Hoog verbruik 740 GL 1985

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2011 00:13 #1320498 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic vroeger schakelen
Meest efficient is inderdaad om rond de 2000-2500 toeren te schakelen.
de RedBlockjes hebben zat koppel laag onderin in de toeren om te trekken.
De Automaatbakken schakelen ook rond de 2500 toeren.
Groeten,Gerben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2011 11:01 #1320522 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ook wel 4 tot 6000
ik verbruik graag wat meer en de automaat schakelt dan bij 4000 of assie iets meer gas geeft bij de 6000 (eigenlijk alleen bij veel haast)
schiet wel lekker op zelfs met een oude gle van 85 heb vanaf het stoplicht niemand meer achter je :}
groet will
ps assie bakstenen mot rijden dan ook veel tanken maaaaaar liever 20 liter per km in een baksteen als 1 liter in een ford of opel of wat dan ook :}

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2011 19:03 #1320556 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Who ha ha
En dan zeggen dat een V6 zuipt .
Je blijft lachen hier op de site.(behalve als je een foto gaat toevoegen,dat lukt niet meer )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2011 19:11 #1320559 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic gaat dit ook op met een carburateur?

gerryberrie schreef : Meest efficient is inderdaad om rond de 2000-2500 toeren te schakelen.
de RedBlockjes hebben zat koppel laag onderin in de toeren om te trekken.
De Automaatbakken schakelen ook rond de 2500 toeren.
Groeten,Gerben

Dat is toch wel bijzonder; schakelen tussen de 2000-2500 toeren is op basis van 'het nieuwe rijden'. Mijn 740 is uitgevoerd met een carburateur wat in de basis inhoudt hoe verder je het gaspedaal intrapt hoe meer brandstof er het inlaatspruitstuk in gepompt wordt. Wat ik wil zeggen is: wanneer je vroeg schakelt moet je het gaspedaal relatief diep intrappen wil de auto nog enigzins redelijk accellereren, wat automatisch betekent dat de auto meer brandstof verbruikt.Wanneer je later op schakelt, bijvoorbeeld bij 3500 toeren, dan kom je op het toerenbereik uit met de meeste (lees: max) koppel en hoef je het gaspendaal relatief weinig in te trappen om door te trekken.
Wellicht zit ik er met mijn betoog falikant naast, maar dat lees ik dan graag.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2011 07:36 #1320615 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helemaal gelijk
nee helemaal gelijk als ik mijn gl (carb)
fatsoenlijk wil rijden moet je 3500 tot 4000 toeren door trekken anders loopt ie voor geen meter :}

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 08:52 #1321432 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe rijden
Voor het eerst met snelweg km's het 'nieuwe rijden' toegepast, verbruik over 431km was 1 op 8.1. Dat begint er al iets meer op te lijken, ga het eens in de gaten houden of ik nu door middel van 'het nieuwe rijden' structureel dit verbruik kan halen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 09:08 #1321433 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

Mathy schreef : En het beste is om zo snel mogelijk op snelheid te komen.
groetjes
Mathy

Dit is niet waar. Dan zou het namelijk het zuinigste zijn om bij elk verkeerslicht plankgas ervandoor te gaan, 6000 toeren in de 1, schakelen, doortrekken tot 80 in de 2 en dan naar de 5?
Versnelling = Massa X kracht. Voor een grotere versnelling is bij gelijke massa dus een grotere kracht nodig. Meer kracht = meer energie verbruik = meer benzine. Simpele natuurkunde. :)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 09:29 #1321434 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik denk dat Mathy bedoeld:
Je kan beter een keer kortstondig veel energie gebruiken om tot de gewenste snelheid te komen, dan een lange tijd (voor je gevoel) een beetje energie nemen voor het zelfde resultaat.

Met vrachtwagens werkt dat wel.

Bij veelal stoplichten is een fiets wellicht een aantrekkelijk alternatief.

Bij stoplichtsprint hobby's een Kawazaki ?..

Mvg, Rolf

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 09:37 #1321435 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuwe rijden
Mathy geeft de verkorte versie van "het nieuwe rijden". Als je die letterlijk neemt dan kom je inderdaad niet op de juiste manier. Het is de bedoeling dat je rustig optrekt, vroeg overschakelt en de hoogste versnelling kiest. Rustig optrekken, maar niet traag. Niet "the pedal to the metal" maar ook niet 100rpm per seconde erbij. Te langzaam optrekken zorgt ervoor dat je relatief lang bij ongunstig hoge toerentallen blijft rijden (vlak voor het overschakelen). Bovendien is het irritant voor degenen achter je.Vroeg schakelen lijkt me duidelijk, verschilt natuurlijk per motortype. Met mijn LPT kan ik al schakelen bij 2300rpm. Ik kan me goed voorstellen dat dit voor een carburateur blok (flink) hoger ligt. Hoogste versnelling lijkt me ook duidelijk. Niet 50 in de 3 rijden, als dat ook in de 4. Misschien moet je zo nu en dan wel even terugschakelen als je wat feller wilt doortrekken. @Maarten: Niet alle injectieblokken hoeven op benzine te starten, dat is afhankelijk van de installatie. De B230F van mijn broertje kun je ook op LPG starten. Vialle LPi start wel altijd op benzine, G of G3 maakt daarin weer niets uit.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-06-2011 10:23 #1321442 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic -

henk 940LPT schreef : Mathy geeft de verkorte versie van "het nieuwe rijden". Als je die letterlijk neemt dan kom je inderdaad niet op de juiste manier. Het is de bedoeling dat je rustig optrekt, vroeg overschakelt en de hoogste versnelling kiest. Rustig optrekken, maar niet traag. Niet "the pedal to the metal" maar ook niet 100rpm per seconde erbij. Te langzaam optrekken zorgt ervoor dat je relatief lang bij ongunstig hoge toerentallen blijft rijden (vlak voor het overschakelen). Bovendien is het irritant voor degenen achter je.

Deze uitleg moet er wel bij idd. Want de volgende natuurkundige formule die we kunnen gebruiken is: <a href=" nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_ (natuurkunde"> nl.wikipedia.org/wiki/Vermogen_ (natuurkunde)
Vermogen = arbeid / tijdsduur.
Deze moeten we omschrijven tot arbeid = vermogen X tijdsduur.Het aangesproken vermogen bereken je dus met de formule van de versnelling. Dan zien we dat voor de totaal verrichte arbeid de tijdsduur ook van belang is.
Echter is bij zeer hard acceleren het aangesproken vermogen zoveel hoger dan de verkorting van de tijdsduur, dat dit niet zuiniger is.
Gewoon rustig optrekken, maar niet te langzaam, en op tijd overschakelen. Daarnaast helpt het in stadsverkeer om goed vooruit te kijken. Is het rood, dan zet ik min auto vaak 300 meter van te voren al vrij en rol ik uit tot het verkeerslicht. Hier in de buurt is ook een dorp waarbij de doorgaande weg berg afloopt, meestal trek in dan rustig door tot 58, zet de auto vrij en dan heb ik onderaan nog precies 50 erop . Vaak kan ik hem ook met 50 vrijzetten, en houd ik de overige auto's voor mij gewoon bij.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC