Verbruik te hoog of moet ik eraan wennen?

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2009 20:16 #1250615 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic 0.65
0.65 bar vind ik genoeg, bij het weer zoals vandaag is het geen enkel probleem om op rotondes en dergelijken de achterbanden te laten doorslippen bij gasgeven. Het hanteren van nog meer koppel (= druk) doe ik mijn echtgenote en dochters niet aan. Mijn ondervinding is, dat met de MBC er voldoende koppel is vanaf 1800 toeren (ipv 2200), waardoor je met gemak en comfort veel laagtoeriger kunt rijden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2009 20:48 #1250617 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 0,70
Ik denk dat 0,65 of 0,7 niet zoveel uitmaakt (wat is nou +/- 5 pk meer of minder), daarom vind ik het wel verantwoord om mijn bevindingen ook te delen. Inderdaad voldoende koppel bij lage toeren (bijna vergelijkbaar met een vlotte diesel) om de auto laagtoerig, comfortabel en toch vlot vooruit te krijgen. Met dit soort weer heb ik geen rotondes nodig om de achterwielen te laten spinnen, bij een vlotte acceleratie rechtuit is het niet moeilijk de achterwielen zelfs in de 2e versnelling te laten doorspinnen. Geef ik nu in een rotonde iets teveel gas, dan wordt het echt ogenblikkelijk driften.
Om ook even een on-topic antwoord te geven: ik weet zeker dat hier mede LPT/automaat/lpg rijders op het forum zitten dit jaloers zijn op een verbruik van 1:7,7 of zelfs 1:8,5. Dat is buitengewoon netjes. Zuiniger wordt ie niet!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2009 21:01 #1250620 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic LPT
1:8.5 is netjes. Ikzelf over dit jaar tot nu toe op 1:8.8, LPT met LPi en handbak. Voornamelijk woon-werk ritjes van 25km enkele reis over de snelweg. Rijd 130 op de teller maar trek rustig op.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 08:44 #1250653 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vergelijken?
Toch even een opmerking hierover: Ik lees regelmatig topics over verbruik op het forum, met name omdat ik dezelfde vraag heb over mijn 945 2.3i. Ik heb toenmalig een Honda Accord 2.0 als zakelijk auto gehad met een LPG (geen LPi). Het verbruik op benzine was zo'n 1:11 en op LPG zo'n 1:8. Die verbruikcijfers tussen benzine en LPG zijn dus in mijn ervaring net zo vergelijkbaar als benzine en diesel.
Ik heb dan wel geen LPT (dus ook niet echt direct vergelijkbaar) maar ik rij tussen de 1:9 en 1:9,5 op benzine. Ik rij erg rustig en mijn dagelijkse rit is 70km binnendoor met een stukje 80km weg en ik ervaar mijn gebruik ook aan de hoge kant. Ik heb net een stevige beurt aan de auto gegeven inclusief het reinigen van gasklephuis. Ik ga kijken of dat enigzins geholpen heeft.
Je vermeldt niet of je op benzine of gas rijdt maar in geval van benzine: Als je enigzins rustig rijdt, vind ik je verbruik wel iets aan de hoge kant. Een automaat is wel behoorlijk wat onzuiniger, en naast rijstijl houdt het ook verband met de staat van onderhoud. Je vraagt of er wat aan te doen is. Dat hangt ervan af. Verwacht niet door een componentje te vervangen ineens 1:12 te gaan rijden. Je komt hoogstens een kilometertje verder per liter door het een en ander te bekijken en te proberen. Wat ik heb gedaan:
- Grote beurt incl. bougies, luchtfilter, gasklephuis reinigen en carterventilatie schoonmaken
- Compressie test
- Busje injectorreiniger bij een halve tank gegooid (werkt hetzelfde als aan paar tanks V-Power tanken, maar wel goedkoper)
- Luchtmassameter bekeken of alle draadjes nog netjes zitten en de contacten gereinigd en vochtwerend ingespoten
- Voorverwarmingsslang gecontroleerd en goed vast gezet
Ik heb het bovenstaande afgelopen week gedaan en ga bij de volgende keer tanken of ik verschil zie. Daarna richt ik mij op de Lambda (hij reageert ook raar bij 3500 tpm).
Ik lees dat je hem net een maand hebt? Trek er eens een bougie uit (of allemaal 1 voor 1). Bekijk goed de electrode en de slijtage daarop. Is de bougie droog en de kleur mooi bruin van de bougie? Controleer met een voelermaatje hoe groot de kier tussen de electrode is. Nieuw geplaatst moet hij bij mijn blokkie op 0,8mm staat, bij een LPT weet ik het niet, maar iemand anders hier vast wel. Bij mij waren de kieren ruim 1,3mm geworden en de electrodes waren op alle 4 de bougies compleet afgesleten. Het checken van de staat van je bougies vertelt je in ieder geval wanneer de auto voor het laatst een fatsoenlijke onderhoudsbeurt heeft gehad. Dat was bij mij dus een hele tijd geleden. Dan weet je gelijk of daar wat te halen valt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 09:31 #1250655 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic automaat is de boosdoener

hanhoo schreef :  heeft.
Je vermeldt niet of je op benzine of gas rijdt maar in geval van benzine: Als je enigzins rustig rijdt, vind ik je verbruik wel iets aan de hoge kant. Een automaat is wel behoorlijk wat onzuiniger, r 

De automaat is de boosdoener en zeker de oudere automaten. Het zuinige rijden zoals nu wordt gepropageerd,
is nauwelijks mogelijk met deze automaat. Het opschakelen gebeurt meestal bij meer dan 3000 toeren.
Dus zeker bij stadsritten of bij veel optrekken verlies je veel op je gemiddelde benzineverbruik.

groet,

Jacow 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 10:03 #1250658 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens met Henk
Als je veen 80km/u wegen neemt dan kun je maar beter vlot optrekken naar de 80 en zo snel mogelijk in de lock-up te komen.
Het nieuwe rijden werkt volgens mij averechts met een automaat.
Je moet het maar zien dat je extra lang met een slippende koppeling aan het rijden bent tot hij in lock-up gaat.
En als je daar zo lang mogelijk over doet met dat nieuwe rijden...
Wat belangrijker is voor de verbruikcijfers is de luchttemperatuur.
We hebben het er al eens over gehad en er zit gewoon 7% meer gewicht in 0 graden celcius lucht dan in 21 graden.
En we spreken hier over meer dan een kilo per m3.
En dat met een auto met een wc waarde...
Bij slechts een paar duizend kilometer is het al voordeliger op G3 dan benzine.
Een 940 op benzine is als je het economisch gaat bekijken alleen maar een goede keus als je hem maar sporadisch gaat gebruiken (lees minder dan 10.000km/jaar)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 11:46 #1250663 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Boven
Op vakantie in Denemarken heb ik wel eens boven de 1:10 gezeten op benzine. Voornamelijk 80km wegen daar met redelijk wat rotondes. Wel langere stukken achter elkaar en met een handbak waarmee je volgens mij beter mee op de motor kunt remmen ? Er zijn in heel Denemarken maar een stuk of 7-10 LPG tankstations in Denemarken. Waar de LPG bijna net zo duur is als benzine. @Hanhoo: misschien eens je uitlaatgassen laten controleren op CO, CO2 en koolwaterstoffen (HC) ? Het lijkt me dat je een slechte lambda zo wel zou moeten vinden. Misschien goedkoper dan zomaar vervangen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 11:59 #1250666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ehm
Volgens mij komt het vervangen van onderdelen en het doen van metingen etc. pas aan de orde als sprake is van een vermoedelijk mankement. Als de auto verder goed en soepel rijdt en de enige vraag die de topicstarter stelt is of het genoemde verbruik normaal is, dan moet het antwoord voor dat type auto (940 LPT, automaat, rijdend op LPG) zijn: dat verbruik is echt niet verkeerd. Ga dan niet allerlei zaken zitten doormeten of vervangen, want dat is m.i. dan niet nodig.
Als topicstarter nu bedenkt dat de auto inhoudt, of schokkerig rijdt, een brandend lambda lampje hebt, of wat dan ook, dan zou je eens wat kunnen gaan doormeten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 12:12 #1250670 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Mee eens
Iemand anders (Hanhoo) twijfelt aan zn lambda, topicstarter vroeg inderdaad alleen hoe zn verbruik was.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2009 19:16 #1250691 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eens
Ja eens, ik begon over mijn Lambda. Eens met Henk om eerst eens te meten, maar ik zie het als volgend "onderwerp".
@Wouter1973: Sjabba heeft niet aangegeven dat hij op benzine of LPG rijd voor zover ik dan kan lezen. Bij benzine vind ik het verbruik hoog"ish" en voor LPG/LPI inderdaad redelijk normaal.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC