Inhouden/stotteren B230K

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2007 23:18 #1061434 door V700 register
Inhouden/stotteren B230K is gemaakt door V700 register

Mijn trouwe pakezel heeft een mooi vakantie souveniertje meegenomen.

Wat in eerste instantie begon met pruttellen als ik wat laag in de toeren reedt zo ergens begin juni is nu "verergerd tot flink inhouden en stoten.

Het probleem van het pruttelen deed zich maar af en toe voor, en dan vooral als ik zo 35-40 in z'n 3 reed.

Nou bleek dus later er een vonk over te slaan bij de bobine van hoogspanning naar laagspanningszijde.

Toen heb ik het hele boeltje losgehad, rotor en verdelerkap vervangen en het probleem was over.

Op vakantie in frankrijk kwam het probleem weer terug. Beetje WD-40 en het "aanknijpen" van de stekker van de bobine kabel en een stukje isolerende tape verhielpen dit. Toen nog even alle bougies netjes afgesteld, bougie kabels weer netjes aangesloten en ook alle verbindingen op de verdelerkap netjes "aangeknepen" en het probleem leek helemaal weg.

Nou zal ik er voor de volledigheid bij vertellen dat er een wezenlijk verschil is tussen het pruttelen (nu helemaal over) en het schokken, het schokken deed zich bijvoobeeld voor bij rond de 70 kilometer per uur in z'n 4 tegen een helling op. Of bij 120 in z'n 5 tegen een helling op blazen, met het gas vol open. Dan gaat er 2, 3 4 keer een flinke schok door de auto, net alsof je ergens tegen op botst 

Maar een paar dagen (en de eerste regenbui) later ging het weer vrolijk mis. Weer flink schokken, nu ook bijvoorbeeld bij het wegrijden, dan moet ik de motor flink in de toeren jagen om weg te komen, zeker als ik bijvoorbeeld op een iets hellinkje sta. Soms is het zelfs zo erg dat als ik de eerste paar meters onderweg ben ik nog een keer moet ontkoppelen, de motor op toeren moet jagen en dan weer kan koppellen en verder rijden.

Nu het plof geluid:

Dit lijkt aan de intake kant weg te komen. Ik heb het hele zooitje gecontroleerd, maar niks kapot of los wat eerst nog niet was. Soms zijn het 1 of 2 ploffen en flink inhouden soms bijna alleen maar tot dat ik de motor weer op toeren jaag.

Maar bij heel heel rustig rijden gaat het in het stadsverkeer ook allemaal wel.

De staat van onderdelen:

Bougies: allemaal netjes van kleur 0.7 MM electrode afstand (was eerst 0.9 ongeveer) De boegies zijn een 25000 KM oud. Type NKG R

Bougie kabels en bobine kabel: zien er goed uit, zijn ongeveer 8 a 9 maand oud.  Weerstand van boegiekabel op voorste cillinder zit op ongeveer 13-14 K Ohm, bobinekabel op rond de 10 K Ohm. Alles van Bosch.

Verdelerkap en rotor: 3500 km oud net voor de vakantie vervangen, heb deze niet verder losgehad voor inspectie. zijn van het merk chazet en zo op het oog identiek aan de bosch die er af kwam.

Bobine: ouderdom onbekend, minstens 1 jaar en 30000 KM. Bij doormeten kom ik op 1.4 Ohm over laagspanning en 8 K Ohm over hoogspanning.

Kleppen zijn gecontroleerd en zaten allemaal op 0.40 3000 km geleden ( voor vertrek op vakantie dus) 

Luchtfilter is een krappe 20000 oud. 

Heb het gasmengsel rijker gehad, maar dit hielp niet.

Af en toe blijft het gas ook iets hangen en dit zit niet in de gaskabel, maar in de rest van de mechaniek in/op de carburateur. 

Het gaat hier op een '86 740 GL met een B230K en pierburg 2B5 erop.

Er zit een kleine koelwater lekkage rond de aansluiting op het  deksel van het huis van de bi metaal veer van de automatische choke, deze knoeit af en toe water recht naar beneden in/op een electrische doos die daar onderaan het blok zit, deze krijgt een directe dikke lijn vanaf de accu.  Maar hier ga ik morgen mee knoeien.

Wie o wie herkent hier iets van of kan me helpen de oplossing te vinden.

Zat er zelf aan te denken eerst de bobine maar eens te vervangen, of is deze nog goed, volgens haynes mag de laagspanningsweerstand namelijk op 0.5 tot 0.9 Ohm zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2007 17:41 #1175614 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Vanmiddag hebben we even
Vanmiddag hebben we even een stukje gereden op benzine, en toen was het inhouden en stoten over. Zodra we weer op LPG overschakelden begon het meteen weer. Waarschijnlijk dus een probleem in de gastoevoer, maar wat?!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2007 18:17 #1175616 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Herkenbaar.

Overigens moet ik zeggen dat het met een volle tank en nederlands gas geen probleem is, maar tank ik in Frankrijk, zoals de afgelopen twee weken, dan is het berg op een drama en doortrappen boven de 3200 toeren ook.

Gezien ik ontdekt het dat we makkelijk met zijn drieen in een sedan passen, terug zelfs met zijn vieren, ga ik toch maandelijks maar wat opzij zetten om de pomp in de Vialle 85 liter tank te laten repareren of te vervangen voor zomer 2008. In nederland nergens last van.

Op de door jouw genoemde zaken en een verdamperrevisie na, is dit namelijk het enige wat er bij mijn Vialle G2 dampgas-installatie nog niet is nagekeken/vervangen. 

Tevens ontdekte ik, als ik alleen in de auto zat dan, dat met beheerst heen en weer 'slingeren' het systeem weer tot leven komt.

Overigens, als je je voet tot op de bodem ingetrapt laat, loopt de snelheid terug tot 0 en valt de motor gewoon stil, alsof je het contact hebt afgezet. Daarna loopt ie hetzelfde, na starten natuurlijk. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2007 22:56 #1175627 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic de gasinstallatie bestaat

de gasinstallatie bestaat uit

3 afsluitkleppen. 2 onder de moterkap en 1 op de tank

een vialtronic flow control geval

een verdamper

Dat flow control geval kan je testen door een (auto) lampje te verbinden met 1 van de afsluitkleppen. Die op de tank is de makkelijkste. Lampje op je dashbord plakken. Als het lampje netjes blijft branden tijdens het probleem dan is ie goed.

En volgens mij rijd je nog met de originele vialle verdamper rond. Die is nu 21 jaar oud. Die zou ook wel eens aan zijn eind kunnen zijn

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-08-2007 23:30 #1175632 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic verdamper

De verdamper ziet er nogal oud en goed doorleeft uit, zou me niks verbazen als deze dan ook naar z'n grootje is.

Of althans een heel eind.

De tank ongrendelt wel met een duidelijk hoorbare klik, dus die klep lijkt me goed. Ik kan er zowiezo wel op rijden, maar hij hapert gewoon hinderlijk. tsja en benzine is prijs technisch en door slechte afstelling ook een drama.

Rob kan jij enigzins een gooi doen naar wat een verdamper evt met inbouw zou moeten kosten??

@Baseman

Bij mij is het nog niet zulke ellende dat ik er niet meer normaal mee naar huis kon komen(700+ km) al zei het met enigzins wat trucjes soms.

Heb jij ook veel problemen met frans gas dan, of is het vooral de extra belasting van berg je op enz.... En hoe lang duurt het ongeveer voor de situatie weer normaal is bij jou??

Maar ik verdenk in eerste plaats de verdamper, weet niet of er een pomp in de tank zit (lijkt mij toch wel) en of deze kapot kan zijn, dan wel vervangen moet worden.

Maar ga even kijken of ik van de week langs kan bij de lokale gasboer dat ik die er even een blik op laat werpen.

Maar vooralsnog iets in het gasklep mechanisme van de carburateur hapert zowel op gas als benzine(de auto blijft af en toe wat te hoog stationair lopen) en ik heb dus een soort van schokken/stoterrend inhouden op gas, wat dus niet op benzine gebeurt(ja ik heb em om het zo maar te noemen uit lopen dagen)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 01:00 #1175641 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Eerst benzine, dan gas

Hallo Boris

Het lijkt me verstandig om eerst de auto op benzine goed aan het lopen te krijgen. Er wordt hier redelijk vaak gezegd, dat problemen op benzine door gas nog versterkt worden. En daar zit wat in, want als de motor op gas loopt, gebruikt ie een aantal onderdelen die ook op benzine gebruikt worden. En als die al niet goed werken ...

Groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 09:58 #1175654 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frans gas

Fat Rat schreef : Bij mij is het nog niet zulke ellende dat ik er niet meer normaal mee naar huis kon komen(700+ km) al zei het met enigzins wat trucjes soms.

Heb jij ook veel problemen met frans gas dan, of is het vooral de extra belasting van berg je op enz.... En hoe lang duurt het ongeveer voor de situatie weer normaal is bij jou??

Ach, zoveel problemen heb ik er niet mee, maar ik ontdekte dat door slingering in de auto, en dus bewegen van het gas in de tank, vloeistof tenslotte, het wel weer wil gaan werken, dus daaruit leid ik af dat er iets in de tank zit wat het euvel veroorzaakt.

Ik heb ook lang gepuzzled, maar wat Mathy zegt is waar: Zorg eerst dat ie op benzine feilloos loopt en ga dan verder zoeken. Alhoewel, bij mijn Vialle AMS is dat zo, ik weet niet of jij hetzelfde systeem hebt.

Ik heb nog een klep liggen die je kunt testen, die ene die op de verdamper zit met de 4-polige steker eraan. Ik dacht dat dat het euvel was, maar dat bleek niet het geval. Hij werkt wel, want ik heb er een paar dagen mee rond gereden, geen probleem gehad. Regelklep, dure grap.

Koelwater niveau is trouwens goed, de verdamper is niet per ongeluk het hoogste punt in je systeem en er zit niet een dikke luchtbel in?

Als ie stottert, is de verdamper dan wel heet, of blijft ie koud (de middelste ring)?

Ohja, ik heb het dus alleen in Frankrijk, maakt niet uit bij wie ik tank, ik ben van mening dat de gassamenstelling net iets anders is en daardoor loopt ie niet top. Berg op met meer dan 3000 toeren gaat binnnen 20 seconden mis (die schitterende 6 kilometer lange 6 procents-helling tussen Milau en Severac dus, die haal ik echt niet) Overigens kom ik op benzine in zijn 4 ook niet verder dan 120kmh, maar ik heb dat maar als normaal geaccepteert.

Gisteren gas van BP erin (LP-gas) rijdt weer als een zonnetje. 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 11:58 #1175665 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic benzine

ik zou em graag zo ver krijgen dat benzine het feilloos gaat doen, maar ben bang dat dat me een nieuwe(gereviseerde) carburateur gaat kosten en dat vind ik toch wel weer een vrij dure grap. En bij benzine lijkt het alleen een stationair loop probleem te zijn, voor de rest is de auto net zo vlot enzo als op gas.

Hmm een luchtbel in de verdamper, zou kunnen, het is ongeveer het hoogste punt al zit m'n expansievat nog iets hoger. Moet van de week nog even een lek stukje koelwater slang naar de behuizing van de bimetaal veer van de auto choke vervangen wegens een lek, misschien dat er daar ook iets mis gegaan is met binnen komende lucht.

Voor de rest nog iemand tips over het schoonmaken van de verdamper evt.

En kan iemand ook iets zeggen over m'n bobine, de laagspanningsweerstand mag volgens haynes tussen 0.6 en 0.9 ohm zitten en deze zit volgens mijn (goedkope) multi meter op 1.4 ohm, is dat veel te hoog of gaat dat nog wel. De hoogspanningsweerstand zit rond de 8K Ohm 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 12:24 #1175666 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Verdamper.

Onder aan de verdamper zitten twee schroeven, die je los kunt draaien. Ze zitten in de buitenste twee ringen, beide kanten 1.

Dop 10 past erop, meen ik. Het kan zijn dat daar allemaal smurrie uitloopt, vang het even op in een plastic bekertje. Als het sist, is het de verkeerde, evenzo als je natte koelwaterhanden krijgt, dat hoort ook niet. (als dat laatste zo is, weet je wel gelijk dat ie lek is, als je toch de goeie schroef te pakken hebt.)

Tevens zit er onderop een vierkant blokje van ongeveer 4 bij 4, met daarin een filtertje.
Dat plaatje zit met inbus 5mm of torx T25 vast, misschien dat je dan ook even het filtertje kunt schoonmaken.
Dat plaatje zit met een rubber ring koud tegen de verdamper aan, als je het weer netjes terugzet, kan het niet mis gaan. De gasleiding zou ik wel laten zitten trouwens.

Even nog een testje VOORAF!
Leg een grote carrosseriering op de afsluiter op de tank, met het contact aan.
Omdat het een magneeklep is, blijft ie plakken. Als je contact af zet, valt de ring eraf, althans. dat is de bedoeling. Doet ie dat niet, niet aan beginnen.
Mocht je dan het filtertje wat op de verdamper zit schoon willen maken, draai de boutjes dan zover los, tot je gas hoort ontsnappen(ongeveer een mm of twee speling tussen plaatje en verdamper should do it). Wacht (niet rokend uiteraard) een minuutje af, wordt het niet minder, dan weer aandraaien en eerst de afsluitklep maken.

Is het stil? Vis dan het filtertje eruit (nadat je heb gekeken hoe die zit, hij heeft twee kanten) en maak dat even schoon met remmenreiniger. Troep zit aan de onderkant ervan.
En daarna weer in elkaar zetten, let op de Als je op een of andere manier onzeker bent over wat je te doen staat, niet aan beginnen, een gaslek wil je niet hebben.

De waterslangen die waarschijnlijk hoog achter het blok langs lopen kun je nog laten zakken, just in case, de verdamper zelf kun je met wat boor en vijlwerk 7 cm laten zakken, heb ik ook gedaan, leek me verstandig.

Jij kwam niet uit de buurt geloof ik hè? 

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-08-2007 12:34 #1175667 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic prijs nieuwe vialle verdamper

koste 227 euro ex dat is 320 euro incl btw en erop prutsen.

Je hebt geen ams maar een D verdamper met stationair regeling. Ik heb nu een F verdamper ook met stationair regeling. Volgens Co zijn er alternatieve verdampers die goedkoper zijn en hetzelfde doen maar dan moet je even zoeken op het forum.

Er zit geen pomp in de tank. Gaat gewoon met druk van moeder natuur.

Ik bedenk net dat je aan de 'overkant' woont Je zou naar de zelfde lpg man kunnen gaan. Ben heel tevreden met hem.

Tomauto op de nijverheidsstraat in terneuzen

Carburateur reviseren kost 800 euro :-)

Rob

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC