ECC vacuum aandacht

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-08-2023 22:13 #1473523 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic we zijn er nog niet
Werking van de magneetklepjes.

Niet bekrachtigd:
Het centrale gaatje zit dicht. Je kunt geen lucht door de witte naar binnen blazen of afzuigen. De gaatjes aan de zijkant staan in open verbinding met de buitenlucht(binnenkant huis magneetkleppen). Het vacuum uit de balgen kan ontsnappen. Je kunt lucht door de andere kleuren naar binnen blazen.

Wel bekrachtigd:
Het centrale gaatje staat open en de gaatjes aan de zijkant staan in verbinding met de leiding naar de balg. Zo wordt er vacuum getrokken en de balg geactiveerd.

Nu nog de inwerkingstelling van de kachelkraan.
Deze wordt geactiveerd door de ecc/mcc. Naar mijn idee staat de kraan te vaak open. Wat ik merk is dat de motor flink opgewarmd moet zijn voordat bij teveel warmte in de cabine de kachelkraan gesloten wordt.
Met andere woorden het systeem is gericht op snelle warmte afgifte. Ik zie dat liever anders.

Pas open bij warmtevraag en warme motor. De klep voor de kachelkraan zit volgens schema op pin 7 Y/R en wordt gestuurd door een min. Voor controle ga ik daar een voltmeting op doen. Met een simpele schakeling zet je dan de vacuumgestuurde kraan dicht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
01-09-2023 16:23 #1473566 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Der is een goede reden waarom
Der is een goede reden waarom de kachelkraan bijna altijd open staat, en dat is niet zo zeer voor de snelle warmte gift. De kachelkraan is nodig om de inblaastemperatuur te regelen (ook bij koeling!)

Alle ingeblazen lucht gaat eerst via de airco, maar dit is een traag reagerend systeem dus die kun je niet aansturen om een X-temperatuur in te blazen. Het is meer een gevalletje wel/niet koelen.

De inblaastemperatuur wordt ná de airco pas geregeld. Dit gebeurd door een regelklep welke regelt hoeveel van die lucht door de verwarming loopt, en hoeveel erlangsop. Hierna worden de 2 luchtstromen samengebracht, gemengd en ingeblazen.

De temperatuur van de ingeblazen lucht wordt door de ECC gemeten, en aan de hand hiervan stuurt deze meer/minder lucht langs de verwarming om tot de gewenste inblaastemperatuur te komen.

Met de kachelkraan buiten werking, zal de ECC nog steeds proberen om die inblaas temperatuur te regelen en lucht over de verwarming te blazen (alleen die doet dan niets meer)
De inblaastemperatuur is dan enkel afhankelijk van de airco.

Als het 21 graden in de auto is, maar de ECC staat op 20. Dan wil je niet dat die gaat koelen met lucht van 10 graden, maar bv met lucht van 19 graden. En dat lukt alleen met de kachelkraan open.

Daarbij zijn er ook een aantal redblock-fanaten die menen dat de koeling van het blok er onder te leiden heeft als de kachelkraan (langere tijd) dicht zit. De uitstroom aan de achterkant van het blok is er dan niet meer. Ze vervangen de kachelkraan in dat geval voor een type waarbij als de kachelkraan dicht zit er een bypass is die de aan/afvoer verbind.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-09-2023 07:41 #1473567 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic volgorde
Uitschakelen van de kachelradiateur ga ik alleen doen met een keuze schakelaar: uit of een normale werking door ECC.
Wanneer het te koud is dan is het nodig dat de lucht weer opgewarmd wordt.
Dit komt overeen met de werking van een handbediende airco, de ECC doet niet veel anders alleen niet geheel naar mijn zin.
Nu ik toch bezig ben de werking uit te pluizen is de verandering makkelijk toe te voegen.

Volgorde alle Volvo airco's:
Alle buitenlucht gaat eerst door de verdamper van de airco om af te koelen en de lucht tegelijkertijd droger te maken, daarna wordt met de ventilatieregel-klep gestuurd hoeveel lucht door de kachelradiator gaat voor een eventuele opwarming.

In de zomer bij warm weer gaat de kachelkraan wat ik gemerkt heb na opwarming van de motor pas dicht. De temperatuur in de auto is dan afhankelijk van het pendelen van de compressor en de blower. Dit gaat prima.

Het vervelende van de ECC is dat bij opwarming na koude start eerst de radiator heet gestookt wordt zodat je de airco al vrij snel moet aanzetten ook al is het maar 20 graden buiten. Met een zomerstand kun je dit voorkomen en veel langer zonder airco rijden.

Het gedrag van de ecc aansturing van de magneetklep voor de kachelkraan moet ik nog uitzoeken. Gisteren een draadje getrokken vanaf roodgeel vacuum-magneet-aansturing kachelkraan naar dashboard kastje en deze via een ledje verbonden met aarde. Deze brand bij contact aan 2 seconden en zodra het ecc lampje opgloeit gaat het ledje uit . Moet nog met de auto gaan rijden om verder gedrag te zien met een voltmeting op het draadje. Ik wil niet botweg aarde op het draadje zetten omdat ik niet weet wat dat teweeg brengt voor de ecc-unit. Die zet in eerste instantie denk ik 12 v op deze draad, totdat de motor warm is.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-09-2023 15:08 #1473593 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ledje erbij

heet in de auto 44 graden:

ledje rood kachelkraan opent alleen met tempschakelaar in de hoogste stand

gele ledje brandt omdat de thermostaat nog dicht staat

22 graden in de auto rode ledje begint te branden wanneer de tempschakelaar lager dan 22 gezet wordt. De kachelkraan gaat dan open.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2023 08:14 #1473595 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ?????
Dan zou de regelklep al het werk moeten doen. Misschien wanneer er wel vacuum is en geen kachelkraan, dat deze het redt om de luchtstroom voorbij het radiateurtje te laten gaan. Bij wegvallen en terugkomen van vacuum hoorde ik daar wel een klep bewegen. Nadeel is dat dan de airco harder moet werken en je erg droge lucht de auto in krijgt.

In de situatie met een hoge vochtigheid in de lucht, bijvoorbeeld in een stortbui, is het wenselijk dat airco en verwarming tegelijkertijd actief zijn.

Is het droog warm weer dan wil ik de kachelkraan dicht. Er hoopt zich dan minder warmte op onder het dashboard. De airco hoeft dan minder hard te werken en produceert daarmee minder droge lucht.
Ik zet de temperatuur dan op 24 of zelfs 25 anders wordt het te koud in de auto.

Toen het vacuum wegviel, waardoor de kachelkraan opende kreeg ik door de defrost openingen warme lucht aangevoerd.
Veel gehoorde klacht op het forum.
Zodra er weer vacuum geleverd werd verdween deze.

Van een weer werkend vacuum verwacht ik bij flink gasgeven een hele verbetering.

Wat ik bij beide auto's opmerk is een slechte verbinding tussen de stekker en de contrastekker op het magneetklephuis. Een niet altijd correct werken ledje maakt me daar attent op. Druk je tegen de zijkant van de stekker dan is er wel contact. Bij de 945 heb ik vanaf het begin een prop geduwd tussen de stekker en het huis om deze wat meer druk te geven. Dit mankement veroorzaakt ook een kachelkraan die open staat.

Ik hoop te zien in diverse situaties onderweg wat de interactie tussen airco werking en de kachelkraanstand is.

Wat we wel al kunnen concluderen is dat in geval van hitte in de auto je als eerste je de luchtmeng-keuze op 3 uur moet zetten. Met deze laatste actie voorkom je weglekken van vacuum via de gele slang. Als tweede vervang je de vacuum-klepjes om het vacuum langer vast te houden. Menig familie drama met sleurhut bergop rijden kan hiermee voorkomen worden.

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2023 14:26 #1473598 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Mooie verklaring
De vacuum aansluiting voor de kachelkraan is natuurlijk afgedicht. Ook in de zomer merk ik niet dat het in interieur warmer wordt. Denk dat het kachelradiateurtje goed opgesloten in zijn kast zit.
Ik overweeg nog wel om een mechanische kraan tussen de aanvoer- en toevoerslang te maken zodat er geen druk meer in het kachelradiateurtje heerst.
Ook wel fijn wanneer op vakantie het kachelradiateurtje gaat lekken.
Ga wel metalen puntstukken gebruiken!

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-09-2023 14:26 #1473594 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Mooie verklaringen.
Maar wat als je de kachelkraan helemaal weghaalt en er een pijp tussenzet ?(kraan dus altijd open!!!!) Menig auto rijdt zo rond omdat van de kachelkraan de kunststof-aansluiting het begeeft.
De vacuum aansluiting voor de kachelkraan is natuurlijk afgedicht. Ook in de zomer merk ik niet dat het in interieur warmer wordt. Denk dat het kachelradiateurtje goed opgesloten in zijn kast zit.
Ik overweeg nog wel om een mechanische kraan tussen de aanvoer- en toevoerslang te maken zodat er geen druk meer in het kachelradiateurtje heerst.
Ook wel fijn wanneer op vakantie het kachelradiateurtje gaat lekken.
Ga wel metalen puntstukken gebruiken!

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
06-09-2023 17:12 #1473600 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Die stekkerverbinding op het
Die stekkerverbinding op het magneetklephuis is inderdaad een zwak punt.
Bij mijn beide 940's heb ik de stekkerpinnetjes op de printplaat van het magneetklephuis opnieuw nagelopen met de soldeerbout om dit probleem op te lossen. De eerste 5 jaar geleden gedaan, de andere was vorig jaar pas aan de beurt, met beide hierna geen problemen meer gehad.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-09-2023 19:13 #1473626 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic de kachelkraan gaat open en dicht, open en dicht
Tijdens het rijden:
Over het algemeen gaat de kraan dicht als je de temperatuurkeuze 2 graden lager zet dan de binnentemperatuur. Om de kraan dicht te houden en de airco aan, zit je snel op 18 graden in het blauwe vak, de minimum temperatuur. Veel te koud voor mij.
Staat de keuze op AUTO voor de fan en roosters, dan gaat de kachelkraan eerst open en blijft dat als je een beetje doorrijdt. Verminder je snelheid tot onder de 80 dan gaat de kachelkraan dicht. In dat geval blijft de kraan lang dicht bij rustig rijden, trek je weer op, gaat de kraan weer open.

2e dag de ecc op handbediening gezet: tempkeuze op min, om de kraan dicht te houden tijdens de hele rit. De temperatuur regel je met de blower. Net zoals je met een handbediende airco doet. De temperatuur is dan mooi constant.

Om de ecc toch op auto te gebruiken met een ingestelde gewenste temperatuur ga ik er een schakelaar opzetten met drie standen: ecc, kraan dicht, kraan open.

Het grootste aandeel in de temperatuurregeling wordt gedaan door de luchtmengklep. Deze wordt mechanisch aangestuurd door de stappenmotor. Niet direct iets met vacuum te maken.
Dat je toch ongewenste warme luchtstroom krijgt heeft wel met vacuum te maken. Toch maar eens een kachelhuis van een sloper openmaken om het effect van de kleppen te bekijken.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
12-09-2023 09:05 #1473628 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic handbediende airco
Ik heb nu even mijn kachelkraan helemaal buiten werking, omdat ik wilde checken of de kachelradiateur lek is. Ik heb een handbediende verwarming/airco. Dan blijkt dat het rijden bij warm weer met airco, zonder verwarming onaangenaam is. Ieder paar minuten handmatig aan/uitzetten en niet te regelen met de blower. Airco aan: te koud (ook op 1), airco uit: te warm. Dus naar mijn ervaring is de kachel nodig om de airco voldoende te kunnen regelen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC