Olieverbruik: wat is normaal en tot waar acceptabel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Oplossing????
Moet ik eerst even kijken of het mogelijk is om de klephoedjes eraf te krijgen zonder de kop te demonteren, om de seals te verwijderen moeten de nokkenassen eraf dan de potjes van de stoters, en dan kijken of het mogelijk is de boel te fixeren om de halve maantjes eruit te krijgen, de seals zitten nl om de klepgeleiders en de kleppen en binnen in de klepveren, we hebben dit vroeger wel eens bij een Honda gedaan met een luchtbougie, je zet dan lucht op de cilinder en dan was het mogelijk om met een speciaal tooltje de klepveer in te drukken, dit haakte dan aan de zijkant van de kop, maar er is best wel iets te maken wat je aan de draadeindjes van de cilinderkop kan vastzetten, affijn je kan dan dus de klepveer indrukken, door de luchtbougie heb je aan de andere kant een kilootje of 30 tegendruk (oppervlakte van de klep maal de druk)dus je kunt flink kracht zetten, dan de maantjes eruit pulken met een magneet, en dan ben je bij de klepseal, ik heb een trekkertje voor klepseals van BMW, maar misschien kan dat ook wel voor een Volvo, anders maken we die ook na, nieuwe erop tikken met een pijpje wat precies past en dan de klepveer er weer op, lijkt misschien simpel, maar omdat we dit nog nooit op deze manier hebben geprobeerd kan het toch nog wel een tijdje duren, het alternatief is de gehele kop verwijderen, dan is het verwisselen van de seals met een klepverentang een eitje, alleen krijg je dan een koppakking erbij en een dag werk, om de kop eraf tehalen en er weer op te bouwen, alles bij elkaar ben je dan al gauw 2 dagen werk kwijt.
Groeten, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
nvliet schreef :
Oplossing????
Poeh, dat klinkt als een flinke operatie, Co. Eerst nog maar eens even testen of het inderdaad weer zo'n rookwolk geeft als ik afrem op de motor, en dan weer gas geef. Maar dan dus zonder bochten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan Snijder
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Hoi Eric,
als je geen last hebt van grote rookwolken als je ineens je gas loslaat, dan deed ik er voorlopig niets aan. Toen ik in 1981 een nieuwe 240 estate kocht met een 2.1 liter redblock, gebruikte deze 1 liter olie op 1300 km. Terug naar de dealer en deze verzekerde mij dat dit olieverbruik na 100000 km beslist minder werd. Bijvullen mocht ik op hun kosten tot die tijd. Na 100000 km zakte het olieverbruik naar 1 liter op 2500 km en na 300000 km werd het 1 liter op 3500 km. Dit bleef zo en ik heb in totaal 400000 km met deze auto gereden. Toen ( na 12jaar) was de carrosserie zo gaar als boter en heb ik de auto weggedaan. Maar de techniek liep nog steeds als het spreekwoordelijke zonnetje.
Tot een verbruik van 1 liter op 1500 km zou ik er dus helemaal niets aan doen en gewoon af en toe een litertje bijvullen.
Grtx, Jan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Co, je zit dan wel met de gedeelde kop van een B6xx4. De bovenste
helft moet er toch af om bij de nokkenassen te komen, en dat moet met
een laagje vloeibare pakking weer terug gezet. Iets minder eenvoudig
dan bij een redblock dus, ik denk dat het klusje sowieso al gauw een
dag in beslag neemt.
Wel het voordeel dat je zeker bent dat je de
kop niet hoeft te vlakken na demontage, ik denk dat je daar al gauw aan
zit als je de hele kop demonteert.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem van Strik lidnr 328 schreef :
Wel het voordeel dat je zeker bent dat je de
kop niet hoeft te vlakken na demontage, ik denk dat je daar al gauw aan
zit als je de hele kop demonteert.
Waarom hoeft dat bij een 6-cilinder niet en bij een 4-cil RedBlock wel?
Ligt dat aan de vloeibare pakking?
En waarom zou je die dan wel bij een 6-cilinder kunnen gebruiken en niet bij een 4-cil RedBlock?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Het ontwerp van een 4 cilinder en een 6 cilinder is compleet anders. De nokkenassen bij een 6 cilinder worden geklemd door het 'klepdeksel', hij heeft geen separate lagerkappen. Het geheel wordt afgedicht door een speciale vloeibare pakking die met een soort rollertje wordt opgebracht. Om het klepdeksel te lichte moet eerst de distributie los, dus veel werk.
Een vriend kocht een keer een 850 met lekke klepdekselafdichting, hij heeft gewoon de boel losgedraaid en eraf genomen, hij schrok zich het lazerus toen hij later de constructie zag -

Groet,
Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Als je de gehele kop demonteert, dan moet je zowel bij een redblock als een whiteblock in principe de kop vlakken voordat je weer monteert. Bij beiden kan je natuurlijk ook meten en het risico nemen dat vlakken niet te doen.
Wat ik bedoelde, is dat je niet hoeft te vlakken als je alleen de "lagerkap" van de whiteblock demonteert. Maar dat ding wordt officieel met vloeibare pakking gemonteerd, dus moet je dat wel doen om de zaak terug te monteren. Een traditioneel kleppendeksel heeft de whiteblock niet.
Bij een redblock is de procedure die Co noemt eenvoudiger uit te voeren: om de nokkenas eruit te halen, hoef je alleen het klepdeksel te demonteren en de nokkenas zelf. Fluitje van een cent, alleen zorgvuldig werken is noodzakelijk, en dan kan je vervolgens de stoters verwijderen en de hoedjes vervangen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Willem,
Als je de boel koud uit mekaar hhalt hoef je meestal de kop niet te vlakken, je legt er even een rij op om te kijken of alles recht is is dat zo, dan schuurje de kop met een grof schuurpapiertje even op zodat ie weer lekker ruw is, blok ook zo en schroef maar weer in elkaar, als ie hhet geweest is is het een ander verhaal, maar als je iets wat goed is uit elkaar haalt kan het ook zo weer in elkaar, ik ben het overigens wel met je eens dat het een behoorlijk klus is, en daar word je als lijdend voorwerp meestal niet vrolijk van.
 
groeten, Co.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
 wp001 schreef :
Bij zo´n verbruik hoef je al niet meer te verversen. Als je op LPG rijdt hoef je eigenlijk nooit te verversen. Om de 20.000 een nieuw oliefilter dat is genoeg.Baseman schreef : Volgens voorschrift 15000kms of 12 maanden......dat kan nog nèt........als ik het inderdaad verkeerd interpreteer, want feitelijk ben ik te laat.
Overigens verbruikt ie dan dus 2,5 liter op de 20000dkms.
Waarom hoef je geen olie te verversen maar alleen het filter te vervangen als je op LPG rijdt? Ik begrijp dat LPG een schonere verbranding geeft maar op den duur zal je toch olie moeten vervangen? Tenzij je af en toe bijvult?
Groet Rik
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Is het verschil tussen MIN en MAX op de peilstok van de baksteen ook maar een liter?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.