Verbruik te hoog of moet ik eraan wennen?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je hebt gelijk, ik ging automatisch uit van lpg. Maar zelfs dán, is het verbruik niet buitensporig hoog voor een automaat. Ik weet andere 940 automaatrijders (ook met B230FK) die op lpg dus niet beter uitkomen dan 1:6,5 a 1:7, hoe ze ook hun best doen. Doorvertaald naar benzineverbruik betekent dat een verbruik zoals topicstarter noemt dus niet ongewoon is. Vergeet ook niet dat we weer in een koudere periode zitten, en dat het dus ook langer duurt voor de motor op temperatuur is. Tel daarbij op dat ook op een langere rit doorgaans door werkzaamheden en/of files veel moet worden afgeremd en geaccelereerd en weet dan dat een automaat juist dan op haar onzuinigst is. Wat ik daarmee probeer te zeggen is: ook voor benzine is dat echt geen verkeerd gemiddeld verbruik. Zeker niet buitensporig hoog, en als de auto verder goed rijdt en er geen andere klachten zijn zou ik er persoonlijk niets mee doen.hanhoo schreef : Ja eens, ik begon over mijn Lambda. Eens met Henk om eerst eens te meten, maar ik zie het als volgend "onderwerp".
@Wouter1973: Sjabba heeft niet aangegeven dat hij op benzine of LPG rijd voor zover ik dan kan lezen. Bij benzine vind ik het verbruik hoog"ish" en voor LPG/LPI inderdaad redelijk normaal.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is voor mij betreft het enigste minpuntje aan onze wagens; het verbruik staat niet in verhouding tot de prestaties. Als ik met wat gereedschap in de kofferruimte (30/40kg) bijvoorbeeld van Nijkerk naar utrecht rijdt (ong. 40km, grotendeels snelweg, paar 80km stukken en wat stadsverkeer) kom ik standaard uit op 1:7. Dat is net zoveel als de 540i (1600kg, bijna 300pk, 400nm, 240km/u, 0-100 6,5sec) die een vriend van me reed.
Maar ja, liefde maakt blind
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Is dat een ZF-ding? Bij mij komt hij al bij 70km in, ook in 4.henk 940LPT schreef : De lock-up schakelt volgens mij nog niet bij 80 maar rond de 100 km/uur in.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Veel korte ritten, verbruik bijna nooit onder de 1:7,5.
Dit is wel een wat grove meting, immers hoe staat de auto bij tanken etc.
Ook wijkt natuurlijk de km teller af, wat ongunstiger wordt voor het werkelijke verbruik.
Misschien eens de ATF olie verversen, immers hoe meer slip in de bak, hoe hoger het verbruik.
Gr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Maarja, ''lichte'' 700, handbak etc. Ik denk dat je de motor gewoon heel goed moet nakeijken op vacuumlekken, vervuilde injectoren, scheef lopende V-snaren, vuile gasklep, luchtfilter etc.
Nu moet ik zeggen dat ik laatst een stuk hele korte ritten gereden heb en het verbruik (op E85) ongeveer 1:6,9 was. Maar op de snelweg haal ik richting 1:9 en mss hoger.
Groet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Denk dat het toch door de automaat en de korte ritten (9km woon-werk) komt.
In elk geval bedankt voor de tips. Volgens jaar zal ik eens nieuwe bougies bij de beurt laten plaatsen indien nodig. Lock-up begint idd bij 70-90 (zoiets staat in het boekje.
Verder rijdt hij heerlijk, dus ik ga voorlopig niets vervangen. Volgende beurt zal het wat extra aandacht krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
turbo handbak benzine moet best 1:10 halen, eigenlijk wel wat beter dan dat. automaat+korte stukjes, duidelijk meer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.