Pech met motorblok

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 11:26 #1192370 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vervolg.

guyhorn schreef : Hoe groot moet het gat in de bout zijn? De bouten zijn m12. En, als er een gat in de bout zit. Wat moet ik dan doen?

Niet opgeven, op 1 afgebroken bout laat je een Volvo toch niet in de steek!
Op een motorblok heb ik het nog niet eerder uitgevoerd, maar het volgende zou moeten werken.
Boor een gat in het hart van het restant M12 bout wat nog in je blok zit. Koop een tapeind voor engels draad, in een practische maat.Als je dus een gat van 7,5 mm boort in de bout, zou ik er M8 draad in tappen, maar wel ENGELS.(andersom dus)
Gevolg is dan, dat als de de bout met engelse draad erin draaid, je dus bij het tegen het einde lopen van je zelfgetapte draad, de M12 moet meenemen. Engels draad draait tegen de klok in vast, terwijl je dan dus de metrische draad dan juist los draait.
WD40: Voor alles wat los zit in de auto, en vast moet, heb je DucTape, voor alles wat vastzit in de auto en los moet, heb je WD40.Als je de plek waar de bout vast zit, langzaam verwarmd (let op: niet roodgloeiend stoken met een gasbrander!) zou er een moment moeten komen dat de uitzetting van het draad om de bout, en de werking van WD40, samen met het verkeerd-om getapte draad, voldoende is het restant eruit te krijgen.
Don't give up.
Maarre, als ik het goed begrijp is er 1 bout afgebroken, maar kan de kop er nu dus wel af, toch?Als de kop eraf is, kun je dan niet beter bij het restant van die bout?
Ohja: Foto? Is zie hem niet. Mail me effe, dan zet ik hem erbij. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 11:49 #1192372 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic Repareren, als het kan.
Hola,
Natuurlijk wil ik liever repareren. Maar als het niet kan wil ik slopen. Ik heb zelf om gevraagd dus ik vind het ok en zelfs goed dat mensen er over meedenken.
Zelf gebruik ik IMAL, die zwarte troep, om roest los te maken. Ergens heb ik gelezen dat WD40 smeert en IMAL oplost. De kop is er af. er valt niets te zien omdat het begin van de bout bijna 10 cm in de motorblok is. Hte einde is nog veel dieper. Ik heb een boormachine met een stand dus met de juiste boorbus kan ik proberen in de schroef te boren. Waar kom ik aan een boorbus zonder kraag met een buitenmaat 12 en binnenmaat 7,5 mm? Waar koop ja dat soort dingen? Zou de volvo garage niet iets hebben? Dat zal bij hun ook gebeuren, bouten die breken. Trouwens, hoe verwarm je een stuk bout middenin een aluminium motorblok? Kaarsje? ;-)
MVG
Guy Horn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 15:27 #1192391 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Kan altijd.
Het restant kan er altijd uit. Al moet er ook een vaste boor/frees opstelling op het motorblok gemaakt worden. Er zijn minstens 11 bouten weermee dit vastgezet kan worden. Ik kom deze week nog in Assen. (terracotta!). Eventueel kan ik de situatie wel aanschouwen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2008 17:31 #1192401 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Engels draad
Volgens mij is "Engels draad" jargon voor alle schroefdraad zonder een tophoek van 60 graden en een spoed opgegeven in gangen per inch.
Heeft dus niks met <u>links</u> of <u>rechts</u> te maken.
Uitboren van metrische afgebroken tapeinden; kern-boormaat = nominale maat <u>min</u> de spoed.
M12X1,5 is dus 10,5 mm, M12X1 is dus 11 mm.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 09:48 #1192460 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Engels draad.
Ik vermoedde al dat er iets mee was, gelukkig heb je het even verduidelijkt.
Even niet om het een of ander, maar als ik het goed begrijp, zit de bout dus in het blok, is afgebroken op een plek 10 cm in het blok.
Je hebt dus 10 cm vrije ruimte tot je de afgebroken bout tegenkomt. Kun je dan niet in die 10 cm die je hebt, nieuw schroefdraad tappen en er een M14 bout in draaien of zo?Dan ben je toch ook waar je zijn wil, als je zorgt dat de bout die je er in gaat draaien niet langer is dan de dikte van de kop, plus de ruimte tot de afgebroken bout (een cm speling daarin meegenomen)
Of denk ik nu te simpel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 10:20 #1192463 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic schroefdraad etc. is niet mijn ding
Hallo Bas,
Het is gewoon niet mijn ding... Ik ben er niet thuis in. Klussen voor mij is iets wat ik grotendeels kan en begrijp, en niet wat ik grotendeels niet echt begrijp en kan. Dan is het niet LEUK meer. En daar doe ik het voor. Ik heb een andere 'rijdende' auto en voor het geld hoef ik het helemaal niet te doen, want hobby kost alleen maar geld. Ik heb veel geleerd en leuk geklust tot nu toe. De laatste periode zie ik ook als een leerzame en leuke proefperiode en ik heb er geen spijt van, integendeel. Nu organiseer ik een 'onderdelendag' en ik hoop mensen van de forum te ontmoeten.
MVG
Guy Horn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 11:10 #1192465 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic jammer
Guy, jammer om te horen dat je het hierop opgeeft, maar wel begrijpelijk. Overigens, uit nieuwsgierigheid: je hebt de kop er wel afgekregen: hoe zien de kleppen er nu uiteindelijk uit? Was de riem toch draaiend gebroken, en is alles krom, of was je idee juist dat het nog wel meeviel?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • guy horn (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 11:18 #1192466 door guy horn (GAST)
Beantwoord door guy horn (GAST) in topic staat van de kop
Hallo,
Allen cylinder nr. 4 heeft compressie. Vooral de uitlaatkleppen hebben klappen gekregen. Ik schat in dat de helft van de kleppen krom is. Voor de volledigheid, de riem knapte niet. De rolgeleider en spannerrol, allebei!, waren kapot. De kogels lagen in een hoopje onderaan de kast. Op een gegeven moment heeft de poelie de riem niet meer getrokken. De onderhoudsinterval was nog niet bereikt. Waarschijnlijk werden de rollen niet vervangen met de 240.000 beurt.
&#160;

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 12:38 #1192472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dus, even resumerend, omdat
Dus, even resumerend, omdat een M12 bout afbrak, stel jij voor om er M8 draad in te tappen en een M8 bout in te draaien?
Wat weet jij wat ik niet weet, van M8 bouten, dat ze het moment houden waar een M12 bout door afbreekt?? Optimisme is goed, maar je kunt overdrijven
M.a.w. : kansloze actie lijkt me... dit werkt alleen als een bout afbreekt door te strak vastdraaien. De spanning is er dan af en het restant kun je er bij wijze van spreken met de vingers uitdraaien, als je erbij zou kunnen. Bij een bout die afbreekt bij losdraaien, omdat het schroefdraad vastgerot is, werkt zoiets zelden of nooit. Zelfs een linkse tap (van die "bolt extractor" setjes) breekt heel vaak af en dan ben je helemaal zuur : uitboren is dan niet eens meer een optie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-02-2008 12:44 #1192474 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Net genoeg.

web schreef : Dus, even resumerend, omdat een M12 bout afbrak, stel jij voor om er M8 draad in te tappen en een M8 bout in te draaien?Wat weet jij wat ik niet weet, van M8 bouten, dat ze het moment houden waar een M12 bout door afbreekt?? Optimisme is goed, maar je kunt overdrijven

Ik neem aan dat je aan mijn posting refereert?Ik zou me kunnen voorstellen dat je met een M8 boutje, genoeg kracht kunt zetten, om die afgebroken bout te verwijderen, omdat de spanning eraf is.Het is een lucky-shot, dat wel, maar beter iets dan niets.
Ik weet denk ik wel net voldoende van bouten en boutverbindingen, maar ben uiteraard niet voor niets op mechanica gezakt. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD