jumpstarter: nuttig?

• Peter B.
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2022 00:38 #1469740 door Peter B.
Beantwoord door Peter B. in topic Eens
Dus de combinatie van een goede accu en een jumpstarter is zo gek nog niet.
En een accutestertje. Eventueel ook een lader. ( 15 euro bij de lidl)
Zo duur zijn die testertjes niet. Multimeter kan ook maar er zijn handige testertjes die zowel de accustatus goed aangeven als het laadcircuit. Iets van 3 tientjes.
Gewoon met ledjes, Groen is goed, oranje is mwah, rood is accu of dynamo einde.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2022 01:02 #1469743 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Booster
Hallo Volvisti

Ik heb een UltraBooster+ van UltraBatt. December vorig jaar is m'n accu gestorven. Ik heb toen een keer of tien (jawel, tien) de auto kunnen starten met de booster, zonder deze tussendoor op te laden. Ja, dat verbaasde mij ook.

Startkabels heb ik ook. Maar soms sta je op een plek of een moment, waarop het op z'n minst lastig is om "even" een auto te vinden waar je de andere kant van de startkabels op kunt aansluiten.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2022 01:08 #1469744 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Power
Hallo Volvisti

Volvo_Art schreef: "... de aanwijzing tot 4 liter -motor zegt me niet zoveel..."

De UltraBooster+ van UltraBatt die ik heb kan maximaal een benzinemotor van 5.0 liter of een dieselmotor van 2,8 liter starten. Hoe groter de motor, hoe meer kracht je nodig hebt om 'm rond te draaien. Dat zegt dus iets over de power die de booster kan leveren.

groetjes

Mathy

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2022 08:14 #1469746 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Een interessante nieuwe
Een interessante nieuwe ontwikkeling zijn starthulpen die werken op basis van een ingebouwde supercondensator.

Het nadeel van een starthulp op basis van een interne oplaadbare batterij is dat hij regelmatig bijgeladen moet worden anders is hij leeg als je hem nodig hebt.
Ook is het bewaren van een lithium batterij in een auto bij hoge zomerse temperaturen niet helemaal ongevaarlijk.

Een starthulp op basis van een supercondensator laad je op als je hem nodig hebt met behulp van de resterende energie van de auto-accu.
Als de auto-accu nog 11 Volt heeft is de supercondensator in circa 10 seconden voldoende opgeladen om de auto te starten; bij 3 Volt duurt dit ongeveer een half uur.

Momenteel zijn dit soort starthulpen nog duur maar dat gaat in de toekomst ongetwijfeld veranderen.
Zoek op internet en youtube maar eens op Autowit Supercap 2.

Piet

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
04-02-2022 16:01 #1469754 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wel interessant,
Maar was je accu al slecht of bijna overleden, dan is hij na het opladen van de supercondensator nog slechter.
Was de accu nog goed, maar heeft er een lampje te lang aangestaan en start de auto daardoor niet, loop je goede kans om hem door het gebruik van de supercondensator nog een extra opsodemieter te geven.

Ook de supercondensator kun je beter opladen op de accu van een ander.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2022 15:37 #1469774 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic helaas, start na twee dagen al niet meer
vrijdag de ANWB ( was er binnen 15 minuten! top!)
hij testte de accu:goed
dynamo: opladen gaat goed

daarna 3 kwartier gereden
zondag wilde ik een ritje maken maar helaas. start niet.
geen enkel geluid maar de lampjes in het dashboard branden wel.

maandag maar eens de garage bellen...

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2022 15:57 #1469776 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat wordt lekstromen meten.
Dat wordt lekstromen meten. Als je het kunt, kan je dat beter zelf doen, want het is vooral een langdurig klusje. Een voor een de stroomcircuits afschakelen (zekeringen eruit) en meten welk verschil het op het stroomverbruik maakt. Zo kom je erachter wat het probleem is.
Of we denken allemaal in de verkeerde richting, en je hebt gewoon een vrijwel dode startmotor. Die het nog wel doet met voldoende vermogen, danwel als hij redelijk warm is, maar niet in koude toestand.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2022 16:43 #1469778 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ga meten met...
Ik neem aan dat ik een eenvoudige multimeter kan gebruiken...
al eerder zag ik de tip voorbij komen maar helaas niet in de Lidl.
wel een accu lader...morgen aan de slag

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2022 17:45 #1469781 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Stel dat je een nieuwe 80 Ah
Stel dat je een nieuwe 80 Ah accu hebt en een stroomverbruik van 80 mA dan is de accu pas na 1000 uur oftewel 40 dagen leeg. Als de accu in 2 dagen leeg is vanwege een ongewenste stroomverbruik moet dat verbruik dus wel fors zijn. Onze auto's hebben alleen kleine stroomverbruikers als een alarm, klok en radio zodat het verbruik in de buurt hoort te blijven van 20 - 30 mA.

De handigste manier om de oorzaak van ongewenst stroomverbruik te vinden is door in gemonteerde toestand bij iedere zekering het spanningsverschil over de zekering te meten. Als er geen stroom door de zekering loopt is het spanningsverschil nul. Maar omdat ook een zekering een bepaalde weerstand heeft zal een stroom door de zekering in een spanningsverschil resulteren.

Je kunt het spanningsverschil meten door aan de bovenkant van de zekering de meetpennen van de multimeter op de linker- en rechteraansluiting te zetten en de multimeter op millivolt te zetten.

Als je bijvoorbeeld 0,6 mV meet over een 7,5 Ampere zekering dan loopt er er een stroom van circa 60 mA door de zekering. Als je 0,6 mV meet over een 30 Ampere zekering dan loopt er een stroom van circa 370 mA door de zekering. In de praktijk mag er dus nooit meer dan 0,1 - 0,2 mV over een zekering staan.

Denk er aan dat sommige gebruikers zoals het alarm een tijd nodig hebben om ind e ruststand te komen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2022 18:22 #1469782 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic ook de dynamo controleren
Die meet je nl niet via de zekeringen.
De spanningsregelaar kan ook stroom wegtrekken.
Je meet de weerstand tussen plus en aarde van de losse dynamo.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC