Verbruik
- V700 register
- Nieuw lid
-
Alles naar wens, maar nog wel een vraag: ongeacht de omstandigheden rij ik 1 op 9 of 1 op 9,5. Alhoewel geen grote afstanden, was ik ervan uitgegaan met een rustige rijstijl 1 op 11 te halen. Is 1 op 9 normaal voor deze auto of is hier nog iets aan te doen? (is er iets af te stellen of kan het aan de turbo liggen, etc.?). Graag een reactie. Alvast bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Nou, ik zou me in mijn handjes klappen denk ik.
Onderweg naar frankrijk haalde ik 1 op 9, met veel moeite, maar dan wel gasgestookt.
Op benzine zou ik met 1 op 10 trouwens al blij zijn, maar ik rijdt meestal op LPG en kan er niet veel zinnigs op zeggen.
Het blijft een grote logge grote zeecontainer met een 2.3 literblok, die lust hem nou eenmaal wel.....
Normaal kan je trouwens op autoweek.nl zien met welk verbruik jouw auto te boek staat, maar de site is over de floss geloof ik, ik krijg geen zoekresultaat.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Met mijn B204FT (1460 kg, 185PK, 285 Nm) haal ik (overwegend rijd ik langere afstanden) easy 1 op 10,5. Veel snelwegen, snelheid braaf op 125 km/uur.
Groet, Lieme Huib

- V700 register
- Nieuw lid
-
Met uitsluitend lange afstand haalt onze 940 met B230FK en automaat ruim 1:10.
Zit er stadsverkeer bij wordt het gemakkelijk 1:8,5/1:9
Richard

- V700 register
- Nieuw lid
-
Gemiddeld loopt onze 940 16 klepper B234F 1:10 (met veel snelweg en 130km/h).
Alleen snelweg en een fluwelen voet (100km/h) en hij verbruikt 1:13.
Alleen stad en stevig doorgassen levert 1:6 op...

Zodra je van de snelweg afgaat loopt het verbruik snel op dus je kan een keer testen met een langs stuk snelweg van tankstation naar tankstation?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik vind het gebruik, uitgaande van een mix van normale omstandigheden, erg netjes. Een gemiddelde van boven de 1:9 is gewoon goed, als je de wagen prive gebruikt. Dat betekent onder andere niet al te lange afstanden, dus zal de motor niet echt goed doorwarmen en niet zijn optimale omstandigheden halen (daar heb je wel 50-100 km voor nodig).
Gaat het uitsluitend over lange ritten op snelwegen die niet druk zijn, dan komt de genoemde 1:10, 1:11 wel in zicht, maar dat is voor deze wagens ook wel het hoogst haalbare. Het motorontwerp is nu eenmaal erg oud, de oorsprong van deze motoren ligt in de jaren 50 met begin jaren 70 de laatste echt grote opbouw-wijzigingen. De 16V varianten zijn iets zuiniger, zoals ook Lieme bewijst.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Heb zo'n 6 jaar een 940 estate B230 FK LPT gereden en had vaak gemiddelde boven de 1 op 10, zelfs 1 op 12,4 maar dat was wel tijdens een zuinigheidsrit.
Dus boven de 1 op 1o moet haalbaar zijn, kijk eens op het nieuwe rijden.
Rij nu met een 3.0 automaat en zit gemiddeld tussen de 1 op 9 en 9.5, met af en toe een uitschieter naar bijna 1 op 10!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Ik heb altijd en in al mijn Volvo's gewoon 2,8 Bar zitten, en ze rijden ook allemaal ook de 960 3,0 automaat gewoon 1op 10 op de lange afstand, als ik met de ambulance erachter rijdt, red ik met de 740 ook met 2,8 Bar in de auto en 4 Bar in de trailer 1 op 8 dit alles op gas, dus ik denk dat 1 op 8 a 9 wel haalbaar moet zijn.

- Hedwig Lambrechts
- Nieuw lid
-
- V700 register
- Nieuw lid
-
Paul schreef :
Heb zo'n 6 jaar een 940 estate B230 FK LPT gereden en had vaak gemiddelde boven de 1 op 10, zelfs 1 op 12,4 maar dat was wel tijdens een zuinigheidsrit.
Dus boven de 1 op 1o moet haalbaar zijn, kijk eens op het nieuwe rijden.
Rij nu met een 3.0 automaat en zit gemiddeld tussen de 1 op 9 en 9.5, met af en toe een uitschieter naar bijna 1 op 10!
Paul, hoe doe je dat? Ik kom niet boven de 1 op 8,5.