Hoog verbruik 740 GL 1985

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 11:16 #1321447 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Volgens
Volgens mij heb je een handbak (meen ik elders gelezen te hebben) ?Dan moet je m juist NIET in de vrij zetten, maar in de versnelling door laten rollen met je voet van het gaspedaal. De auto drijft dan de motor aan, ipv andersom. Je merkt soms dat hij het toerental boven de 1100rpm probeert te houden, als je zover hebt uitgerold. Je voelt het aan een klein duwtje, de motor pakt uit zichzelf weer op. Het blok begint dan weer brandstof in te spuiten. Schakel dan evt terug, of trap de koppeling in en rem wat af.Bovendien is het wat veiliger om in de versnelling door te rollen. De banden hebben dan wat wrijving waardoor je bij remmen of koerswijzigingen wat meer grip hebt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 11:47 #1321451 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wat
Ben ik blij met het zonnetje dat schijnt zeg, heb met dat lekkere warme weer een gemiddeld verbruik gehad op een volle tank tot net voor het rode streepje uitgereken dat de Witte met B200F en een M47 1 op 12 gereden, das toch erg netjes volgens mij, en degene die mij kennen is dat ik rustig optrek als hij koud is maar eenmaal warm ik de auto regelmatig de sporen geef (tot max 4500rpm) en ik moet zelfs melden dat ik de ontsteking moet vernieuwen dus het zou nog zuiniger kunnen.

Tom. (die zo Mr light Bleu naar de apk brengt).

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 21:05 #1321493 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ok... nu mijn verbruik...
Allereerst: het "Nieuwe Rijden" is echt bedacht door mensen zonder enige technische kennis...
-Efficient rijden doe je door op te trekken met het toerental waarbij je maximaal koppel hebt. Dan is de motor het meest efficient.
-Vroeg schakelen zorgt juist ook voor extra verbruik omdat je meer gas moet geven voor een normale versnelling. De verbrandsingsmotor werkt absoluut niet efficient in lage toeren, geen volledige verbranding.
-Verder sloop je je motor met veel lage-toerenwerk, CIS-klep verstopt continue, grenssmering bij hoge belasting en lage toeren en zoals eerder genoemd geen sprake van volledige verbranding van het mengsel. Bovendien komt het geheel maar heel langzaam op temperatuur. En juist voor onze lieve verbrandingsmotoren is die bedrijfstemperatuur heel belangrijk.

Mijn manier: wel altijd rustig warmrijden, eerste 10-15min bij 2200 toeren van 1 naar 2, 2 naar 3, 2500 van 3 naar 4 en 4 naar 5.
Na ruim 10 minuten is de olie lekker warm en wordt er pas geschakeld bij 3000 of hoger (B230F). Bij mijn 16-klepper laat ik de automaat bij warme motor ook regelmatig pas bij 4000-4500 opschakelen bij opritten bijvoorbeeld.
De ontsteking controleer ik iedere 5000km en sinds de uitlaat dicht zit (ivm Lambda sensor) rij ik gemiddeld 1:9,5 (benzine, automaat). Met de B230F reed ik 1:11 (benzine). Recent ben ik hier precies op uitgekomen bij 900km NL-snelweg en autobahn. Snelheden varierend tussen 125 en 170km/u. Meer 140km/u gereden dan 125...

Wat Mathy zegt daar zit heel veel waarheid in, mits goed toegepast. 16V's houden nog iets meer van toeren omdat max. koppel volgens mij ergens boven de 4000 ligt. Alle redblock's hebben veel koppel bij 2500-2800 toeren (2800-3200 is altijd behelpen).

Echt langzaam optrekken en weinig toeren rijden is slechts een compromis bij auto's die niet lekker lopen en/of slecht onderhouden zijn.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-06-2011 08:31 #1321523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic het werkt
Gister heb ik een ritje van bijna 500km gehad, hierbij ook veelal het 'nieuwe' rijden toegepast. Vanmorgen de auto weer afgetankt (59,23L) met 498km op de dagteller. Dat is een verbruik van 1 op 8,4 ! Gaat de goede kant op!

Nog even een andere vraag; ik heb dus een 70L LPG tank in de auto, deze zou volgens de 80% regel maximaal dus maximaal 56L LPG kunnen opslaan. Vanmorgen dus ruim 59L getankt, iemand enig idee hoe dit kan ?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2011 01:09 #1322131 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Gecontroleerd met een boordcomputer (van een ander merk)
Hallo Alwood
De motor op zich mag dan wel het efficientst zijn bij een bepaald toerental, maar er hangt ook nog een bak aan.  En die zorgt ervoor, dat er per kilometer in de lagere versnellingen redelijk wat brandstof doorheen gespoelt wordt.  M'n B234F is binnen een kilometer of drie (geschatte afstand) warm.
BTW ik doe m'n uiterste best om m'n betogen zo kort mogelijk te houden.  Draag je namelijk te veel feiten aan, dan haakt een groot deel van de lezers redelijk rap af.  Vandaar dat "rap optrekken" niet gevolgd werd door "maar niet met loeiende motor en piepende banden".
groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2011 08:25 #1322137 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1:8
Bij de oude carburateur 'grote PierBurg' waren de vacuumpotjes waarschijnlijk versleten.

Dat vind ik heel netjes 1:8 met LPG.

Vooral met een 240 Carburateur, die meer 'zuipt' dan een 'grote PB' B230K Carbuarateur.
Die weer gevoeliger is op Benzine met LPG gebruik, maar wel weer meer vermogen leverd.
Die 240 'bromfiest' carburateurs zijn ook niet gemaakt voor hun zuinigheid, maar zijn ongeloofelijk degelijk.
In het Noorden wil je in die barre koude wel een goed functionerend stuk techniek hebben.
Lopen doen ze bijna altijd en het verbruik wordt door de jaren heen niet echt veel meer.
De latere moderne carburateurs waren veel zuiniger, maar gingen dan weer meer zuipen bij slijtage.
De mijne liep 1:7, gaat nu naar de 1:5 met LPG.
Dus daar zit een nieuw verdampertje aan te komen.

1:8 met LPG, helemaal niets meer aan doen ...

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC