Pech met motorblok

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 22:42 #1192569 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Belasting van het blok
Hallo Bas, Volvisti

Baseman schreef : Kun je dan niet in die 10 cm die je hebt, nieuw schroefdraad tappen en er een M14 bout in draaien of zo?

Bij het ontwerpen/berekenen/construeren van een motorblok wordt om een bepaalde reden gekozen voor een bepaalde diepte, waarop de bouten vastgezet worden.  De diepte bepaald namelijk de belasting van het blok.  Zou je een van de bouten op een heel erg afwijkende diepte laten aangrijpen, dan wordt het blok ongelijkmatig belast.  Daardoor zou je problemen bij (o.a.?) de afdichting tussen blok en kop kunnen krijgen.
groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 20:23 #1192649 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doodzonde
Ik begrijp dat het de auto nu gesloopt wordt, maar ik vindt het nog steeds ongelooflijk....
Als de rest van de wagen in orde is, waarom dan het hele ding slopen voor onderdelen??
Als ik die auto had, was het een kwestie van opknappen, of een andere motor zoeken
Dat hoeft trouwens niet eens de standaard 6 cilinder te zijn...
Doe eens gek en zet er een T6 blok in, dan krijg je toch de meest brute bak, of niet? En de gewone 6 cilinder is ook te vinden.
Ik vindt het dood en doodzonde
Gegroet,
Philip 

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 21:12 #1192659 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Vebaasd...!
Inderdaad, ik ook. Zo iets ga je toch niet slopen? Ik volg de theorie van Bas en Mathy, over die 10 cm. Hoelang is de orginele bout ? Als die, ik noem maar iets, 12 cm zou zijn, kan ik Bas zijn idee helemaal volgen. Zou ik ook wel aandurven.  Overigens heeft Mathy in mijn ogen ook gelijk. (onevenredige trek en druk krachten) Of zit ik nu een beetje onzin uit te kramen als theoretisch fanaatje? Ik heb wel ruimte, en ben geneigd te zeggen zet hem hier maar neer. Wil eventueel ook wel overnemen, maar dan niet voor de sloop. Ik denk, als er niets overhaast besloten wordt, er heus wel mogelijkheden zijn. Ik ben er in iedergeval, zo a-technisch als maar zijn kan, toch voorstander van. 
Groet, G.J.

• G.J.M. Molenaar (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 21:18 #1192664 door G.J.M. Molenaar (GAST)
Beantwoord door G.J.M. Molenaar (GAST) in topic Verbaasd(e) mag ook verbaast zijn
Ja..., kan gebeuren, ziet er zo een beetje raar uit.
G.J.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-02-2008 21:49 #1192671 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op ebay engeland staat nu
Op ebay engeland staat nu voor 195 pond (300 euro ofzo) een compleet 960 blok uit 96, goed jaar (laat), met alle aanbouwdelen etc.
Ik zou zeggen, plan dez zomer een leuke vakantie naar manchester en haal dat ding op.
Of verzin iets anders om aan zo'n blok te komen
 Gegroet
Philip 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 02:55 #1192703 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Engels???

Baseman schreef :

guyhorn schreef : Hoe groot moet het gat in de bout zijn? De bouten zijn m12. En, als er een gat in de bout zit. Wat moet ik dan doen?

Niet opgeven, op 1 afgebroken bout laat je een Volvo toch niet in de steek!
Op een motorblok heb ik het nog niet eerder uitgevoerd, maar het volgende zou moeten werken.
Boor een gat in het hart van het restant M12 bout wat nog in je blok zit. Koop een tapeind voor engels draad, in een practische maat.Als je dus een gat van 7,5 mm boort in de bout, zou ik er M8 draad in tappen, maar wel ENGELS.(andersom dus)
Gevolg is dan, dat als de de bout met engelse draad erin draaid, je dus bij het tegen het einde lopen van je zelfgetapte draad, de M12 moet meenemen. Engels draad draait tegen de klok in vast, terwijl je dan dus de metrische draad dan juist los draait.
WD40: Voor alles wat los zit in de auto, en vast moet, heb je DucTape, voor alles wat vastzit in de auto en los moet, heb je WD40.Als je de plek waar de bout vast zit, langzaam verwarmd (let op: niet roodgloeiend stoken met een gasbrander!) zou er een moment moeten komen dat de uitzetting van het draad om de bout, en de werking van WD40, samen met het verkeerd-om getapte draad, voldoende is het restant eruit te krijgen.
Don't give up.
Maarre, als ik het goed begrijp is er 1 bout afgebroken, maar kan de kop er nu dus wel af, toch?Als de kop eraf is, kun je dan niet beter bij het restant van die bout?
Ohja: Foto? Is zie hem niet. Mail me effe, dan zet ik hem erbij. 

Engels???? Ik denk dat je Linkse draad bedoeld. Ik vraag me af of dat gaat werken als een M12 kopbout al afgebroken is.
Ik zou een boorbus maken en met een linkse boor het restantant van de  bout eruit boren. Steeds groter boren tot je het laatste stukje er als een helcoil uit kan trekken. Niet zomaar opgeven, zonde van de auto.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 09:50 #1192710 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Engelse draad.

gdehaas schreef : Engels???? Ik denk dat je Linkse draad bedoeld.

Er zijn setjes linkse tappen in de handel, tapeinduitdraaiers heten ze vaak. 
Het zijn konische tappen met linkse draad in diverse diameters. Je boord een gat in een restje tapeind of bout en daarna schroef je er de 'linkse tap' in. Met WD40 of IMAL, in combinatie met verwarmen (indien mogelijk) zou je de bout eruit moeten kunnen krijgen.
Niet een te grote tap/gat gebruiken anders houd je geen materiaal over en druk je de bout uit elkaar zodat hij in het gat gaat klemmen.
/ Han

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-02-2008 10:29 #1192712 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Erop of eraf?
Ik krijg toch het idee dat de cilinderkop nog op het blok zit hoor.
Een 10cm diep gat (dikte van de cilinderkop?) vanaf de bovenkant van het onderblok en daar nog
5 cm schroefdraad aan lijkt me wel erg diep voor een tapeind van de cilinderkop.
Dat zou betekenen dat de tapeinden die er uitgekomen zijn iets van 27cm lang zijn?
Het zou wel kunnen maar zoals al aangegeven werd, plaats eens een foto?

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-02-2008 23:29 #1192876 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Size does matter
Hallo Jerry, Volvisti

Jerry schreef : Dat zou betekenen dat de tapeinden die er uitgekomen zijn iets van 27cm lang zijn?

Hoe het bij Volvo zit weet ik niet.  Maar er zijn motorblokken, waarbij een zo lang(e) bout/tapeind gebruikt wordt, dat ze daarmee bijna tot onder in het blok komen.  In dat geval loopt overigens de draad niet over de gehele lengte.  Door er kracht op te zetten, wordt zo'n bout namelijk iets langer.  Is de schroefdraad "te lang" dan pakt ie nog maar op een deel van die lengte.  De rest van de schroefdraad zit er dan voor spek en bonen in.
Groetjes
Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-02-2008 08:13 #1192884 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jawel
daarom melde ik al dat het zou kunnen maar ik dacht dat de tapeinden van de 2.5 5 cilinder in de v70 iets van 160mm lang waren.
Die 2.5 5cilinder is toch afgeleid van de 6 cilinder dacht ik.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC