ECC vacuum aandacht
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-11-2023 14:27 #1473901
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 3 standen schakelaar kachelkraan
De 3 standen schakelaar zit er nu tussen voor de verbinding ECC-pin 15 met de magneetspoel-pin 9 voor de kachelkraan.
stand 1 ECC direct met magneetspoel kachelkraan, zoals de standaard verbinding
stand 2 geen verbinding tussen ECC en magneetspoel. Dat betekent kachelkraan altijd open.
stand 3 magneetspoel kachelkraan verbonden met aarde. Dat betekent kachelkraan altijd dicht.
Een rood ledje geeft aan dat de kachelkraan openstaat. (Plus vanaf de magneetspoel met aarde).
Met de kachekraan dicht warmt de motor sneller op na een koude start. Vandaag na 1,5 stadskilometer staat de tempmeter in het midden. Na 2,5 km opent de thermostaat. Dat zie ik aan een groen ledje die een plus verbindt met aarde van een tempswitch op de bovenste radiatorbuis.
De andere gebruikers van de auto ga ik de trukendoos niet uitleggen, veel te vermoeiend. Om toch de motor snel op te warmen na een koude start bij andere gebruikers heb ik de aarde van de tempswitch verbonden met de aansluiting van de magneetspoel met de ECC aan de ECC-kant van de schakelaar.
Na 2,5 km vanaf koude start gaat het groene ledje van de tempswitch uit en tegelijkertijd het rode ledje van de kachelkraan-open aan.
Schema voor in de 940:
De 3 standen schakelaar had ik er 3 weken geleden al tussen zitten onderweg naar Frankrijk, echter de schakeling was verkeerd om. De ECC kreeg aarde ipv de de magneetspoel.
Ik merkte er niks van of de kachelkraan nu constant open of dicht stond bij een buitentemperatuur van 18 graden. Het is de luchtmengklep in het kachelhuis die de temperatuur prima regelt met de stappen motor.
In de zomer met de airco aan kan de kachelkraan permanent dicht.
Dan heb je het voordeel van minder airco gebruik.
Al zal dat laatste alleen wat schelen als de ingestelde temperatuur en binnentemperatuur dicht bij elkaar ligt.
Nog een testje: twijfel je aan het vacuüm van de vloerklep, zet dan de tempschakelaar op min, recht naar onderen. De magneetspoel staat dan zeker dicht, moet je ook kunnen horen bij verdraaiing van de temperatuur, met motor uit en contact op 1. Klinkt als een relais dat dicht klapt. Krijg je met deze buitentemperatuur alleen maar koude lucht uit de roosters, dan staat de kachelkraan dicht en heb je vacuüm in de grijze slang naar de kachelkraan.
Blijft dat ook zo bij langdurig turbo gebruik dan zijn je vacuum-balgen goed en heb je geen vacuumlek. Zie begin van de post.
In de 940 heb ik de werking van de ECC mbt het uitzetten van de kachelkraan en de effecten daarvan gemonitord.
Voor de 945 gebruik ik een ander vereenvoudigd schema.
Met dit schema krijg ik alleen informatie over de status van opwarming en de stand van de kachelkraan.
In deze auto is dat voor mij voldoende.
Groen ledje aan: de motor is in de opwarmfase. In deze fase blijft de kachelkraan dicht.
Rood ledje aan: de kachelkraan staat open. Wanneer dit ongewenst is moet ik zelf de temperatuur instelling wat lager zetten om de kachekraan dicht te zetten.
Wanneer is dat?
Bij koel weer wanneer de airco niet nodig is en verwarming ook niet.
De instelling van de temperatuur staat bij mij standaard op 22.
Opent de ECC de kraan dan wordt de auto verwarmd, terwijl dat vaak niet gewenst is.
Doordat de auto eerst verwarmd wordt is sneller aanzetten van de airco dan noodzakelijk.
Na een tijdje rijden gaat de temperatuur in de auto vanzelf omhoog tot 22 of hoger, door zon of warmte van onder de motorkap die overgedragen wordt via de carrosserie.
Je hebt dan wel een indicatie nodig omtrent de stand van de kachelkraan.
stand 1 ECC direct met magneetspoel kachelkraan, zoals de standaard verbinding
stand 2 geen verbinding tussen ECC en magneetspoel. Dat betekent kachelkraan altijd open.
stand 3 magneetspoel kachelkraan verbonden met aarde. Dat betekent kachelkraan altijd dicht.
Een rood ledje geeft aan dat de kachelkraan openstaat. (Plus vanaf de magneetspoel met aarde).
Met de kachekraan dicht warmt de motor sneller op na een koude start. Vandaag na 1,5 stadskilometer staat de tempmeter in het midden. Na 2,5 km opent de thermostaat. Dat zie ik aan een groen ledje die een plus verbindt met aarde van een tempswitch op de bovenste radiatorbuis.
De andere gebruikers van de auto ga ik de trukendoos niet uitleggen, veel te vermoeiend. Om toch de motor snel op te warmen na een koude start bij andere gebruikers heb ik de aarde van de tempswitch verbonden met de aansluiting van de magneetspoel met de ECC aan de ECC-kant van de schakelaar.
Na 2,5 km vanaf koude start gaat het groene ledje van de tempswitch uit en tegelijkertijd het rode ledje van de kachelkraan-open aan.
Schema voor in de 940:
De 3 standen schakelaar had ik er 3 weken geleden al tussen zitten onderweg naar Frankrijk, echter de schakeling was verkeerd om. De ECC kreeg aarde ipv de de magneetspoel.
Ik merkte er niks van of de kachelkraan nu constant open of dicht stond bij een buitentemperatuur van 18 graden. Het is de luchtmengklep in het kachelhuis die de temperatuur prima regelt met de stappen motor.
In de zomer met de airco aan kan de kachelkraan permanent dicht.
Dan heb je het voordeel van minder airco gebruik.
Al zal dat laatste alleen wat schelen als de ingestelde temperatuur en binnentemperatuur dicht bij elkaar ligt.
Nog een testje: twijfel je aan het vacuüm van de vloerklep, zet dan de tempschakelaar op min, recht naar onderen. De magneetspoel staat dan zeker dicht, moet je ook kunnen horen bij verdraaiing van de temperatuur, met motor uit en contact op 1. Klinkt als een relais dat dicht klapt. Krijg je met deze buitentemperatuur alleen maar koude lucht uit de roosters, dan staat de kachelkraan dicht en heb je vacuüm in de grijze slang naar de kachelkraan.
Blijft dat ook zo bij langdurig turbo gebruik dan zijn je vacuum-balgen goed en heb je geen vacuumlek. Zie begin van de post.
In de 940 heb ik de werking van de ECC mbt het uitzetten van de kachelkraan en de effecten daarvan gemonitord.
Voor de 945 gebruik ik een ander vereenvoudigd schema.
Met dit schema krijg ik alleen informatie over de status van opwarming en de stand van de kachelkraan.
In deze auto is dat voor mij voldoende.
Groen ledje aan: de motor is in de opwarmfase. In deze fase blijft de kachelkraan dicht.
Rood ledje aan: de kachelkraan staat open. Wanneer dit ongewenst is moet ik zelf de temperatuur instelling wat lager zetten om de kachekraan dicht te zetten.
Wanneer is dat?
Bij koel weer wanneer de airco niet nodig is en verwarming ook niet.
De instelling van de temperatuur staat bij mij standaard op 22.
Opent de ECC de kraan dan wordt de auto verwarmd, terwijl dat vaak niet gewenst is.
Doordat de auto eerst verwarmd wordt is sneller aanzetten van de airco dan noodzakelijk.
Na een tijdje rijden gaat de temperatuur in de auto vanzelf omhoog tot 22 of hoger, door zon of warmte van onder de motorkap die overgedragen wordt via de carrosserie.
Je hebt dan wel een indicatie nodig omtrent de stand van de kachelkraan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
06-11-2023 13:13 #1473931
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Een kleine opmerking/vraag
Een kleine opmerking/vraag voor wat betreft "de andere gebruikers"....
Die zullen vast niet heel blij zijn als ze moeten wachten in vrieskou tot het blok opgewarmd is voordat de verwarming inschakelt en de ruiten ontdooien.
Die zullen vast niet heel blij zijn als ze moeten wachten in vrieskou tot het blok opgewarmd is voordat de verwarming inschakelt en de ruiten ontdooien.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-11-2023 08:31 #1473935
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Dat klopt
Tot nu toe gaat het goed. De test is nog niet door alle seizoenen heen.
Nu de motor sneller warm is, krijg je zodra de kraan open gaat meteen flinke warmteafgifte.
Met het 940 schema kan ik in geval van kou en motor op redelijke temperatuur de kraan eerder openzetten met de schakelaar.
In de 945 zit de schakeling noch niet, de auto is geschorst.
Rijd ik er deze winter in dan doe ik het eerst met de hand door de tempkiezer bij koude start op min te zetten.
Je zou het verschil in opwarmtijd zelf kunnen uitproberen in je eigen auto.
Moet er wel een goede thermostaat in de auto zitten, eentje die goed dicht zit bij koude start.
Nu de motor sneller warm is, krijg je zodra de kraan open gaat meteen flinke warmteafgifte.
Met het 940 schema kan ik in geval van kou en motor op redelijke temperatuur de kraan eerder openzetten met de schakelaar.
In de 945 zit de schakeling noch niet, de auto is geschorst.
Rijd ik er deze winter in dan doe ik het eerst met de hand door de tempkiezer bij koude start op min te zetten.
Je zou het verschil in opwarmtijd zelf kunnen uitproberen in je eigen auto.
Moet er wel een goede thermostaat in de auto zitten, eentje die goed dicht zit bij koude start.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 08:23 #1474073
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Koud wordt het nog niet.....
Warm wel na koude start. Altijd wat....hoe dat nou weer.
Wanneer de auto een week stil heeft gestaan blijkt het vacuüm weg. Ook het reserve tankje. Dan duurt het even voordat er weer voldoende vacuüm opgebouwd is.
Met de kraan in de stand dicht wordt het ook niet koud in de auto.
Er blijkt nog voldoende doorstroming door het radiateurje over om de auto geleidelijk op te warmen naar 22 graden. Het duurt alleen wat langer.
Van de zomer de kraan er maar eens uithalen en vervangen.
Wanneer de auto een week stil heeft gestaan blijkt het vacuüm weg. Ook het reserve tankje. Dan duurt het even voordat er weer voldoende vacuüm opgebouwd is.
Met de kraan in de stand dicht wordt het ook niet koud in de auto.
Er blijkt nog voldoende doorstroming door het radiateurje over om de auto geleidelijk op te warmen naar 22 graden. Het duurt alleen wat langer.
Van de zomer de kraan er maar eens uithalen en vervangen.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 10:00 #1474075
door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic "Dan duurt het even voordat
"Dan duurt het even voordat er weer voldoende vacuüm opgebouwd is"
Ik kan me voorstellen dat het "even" duurt om het tankje vacuum te trekken.
Maar "even" is bij toch maximaal seconden werk, en geen minuten. En zou dus niet merkbaar moeten zijn, aangezien je met koude motor start en dus de radiator niet opwarmt.
Bij 1 van mijn 940's valt de ventilatorstand naar de voeten wanneer je de turbo aanspreekt (en ja ik weet wat de oorzaak is, nu nog even tijd vinden...) Dan is er dus ook geen vacuum meer, maar dit is na luttele seconden weer opgelost wanneer je van het gas af gaat.
Zeker bij stationair (hoog vacuum) zou dit heel snel moeten gaan.
Zal me niet verbazen als de kraan inwendig wat "aangekoekt" is waardoor niet meer 100% afsluit.
Ik kan me voorstellen dat het "even" duurt om het tankje vacuum te trekken.
Maar "even" is bij toch maximaal seconden werk, en geen minuten. En zou dus niet merkbaar moeten zijn, aangezien je met koude motor start en dus de radiator niet opwarmt.
Bij 1 van mijn 940's valt de ventilatorstand naar de voeten wanneer je de turbo aanspreekt (en ja ik weet wat de oorzaak is, nu nog even tijd vinden...) Dan is er dus ook geen vacuum meer, maar dit is na luttele seconden weer opgelost wanneer je van het gas af gaat.
Zeker bij stationair (hoog vacuum) zou dit heel snel moeten gaan.
Zal me niet verbazen als de kraan inwendig wat "aangekoekt" is waardoor niet meer 100% afsluit.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 10:57 #1474077
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic even....
Dat dacht ik ook, toch duurde het een tijdje voordat de kachelkraan weer dicht getrokken werd. De handel van de kraan is dan wel helemaal naar beneden.
We zullen zien hoe het klepje er van binnen uit ziet.
We zullen zien hoe het klepje er van binnen uit ziet.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 13:03 #1474079
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Wisselen
Toevallig heb ik zo'n kraan vorige week gewisseld. Is toch een klusje van 5 minuten? Twee slangeklemmetjes los en een vacuumslangetje?
Het is meer de vraag of je makkelijk zo'n mooie metalen kachelkraan nieuw kan vinden, want de meeste zijn helemaal van plastic tegenwoordig
Het is meer de vraag of je makkelijk zo'n mooie metalen kachelkraan nieuw kan vinden, want de meeste zijn helemaal van plastic tegenwoordig
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 19:39 #1474082
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Klopt
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 21:10 #1474084
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Deze heb ik in mijn 945 ('98)
Deze heb ik in mijn 945 ('98) gemonteerd.
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...20.jpg?itok=3BrNM2Rx
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...20.jpg?itok=3BrNM2Rx
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
29-11-2023 22:55 #1474085
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Type kraan
Moderators: Jerry Stam