B230F verslikt zich

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 00:25 #1235466 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Kleppen
Volgens mij zit het goed met de kleppen, aangezien er geen rare tik geluidjes uit het blok komen.
Wat me trouwens wel opviel tijdens het vervangen van de bougies is dat de bougie in de voorste cilinder (aan de bumperkant) helemaal zwart was.
De andere bougies waren wel oud en geoccideerd, maar ze waren niet zo zwart als die bougie.
  i288.photobucket.com/albums/ll168/Chrizi...9_0017021024x768.jpg
Tijdens het testen welke cilinder het niet goed deed (voor het vervangen van verdeelkap en bougies) was ik er achter gekomen dat de motor ongeveer hetzelfde liep als ik de bougiekabel van deze cilinder eraf haalde.
PS: Wanneer is die sleuteldag eigenlijk?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 00:30 #1235468 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bougies...
Die zwarte bougies kunnen duiden op een lekke koppakking dus koelwater in je cilinders.Start de motor 's morgens eens koud, zet hem uit, draai de bougies er uit en kijk of er vocht op zit.Is dit zo dan weet je zeker dat je een lekke koppakking hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 08:15 #1235475 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zeker?

ZwerverRoodbaard schreef : Volgens mij zit het goed met de kleppen, aangezien er geen rare tik geluidjes uit het blok komen.
Wat me trouwens wel opviel tijdens het vervangen van de bougies is dat de bougie in de voorste cilinder (aan de bumperkant) helemaal zwart was.
De andere bougies waren wel oud en geoccideerd, maar ze waren niet zo zwart als die bougie.
  i288.photobucket.com/albums/ll168/Chrizi...9_0017021024x768.jpg
Tijdens het testen welke cilinder het niet goed deed (voor het vervangen van verdeelkap en bougies) was ik er achter gekomen dat de motor ongeveer hetzelfde liep als ik de bougiekabel van deze cilinder eraf haalde.
PS: Wanneer is die sleuteldag eigenlijk?

Ik begrijp dat klepspeling niet gemeten is. Je kan niet alleen afgaan op 'rare tikgeluidjes' uit het blok om te beoordelen of de kleppen wel of niet goed staan. Rare tikgeluidjes zeggen helemaal niets hierover. Over het algemeen geldt dat je eerst ZEKER moet weten dat 'de basis' in orde is (bougies, bougiekabels, verdeler, kleppen, luchtfilter, pakkingen in orde, benzinedruk goed etc.) en dat je dan pas gaat zoeken naar eventuele andere oorzaken. Zoals je al een beetje aan de antwoorden van jouw draadje ziet wordt het anders een veelvoud aan suggesties van wat er mis zou kunnen zijn. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 08:25 #1235476 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic rudiger schreef:@Henk, een
/offtopic mode

rudiger schreef : @Henk, een lambdasimulator? zit die dan bij de lpg computer ingebouwd? Ik heb daar nog nooit van gehoord bij een lambdagestuurde LPG installatie... Ik zal het een vragen aan mijn LPG man..

Nee, is een los kastje. Bij eenvoudige verdamper installaties is bij rijden op lpg het lambdasignaal wat van de sonde komt niet goed om netjes mee te kunnen rijden. Wat er precies niet goed aan is kan ik je niet zeggen. Waarschijnlijk hikken/bokken en gaat je lambdalampje aan. Dat is natuurlijk niet leuk. Het lambdasignaal weglaten (onderbreken voor het de ECU in gaat) kan ook niet, de ECU heeft dat nodig voor de regeling (de ECU regelt oa ook de aansturing voor de ontsteking). Nu hebben ze kastjes bedacht die de ECU een goed lambdasignaal kunnen geven wat helemaal los staat van de metingen van de sonde zelf. Dat signaal gaat naar de ECU, die doet verder normaal wattie moet doen en je lambdalampje blijft uit. Dit is alleen nodig bij G1 installaties, die zelf geen lambdawaarden gebruiken om het LPG systeem te regelen. Jij hebt dus denk ik niet zo'n ding.
Mn broertje heeft een 240 (met B230F) met zo'n simulator. Grootte van ongeveer een lucifersdoosje, zwarte met witte print, zat voor op het vuurschot, bovenaan, vlak voor de ruitenwisser aan bestuurderskant. Die van hem was kapot. gaf hele wazige storingen. Opeens uitvallen en dan een paar minuten niet willen starten. Na die paar minuten geen probleem. Lambdalampje wat aan ging. 
/end offtopic mode
Weer on topic: kun je ons vertellen of het zowel op benzine als lpg voorkomt ? Dat kan een aantal zaken snel uitslijten. Bij zowel op lpg als op benzine namelijk een verkeerde bougiekabel aansluitvolgorde of verkeerde klepspeling, bij alleen lpg kun je mogelijk de koppakking die genoemd werd uitsluiten. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 08:38 #1235477 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sleuteldag
Nog even over de Volvo700 sleuteldagen: Om daar daadwerkelijk te mogen sleutelen moet je wel lid van de vereniging zijn, langskomen voor een praatje kan altijd. Zo'n sleuteldag wordt gehouden bij een Volvo dealer of specialist op een zaterdag. De eerste is volgens mij eind april in het zuiden (inschrijving gesloten volgens mij) en daarna 30 mei in Heerhugowaard bij Nordicar. Voor de laatste informatie kun je "Miquelangelo" voor meer informatie vragen. Lidmaatschap kost nog geen 50 euri per jaar, voor dat geld mag je dus naar sleutel-, poets- en taxatiedagen (en gebruik maken van die faciliteiten), krijg je toegang tot meer informatie op de site en als klap op de vuurpijl ook nog 4x per jaar ons clubblad met belevenissen van medeleden, reisverslagen en technische en/of review artikelen uit de tijd dat je onze Volvo's nog bij de dealer kon bestellen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 10:42 #1235481 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brandstofrukregelaar

ZwerverRoodbaard schreef : Wat me trouwens wel opviel tijdens het vervangen van de bougies is dat de bougie in de voorste cilinder (aan de bumperkant) helemaal zwart was.
De andere bougies waren wel oud en geoccideerd, maar ze waren niet zo zwart als die bougie.


Klepspeling geeft niet zo'n plotse verandering lijkt me, maar meten=weten. controleer ook de brandstofrukregelaar!
Als deze stuk gaat dumpt deze massaal brandsof (vooral in inlaatkanaal van cilinder 1). Controleer dit ding (slangetje dat naar inlaatspruitsuk gaat eraf, mag GEEN brandstof uit komen, dan is het membraan lek).
Het kan altijd weer iets anders zijn, maar goed om te controleren! Het verklaard alleen niet de probelemen op LPG, maar ik vind het gek dat de eerste bougie zo anders is...
Groet,
Philip

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2009 11:03 #1235483 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Ja die drukregelaar had ik
Ja die drukregelaar had ik ook problemen mee, auto maakte af en toe een huppeltje (als er een klotsje benzine uit al die vacuumslangen ri. de motor ging). Vooral op gas merkbaar, maar op benzine ook. Na een periode op gas rijden bleek er ook benzine uit de tank te zijn verdwenen, soort primitieve bifuel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 11:51 #1235487 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Antwoord en update
@Wouter
We hebben gisteren de compressie gemeten en was bij alle cilinders ong. 10,5 bar. Hierdoor kun je toch uitsluiten dat er een probleem is met de kleppen aangezien de druk nergens langs loopt?
@Henk
Het is probleem doet zich zowel voor op benzine als op LPG.
Update:
Zojuist heb ik een defecte bougiekabel vervangen waarna de auto wel op alle 4 liep, maar ook een paar keer een backfire gaf. Na een rondje rijden kwam vaker een backfire voor als ik hem eerst stevig op de staart trapte om vervolgens in een lagere versnelling op te trekken. Ik neem aan dat dit wel met de brandstoftoevoer te maken heeft of kan dit een andere oorzaak hebben?
De auto wilt na het ritje ook niet meer fijn starten ( moet met het gas pompen). De bougiekabels die er nu opzitten zijn trouwens ook niet meer de nieuwste, een nieuw setje is al besteld :).
Nog een vraagje zo aan de zijkant, heeft de B230F een elektrische ontsteking of eentje met contactpunten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Marc van der Marek (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-04-2009 12:47 #1235493 door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Elektronische ontsteking.
Elektronische ontsteking. Die bougies op de foto hebben een enorme elektrode afstand, zo lijkt het. 0.7-0.8 mm is gewenst (voelermaatje, kan je ook de klepspeling eens meten).
Gaspedaal pompen om te starten heeft 0,0 zin, beetje gasgeven wel. Ik denk dat er van alles lekt en loszit aan die motor, dat hebt je wel eens met die dingen. Op gemakkie slangetjes en bedrading nalopen helpt.
Edit - Behalve die voorste bougie trouwens, die heeft een klap gehad waardoor de elektrodeafstand bijna 0 is, ook niet goed.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2009 12:52 #1235495 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic De bougies die je op de foto
De bougies die je op de foto ziet zijn ook de oude die ik heb verwisseld deze heb ik verwisseld voor NGK BPR6ES bougies.
Om de motor een beetje aan het lopen te krijgen heeft het echt geen nut om alleen met je voet op het gaspedaal te staan. Ik moet toch echt een beetje op en neer met het pedaal om de motor aan te krijgen.
De auto heeft trouwens 4 jaar lang stil gestaan, dus misschien dat dit mensen op een idee brengt wat er misschien nog meer vervangen kan worden.

Alvast bedankt voor de goede hulp :) Ik stel het erg op prijs.
Groeten,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD