Verbruik te hoog of moet ik eraan wennen?
- Siang Phoa
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Om ook even een on-topic antwoord te geven: ik weet zeker dat hier mede LPT/automaat/lpg rijders op het forum zitten dit jaloers zijn op een verbruik van 1:7,7 of zelfs 1:8,5. Dat is buitengewoon netjes. Zuiniger wordt ie niet!
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb dan wel geen LPT (dus ook niet echt direct vergelijkbaar) maar ik rij tussen de 1:9 en 1:9,5 op benzine. Ik rij erg rustig en mijn dagelijkse rit is 70km binnendoor met een stukje 80km weg en ik ervaar mijn gebruik ook aan de hoge kant. Ik heb net een stevige beurt aan de auto gegeven inclusief het reinigen van gasklephuis. Ik ga kijken of dat enigzins geholpen heeft.
Je vermeldt niet of je op benzine of gas rijdt maar in geval van benzine: Als je enigzins rustig rijdt, vind ik je verbruik wel iets aan de hoge kant. Een automaat is wel behoorlijk wat onzuiniger, en naast rijstijl houdt het ook verband met de staat van onderhoud. Je vraagt of er wat aan te doen is. Dat hangt ervan af. Verwacht niet door een componentje te vervangen ineens 1:12 te gaan rijden. Je komt hoogstens een kilometertje verder per liter door het een en ander te bekijken en te proberen. Wat ik heb gedaan:
- Grote beurt incl. bougies, luchtfilter, gasklephuis reinigen en carterventilatie schoonmaken
- Compressie test
- Busje injectorreiniger bij een halve tank gegooid (werkt hetzelfde als aan paar tanks V-Power tanken, maar wel goedkoper)
- Luchtmassameter bekeken of alle draadjes nog netjes zitten en de contacten gereinigd en vochtwerend ingespoten
- Voorverwarmingsslang gecontroleerd en goed vast gezet
Ik heb het bovenstaande afgelopen week gedaan en ga bij de volgende keer tanken of ik verschil zie. Daarna richt ik mij op de Lambda (hij reageert ook raar bij 3500 tpm).
Ik lees dat je hem net een maand hebt? Trek er eens een bougie uit (of allemaal 1 voor 1). Bekijk goed de electrode en de slijtage daarop. Is de bougie droog en de kleur mooi bruin van de bougie? Controleer met een voelermaatje hoe groot de kier tussen de electrode is. Nieuw geplaatst moet hij bij mijn blokkie op 0,8mm staat, bij een LPT weet ik het niet, maar iemand anders hier vast wel. Bij mij waren de kieren ruim 1,3mm geworden en de electrodes waren op alle 4 de bougies compleet afgesleten. Het checken van de staat van je bougies vertelt je in ieder geval wanneer de auto voor het laatst een fatsoenlijke onderhoudsbeurt heeft gehad. Dat was bij mij dus een hele tijd geleden. Dan weet je gelijk of daar wat te halen valt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
hanhoo schreef : heeft.
Je vermeldt niet of je op benzine of gas rijdt maar in geval van benzine: Als je enigzins rustig rijdt, vind ik je verbruik wel iets aan de hoge kant. Een automaat is wel behoorlijk wat onzuiniger, r
De automaat is de boosdoener en zeker de oudere automaten. Het zuinige rijden zoals nu wordt gepropageerd,
is nauwelijks mogelijk met deze automaat. Het opschakelen gebeurt meestal bij meer dan 3000 toeren.
Dus zeker bij stadsritten of bij veel optrekken verlies je veel op je gemiddelde benzineverbruik.
groet,
Jacow
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het nieuwe rijden werkt volgens mij averechts met een automaat.
Je moet het maar zien dat je extra lang met een slippende koppeling aan het rijden bent tot hij in lock-up gaat.
En als je daar zo lang mogelijk over doet met dat nieuwe rijden...
Wat belangrijker is voor de verbruikcijfers is de luchttemperatuur.
We hebben het er al eens over gehad en er zit gewoon 7% meer gewicht in 0 graden celcius lucht dan in 21 graden.
En we spreken hier over meer dan een kilo per m3.
En dat met een auto met een wc waarde...
Bij slechts een paar duizend kilometer is het al voordeliger op G3 dan benzine.
Een 940 op benzine is als je het economisch gaat bekijken alleen maar een goede keus als je hem maar sporadisch gaat gebruiken (lees minder dan 10.000km/jaar)
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als topicstarter nu bedenkt dat de auto inhoudt, of schokkerig rijdt, een brandend lambda lampje hebt, of wat dan ook, dan zou je eens wat kunnen gaan doormeten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
@Wouter1973: Sjabba heeft niet aangegeven dat hij op benzine of LPG rijd voor zover ik dan kan lezen. Bij benzine vind ik het verbruik hoog"ish" en voor LPG/LPI inderdaad redelijk normaal.