Hoog verbruik 740 GL 1985
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
de RedBlockjes hebben zat koppel laag onderin in de toeren om te trekken.
De Automaatbakken schakelen ook rond de 2500 toeren.
Groeten,Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
schiet wel lekker op zelfs met een oude gle van 85 heb vanaf het stoplicht niemand meer achter je :}
groet will
ps assie bakstenen mot rijden dan ook veel tanken maaaaaar liever 20 liter per km in een baksteen als 1 liter in een ford of opel of wat dan ook :}
- V700 register
- Nieuw lid
-
Je blijft lachen hier op de site.(behalve als je een foto gaat toevoegen,dat lukt niet meer )
- V700 register
- Nieuw lid
-
Dat is toch wel bijzonder; schakelen tussen de 2000-2500 toeren is op basis van 'het nieuwe rijden'. Mijn 740 is uitgevoerd met een carburateur wat in de basis inhoudt hoe verder je het gaspedaal intrapt hoe meer brandstof er het inlaatspruitstuk in gepompt wordt. Wat ik wil zeggen is: wanneer je vroeg schakelt moet je het gaspedaal relatief diep intrappen wil de auto nog enigzins redelijk accellereren, wat automatisch betekent dat de auto meer brandstof verbruikt.Wanneer je later op schakelt, bijvoorbeeld bij 3500 toeren, dan kom je op het toerenbereik uit met de meeste (lees: max) koppel en hoef je het gaspendaal relatief weinig in te trappen om door te trekken.gerryberrie schreef : Meest efficient is inderdaad om rond de 2000-2500 toeren te schakelen.
de RedBlockjes hebben zat koppel laag onderin in de toeren om te trekken.
De Automaatbakken schakelen ook rond de 2500 toeren.
Groeten,Gerben
Wellicht zit ik er met mijn betoog falikant naast, maar dat lees ik dan graag.
- V700 register
- Nieuw lid
-
fatsoenlijk wil rijden moet je 3500 tot 4000 toeren door trekken anders loopt ie voor geen meter :}
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Mathy schreef : En het beste is om zo snel mogelijk op snelheid te komen.
groetjes
Mathy
Dit is niet waar. Dan zou het namelijk het zuinigste zijn om bij elk verkeerslicht plankgas ervandoor te gaan, 6000 toeren in de 1, schakelen, doortrekken tot 80 in de 2 en dan naar de 5?
Versnelling = Massa X kracht. Voor een grotere versnelling is bij gelijke massa dus een grotere kracht nodig. Meer kracht = meer energie verbruik = meer benzine. Simpele natuurkunde.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Met vrachtwagens werkt dat wel.
Bij veelal stoplichten is een fiets wellicht een aantrekkelijk alternatief.
Bij stoplichtsprint hobby's een Kawazaki ?..
Mvg, Rolf
- V700 register
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
henk 940LPT schreef : Mathy geeft de verkorte versie van "het nieuwe rijden". Als je die letterlijk neemt dan kom je inderdaad niet op de juiste manier. Het is de bedoeling dat je rustig optrekt, vroeg overschakelt en de hoogste versnelling kiest. Rustig optrekken, maar niet traag. Niet "the pedal to the metal" maar ook niet 100rpm per seconde erbij. Te langzaam optrekken zorgt ervoor dat je relatief lang bij ongunstig hoge toerentallen blijft rijden (vlak voor het overschakelen). Bovendien is het irritant voor degenen achter je.
Deze uitleg moet er wel bij idd. Want de volgende natuurkundige formule die we kunnen gebruiken is: <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_ (natuurkunde"> nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_ (natuurkunde)
Vermogen = arbeid / tijdsduur.
Deze moeten we omschrijven tot arbeid = vermogen X tijdsduur.Het aangesproken vermogen bereken je dus met de formule van de versnelling. Dan zien we dat voor de totaal verrichte arbeid de tijdsduur ook van belang is.
Echter is bij zeer hard acceleren het aangesproken vermogen zoveel hoger dan de verkorting van de tijdsduur, dat dit niet zuiniger is.
Gewoon rustig optrekken, maar niet te langzaam, en op tijd overschakelen. Daarnaast helpt het in stadsverkeer om goed vooruit te kijken. Is het rood, dan zet ik min auto vaak 300 meter van te voren al vrij en rol ik uit tot het verkeerslicht. Hier in de buurt is ook een dorp waarbij de doorgaande weg berg afloopt, meestal trek in dan rustig door tot 58, zet de auto vrij en dan heb ik onderaan nog precies 50 erop . Vaak kan ik hem ook met 50 vrijzetten, en houd ik de overige auto's voor mij gewoon bij.