Panne: "dop" radiateur knalt eruit na afloop rit

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 23:05 #1170448 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Veiligheid?
Hallo Volvisti

solexpaul schreef : Wat is eigenlijk het nut van die stop in het systeem? .....Ik vind het niet zo'n betrouwbare constructie.

Ikke wel. Want als er erg grote druk op het systeem staat, vliegt die plug er dus uit. En die is vast niet zo duur als een vervangende radiator. En aan zo'n plug snij je waarschijnlijk niet zo snel je vingers mee open, als aan een opengesprongen radiator.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 23:10 #1170450 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Op deze plaats zit bij mij
Op deze plaats zit bij mij een sensor voor mijn ECC ventilator die voor de condensor zit.
 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-06-2007 23:18 #1170454 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Waterpomp
De waterpomp; Ik heb een soortgelijke storing wel eens gehad (ontploffen van het koelsysteem) toen slipte de waaier over de pompas, er was dus geen water circulatie.
Zolang er gereden werd, geen klachten. De koelvloeistof stroomde op natuurlijke wijze naar de radiateur. (termosyfon principe).
Zodra je stil stond (fan ook stil) plofte de boel open, beginnend met een slang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2007 00:04 #1170462 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Pompie di Aqua
Hallo Volvisti

struis schreef : De waterpomp; Ik heb een soortgelijke storing wel eens gehad (ontploffen van het koelsysteem) toen slipte de waaier over de pompas, er was dus geen water circulatie.

Terwijl JohanvdHoven al eerder schreef : Zij hebben het systeem onlangs nog open gehad voor het vervangen van de waterpomp ...

En Willem van Strik zei op de Coos-Revival-dag nog zoiets als "waar ze het laatst aan gesleuteld hebben, is de eerste verdachte".
Ik zou dus toch nog maar eens naar die pomp laten kijken.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2007 16:03 #1170523 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Koppakking
Auto gaat morgen naar Volvo specialist.
Altijd leuk... Die man weet precies wie je bent en wat voor auto je hebt als je ze belt.Hij dacht aan mogelijk de koppakking. Dat zou ook het vroegtijdig overlijden van de waterpomp kunnen verklaren...
Hoe kan de koppakking getest worden zonder alles uit elkaar te halen?
En hoe krijg je die rommel (roodachtige drap) uit het koelsysteem (inclusief expansievaatje)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2007 16:06 #1170524 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sensor voor de koelventilateur
Bij de 940 en 960 moet elektrische ventilator bevindt zich in dat gat de temperatuur sensor die de koelvin stuurt dus niet die van de ecc want die wordt gestuurd door de airco zelf.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-06-2007 16:30 #1170525 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic koppakking
Paar simpele testjes om een lekke koppakking te detecteren:
- veel vocht in uitlaatgassen? Witte rook.
- koelvloeistof in de olie: peilstok eruit halen en even een aansteker onder de olie houden. Als het spettert omdat er water verbrandt, is dat slecht nieuws.
- Overloopslangetje naar het expansievaatje demonteren, en in het expansievaatje onderdompelen bij draaiende motor. Heb je dan luchtbeleltjes, dan is ook je koppakking lek.
Probleem is, dat een koppakking op verschillende manieren lek kan zijn, de symptomen zijn afhankelijk van de plek van het lek. Zit het gat tussen een oliekanaal en een cilinder, of tussen een koelkanaal en een cilinder, of tussen een oliekanaal en een koelkanaal... Maakt allemaal verschil, maar je kan zelf wel uitdenken qwat de gevolgen kunnen zijn.
Overigens, afgezien van het afkoppelen van het overloopslangetje is niets hiervan Volvo-specifiek. 
Koelsysteem kan je naderhand spoelen, het expansievaatje kan ook gewoon in de vaatwasser of met de hand afgewassen. 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Ton Herman Melis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 18:51 #1170673 door Ton Herman Melis
Beantwoord door Ton Herman Melis in topic cilinderlektest
Een cilinderlektest is de meest betrouwbare test voor het aantonen van een lekke koppakking. Als hij erg lek is dan kun je veel van bovenvermelde symptomen wel aantonen. Maar vaak is het helaas minder duidelijk. De cilinderlektest wordt uitgevoerd door iedere cilinder apart onder druk te zetten (met gesloten kleppen) en dan na een tijdje te kijken of die druk te snel afneemt. Daarmee toon je een lek aan tussen de cilinderwand en een olie of water kanaaltje. Maar de enige betrouwbare methode is (helaas) de kop lichten. Ik heb zelf ook een redelijke twijfel gehad over mijn koppakking toen ik de auto een half jaar geleden kocht, ben bij verschillende garages en Volvo-experts geweest die allemaal een ander verhaal vertelden. En daarbij ook de meeste tests (zoals kijken in expansievaatje) als onbetrouwbaar betitelden. Overigens ik had ook af en toe borrels in mijn expansievaatje, maar dat kwam door het afnemen van de druk in het koelsysteem als ik de dop eraf had gedraaid, en daardoor daalde het kookpunt van de koelvloeistof waardoor hij ging koken. Dit gecombineerd met de van de turbo afkomstige bloedhete koelvloeistof gaf een hoop geborrel bij gasgeven. Maar als ik de test herhaalde zonder dop op het expansievat en koude start totdat de motor op temperatuur is gebeurde er helemaal niks. Dus als je in je expansievaatje gaat kijken. Begin met koude motor en met de dop eraf. En af en toe voorzichtig gasgeven om te kijken of dat invloed heeft. En als je een turbo hebt, laat die niet te heet worden. Als de vloeistof kookt, krijg je plaatselijk gas ipv vloeistof en dat koelt niet meer, en dus risico van scheuren in de cilinderkop of turbo...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 22:13 #1170716 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Garage gaat kijken
De 940 staat nu bij de garage... De baas gaf al aan dat hij vreesde voor een lekke koppakking zoals eerder in deze thread ook al geopperd werd.
Morgen hoor ik (hopelijk) meer. Maar ondertussen ben ik wel benieuwd wat zo'n vervangactie van de koppakking gaat kosten (zal wel weer meer zijn omdat het een 16 klepper is...).
En ondertussen hebben we ook alvast gekeken naar Turbo Coos als mogelijke optie...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-06-2007 23:57 #1170759 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Een paar cijfers
Hallo Johan
Ik heb vorig jaar 93,91 euro ex. betaald voor de koppakkingsset (zit meestal meer bij, dan alleen de koppakking) en 64,50 ex. voor een set kopbouten. Voor het vlakken van de kop heb ik 55,00 euro ex. betaald. Maar bij mij was de bout van de oliepomp afgebroken (omdat ie niet tegelijk met de distributieriem vervangen is), met als gevolg dat de distributieriem eraf gelopen is. Met als uiteindelijke resultaat dat er 10 kleppen vervangen zijn. Of het bij jou ook zoveel gaat kosten weet ik natuurlijk niet. Bij mij kwam er nog wat boven op.
Groetjes
Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD