jumpstarter: nuttig?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2022 11:32 #1111087 door V700 register
jumpstarter: nuttig? is gemaakt door V700 register
ik gebruik mijn volvo 940 op dit moment een stuk minder. ik merk dat als ik een week niet rijdt er al een startprobleem ontstaat. meestal lukt het me een rondje te rijden maar als het niet lukt en er 10 dagen ( of meer) overheen gaan dan start de wagen niet.
Dit heb ik eigenlijk nooit gehad.
mijn vragen: is het tijd voor een nieuwe accu?
heeft het zin om een jumpstarter te kopen? ( aanbieding technaxx type tx-120 )maar de aanwijzing tot 4 liter -motor zegt me niet zoveel...

groet,
Art

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-02-2022 12:05 #1469724 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Een jumpstarter kán nuttig
Een jumpstarter kán nuttig zijn... maar is meer voor noodgevallen.
Hij zou de auto waarschijnlijk wel draaiend weten te krijgen, maar een auto accu kan slecht tegen diep ontladen. Als je dit elke 10 dagen gebeurd, gaat die accu het geen jaar volhouden. Die 10 dagen wordt dan al snel een week, en uiteindelijk kun je hem elke keer starten met de jumper.

De vraag is even wat de oorzaak is van de lege accu... is de accu gewoon defect? of is er iets wat stroom vreet als de auto uit staat? Meten is weten... even (laten) controleren hoeveel ampere die verbruikt met de motor uit.

Is dit niet schrikbarend veel, dan zal een nieuwe accu de truc moeten doen. Anders wordt het even zoeken wat stroomt blijft trekken met de accu uit, maar dat is de volgende stap...

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• noppen20
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
03-02-2022 12:10 #1469725 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Kan ook nog zijn dat je accu
Kan ook nog zijn dat je accu onvoldoende opgeladen wordt tijdens het rijden.
Hele korte ritjes, slechte bekabeling, slippende v-snaar, of slechte dynamo kan ook nog.

Het is allemaal redelijk snel en eenvoudig vast te stellen.
Maar als het probleem van "elke 10 dagen leeg" al een tijd speelt, zal je huidige accu al niet zo heel best meer zijn.

Wel zou ik pas een nieuwe accu kopen als je één en ander gecontroleerd hebt, anders blijft het probleem mogelijk bestaan, en gaat je nieuwe accu ook snel weer naar de eeuwige jachtvelden....

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2022 14:53 #1469727 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Voor een auto die je
Voor een auto die je incidenteel gebruikt, is het wel handig om een afkoppelbare accupool te monteren. Dan heb je een draaiknop onder de motorkap waarmee je de auto snel stroomloos maakt, en even snel weer aansluit. je accu zal dan niet leeglopen door lekstromen. Doet hij het alsnog, dan is hij echt stuk: inwendige zelfontlading.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-02-2022 15:01 #1469729 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic wel je radio code bij de hand houden
Als je de stroom er helemaal afhaalt. En je klok gelijk zetten.

Maar eigenlijk zou ik het probleem binnen een redelijke termijn opzoeken en oplossen. Jumpstarter en loskoppelbare pool zijn toch symptoombestrijding. Er is iets niet in orde en het kost vandaag net zo veel tijd als over 3 jaar om dat op te zoeken?

Succes!

Reinier

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2022 15:10 #1469730 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ik ga een -laten- meten
Ik ga met de tips aan de slag.
eerst inderdaad laten doormeten. ik heb al eerder een paar keer leeg gestaan door andere problemen dus wellicht is de accu aan z'n eind...ik weet niet hoe lang een accu meegaat maar deze zit er zeker minimaal 6 jaar in...
is het te meten of het aan de dynamo ligt?

dank en groet

Art

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2022 16:09 #1469731 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Wat je zelf kunt meten met
Wat je zelf kunt meten met een eenvoudige multimeter zijn spanningen.
De accu moet een spanning in rust hebben van minimaal 12,5 volt. Minder betekent dat de accu niet zijn volle capaciteit heeft, of niet goed opgeladen is. Onder de 12 volt is slecht nieuws, rond de 10 volt betekent met zekerheid een overleden accu (dan is er 1 cel van de zes dood).
' In rust' betekent dat je meet minimaal een kwartier nadat de motor is uitgezet (en geen grote verbruikers aan hebt gehad ondertussen.)
Vervolgens kan je ook de laadspanning meten van de dynamo: start de motor en meet opnieuw de accuspanning. Die moet nu duidelijk boven de 12,6 volt zijn: liefst tussen de 13,5 en 14,2 volt, dan is je dynamo prima en kan de accu de lading goed verwerken.
Is de laadspanning veel lager, dan kan het nog steeds de dynamo zijn die stuk is, of de accu.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-02-2022 16:23 #1469733 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic mijn 940 kan rustig een maand
mijn 940 kan rustig een maand of langer onaangeroerd staan en wil dan gewoon starten. Maar goed, daar zit geen enkele electronica in verder..

En toch heb ik dit gekke ding ooit gekocht en zelfs een geheel lege V90 krijg ik ermee aangeslingerd evenals een MB 200cdi van een vakantieganger dit jaar.

Geen idee of de specs dezelfde zijn als die technaxx maar ik heb er echt een paar keer flink voordeel van gehad (en anders de straatgenoten wel). Ook wel een prettig idee voor als iemand een keer een lampje aan laat staan, waar de kinderen soms een handje van hebben.

www.bol.com/nl/nl/p/mr-safe-jumpstarter-...Cl0ewnBoCzawQAvD_BwE

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-02-2022 17:29 #1469734 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 3 maanden
Mijn 940 heeft wel het een en ander aan elektronica, maar als het contact af staat, gaat het om het klokje en de twee knipperledjes (radio en op de speaker) om boeven 's-nachts te laten slapen. De centrale vergrendeling staat misschien nog op spanning, maar verbruikt niks als de o niet geschakeld wordt?

Na 3 maanden start hij gewoon als de accu goed is. Als de accu niet meer zo goed is, dan draait de startmotor na 3 maanden iets langzamer. Het starten duurt na 3 maanden iets langer om de benzine op druk te krijgen.

Ik vraag dus altijd of de buurman dingen koopt war ik wel gemak van kan hebben, maar die ik zelf niet wil betalen. Ik koop van dat geld wel een nieuwe accu als ik hem nodig heb, en de buurman met de jump starter moet dat ook doen uiteindelijk.
Ik heb wel 2 startkabels en het maakt mijn buurtgenoten niks uit of hun auto met jump kabels of met een jump starter wordt gestart. Ik vindt het zelf onnodige dingen, die ook moeten worden geproduceerd van grondstoffen en ook nog eens een beperkte levensduur hebben. Mijn startkabels gaan al vanaf mijn eerste golfje mee.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-02-2022 00:03 #1469739 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic In de stad wil de auto nog
In de stad wil de auto nog wel eens in een onmogelijke positie staan voor startkabels..
Een jumpstarter is absoluut géén vervanger voor een slechte accu idd maar ideaal en zelfvoorzienend als er een menselijke fout wordt gemaakt waardoor deze leeg raakt (uit de praktijk: dashboardkastje open, bijrijderszonneklepspiegellampje aan, leeslampjes achterin...). Ik bel liever niet de buurman uit bed of loop de hele straat af in de hoop dat iemand een donor auto heeft en speciaal voor mij moet starten. Liever 10 seconden werk en zelf starten.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC