Verbruik te hoog of moet ik eraan wennen?

  • Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2009 11:31 #1250965 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic hot topic?
Dat verbruik schijnt nogal een hot topic te zijn.
Ook met een automaat is 1 op 10 makkelijk haalbaar, maar niet wanneer je alleen maar korte stukjes rijdt. En daar wordt deze auto blijkbaar voor gebruikt.
Nu het kouder wordt zal het verbruik nog zeker 10% toenemen vanwege de vele koude starts.
Het brandstofverbruik bij koude motor loopt op tot 2 twee maal de hoeveelheid brandstof als bij warme motor.
Waar je in zou kunnen investeren is een motorverwarmer, die je in het stopcontact steekt. De auto moet natuurlijk wel vlakbij een stopcotact geparkeerd staan.
Het kost een beetje stroom maar die verdien je ruim terug in benzine kosten. Het is bovendien beter voor je motor en je uitlaat en je hebt een comfortabele start in een beetje opgewarmde auto.
(Met alleen maar korte stukjes is de levensduur van je uitlaat slechts de helft)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2009 13:10 #1250977 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tsja, maar dat is toch ook
Tsja, maar dat is toch ook logisch? Ik wil eigenlijk ook helemaal de veluwe niet af. En dan al helemaal niet om de randstad in te rijden. De auto wil dat ook niet, en schiet dus in de weerstand. Net als ik. Dan gaat hij meer verbruiken!!
Nee, even serieus. Laatst viel het mij echt enorm op toen ik met de S40 2.0D van mijn vrouw bij Elspeet/Nunspeet de A28 opging en ik richting utrecht reed, ik veel zuiniger reed dan het zelfde stuk, maar dan andersom. Het is vanaf nijkerk richting zwolle echt vals plat.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-10-2009 16:22 #1250990 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic klopt
 vanaf Harderwijk loopt het een aardig stukje op. A1 en A50 richting Apeldoorn zelfde verhaal.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-10-2009 21:56 #1251235 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verbruik 740 aut lpg
740 gl  1 op 6 stad 1 op 10 snelweg 1 op 7 met caravan .wen er maar aan. groet

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 09:29 #1251260 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Duit
Mijn auto (zie signatuur) gemiddeld 1 op 9,8 (benzine). Gecombineerd gebruik, dus korte ritjes en snelweg. LPG rond de 1 op 8 vind ik dus niet zo vreemd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 09:29 #1251261 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja...
Grappig hoe je referentie meeverandert als 'baksteen-rijder'. Elke buitenstaander zal zich rotschrikken bij een verbruik van 1:8 tot 1:9 en ogenblikkelijk vermoeden dat er iets heel erg mis is. Voor ons is dat 'zuinig', voor een baksteen dan. Verbruiken we 1:10 dan horen we onder de bakstenen al echt tot de uitzonderlijke gevallen. Want laten we ook even niet vergeten dat onze bakstenen weliswaar karakteristiek en zeer praktisch zijn vormgegeven, gestroomlijnd kunnen we ze niet noemen natuurlijk! Achterwielaangedreven auto's lenen zich volgens mij, vanwege de constructie met aandrijfas en differentieel (allemaal extra mechanische componenten die in beweging moeten worden gebracht), ook niet voor het verbeteren van het wereldrecord zuinig rijden. Volgens mij is de algemene lijn in het bepalen van de acceptatiegrens ook, dat bij een hoger vermogen een hoger verbruik wat makkelijker wordt geaccepteerd. Mijn advies is dan ook om zoveel mogelijk pk's uit het blok te persen, zodat je in één adem kan zeggen: "ja, hij doet 1:8 MAAR wat wil je, met 180 pk?"...Dan sta je toch sterker als dat je moet toegeven dat ie 1:6 in de stad rijdt en maar 130 pk heeft...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 09:32 #1251262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic km prijs
Qua kmprijs bekijken heeft ook voordelen. Bij 1:8.5 op lpg betaal je, alleen naar brandstof gekeken, ongeveer evenveel als een diesel die 1:17-18 rijdt. In ons formaat is zijn er maar erg weinig diesels die dat halen volgens mij.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 09:33 #1251263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nou....

henk 940LPT schreef : Qua kmprijs bekijken heeft ook voordelen. Bij 1:8.5 op lpg betaal je, alleen naar brandstof gekeken, ongeveer evenveel als een diesel die 1:17-18 rijdt. In ons formaat is zijn er maar erg weinig diesels die dat halen volgens mij.

Nou, toch wel....een V70 D5 bijvoorbeeld doet zonder al teveel moeite 1:20 op de snelweg.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-10-2009 17:03 #1251286 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1 op 9.5
Mijn 945 lpt  met handbak rijd op lpg 1 op 9.5 met de combinatie van snelweg stadsritjes en 80km wegen.Ik heb echt geen idee wat hij op benzine doet en dat wil ik ook helemaal niet weten.Ps turbodruk staat op 0.65 bar.Ik heb eens geprobeert om zo zuinig mogelijk te rijden en dan haal ik bijna de 1 op 10.Snelweg rijd ik gewoon 120 a 130.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD