Olieverbruik: wat is normaal en tot waar acceptabel?
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
struis schreef : Dus dat waren niet de achterbanden
Nee, dat kwam allemaal uit mijn uitlaat! Ik heb twee keer met de Elandrun meegedaan, 2006 en 2007, en op beide dagen is dit één keer gebeurd. Het was inderdaad bij de 180 graden bocht nadat ik op het stuk ervoor flink toeren maakte (tot het max).
Aan het eind van de dag was ik dus een liter olie kwijt geraakt, en tot nu toe heeft niemand een duidelijke verkaring voor het fenomeen kunnen geven.
De verklaring van Co lijkt echter goed te kunnen kloppen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Adrian schreef : via de klepstelen raak je in twee bochten nooit een liter kwijt. Geschatte eenheid max: 0,1 ml kom je op 150 ml.
Zo is het ook niet helemaal gegaan. Ik heb naar schatting een rondje of 10 gereden die dag. Er zitten meerdere bochten in het parcours waarbij op de motor geremd is. Slechts éénmaal is er een enorme rookwolk geweest (zie foto), maar wellicht ben ik ook olie kwijtgeraakt zonder zo'n hele grote wolk, met een kleiner wolkje dat niet zo opvalt.
Neemt niet weg dat het ook op andere manieren verdwenen kan zijn natuurlijk, bijv. via carterontluchting.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Hallo Eric.
Mijn lpt verbruikt ongeveer een kwart tot een halfe liter op 10000km maar richting het zuiden met de caravan der achter
heeft hij toch een halfe liter verbruikt op 5000km.
Mijn eerste opel ascona verbruikte bij stevig misbruik 1 liter op 1000km en dat scheen ook nog heel normaal te zijn.
Kijk eens of met een rustige rijstijl het olie verbruik erg verminderd en als het op te lossen is met een paar nieuwe rubbertjes
zou ik dat zeker doen.
Is het niet op te lossen dan kan de motor er ook erg oud mee worden en zou ik me der verder niet zo heel druk over maken.
Of misschien een iets dikkere olie gebruiken?
Mvg Jerry

- Eric Bakker (GAST)
- Nieuw lid
-
Jerry schreef :
Kijk eens of met een rustige rijstijl het olie verbruik erg verminderd en als het op te lossen is met een paar nieuwe rubbertjes
zou ik dat zeker doen.
Of misschien een iets dikkere olie gebruiken?
Hallo Jerry,
Meestal rijd ik rustig hoor, dus dat moet wel gaan lukken.
Of dikkere olie helpt, daar heb ik geen verstand van. Nordicar gebruikt altijd 5W40 half syntheet (dat zit er nu dan in), momenteel van Texaco. Zal ik nog eens vragen.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
olie kan gemakkelijk de carterventilatie in komen als de G-krachten naar die kant toe staan, bv in bochten naar rechts bij een redblock gaat de olie aan linker zijde van het blok hangen en zet zo vrij makkelijk de carterventilatie onder de olie. De aanzuigende werking van het inlaatspruistuk doet dan de rest. Als bij de 6cil whiteblocks de carter ventilatie rechts zit zou je er last van moeten hebben in linker bochten.
Bij rally- en raceblokken hebben ze daar iets op gevonden: een zgn. 'windagetray' of ook wel 'oilscraper' genoemd. Vaak samen gebruikt met een 'baffled sumppan' De oilscraper is een schot dat tussen carter en blok zit en zeer nauw aansluit bij de maximale breedte van de krukas/drijfstangset. De olie kan dan bij hoge G-krachten niet verder tegen de zijwanden van het blok opkruipen en de oliedampen slaan neer tegen de plaat en vormen geen weerstand meer voor de draaiende krukas. Dat heeft trowuens nog een belangrijk voordeel: het zorgt er samen met de baffles (schotten) in de carterpan ook voor dat de oliepompaanzuighals altijd in de olie blijft ondergedompeld! Dus ook bij hoge G's in bochten nog goede smering. (een oliepomp die geen olie kan aanzuigen kan ook geen smeersysteem/oliedruk in stand houden. Als dat het geval is zie je dat doordat het oliedruk waarschuwingslampje even aangaat in de scherpe bocht... bij hoge toeren is dan de schade heel snel gedaan...)
Oliekeuze > Voor wat het waard is: Een Zweedse redblock rallymotorbouwer (<a href=" www.bengansracing.se/ "> www.bengansracing.se ) adviseerde ons nog zeer kort geleden om 20W50 in het redblock te doen (quackerstate) en dat gaat er zeker ook in komen. Uiteraard met oliekoeler.
Wat mij betreft is een 5W olie veel te dun en komt er bij mij niet in. Het blok ontwerp van het redblock is er gewoon te oud voor.
ter illustratie mijn persoonlijke rallyservice ervaring: in de eerste rallies (VOC 2003 en 2004) hebben met een B230FB gereden in de original cup. Olie: 10W60 (Castrol RS, duur, dun synthetisch spul), olieverbruik: na 3 proeven volgas en wat verbindingsroutes rustig rijdend: 0,5L bijvullen! Daarna overgestapt op Valvoline 15W40, niks bijzonder dus maar met oliekoeler: olieverbruik in een hele rally (20+ klassementsproeven volgas en enkele honderden km's verbindingsroutes, totaal 600+km, olieverbruik ongeveer gelijk, ook 0,5L... zelfde blok!) moraal van het verhaal: dunnere olie is niet altijd betere olie.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Onlangs eens een verhaal aangehoord van de oliedeskundige van Shell (naam even ontschoten, Maarten nogwat). Daar krijgen ze ook regelmatig vragen over oldtimers en zoeken daar ook de juiste olie bij (zo oud zijn de redblocks nou ook weer niet). Hij raadde aan het olieadvies van deze pagina te volgen:
www.shell.com/home/page/nl-nl/shell_for_...h/app_lubematch.html
Is voor hem natuurlijk preken voor eigen parochie....
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
mmm inderdaad,Rversteeg schreef :
Onlangs eens een verhaal aangehoord van de oliedeskundige van Shell (naam even ontschoten, Maarten nogwat). Daar krijgen ze ook regelmatig vragen over oldtimers en zoeken daar ook de juiste olie bij (zo oud zijn de redblocks nou ook weer niet). Hij raadde aan het olieadvies van deze pagina te volgen:
www.shell.com/home/page/nl-nl/shell_for_...h/app_lubematch.html
Is voor hem natuurlijk preken voor eigen parochie....
Rob
Want 5W40 ga ik natuurlijk nooit in mijn turbo gooien....
maar als guidline klopt ie aardig...
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Wat olieen en leeftijd van blokken betreft:
1. het ging hier om een whiteblock, waarvoor het advies 5W40 was. Ontwerp midden jaren 80, niet zo heel oud.
2.
Het ontwerp van het redblock is WEL heel oud: de basis is gelegd in de
jaren 30, eerste presentatie in de katterug in 1944. Na diverse
herzieningen in 1974 gepresenteerd als kopklepper, maar het gietstuk
toont NOG STEEDS de ruimte voor de onderliggende nokkenas: het blok
zelf is dus niet opnieuw ontworpen. Laatste grootscheepse interne
herziening is geweest rond 1984, met de komst van de B200/230 in plaats
van de B19/21/23 motoren. Ik kan me helemaal vinden in Jvlagsma's
opmerking dat het redblock niet ontworpen is voor de heel dunne moderne
olieen!