scheurtje cilinderblok 960, b6304

  • Jan Snijder
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-02-2012 22:53 #1347387 door Jan Snijder
Beantwoord door Jan Snijder in topic Oorzaak en gevolg.
Zowel de dealer als ook Carlo Schmidt vertelden mij dat het scheuren van het onderblok vaak voorkomt na vervanging van de koppakking omdat er tijdens die werkzaamheden olie of water in de ruimtes komen waar de kopbouten in vast zitten.
Maak je die niet minitieus droog dan zal door het vastdraaien van de nieuwe kopbouten het onderblok gaan scheuren omdat vloeistof de nare eigenschap heeft dat je het niet kunt samenpersen. En dan blijkt het lichtmetaal de zwakste schakel.
En dat verklaart volgens mijn vaste monteur bij Vos in Gorinchem dat een koppakking vernieuwen op die manier een hele nare nasleep kan hebben. De keren dat bij Vos een kop of koppakking is gewisseld bij een 6 cilinder in lijn is er achteraf nooit narigheid geweest volgens hun zeggen. Maar uiterste nauwkeurigheid is dus wel geboden bij deze klus.
 
Groeten, Jan.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 00:23 #1347396 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waterglas
Dan had ik, zoals ik al eerder opmerkte, er eerst een jerrycan waterglas aan gewaagd.
Ouderwets "vergeten" middel. werkt super!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 10:54 #1347432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic waterglas?
@Andre
Dat ken ik niet!
Kan je er wat meer over vertelllen?
Jaap

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 11:46 #1347436 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Snappen

jsnijder schreef : Zowel de dealer als ook Carlo Schmidt vertelden mij dat het scheuren van het onderblok vaak voorkomt na vervanging van de koppakking omdat er tijdens die werkzaamheden olie of water in de ruimtes komen waar de kopbouten in vast zitten.
Maak je die niet minitieus droog dan zal door het vastdraaien van de nieuwe kopbouten het onderblok gaan scheuren omdat vloeistof de nare eigenschap heeft dat je het niet kunt samenpersen. En dan blijkt het lichtmetaal de zwakste schakel.

Ik weet niet of ik dit snap. Je draait de kopbouten toch vast met een momentsleutel? Als er niet samendrukbare vloeistof onder de bout ligt dan wordt het ingestelde moment gewoon eerder bereikt, als het ware terwijl de bout nog niet helemaal is ingedraaid. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 12:51 #1347445 door Jeroen Post
Beantwoord door Jeroen Post in topic Uitzetten bij warmte
Het vastzetten gebeurd bij een koude motor.
Vloeistof zet uit als het warm wordt. Als het metaal van het blok minder uitzet dan de opgesloten vloeistof, kan de druk alsnog te groot worden.
Maar scheuren van (lichtmetalen) blokken komt wel <a href=" www.google.nl/#q=onderblok+scheur&hl...iw=1600&bih=1085 ">meer voor.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-02-2012 21:00 #1347510 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Google
Even Google-en.
Is een transparante ietwat stroperige vloeistof.
Je giet het erin, wacht tot het door de scheur naar buiten komt.
Als het niet door de scheur naar buiten komt, onder druk zetten totdat het naar buiten komt.
Hierna drukloos een nachtje laten staan.
Aftappen, spoelen met water.
Dicht.
Het waterglas "verstopt" de scheur.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2012 16:05 #1349982 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic leuk
leuk dat dit draadje na 2 jaar weer leeft.
Maar even ter info, ik weet heel zeker dat er geen vloeistof in die ruimtes zat.
Ik heb ze nl goed schoongemaakt en uitgeblazen. Wel was 1 oude kopbout al wat roestig. Dat is al raar denk ik, die had dus al wat water en lucht gezien.
Ik weet ook niet zeker of het hier gaat om de bekende gietfouten. Het begint namelijk als een echte haarscheur. Dus het lijkt meer op moeiheid/temperatuur dingetjes. Gaat het in alle gevallen om een LPG auto misschien?
Enfin, ik rijd nu al weer 2 jaar met de ruilmotor rond zonder scheuren.
Wel had ik een tijdje nog wel een gescheurde flexplaat en slingerde de starterkrans bij balasting tegen het blok aan. kleinigheidje.
Groeten,
Joost

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD