treatment is een toevoeging die voor hydraulische lifters is, normaal niet om bij een 8v 940 blok te kieperen. de oil fortifier doet volgens mij niets met de viscositeit. de flush lost troep op. en met hele brokken komt ie niet zo snel los, daarvoor is de sludge echt te vast. Heb zelf al enkele koppen/blokken en andere delen met de hand schoongemaakt, los komt dat spul bijzonder moeilijk.
Wanneer een volvo blok bij 140.000 km een revisie nodig heeft is er toch iets vreemds aan de hand geweest. fabricagefout, gemiste oliewissel (garages vergeten het nog wel eens) of echt slecht ingereden, vanalles kan.
als dit zo zou zijn zou de bmw en volvo dealer dit niet gebruiken en meteen 50w/80 ingooien.Pierre van Aert schreef : Bij alle smeerolie-toevoegingsmiddelen om een hoog olie-verbruik tegen te gaan zitten viscositeitsvergroters.
Met andere woorden : i.p.v. 10W/40 heb je nu 50W/80. Niet zo vreemd dus, dat je olie-verbruik gedaald is.De oorzaak van het hoge olieverbruik haal je dus niet weg, je bestrijdt alleen de symthomen.
is immers veel goedkoper en dus waarschijnlijk meer te verdienen.
en bmw's zijn zeer gevoelig op de olie.
als je 10w/40 gebruikt ipv de 0w/30 of 5w/30 dan geven ze al geen garantie.
bovendien is de flush alleen op verhoogt toerental (onbelast) te gebruiken voor de reiniging.
Dit werd vroeger veel gedaan met de zo genoemde spoelolie
deze olie werd in de moter gedaan om daar al het vuil even weg te halen.
dit was zeer milieu onvriendelijk omdat je zo 4-5 liter olie in nog geen 5 min. gebruikte en het weer weggooide.
daarom is het in nederland ook al een aantal jaar voor garages verboden te gebruiken.
flush is dus gewoon de vervanger van de spoelolie, maar 400ml en dus minder vervuilende hoeveelheid.
tevens zitten er in de olie toevoegingen soort weekmakers zodat uitgeharde keeringen weer soepeler worden/minder snel uitdrogen.
nieuw zullen ze zeker niet worden maar helpt de levensduur wel te verlengen.
zelf heb ik de ervaring al jaren met slick 50 waar ik na een periode van een 3 tot 4 maand met een aangeschafte auto reed
voordat ik de slick 50 aanvulde , wel meteen een beurtje gegeven bij de aanschaf, en bij het toevoegen altijd de motor (moest) laat draaien.
Je hoort gewoom het verschil en na een paar maanden merkte je ook zeker dat je zuiniger reed gemiddeld.
na drie keer een beurt te hebben gedaan (totaal ong. 60dkm) heb ik nog steeds geen kleppen hoeven stellen.
toch een bewijs dat er minder slijtage is.
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-
omdat olie terug zakt naar het karter, heb je tijdens het starten even geen smering en omdat het hoogste punt de kleppen zijn duurt dit het langst voordat daar olie is voor de smering.
slick 50 beschermd tegen deze slijtage
Jerry indien je veel karterdruk heb zal het ook idd de cilinders goed smeren.
<a href=" www.slick50.com/products/AdvFormulaEngineTrt.htm "> www.slick50.com/products/AdvFormulaEngineTrt.htm
Volvo 940 sedan 1991 330dkm
Volvo 940 estate 1998 604dkm
Volvo 940 estate 1998 426dkm
Volvo 780 coupe 1986 in restauratie
Volvo 780 coupe 1987 428dkm
Volvo V70XC 2001 146dmiles
Volvo C70 2006 226dkm
- V700 register
- Nieuw lid
-