jumpstarter: nuttig?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-02-2022 13:09 #1469825
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Constante plus meten
Zorg er wel voor dat er een stroom loopt door de zekering van het circuit dat je wilt meten door verbruikers aan te zetten. De spanningsval tussen accu en zekering is afhankelijk van de stroom die er door loopt. Dus ook al krijgt de zekering een constante plus, als er verder door dat circuit geen stroom loopt, dan zul je geen spanningsval meten maar de volle accuspanning.
Daarom neemt in de tabel van Piet22 ook de stroom toe als je een hogere spanningsval meet over de zekering. Omdat de weerstand van de zekering bekend is, kun je zo de stroom uitrekenen.
Mooie tabel trouwens, nog niet eerder gezien. Zonder Amperetang kun je met een simpele multimeter zo toch een idee van de stroom krijgen.
Daarom neemt in de tabel van Piet22 ook de stroom toe als je een hogere spanningsval meet over de zekering. Omdat de weerstand van de zekering bekend is, kun je zo de stroom uitrekenen.
Mooie tabel trouwens, nog niet eerder gezien. Zonder Amperetang kun je met een simpele multimeter zo toch een idee van de stroom krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 10
10-02-2022 18:39 #1469826
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Contact
Hallo Volvisti
Het gaat er hier om dat de accu leeg loopt als de auto een tijdje stilstaat. Dat is waarschijnlijk met de sleutel UIT het contactslot. Je hoeft dus geen spanning op de zekeringen te zetten, want die staat er sowieso op. Anders zou je geen lekstroom hebben.
groetjes
Mathy
Het gaat er hier om dat de accu leeg loopt als de auto een tijdje stilstaat. Dat is waarschijnlijk met de sleutel UIT het contactslot. Je hoeft dus geen spanning op de zekeringen te zetten, want die staat er sowieso op. Anders zou je geen lekstroom hebben.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2022 11:50 #1469834
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic nieuwe accu
Ik heb een nieuwe accu gekocht en erin gezet: meteen starten!
( en zo snel en makkelijk deed de auto dat naar mijn bevinding hiervoor niet )
Ik wil toch wel de lekstroom meten...( ik heb een mulit-meter aangeschaft..dus)
oude accu: 9.45 ( ongeveer, even uit mijn hoofd )
nieuwe accu 12.45
na een heel klein stukje rijden ( verplaatst naar mijn straat) zelfs 12.58 en is in een nacht terug gezakt naar 12.45
erg leuk en zinvol alle tips en opmerkingen!
( en zo snel en makkelijk deed de auto dat naar mijn bevinding hiervoor niet )
Ik wil toch wel de lekstroom meten...( ik heb een mulit-meter aangeschaft..dus)
oude accu: 9.45 ( ongeveer, even uit mijn hoofd )
nieuwe accu 12.45
na een heel klein stukje rijden ( verplaatst naar mijn straat) zelfs 12.58 en is in een nacht terug gezakt naar 12.45
erg leuk en zinvol alle tips en opmerkingen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 97
11-02-2022 11:52 #1469835
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 9.45 is hartstikke dood
Dan ligt het zeker aan de accu, misschien ook aan de auto, maar zeker aan de accu.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2022 12:45 #1469836
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic 9.45 is een kapotte cel en
9.45 is een kapotte cel en dus een dode accu. Dat schreef ik al op 3 februari in dit draadje.
Ik zou me verder niet teveel zorgen maken. Het grootste wonder is dat er nog kansen waren om ermee te starten en rijden.
Ik zou me verder niet teveel zorgen maken. Het grootste wonder is dat er nog kansen waren om ermee te starten en rijden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Yannic Nuijt
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 5
11-02-2022 14:12 #1469837
door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Getest
Maar 4 februari was die toch door de anwb getest en goed bevonden?
Toen was die ook al hartstikke dood dus wat heeft die toen getest vraag ik me af?
Toen was die ook al hartstikke dood dus wat heeft die toen getest vraag ik me af?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-02-2022 14:26 #1469838
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic dat dacht ik ook...
ja dat dacht ik ook..vooral nadat de auto na twee dagen al niet startte...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
11-02-2022 14:47 #1469839
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic De accu was hoe dan ook ten
De accu was hoe dan ook ten dode opgeschreven door het continu diep-ontladen. Dus een nieuwe was sowieso nodig.
Ik ben het met Willem eens dat een dergelijk laag voltage duid op een defecte cell. Maar doorgaans zakt het voltage dan onder de +-10,5 volt, en niet richting de 9,5.
Dat in combinatie met een geteste, en goed bevonden accu door de ANWB doet mij eerder denken aan een defecte diode op dynamo.
Tijdens het rijden laad de accu dan wel bij, waardoor de anwb de accu goed genoeg vond.
Maar door de defecte diode ontlaad de dynamo de accu wanneer de auto uit staat.
Ik ben het met Willem eens dat een dergelijk laag voltage duid op een defecte cell. Maar doorgaans zakt het voltage dan onder de +-10,5 volt, en niet richting de 9,5.
Dat in combinatie met een geteste, en goed bevonden accu door de ANWB doet mij eerder denken aan een defecte diode op dynamo.
Tijdens het rijden laad de accu dan wel bij, waardoor de anwb de accu goed genoeg vond.
Maar door de defecte diode ontlaad de dynamo de accu wanneer de auto uit staat.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
11-02-2022 14:57 #1469840
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Is overigens vrij simpel te
Is overigens vrij simpel te testen nu je een multimeter aangeschaft hebt.
Zet de multimeter op een lage wisselspanning (AC) setting, en meet met een draaiende motor op de accupolen... je zou 0 moeten meten als de diodes nog heel zijn.
Zet de multimeter op een lage wisselspanning (AC) setting, en meet met een draaiende motor op de accupolen... je zou 0 moeten meten als de diodes nog heel zijn.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- noppen20
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 36
11-02-2022 15:08 #1469841
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Kleine aanvulling: meet met
Kleine aanvulling: meet met de zwarte draad op een massa punt (bv behuizing van de dynamo) en met rood op de aansluiting achter op de dynamo.
Meten op de accupolen heeft als nadeel dat de accu kan functioneren als demper voor de wisselspanning waardoor het lastiger waar te nemen is.
Laat de auto +-2000 toeren draaien, de wisselspanning mag dan niet meer dan 0,5V (AC) zijn.
Meten op de accupolen heeft als nadeel dat de accu kan functioneren als demper voor de wisselspanning waardoor het lastiger waar te nemen is.
Laat de auto +-2000 toeren draaien, de wisselspanning mag dan niet meer dan 0,5V (AC) zijn.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam





