Stotteren op LPG

• Hein Wolda
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2024 16:00 #1474931 door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Nou, ook dat filter kan behoorlijk dicht zitten
Enige jaren geleden heb ik een revisiepomp in mijn oude twin-tank laten zetten. De man die dat deed meldde nog "ah, een van de laatste der mohikanen" Hij vroeg me toen of het filter ooit was vervangen. Ik wist dat niet dus we hebben even gekeken. Onderdeel "C" op de foto is een messing bus die je open kan schroeven, waar het filter in ligt. Dat filter is een soort metaalgaasfilter. Bij mijn auto was dat filter bijna dicht gekoekt en daardoor helemaal in geklapt. Ik moet nog ergens een foto hiervan hebben, ik zal eens zoeken...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2024 09:38 #1474938 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Filter
Dat is nog wel de moeite van het schoonmaken waard. Ik ga bij gelegenheid ook eens kijken hoe die er van mij uitziet.
Er rijden nog wel meer mensen rond met zo'n oude twintank en helaas is Thieu in Weert al jaren geleden opgehouden met revisiepompen plaatsen. Is jouw man nu nog actief?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2024 11:58 #1474943 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
De 6 nieuwe injectoren hebben maar een korte tijd soelaas geboden. De 960 schakelt nu met regelmaat de lambda sensor waarschuwing aan en geeft dan code 2-3-3 wat een indicatie van valse lucht is bij de inlaat. Een reset geeft dan na een paar kilometer weer dezelfde melding qua lampje en code. De motor loopt dan zowel op benzine als op LPG in een soort 'veiligheidsmodus' lijkt het: redelijk oke op LPG maar beroerd op benzine.

De lambda sensor is inmiddels vervangen door een nieuwe Bosch maar dat biedt geen soelaas. Deze sensor maakt geen gebruik van massa via de uitlaat, dus daar kan het ook niet aan liggen. Mijn garage geeft het op en weet niet wat er aan te doen en verwijst naar de gasinstallatie. Maar ik denk niet dat het daar aan ligt. Wie o wie kan en wil mij helpen om dit te analyseren en op te lossen, want ik wil graag genieten en me niet ergeren aan de ritjes met mijn verder mooie 960.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-04-2024 14:16 #1474944 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 2-3-3 idle control out of
2-3-3 idle control out of range?

Heb je oudere stijl injectoren vervangen voor de nieuwere versie lpg-injectoren?
Dan is een bezoekje aan de gasboer aan te raden, de stationair loop wil dan nog wel eens problemen geven en moet dan opnieuw ingeregeld worden.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2024 17:46 #1474947 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Twintank +1
Zelfs nog een reserve liggen, maar die ligt al zo lang in de schuur dat ik vrees dat er niks meer wil draaien.

Mijn filtertje zag er net zo uit als op de foto van Hein, dus zeker de moeite van het checken waard.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2024 09:30 #1474950 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Stationair loop
Laatst na de aarde problemen in mijn 940 kreeg ik ook regelmatig out of range storingscodes van de lambda.

De stationair regeling had ik met de procedure van deze site ingesteld.

De klep bleek dan gewoon dicht. De vraag is wat dicht is. Een kiertje is er vaak.

In het Volvo LH boek vond ik een andere basis afstelling voor de gasklep.
Vanaf de klep net dicht stelschroef een kwartslag indraaien.

Na dit gedaan te hebben blijft het lampje uit.

Zorgen maken hoeft niet in dit geval tenminste in een 940. De lampda regeling doet het wel voor het grootste deel van de tijd tijdens gebruik.
Dat blijkt wel als je een reset doet met warme motor, dan blijft het lampje veel langer uit.

Weet je zeker dat de tp-schakelaar van de gasklep op stationair staat? De enige goede controle is een ohm- of voltmeting.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2024 10:10 #1474951 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De klep bleek dan gewoon
<blockquote>
De klep bleek dan gewoon dicht. De vraag is wat dicht is. Een kiertje is er vaak.
</blockquote>

De gasklep moet juist níet helemaal dicht staan bij stationaiir draaien. Er moet net genoeg lucht door het kiertje kunnen stromen om de motor ongeveer 500 tpm te laten draaien. De idle control valve ICV doet de rest en laat lucht voor nog eens 350 tpm extra door. Die lucht wordt na de gasklep toegevoerd in het inlaatkanaal, zodat de motor samen genoeg lucht krijgt voor 850 tpm.

Als het gasklephuis vervuilt, dan wordt de kier steeds kleiner en moet er dus steeds meer lucht door de ICV om de motor stationair 850 tpm te laten draaien. Doordat de ICV verder open moet en de traagheid van die klep wordt de stationairregeloing instabiler en slaat de motor soms af bij gasloslaten.

De TPschakelaar op de gasklep vertelt de ECU of het gaspedaal is ingetrapt (en de ICV dus niet hoeft bij te regelen). Bij vrijwel alle redblock uitvoeringen is dit een aan/uit schakelaar, dus een proeflampje is genoeg. Bij één motoruitvoering is het geen schakelaar maar een potmeter en is een ohmmeter nodig.

De lambdaregeling zorgt overigens voor een fijnafstelling van de lucht/benzineverhouding op basis van de samenstelling van de uitlaatgassen en niet voor stationair toerental. Of de verbrandingslucht (schone lucht, nog vóór de benzine-injectie) nou via de gasklep of ICV klep stroomt, maakt voor de lambdaregeling niet uit.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-04-2024 12:20 #1474953 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Sorry Rob,
Wel even vertellen dat de schakelaar zo moet woreden afgesteld dan hij bij 2mm op de aanslag moet schakelen, anders loopt de motor nog beroerd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-04-2024 07:40 #1474968 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Blijkbaar gevoelig punt
Het draait er om dat dat de motor mooi loopt en wat mij betreft met een zo laag mogelijk toerental. Een automaat schakelt dan mooier in en uit de versnelling.
Natuurlijk moet het storingslampje uitblijven.
Ik zal de voelermaat er nog eens bij pakken.
Volgende week ga ik weer in de 945 rijden. Komt die voor het eerst aan de beurt voor de stationair afstelling.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-04-2024 13:15 #1474980 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Help
Jur en/of Adrian,

Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen? Ik heb er nét te weinig ervaring mee om het zelfstandig te kunnen fixen/afstellen.

Groet,
Martin

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC