Hoog verbruik 740 GL 1985
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 13:56 #1070094
door V700 register
Hoog verbruik 740 GL 1985 is gemaakt door V700 register
Wij bezitten een Volvo 740 uit 1985 (carburateur), ongeveer 160.000km
De auto verbuikt zeer veel brandstof (1 op 5) en trekt niet mooi door. Na 2000 toeren in de 2e/3e/4e versnelling plankgas stottert de auto erg veel en trekt langzaam door en zwarte rook uit de uitlaat is in de zijspiegels waarneembaar.
De auto is verscheiden malen bij de garage geweest voor afstelling, dit mocht tot op heden niet baten...
Voorheen reed de auto op Super bezine, jaren geleden overgegaan op Super Plus.
Misschien hebben jullie tips over dit euvel?
De auto verbuikt zeer veel brandstof (1 op 5) en trekt niet mooi door. Na 2000 toeren in de 2e/3e/4e versnelling plankgas stottert de auto erg veel en trekt langzaam door en zwarte rook uit de uitlaat is in de zijspiegels waarneembaar.
De auto is verscheiden malen bij de garage geweest voor afstelling, dit mocht tot op heden niet baten...
Voorheen reed de auto op Super bezine, jaren geleden overgegaan op Super Plus.
Misschien hebben jullie tips over dit euvel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 15:47 #1213303
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oeps! 1 op 5 is wel erg
Oeps! 1 op 5 is wel erg dorstig. Zwarte rook doet mij denken dat het mengsel veel te rijk is. Ik zou als eerste de co laten meten en de carburateur laten afstellen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 16:43 #1213311
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic choke
Op welke manier is de choke bij deze versie geregeld? Automatische choke, of handmatig?
In geval van veel te riujk lopen, denk ik in eerste instantie aan een hangende choke, en die kan heel goed met een waselementje werken of zoiets.
In geval van veel te riujk lopen, denk ik in eerste instantie aan een hangende choke, en die kan heel goed met een waselementje werken of zoiets.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-09-2008 16:46 #1213312
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Te rijk
Zwarte rook is inderdaad een te rijk mengsel.
Kan ook lioggen aan een verstopping in de luchttoevoer tussen luchtfilter en carburateur.
Kijk ook eens de bougiekabels en de bobinekabel na.
Mogelijks is de carburateur aan een revsie toe.
Tom

Kan ook lioggen aan een verstopping in de luchttoevoer tussen luchtfilter en carburateur.
Kijk ook eens de bougiekabels en de bobinekabel na.
Mogelijks is de carburateur aan een revsie toe.
Tom

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 20:29 #1320393
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Terugkomend op dit verhaal,
Terugkomend op dit verhaal, de carburateur is door Schmidt uit Gemert vervangen voor die van een Volvo 240. Ook het spruitstuk is vervangen, de auto rijdt sindsdien dikke prima.
Na deze operatie heb ik door een erkende LPG leverancier een nieuwe LPG installatie laten inbouwen. Voordat dit is uitgevoerd heeft de auto een grote beurt gehad, nieuwe filters, nieuwe olie, kleppen gesteld etc. etc.
Het probleem is het verbruik, deze vindt ik echt onacceptabel gezien alle maatregelen die tot in perfectie zijn genomen. De auto loop 1 op 7,4 uitsluitend snelweg km's max 120 km/h en rustige rijstijl.
Gezegd wordt dat in de regel maximaal 20% meer verbruik ten opzichte van benzine kan worden toegerekend door het overstappen op LPG. De laatste keer reed de auto 1 op 11 op benzine. Met 20% meer verbruik zou de auto op LPG 1 op 9 moeten lopen, iets wat ik nog kan accepteren. Ben ook reeds terug gegaan naar de LPG inbouwer en deze zegt dat de auto echt super staat afgesteld (gezien de waardes door een meting van de uitlaatgassen). Ik kan ook niet ontkennen dat de auto goed loopt, echter het enorme verbruik is mij een groot raadsel.
Iemand de gouden tip ?
Na deze operatie heb ik door een erkende LPG leverancier een nieuwe LPG installatie laten inbouwen. Voordat dit is uitgevoerd heeft de auto een grote beurt gehad, nieuwe filters, nieuwe olie, kleppen gesteld etc. etc.
Het probleem is het verbruik, deze vindt ik echt onacceptabel gezien alle maatregelen die tot in perfectie zijn genomen. De auto loop 1 op 7,4 uitsluitend snelweg km's max 120 km/h en rustige rijstijl.
Gezegd wordt dat in de regel maximaal 20% meer verbruik ten opzichte van benzine kan worden toegerekend door het overstappen op LPG. De laatste keer reed de auto 1 op 11 op benzine. Met 20% meer verbruik zou de auto op LPG 1 op 9 moeten lopen, iets wat ik nog kan accepteren. Ben ook reeds terug gegaan naar de LPG inbouwer en deze zegt dat de auto echt super staat afgesteld (gezien de waardes door een meting van de uitlaatgassen). Ik kan ook niet ontkennen dat de auto goed loopt, echter het enorme verbruik is mij een groot raadsel.
Iemand de gouden tip ?
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 20:37 #1320395
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Is normaal
1 op 7.4 op LPG is gewoon normaal en goed.
Er zijn hier genoeg leden hier die daar zelfs nog onder zitten.
Het kan wel beter, maar dan moet je 100 KMH inplaats van 120 KMH gaan rijden.
Of rustiger rijden, of heel veel afstanden in 1 stuk doen.
Groeten,Gerben
Er zijn hier genoeg leden hier die daar zelfs nog onder zitten.
Het kan wel beter, maar dan moet je 100 KMH inplaats van 120 KMH gaan rijden.
Of rustiger rijden, of heel veel afstanden in 1 stuk doen.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 20:50 #1320400
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Waar komt die '20%' meer
Waar komt die '20%' meer verbruik regel dan vandaan die al die LPG boeren gebruiken? Dat is dan je reinste kolder.
Vind 1 op 7,4 nou niet bepaald normaal en goed. Maar misschien ben ik wel een zeur.
Vind 1 op 7,4 nou niet bepaald normaal en goed. Maar misschien ben ik wel een zeur.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 20:54 #1320402
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic 40% is beter
De 20% regel is meer bedoeld voor moderne, kleinere motoren, die inderdaad, dan wel aan die regel voldoen.
Maar een 2300CC Redblock uit de jaren 80...nee, reken dan maar eerder op 40%.
Groeten,Gerben
Maar een 2300CC Redblock uit de jaren 80...nee, reken dan maar eerder op 40%.
Groeten,Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 21:05 #1320406
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op gas moet je eigenlijk
een vroegere ontsteking hebben dan op benzine. Dit omdat het gas een minder snelle ontbranding heeft.De klap opde zuiger komt te laat.
Vroegere ontsteking op benzine heeft als nadeel dat je verbruik weer iets toeneemt en een krachtsvermindering onstaat. De klap komt immers voordat de zuiger boven is.
Alsje alleen op gas rijdt, ontstekingstijdstip iets vroeger afstellen dus.
Mvg, Rolf
Vroegere ontsteking op benzine heeft als nadeel dat je verbruik weer iets toeneemt en een krachtsvermindering onstaat. De klap komt immers voordat de zuiger boven is.
Alsje alleen op gas rijdt, ontstekingstijdstip iets vroeger afstellen dus.
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-06-2011 21:42 #1320410
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lijkt normaal
Baseman heeft als signature het verbruik op gas en op benzine. Ook 1:7 voor gas en daarnaast ook nog eens 1:25 benzine. Dat komt omdat -als ik het goed heb begrepen- hij een injectiemotor heeft die altijd start op benzine en pas na een aantal kilometers overgaat op gas. En de eerste kilometers op benzine gebruikt ie het meest... Dus misschien valt het zo bekeken nog wel mee met jouw carburateur blok. Kan je lijkt me al overschakelen zodra de motor loopt. En misschien ook wel starten op gas heb je helemaal geen benzine nodig.
Moderators: Jerry Stam