Remvloeistof verversen

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
17-02-2022 15:12 #1469907 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Verversen
Topic starter stelde vraag over verversen remvloeistof omdat deze al lang in t systeem zit en dus oud is. Waarom deze dan vervangen door een die ook niet vers is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-02-2022 15:47 #1469908 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Verversen nog niet nodig
Wat Willem al meldde, mijn remvloeistof is twee jaar na de laatste verversing nog mooi helder. Maar voor alle zekerheid toch maar even met behulp van een remvloeistof-tester gecontroleerd wat het waterpercentage is. En dat blijkt minder dan 1,5 procent. Dus Willem had het - zoals wel vaker :-) - bij het rechte eind: verversen is nog niet nodig. Dat scheelt. Pas bij drie procent of hoger wordt verversen noodzaak.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-02-2022 16:25 #1469909 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic koppelings circuit ook verversen?
Als ik aan mag haken bij dit draadje. Ik heb voor het eerst een Volvo met een hydraulische koppeling. Voor de APK moeten de achterste remslangen worden vervangen. Dus ga ik, als ik de boel ga ontluchten ook maar de vloeistof verversen.

Afgelopen zomer op een hete zomerdag in de heuvels van Limburg had de koppeling er even geen zin meer in. Na afkoelen en daarna geen problemen meer mee gehad.

Is het verversen via de klauwen voldoende of moet ik ook apart de vloeistof in de koppeling vervangen?

In het onderhoudsschema van Haynes staat alleen het verversen van de remvloeistof nergens dat je de koppeling ook moet doen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat het koppelings probleem oplost. Dat bedorven spul zit lekker tussen de master en slave cylinder en blijft daar lekker zitten als ik alleen de remmen doe toch?

En evt de volgorde? remmen eerst? koppeling eerst?

• Coen de Voogd
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
18-02-2022 00:25 #1469911 door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Herkenbaar
Probleem met koppeling komt bekend voor….. . Hydraulische koppeling ‘deelt’ vloeistof reservoir met remmen. Als ik t mij goed herinner ontlucht je altijd eerst de meeste veraf gelegen ‘locatie’ en werk je zo naar de kortste ‘locatie’ toe. Gebruik zelf zo’n setje waarmee je t systeem onder druk zet en waarbij nieuwe remvloeistof in t reservoir wordt ‘geperst’. Druk komt uit (reserve)wiel.
Om te voorkomen dat je systeem helemaal leeg loopt tijdens t vervangen van de remslangen, even een stukje plastic folie tussen t reservoir en de dop plaatsen.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
18-02-2022 09:49 #1469912 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Let wel op dat er bij de
Let wel op dat er bij de verschillende klauwen/ophangingen verschillende nippels zijn, en hier verschillende procedures voor zijn. Sommige klauwen komen bv met 2 nippels, waarbij (even uit mijn hoofd) er 1 is voor het ontluchten, en de ander voor het verversen.

Ik snap overigens wel de beredenering dat je niet iets zomaar weg moet gooien, maar met remmen neem ik geen risico (net als dat ik op banden ook niet bespaar).
Economisch, maar ook milieu technisch kun je beter een litertje weggooien dan je auto total loss rijden.

Remvloeistof gaat niet alleen achteruit in kwaliteit doordat het water aan trekt, maar ook de Amine's (anti-corrosie middel van je remvloeistof) verdampen langzaam en vergaan ook langzaam als gevolg van hitte. Onderzoek wijst uit dat na +-3 jaar er gemiddeld nog maar 20% over is van deze Amines in het remsysteem.

Dat potje remvloeistof in de schuur van een paar jaar geleden is moeilijk te controleren op kwaliteit. Hoe goed is die container werkelijk gesloten geweest? bij welke temperatuur? Hoeveel vocht zicht er in? Hoeveel Amine's zijn nog aanwezig?

Maar ik spoel de remleidingen altijd totdat ik het het flesje remvloeistof zo goed als op is...dan is er weinig meer te bewaren

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-02-2022 15:10 #1469916 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Levens
Hallo Volvisti

Noppen20 schreef: "Economisch, maar ook milieu technisch kun je beter een litertje weggooien dan je auto total loss rijden."

Of iemand verwonden of nog erger.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC