Verbruik te hoog of moet ik eraan wennen?

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 19:29 #1250693 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic inderdaad

hanhoo schreef : Ja eens, ik begon over mijn Lambda. Eens met Henk om eerst eens te meten, maar ik zie het als volgend "onderwerp".
@Wouter1973: Sjabba heeft niet aangegeven dat hij op benzine of LPG rijd voor zover ik dan kan lezen. Bij benzine vind ik het verbruik hoog"ish" en voor LPG/LPI inderdaad redelijk normaal.

Je hebt gelijk, ik ging automatisch uit van lpg. Maar zelfs dán, is het verbruik niet buitensporig hoog voor een automaat. Ik weet andere 940 automaatrijders (ook met B230FK) die op lpg dus niet beter uitkomen dan 1:6,5 a 1:7, hoe ze ook hun best doen. Doorvertaald naar benzineverbruik betekent dat een verbruik zoals topicstarter noemt dus niet ongewoon is. Vergeet ook niet dat we weer in een koudere periode zitten, en dat het dus ook langer duurt voor de motor op temperatuur is. Tel daarbij op dat ook op een langere rit doorgaans door werkzaamheden en/of files veel moet worden afgeremd en geaccelereerd en weet dan dat een automaat juist dan op haar onzuinigst is. Wat ik daarmee probeer te zeggen is: ook voor benzine is dat echt geen verkeerd gemiddeld verbruik. Zeker niet buitensporig hoog, en als de auto verder goed rijdt en er geen andere klachten zijn zou ik er persoonlijk niets mee doen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 11:37 #1250768 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1:6,5 - 1:8,5 op LPG
afhankelijk van belading en afstand. Toch bijzonder dat de Senator 3.0i 24V die ik ooit reed (1470kg, 204pk, 270nm, 240km/u, 0-100 8sec) zonder veel moeite 1:10 haalde
Dat is voor mij betreft het enigste minpuntje aan onze wagens; het verbruik staat niet in verhouding tot de prestaties. Als ik met wat gereedschap in de kofferruimte (30/40kg) bijvoorbeeld van Nijkerk naar utrecht rijdt (ong. 40km, grotendeels snelweg, paar 80km stukken en wat stadsverkeer) kom ik standaard uit op 1:7. Dat is net zoveel als de 540i (1600kg, bijna 300pk, 400nm, 240km/u, 0-100 6,5sec) die een vriend van me reed.
Maar ja, liefde maakt blind

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 12:04 #1250772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ZF

henk 940LPT schreef : De lock-up schakelt volgens mij nog niet bij 80 maar rond de 100 km/uur in.

Is dat een ZF-ding? Bij mij komt hij al bij 70km in, ook in 4.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 12:23 #1250778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Niet
Ben niet goed bekend met automaten, was dus een gokje. Zit er naast begrijp ik. Of komen de automaten van de 9 serie later in de lockup ?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 13:02 #1250786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic V6
88er 760 V6 B280E alleen benzine.
Veel korte ritten, verbruik bijna nooit onder de 1:7,5.
Dit is wel een wat grove meting, immers hoe staat de auto bij tanken etc.
Ook wijkt natuurlijk de km teller af, wat ongunstiger wordt voor het werkelijke verbruik.
Misschien eens de ATF olie verversen, immers hoe meer slip in de bak, hoe hoger het verbruik.
Gr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 13:40 #1250791 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rijd nu gemiddeld 1:8,4
Ik rijd nu gemiddeld 1:8,4 met mijn B204GT, en dat is op E85 (waarvan bekend is dat het verbruik tov benzine ca. 20% hoger ligt).
Maarja, ''lichte'' 700, handbak etc. Ik denk dat je de motor gewoon heel goed moet nakeijken op vacuumlekken, vervuilde injectoren, scheef lopende V-snaren, vuile gasklep, luchtfilter etc. 
Nu moet ik zeggen dat ik laatst een stuk hele korte ritten gereden heb en het verbruik (op E85) ongeveer 1:6,9 was. Maar op de snelweg haal ik richting 1:9 en mss hoger. 
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 20:56 #1250849 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het is op benzine trouwens.
Het is op benzine trouwens. Onderhoud is goed. Heeft slechts 176.000km gereden en tot 150.000 bij de volvo dealer. De andere 2 beurten bij Bovag garage.

Denk dat het toch door de automaat en de korte ritten (9km woon-werk) komt.

In elk geval bedankt voor de tips. Volgens jaar zal ik eens nieuwe bougies bij de beurt laten plaatsen indien nodig. Lock-up begint idd bij 70-90 (zoiets staat in het boekje.

Verder rijdt hij heerlijk, dus ik ga voorlopig niets vervangen. Volgende beurt zal het wat extra aandacht krijgen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 21:38 #1250863 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik zie ook wat stevige
ik zie ook wat stevige niet-turbo verbruikers langskomen, hoe doet men dat? mijn B230F liep altijd netjes 1:10.5-1:12 met zeer gemengd verbruik (echt niet zeer langzaam).
turbo handbak benzine moet best 1:10 halen, eigenlijk wel wat beter dan dat. automaat+korte stukjes, duidelijk meer.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 21:54 #1250867 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zuiniger
Mijn volvo 164 met B30A automaat 3bak uit 1969 reed 1 op 7 op lpg.Veel korte stukjes en op de snelweg veel toeren vanwege de standaard 3bak.Ik denk dat de 7 of 9 serie met automaat de 1op9 toch wel moet kunnen halen.Zeker op benzine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-10-2009 22:34 #1250878 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic tsja
hier bij veluwe zitten we knap hoog natuurlijk, ijle lucht misschien?  Ik heb het idee dat bij mij ten eerste de ruim 450000km meetellen, daarbij heb ik veelal spul aan boord en zit dus zelden 'alleen' in de auto. Ach ik maak me er niet druk om, olie verbruik is momenteel 1l op 10000 en dat vind ik belangrijker dan die ene liter LPG die ik zuiniger zou kunnen rijden. Als je een spaarzame auto wilt hebben moet je een Alto of een VW 1.9TDI polo/golf/passat etc etc; dat is zuinig
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD