Distributieriem vervangen
- V700 register
- Nieuw lid
-
De eerste 120.000 km van zn leven is ie wel bij een dealer in onderhoud geweest, daarna wordt het vaag...
Mvg Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- bouke maas (GAST)
- Nieuw lid
-
groetjes bouke.
p.s. www.caunter.ca/volvo960/ is een site met diverse documentatie over de 960, vooral elektronisch en diagnostisch, heb er al veel aan gehad
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hoor wel bij warm wordende motor een soort slijpend geluid ergens vandaan komen, links vh blok als je voor de auto staat, dacht aan de waterpomp oid.
Is ie helemaal goed warm is het over, is ie koud hoor je het ook niet.
Mvg Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Zoals hier boven door Miquel is beschreven is het bij een B234F een pittige klus, dit komt eigenlijk meer door dat er bij deze ook de riem van de balansassen is vervangen, en deze moet weer precies op tijd staan met de balansassen en krukas, en moet met behulp van een riemspanningsmeter handmatig op de juiste spanning worden gebracht.Bij een 960 is het allemaal wat minder spannend want deze heeft geen balansassen en kost ook minder tijd, maar ik zou niet alleen aan deze klus beginnen als je hier nog geen ervaring mee heb, als je het doet dan graag met iemand er bij die vaker met het bijltje heeft gehakt.Een sleuteldag is een goed moment hier voor, maar als je de juiste gereedschappen heb zoals een riemspanningsmeter en bankschroef dan kan je het ook gewoon voor de deur doen als je dat wil.Ik ben waarschijnlijk wat te pietluttig maar als ik mijn riem vervang dan gaan de rollen ook meteen mee, zou mezelf voor de kop stoten als de lagers van de spanrollen vast lopen en zo mijn riem zou knappen, dan ga ik toch liever voor zekerheid en voor die paar euro hoef je het niet te laten, zelfde geld voor de waterpomp, liever alles in één keer dan dat ik later weer de boel uit elkaar moet halen om dat deze lekt, dit is wat ze noemen preventief onderhoud wat er bij mij voor zorgt dat ik niet om dit soort dingen op de vluchtstrook hoef te staan.Maar goed wat de één nodig vind hoeft de ander weer niet te vinden, ik hou niet van een risico nemen als het om de distributie moet gaan, dit moet bij mij gewoon goed zijn.Als je wil Ben dan kan ik jou gerust bijstaan bij het vervangen van je DB riem, op een sleuteldag of wat mij betreft kom je mijn kant op, ze hebben hier in Amsterdam een prima hobbyhal waar je warm en droog staat.Ga je zelf vaker klussen aan je 960, dan zou ik voor een paar euro's Vadis aanschaffen,via marktplaats bijvoorbeeld, hier staat alles in wat je nodig heb voor onder andere een Distributieriem te vervangen.Gr Bart SnoekMiquelangelo1969 schreef : Hoi Ben,
)
als topic starter wil ik toch even reageren.
Ten eerste zal er een aanzienlijk verschil zitten tussen onze motoren, ik heb een B234F 16V motor, waarvan ik zelf de DB riem wilde vervangen.
Uiteindelijk is mij, of beter gezegd Snoek32 (Bart) het gelukt, in ongeveer 5 uur tijd, tijdens een sleuteldag in Gemert.
Je hebt er nogal speciaal gereedschap voor nodig (een riemspanningsmetertje bv), toch wel enige kennis van het vervangen van de riem(en), en een hoop tijd.
Het is niet dat ik het je af wil raden maar ik adviseer je wel er eerst heel goed over na te denken voordat je er zelf aan begint. Er kan een hoop ellende uit voortkomen wanneer het niet juist gedaan wordt en daar heb je natuurlijk geen garantie op.
Dit in tegenstelling tot de dealer, die hebben het varkentje al vaker gewassen, dus sneller klaar, en je hebt er garantie op! Ik heb zelfs een verhaal gehoort dat iemand een originele Volvoriem had laten installeren, die veel te vroeg brak, die heeft van Volvo een compleet nieuw blok gekregen, vanwege de garantie!
In dit geval maybe better save than sorry...... Maar goed, ik heb het ook aangedurft (om er naar te kijken terwijl iemand anders het deed..
GG,
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik doe deze klus dus ook nooit meer zelf toen ik het hoorde maar laat het bij de garage doen. Mijn model is ook van de eertste bouwjaren met de smalle riem. Ik kan het risico niet nemen.
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb het 2e model 960 met volgens mij de 120.000 km vervangingstermijn, wat garantie betreft, daar ben ik het helemaal mee eens maar de kans dát ie breekt is wel zo ontzettend klein en vind het gewoon belachelijk dat het zoveel moet kosten bij de dealer.
Mvg Ben
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Succes met de klus,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
40.000 Km met een 960, is dat geen dure hobby?ten zij ie op gas rijdt natuurlijk...Ik heb hem voor "erbij".
@Mischa:
Waarom wordt er dan 5 of zelfs 8 jaar voorgeschreven door de fabrikanten??
Mvg Ben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een Volvo is een Volvo,de rest is maar hobby (zoals een laguna)Borderpatrol schreef : @Robertm:
40.000 Km met een 960, is dat geen dure hobby?ten zij ie op gas rijdt natuurlijk...Ik heb hem voor "erbij".
Maar om antwoord te geven op de 5 /8 jaar vervangingsinterval,ik meen ooit eens iets gelezen te hebben over "timingbelts" en de relatie tot veroudering , wat ook weer te maken heeft met de temperaturen (staat deze in Californie of Noorwegen), dus het was meer iets om bij stil te staan (en bij de "oudere" 960 was dit volgens mij nog geen 5 jaar, maar dat zou ik op moeten zoeken)
groet,
Mischa
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.