- Berichten: 4
Pech met motorblok
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Bij het ontwerpen/berekenen/construeren van een motorblok wordt om een bepaalde reden gekozen voor een bepaalde diepte, waarop de bouten vastgezet worden. De diepte bepaald namelijk de belasting van het blok. Zou je een van de bouten op een heel erg afwijkende diepte laten aangrijpen, dan wordt het blok ongelijkmatig belast. Daardoor zou je problemen bij (o.a.?) de afdichting tussen blok en kop kunnen krijgen.Baseman schreef : Kun je dan niet in die 10 cm die je hebt, nieuw schroefdraad tappen en er een M14 bout in draaien of zo?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Als de rest van de wagen in orde is, waarom dan het hele ding slopen voor onderdelen??
Als ik die auto had, was het een kwestie van opknappen, of een andere motor zoeken
Dat hoeft trouwens niet eens de standaard 6 cilinder te zijn...
Doe eens gek en zet er een T6 blok in, dan krijg je toch de meest brute bak, of niet? En de gewone 6 cilinder is ook te vinden.
Ik vindt het dood en doodzonde
Gegroet,
Philip
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
Groet, G.J.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- G.J.M. Molenaar (GAST)
- Nieuw lid
-
G.J.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Engels???? Ik denk dat je Linkse draad bedoeld. Ik vraag me af of dat gaat werken als een M12 kopbout al afgebroken is.Baseman schreef :
Niet opgeven, op 1 afgebroken bout laat je een Volvo toch niet in de steek!guyhorn schreef : Hoe groot moet het gat in de bout zijn? De bouten zijn m12. En, als er een gat in de bout zit. Wat moet ik dan doen?
Op een motorblok heb ik het nog niet eerder uitgevoerd, maar het volgende zou moeten werken.
Boor een gat in het hart van het restant M12 bout wat nog in je blok zit. Koop een tapeind voor engels draad, in een practische maat.Als je dus een gat van 7,5 mm boort in de bout, zou ik er M8 draad in tappen, maar wel ENGELS.(andersom dus)
Gevolg is dan, dat als de de bout met engelse draad erin draaid, je dus bij het tegen het einde lopen van je zelfgetapte draad, de M12 moet meenemen. Engels draad draait tegen de klok in vast, terwijl je dan dus de metrische draad dan juist los draait.
WD40: Voor alles wat los zit in de auto, en vast moet, heb je DucTape, voor alles wat vastzit in de auto en los moet, heb je WD40.Als je de plek waar de bout vast zit, langzaam verwarmd (let op: niet roodgloeiend stoken met een gasbrander!) zou er een moment moeten komen dat de uitzetting van het draad om de bout, en de werking van WD40, samen met het verkeerd-om getapte draad, voldoende is het restant eruit te krijgen.
Don't give up.
Maarre, als ik het goed begrijp is er 1 bout afgebroken, maar kan de kop er nu dus wel af, toch?Als de kop eraf is, kun je dan niet beter bij het restant van die bout?
Ohja: Foto? Is zie hem niet. Mail me effe, dan zet ik hem erbij.
Ik zou een boorbus maken en met een linkse boor het restantant van de bout eruit boren. Steeds groter boren tot je het laatste stukje er als een helcoil uit kan trekken. Niet zomaar opgeven, zonde van de auto.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Er zijn setjes linkse tappen in de handel, tapeinduitdraaiers heten ze vaak.gdehaas schreef : Engels???? Ik denk dat je Linkse draad bedoeld.
Het zijn konische tappen met linkse draad in diverse diameters. Je boord een gat in een restje tapeind of bout en daarna schroef je er de 'linkse tap' in. Met WD40 of IMAL, in combinatie met verwarmen (indien mogelijk) zou je de bout eruit moeten kunnen krijgen.
Niet een te grote tap/gat gebruiken anders houd je geen materiaal over en druk je de bout uit elkaar zodat hij in het gat gaat klemmen.
/ Han
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Een 10cm diep gat (dikte van de cilinderkop?) vanaf de bovenkant van het onderblok en daar nog
5 cm schroefdraad aan lijkt me wel erg diep voor een tapeind van de cilinderkop.
Dat zou betekenen dat de tapeinden die er uitgekomen zijn iets van 27cm lang zijn?
Het zou wel kunnen maar zoals al aangegeven werd, plaats eens een foto?
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Hoe het bij Volvo zit weet ik niet. Maar er zijn motorblokken, waarbij een zo lang(e) bout/tapeind gebruikt wordt, dat ze daarmee bijna tot onder in het blok komen. In dat geval loopt overigens de draad niet over de gehele lengte. Door er kracht op te zetten, wordt zo'n bout namelijk iets langer. Is de schroefdraad "te lang" dan pakt ie nog maar op een deel van die lengte. De rest van de schroefdraad zit er dan voor spek en bonen in.Jerry schreef : Dat zou betekenen dat de tapeinden die er uitgekomen zijn iets van 27cm lang zijn?
Groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Die 2.5 5cilinder is toch afgeleid van de 6 cilinder dacht ik.
 
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.